Meille ei voi tulla, koska äidillä on pää kipeä, meille ei voi tulla, koska äidillä on astma, en voi mennä kotiin koska

  • Viestiketjun aloittaja mietin taas
  • Ensimmäinen viesti
Foortti harmaana
Meillä oli vastaava tilanne ja siellä ei sitten ollutkaan ikinä aikusta kotona...
Eli se 5v (nykyisin 10v) oli aina yksin kylillä huuhailemassa.

Kun ne vanhemmat kait OLETTI, että se pääsee jonneen kylään "leikkimään". :/
 
"hmmm"
Jos olettaa että teille on ok lapsen kyläileminen kun kerran päästätte kyläilemään? Sellaisia ihmisiä kun on paljon joita ei pätkääkään haittaa että koti on täynnä omia ja naapurin lapsia.
Jos taas ei ole ok niin sano ettei teille pääse ja käske lapset pihalle ulkoilemaan, niin minäkin teen.
Mutta sellaisia on myös paljon, joille se ei ole ok ja hiljaa kihisevät kun eivät osaa sanoa omalle lapselleen ei.
ja silti ärsyttää jos kaveri on aina paikalla.

Joten mistäpä sen tietää minkä verran on ok olla.
Itse en tiedä ketään kenelle ihan sama. Vai onko mummeliisalle? joillekin tällaisille suurperheiden emännille.
ja joillekin 1-2 lapsisille.
useimmiten 3-4 lapsen perheet hoitavat vain omansa ja mieluusti ottavat kyytiapuja ja kuljetuksia ja laittavat lapsiaan muille. toisinpäin ei tule edes mieleen.
 
lvifuföcvug
Alkuperäinen kirjoittaja toinen äiti;29043769:
Minun lapseni on tuollainen kyläluuta. Muttei syö missään ruokiaan, eikä ole ikinä ollut muualla kuin sukulaisilla yökylässä, eikä millään päiväreissuilla. Eikä 12 h kenenkään luona.

Hän haluaa olla mielummin kylässä kuin tuoda kavereita kotiin, koska kokee että me ollaan huonompia ja köyhempiä. Ja ollaankin oikeasti köyhempiä. Vaatteet on hänellä yhtä hyvät kuin muillakin. Mutta meillä on pieni kerrostalokoti, muovimatto, ei parkettia, kavereilla on kuulemma tyylikkäämmät uudet huonekalut, meillä melko kulahtanut sohva jne. Kaverit asuvat omakotitaloissa tai 2 krs. rivareissa. Kaikilla on auto, meillä ei sitäkään.

On vasta 8, mutta näin on jo tajuttu, että mikä on hienoa.

Mutta ruokaa on, välipalat valmiina, veikkaan että meillä syödään aika hyvin kuitenkin. On saattanut ottaa hedelmän, jos joku on tarjonnut, mutta on vain kerran syönyt kaverilla, ja siitä soitettiin mulle että käykö.

Kesällä oli välillä putkeen 4 h ulkona, mutta ei kenenkään kotona jokapäiväisenä vieraana.
Jotenkin symppisviesti. Ehkä teillä on enemmän naurua kuin naapurin lapsen kotona ja lämpöä jouluna, en tiiä. Mistäköhän sitä jo niin nuorena, suorastaan lapsena opitaan luokkaerot..? Jos jotain hyvää omasta "arkisesta, köyhähköstä" lapsuudesta on niin se, että raha ei hirveesti merkkaa minulle vaan muut asiat.
 
"moi"
Minä voisin olla tavallaan tuo toinen äiti.
No en ikinä antaisi lapseni olla toisen luona iltamyöhään. Kaverilla käydään muutama tunti ja sitten tullaan kotiin. Myöskin koulun jälkeen muutamia poikkeuksia lukuunottamatta tullaan syömään välipala ja tekemään läksyt, ennenkuin kavereiden kanssa tehdään mitään.

Mutta siihen, ettei meille pääse lapsen kaverit.
Olen todella harmissani itse siitä, etten vain osaa ottaa lapsen kavereita sisälle, vaan hätäpäissäni keksin "tekosyitä".
Todellinen syy on se, että olen pitkään ollut fyysisesti sairas, josta on seurannut myös masennusta. Kodin siivo voi välillä olla kuin pommin jäljiltä, todella harvoin on sellainen tiptop siivo..tai oikeastaan ei koskaan, koska olen vain yksinkertaisesti ehkä maailman epäjärjestelmällisin ihminen.
Ja se hävettää minua, vaikka lapset eivät sitä osaa vielä hävetä, ja mitä kavereita joskus on "vahingossa" käynyt, niin eivät ole olleet moksiskaan, ennemminkin vain innoissaan päästessään käymään.
Välillä on "pakko" antaa kavereiden tulla kylään, koska pelkään, että kaverit kaikkoaa, kun meille ei ikinä pääse kylään. Pihallamme kyllä leikkivät lähes päivittäin, välillä useankin kaverin voimin, jossa heitä vahdin ja komennan kyllä tarvittaessa.
Myöskin kavereiden vanhemmille keksisin tälläisen hätävalheen "tänään on menoa, mutta sopisiko vaikka..", näin aina pelaan siivousaikaa.
Häpeän kotiani, oli se siisti tai sotkuinen. Ja jotenkin koen olevani "kyvytön" vahtimaan muidenkin lapsia, pelkään, että sattuu jotakin.
Mutta tosiaan lapseni on ulkoisesti siisti, eikä kotona mitään puutu, muutakuin välillä se siivo.
Että kyllä tämmöiseen voi olla ihan "viatonkin" syy.

Tosin tässä tarinassa nuo muut kohdat kuulostaa kieltämättä huolestuttaville.
 
"vieras"
Lapsi ei selvästikään saa kotona ruokaa, haluaisi varmasti muuttaa teille. Jotain perheessä on vialla, kannattaisi kysyä lapselta suoraan miksei syö kotonaan tai halua siellä olla hetkeäkään..
 
toinen äiti
Alkuperäinen kirjoittaja lvifuföcvug;29044273:
Jotenkin symppisviesti. Ehkä teillä on enemmän naurua kuin naapurin lapsen kotona ja lämpöä jouluna, en tiiä. Mistäköhän sitä jo niin nuorena, suorastaan lapsena opitaan luokkaerot..? Jos jotain hyvää omasta "arkisesta, köyhähköstä" lapsuudesta on niin se, että raha ei hirveesti merkkaa minulle vaan muut asiat.
Kiitos viestistä!

No on hän huomannut verrata mikä on meillä hyvääkin, eli joidenkin kavereiden äidit ovat kuulemma kauhean tiukkoja verrattuna muhun :). Ja tehdään kuulemma paljon enemmän yhdessä kuin muut perheet, esim. leivotaan usein ja hän saa osallistua, kierrän paljon hänen kanssaan edullisissa paikoissa kuten museot, erilaiset ilmaiset tai edulliset lastentapahtumat kuten Kiasman lastenpäivät jne. Luetaan paljon.

Ei olla silleen surkean köyhiä, ettei olisi joululahjoja tms. Käyn ihan töissä. Mutta ei olisi varaa pitää autoa (jota tarvittaisiin mukavuutta lisäävästi vain joihinkin lomareissuihin sukulaisiin, nyt mennään junalla). Eikä heittää rahaa siihen, että nytpä vaihdetaankin meille parketti. Uudempia huonekaluja voin yrittää löytää, nykyiset olohuoneen kalusteet ovat noin 20 v vanhat, mutta ne uudetkin varmaan vielä kierrätyskeskuksesta tai jostain fb-kirppikseltä tms. Nyt tilasin sohvaan uuden irtopäällisen, jos se vähän auttaa olohuoneen ilmeeseen. Matot ovat aika kivat kun äitini ennen kutoi niitä itse ja antoi mulle.

Mutta meillä ei ole esim. mitään pelikonetta (wii, pleikka ym.) Ei mitään eläintäkään. Nyt olen miettinyt esim. marsua, joka ei kai tule kovin kalliiksi ylläpitää. Kissaan olisi kyllä varaa (ruokaan ja vessahiekkaan, rokotuksiin ym.), mutta ei yhtäkkisiin 500 e eläinlääkärilaskuun, kun kissalle sattuu jotain. Tuo marsukin voisi riittää siihen, että koti onkin kiva kavereidenkin nähdä ja tulla.
 
"alkup"
No niin, lapsi ei tosiaan ole käynyt meillä ollenkaan viime viikon lopun jälkeen. Vanhemmista en ole kuullut mitään.

Uutena käänteenä se, että tuo lapsi, joka oli siis ainakin olevinaan oman lapseni paras kaveri, on tämän viikon kiusannut lastani koulussa ja koulumatkoilla. Käyttäytyy myös koulun pihalla niin kuin ei edes näkisi tätä ja on sulkenut kaveriporukan ulkopuolelle valehtelemallakin...

Että se siitä ystävyydestä sitten ilmeisesti.
 
"Vieras"
[QUOTE="alkup";29051403]No niin, lapsi ei tosiaan ole käynyt meillä ollenkaan viime viikon lopun jälkeen. Vanhemmista en ole kuullut mitään.

Uutena käänteenä se, että tuo lapsi, joka oli siis ainakin olevinaan oman lapseni paras kaveri, on tämän viikon kiusannut lastani koulussa ja koulumatkoilla. Käyttäytyy myös koulun pihalla niin kuin ei edes näkisi tätä ja on sulkenut kaveriporukan ulkopuolelle valehtelemallakin...

Että se siitä ystävyydestä sitten ilmeisesti.[/QUOTE]

Kuulostaa kyllä siltä, että kotona on pahasti jokin vialla. Eiköhän nuo asenteet nyt ole vanhemmista lähteneet, kotoa selkeästi puhuttu teistä ja lapsestanne negatiiviseen sävyyn.

Ettei olisi alkoholismia, tms.
 
"memmu"
[QUOTE="noh";29029742]Ihan tavalliset lapset tavallisista perheistä voivat toimia noin. Ehdottavat aina kaverin pihaa ja kohta sinne päästyä ehdottavat sisälle tulemista.
syynä on se, että vanhemmat ovat pihejä ja ovat opettaneet lapsensakin että hänen pitäisi mieluummin olla kaverilla, ja lisäksi kotona ei saa tehdä miätän ja pitää olla siistiä ja joka juoksuaskeleesta valitetaan niin mieluusti tuolla tavalla lapsi saadaan viihtymään paremmin muualla.
Lisäksi kotona on tutut lelut ja tavarat, jos on monella kaverilla eri päivinä voi katsella eri elokuvia ja pelata eri pelejä kuinj kotona.[/QUOTE]

just meidän pihalla juoksentelee 4vuotiaat yksin ulkona aamusta iltaan ja kukaan aikuinen ei kattele kouluikäisten perään paitsi minä! olen tasan ainoa aikuinen joka tuolla ulkonaki on. oon tuntenu naapurin äidin 7vuotta asutaan samalla pihalla,kerran vuodessa ehkä pyytää kahville(nähään yleensä ulkona) sinnekkään ei saa koskaan mennä meidän lapsi kylään,mut taitaa johtua siitä että meidän koulkulaista tarttee vahtia ja tää äiti ei vahi ees 2vuotiasta..mutta muutetällä pihalla juokn kyllä huolehtii
 
"memmu"
[QUOTE="Vieras";29051429]Kuulostaa kyllä siltä, että kotona on pahasti jokin vialla. Eiköhän nuo asenteet nyt ole vanhemmista lähteneet, kotoa selkeästi puhuttu teistä ja lapsestanne negatiiviseen sävyyn.

Ettei olisi alkoholismia, tms.[/QUOTE]

lapsethan ei voi kiusata tai valehdella muuten vaan? aina on vika vanhemmissa. kyllä on kuule meidänki muksu huudellu kylällä jotakuta läskiksi,vaikka tasan kotona ei sitä sanaa edes käytetä!
 
"memmu"
[QUOTE="Vieras";29051429]Kuulostaa kyllä siltä, että kotona on pahasti jokin vialla. Eiköhän nuo asenteet nyt ole vanhemmista lähteneet, kotoa selkeästi puhuttu teistä ja lapsestanne negatiiviseen sävyyn.

Ettei olisi alkoholismia, tms.[/QUOTE]

lapsethan ei voi kiusata tai valehdella muuten vaan? aina on vika vanhemmissa. kyllä on kuule meidänki muksu huudellu kylällä jotakuta läskiksi,vaikka tasan kotona ei sitä sanaa edes käytetä!
 
"bbb"
Kuulostaa siltä ettei kotona ole nyt kaikki kunnossa.. Olisiko äiti jostakin syystä kertonut satuja lapselleen (esim ettei hän enää saa tulla teille, koska kiellätte tms) ja nyt lapsi purjaa pahaa oloaan sinun lapsellesi?

Minä olisin sen verran ilkeä, että menisin ja keskustelisin ensin tämän entisen parhaan kaverin kanssa ja kysyisin miksi ei enää käy meillä, miksi kiusaa jne. Ja tämän jälkeen marssisin perheen ovelle ja kävisin vaikka koputtelemassa ovelle vaikka sen 10x päivässä, että saisin keskusteluyhteyden vanhempiin.
 
"bbb"
[QUOTE="memmu";29051437]lapsethan ei voi kiusata tai valehdella muuten vaan? aina on vika vanhemmissa. kyllä on kuule meidänki muksu huudellu kylällä jotakuta läskiksi,vaikka tasan kotona ei sitä sanaa edes käytetä![/QUOTE]

Jos olet lukenut koko ketjun (ja js olet normaalilla järjellä varustettu) ymmärtäisit, että tähän jokin muu syy kuin se että lapsi on alkanut yhtäkkiä ilkeäksi..
 
"Vieras"
[QUOTE="memmu";29051437]lapsethan ei voi kiusata tai valehdella muuten vaan? aina on vika vanhemmissa. kyllä on kuule meidänki muksu huudellu kylällä jotakuta läskiksi,vaikka tasan kotona ei sitä sanaa edes käytetä![/QUOTE]

En sanonut, että aina on vika vanhemmissa. Vaan tässä tapauksessa vaikuttaa mielestäni siltä, että lapsi on saanut nyt kotoa vaikutteita/asenteita ja jokin on kotona vialla.

Luitko koko ketjua vai miten sait nyt itseesi tämän asian väännettyä?
 
"alkup"
Koulussa ja koulumatkoilla tapahtuneen kiusaamisen vuoksi otin lapsen puhutteluuni. Vanhempiin en ole saanut yhteyttä, paitsi sen että ilmoittelevat tekstiviestillä ettei ole aikaa tavata tai puhua puhelimessa.

Puhutteluni jälkeen lapsi tuli meille yhtenä päivänä leikkimään. Se oli torstaina, eli eilen. Jäi kiinni siitä, että varasti minun lompakostani rahaa. Puhuttelin taas, lähetin kotiin, soitin vanhemmille, en saanut vastausta, laitoin sitten viestin. Kävin tänään ovella, kukaan ei tullut avaamaan. Jätin postilaatikkoon kirjeen, että tiilanne on nyt selvitettävä.

Juttelin heidän naapurinsa kanssa tänään, muttei osannut oikein sanoa mitään. Hän on siis lapseni toisen luokkakaverin vanhempi myös. Ei tunne perhettä myöskään, lapset ovat yleensä yksin ulkona.
 
"vieras"
Minä olen se äiti, joka melkein aina päästää lapset meille leikkimään. Tyttärelläni on eräs kaveri, jonka kotiin ei koskaan pääse. Äiti on aina kuitenkin kotona. MInä käyn työssä ja teen työtä lasten parissa, silti vaikka väsyneenäkin otan vastaan lasten kavereita. Joskus kyllä kieltämättä väsyttää ne aikuisennälkäiset lapset, jotka tulevat meille mieluummin jutustamaan minun kanssani kuin leikkimään lapseni kanssa. Mietin, että eikö heille kotona puhuta/vastailla? Itsekin työpäivän jälkeen mieluusti vähän aikaa "vain olisin" ja lataisin akkuja.
 
"näin meillä"
En ole koko ketjua lukenut mutta meillä oli samanlainen tilanne.
Minä ihmettelin ja ihmettelin kun ei ikinä olut meidän tyttöjen(kaksoset) kavereita kylässä ja omat luuhasi pitkin pitäjää..Noo sitten kauttarantain selvisi että meidän tytöt oli selitelleet myös tuollaisia "meidän äitillä on sitä ja tätä ,meille ei voi tulla " juttuja ja kun kuulustelin tyttöjä niin selvisi että heidän mielestään tatuoitu ja lävistyksiä täynnä oleva isoveli oli niin hävettävä etteivät halunneet kavereiden näkevän ;)
 
"alkup"
Olen ollut yhteydessä koulun terveydenhoitajaan ja neuvolaan. Ihan omalla nimelläni. Olen kertonut huoleni ja tietoni. Lastensuojeluilmoitusta en ole tehnyt, mutten pidä sitäkään poissuljettuna, jos koulu ja neuvola eivät voit puuttua asiaan.

En nyt viitsi kaikkia asioita tässä kertoa kuitenkaan, mutta keskustelut tämän lapsen nuorempien sisaruksien kanssa saivat minut ottamaan yhteyden. Nuoremmat eivät selvästikään osaa vielä samalla tavalla huijata kuin tuo vanhempi. En tiedä mitä tulee tapahtumaan, itse seison oman näkemykseni takana nyt.

Lapsi on käynyt meillä taas paljon. Ruokin hänet kaksi kertaa vuorokaudessa. Toivon, että viranomaistasolla tähän joku puuttuu.
 

Yhteistyössä