Onko väärin kieltää tulevaa isää osallistumasta synnytykseen?

  • Viestiketjun aloittaja rv34
  • Ensimmäinen viesti
rv34
En yhtään haluaisi miestäni mukaan synnytykseen. Aiemmissa synnytyksissä on ollut mielellään mukana. Nyt "yllärivauva" tulossa ja juuri ennen kuin raskaudesta tiesin, puhuttiin vakavissaan eroamisesta. Kun tilanne muuttui, ei mies halunnut lähteä pois. Parisuhdetta meillä ei enää ole, ei mitään läheisyyttä, kosketuksia, pelkkää tiuskimista vain joka asiaan. Terapiassa ollaan käyty, ei muutosta tilanteeseen. Minä en jaksa enää edes yrittää, koska en miehelleni edes kelpaa. Ulkonäkö ja luonne kuulemma pitäisi vaan muuttaa. Taustalla myös pettämistä, päätettiin silloin kuitenkin jatkaa, kun mies ekaa kertaa suhteemme aikana myönsi virheensä ja muutti hiukan käytöstään. Nyt synnytys lähestyy, enkä häntä haluaisi mukaan. Onko väärin, jos pyydän häntä olemaan tulematta mukaan? Mieluummin synnyttäisin yksin kuin hänen seurassa, mitään tukea en ole häneltä saanut raskausaikanakaan eikä tuleva vauva aiheuta hänelle kuin stressiä.
 
"äiti88"
No, onhan se väärin. Samaten toi koko teidän tilanne on ihan täysin outo. Miten olisi ero (suhde ei tule toiminaan jos halua yrittää ei ole!), ja sitten yritätte lasten (myös tämän tulevan) asiat kuitenkin hoitaa yhdessä ja sulassa sovussa, kun se on lasten etu.

Koita ajatella niin, että jos mies haluaa tulla mukaan lapsensa synnytykseen, se voi olla tosi hyvä juttu hänen ja lapsen keskinäisen suhteen alulle. Aika tavallista että mies alkaa enemmän muodostamaan suhdetta lapseen vasta syntymän jälkeen, etenkin jos on tälläinen yllärivauva.

Tai sitten jotain kompromissia kehiin, että mies on esim. vaan tietyn osan synnytyksestä paikalla, jos sulle hänen läsnäolo jossain kohtaa käy sietämättömäksi. Mielestäni on kuitenkin miehenkin oikeus olla paikalla kun lapsi syntyy, ainakin nyt edes siinä oven takana hollilla. Mietippä jos jotain kamalaa kävis,esim. lapsi elää vain muutaman minuutin. Mies ei sitten ehtisi tapaamaan lastansa ollenkaan vaikka olisi halunnut, tosi julmaa ja väärin jos ei anna isän tulla edes sairaalaan. Minusta.
 
  • Tykkää
Reactions: hallittu kaaos
"vieras"
Mun mielestä se on väärin, teidän täytyy yhdessä keskustella haluaako miehesi osallistua synnytykseen, mun miehelle ne ovat olleet ainutlaatuisia kokemuksia, joista ei olisi halunnut olla pois.

Jos te ette tahdo enää yrittää, niin eikö ero siinä tilanteessa ois paras mahdollinen vaihtoehto. Vaikka eroaisitte, niin lapset ovat kuitenkin teidän yhteisiä, myös tämä nuorimmainen ja toimeen teidän täytyy tulla, jotta voitte lapsenne hoitaa.
 
"vieras"
Kannattaa tarkkaan miettiä omia motiiveja kieltämiselle. Mikäli motiivina on viha, katkeruus, kosto, tms., tekee loppupelissä vain hallaa itselleen. Jos taas motiivina on aidosti oma jaksaminen ja hyvinvointi (ilman edellä mainittuja tunteita), niin silloin kielto on perusteltu.
 
"Tammenterho"
Synnytys on itseasiassa sun lääketieteellinen toimenpide. Siellä ei tartte olla mukana muita kuin sinä, kätilö ja lääkäri. Kaikki muut on ylimääräisiä ja paikalla ainoastaan, jos susta se tuntuu hyvältä. Isät on yleensä mukana synnytyksessä ollakseen tukena synnyttävälle äidille, ja sun kannattaakin miettiä, millaista tukea tuossa tilanteessa sun miehes oikeasti sulle pystyy antamaan? Onko sen läsnäololla sua voimaannuttava vaikutus? Vai v*tuttaisko sen naama vaan sua niiden tuskien keskellä ja keräiskö se negatiivista energiaa suhun?

Miehellä on _oikeus_ olla synnytyksessä tasan sinä päivänä, kun se synnyttää itse. Muuten sillä on etuoikeus olla läsnä ja sekin on ainoastaan naisen annettavissa - ja siten myös poisotettavissa ihan vaikka vaan siks, ettei nainen haluakaan.
 
"äiti88"
[QUOTE="Tammenterho";29058891]Synnytys on itseasiassa sun lääketieteellinen toimenpide. [/QUOTE]

Lähtökohtasesti synnytys ei kyllä ole "lääketieteellinen toimenpide". Ei sen ainakaan pitäisi olla. Lähtökohtaisesti synnytys on ihan luonnollinen tapahtuma, johon ei lääketiedettä yleensä edes tarvittais.

Jos nyt hiuksia lähtee halkomaan...
 
"vieras"
jos miehellä on oikeus olla synnytyksessä, niin sillä on varmaan sitten myös velvollisuus olla raskaus selvinpäin ja välttää tiettyjä ruokaaineita, herätä yöllä syöttämään lasta ym....
 
"Sirkkeli"
Mitä hittoa työjatkatte tuollaista yhteisasumista? Eihän tossa ole mitään järkeä. En mä tiedä, pitääkö ottaa äijä mukaan synnytykseen. Jos sä et sitä sinne halua.
Mutta jos sitä on stressannut tuo yällärivauva ja stressaa, niin vauvan kannalta olisi ehkä parempi ottaa mukaan. Koska se saattaa laukaista miehessä ne tunteet mitä on muihinkin lapsiin. Jos jää pois synnytyksestä, niin voiko vaikuttaa siihen, ettei niin kiinni mukulaan? En tiedä, tuli vaan mieleen. Kun joskun asiat on niin pienestä kiinni.
 
"Sirkkeli"
[QUOTE="Sirkkeli";29058969]Mitä hittoa työjatkatte tuollaista yhteisasumista? Eihän tossa ole mitään järkeä. En mä tiedä, pitääkö ottaa äijä mukaan synnytykseen. Jos sä et sitä sinne halua.
Mutta jos sitä on stressannut tuo yällärivauva ja stressaa, niin vauvan kannalta olisi ehkä parempi ottaa mukaan. Koska se saattaa laukaista miehessä ne tunteet mitä on muihinkin lapsiin. Jos jää pois synnytyksestä, niin voiko vaikuttaa siihen, ettei niin kiinni mukulaan? En tiedä, tuli vaan mieleen. Kun joskun asiat on niin pienestä kiinni.[/QUOTE]

Musta tuli näköjään lukihäiriöinen tässä. Mutta siis suomeksi: Kiintyykö paremmin yllärivauvaan, jos otat mukaan sen äijän? Kun kerran stressaa vauvasta.
 
"Vieras"
Kyllä isällä on ihan yhtälainen oikeus olla synnyttämässä kuin äidilläkin. Lapsi on myös isän, eikö?
Lapsi on myös isän, mutta se ei automaattisesti oikeuta olemaan syntymässä läsnä. Synnytys on sellainen tilanne, jossa naisella on oikeus olla itsekäs ja toivoa asioita jotka helpottavat omaa oloa ja äin ollen myös synnytyksen edistymistä ja kulkua.
Tasa-arvoa vaan ei jokapaikkaan saa ängettyä, vaikka se kuinka kaunista olisikin. Nainen synnyttää ja on raskaana pakon sanelemana, ei omasta vallinnastaan.
 
"vieras"
[QUOTE="Vieras";29058978]Lapsi on myös isän, mutta se ei automaattisesti oikeuta olemaan syntymässä läsnä. Synnytys on sellainen tilanne, jossa naisella on oikeus olla itsekäs ja toivoa asioita jotka helpottavat omaa oloa ja äin ollen myös synnytyksen edistymistä ja kulkua.
Tasa-arvoa vaan ei jokapaikkaan saa ängettyä, vaikka se kuinka kaunista olisikin. Nainen synnyttää ja on raskaana pakon sanelemana, ei omasta vallinnastaan.[/QUOTE]

täyttä asiaa!
ja yleensä se on vielä niin että synnytys on AINUT asia, missä äiti saa olla itsekäs.
 
"Tammenterho"
[QUOTE="äiti88";29058929]Lähtökohtasesti synnytys ei kyllä ole "lääketieteellinen toimenpide". Ei sen ainakaan pitäisi olla. Lähtökohtaisesti synnytys on ihan luonnollinen tapahtuma, johon ei lääketiedettä yleensä edes tarvittais.

Jos nyt hiuksia lähtee halkomaan...[/QUOTE]

Joo, mä en vaan keksinyt tuohon muuta hyvää termiä. (Yleensä) sairaalassa tapahtuva, synnyttäjän fyysiseen kehoon kohdistuva tapahtuma, jota sairaalan henkilökunta valvoo, avustaa ja tarvittaessa lääketieteellisesti hoitaa. Kuulostaa vähän tönköltä... :D

Itse ajatus tuossa takana oli, että lain puolesta synnyttäjällä on oikeus kieltää ylimääräisiä ihmisiä osallistumasta synnytykseen. Oli ne harjoittelijoita siellä sairaalassa tai mummit ja kumminkaimat ja anoppi tai tosiaan se isä. Koska kyse ei ole heidän fyysisestä kehostaan tai siihen liittyvästä hoidosta.

Ei se synnytys mikään yleisötapahtuma ole, vaan tarkoitus on synnyttää turvallisesti. Jos paikalla on henkilö, jonka läsnäolo tuottaa pahaa mieltä synnyttäjälle, se ei kyllä mitenkään edistä sitä synnytystä.

Kyllä sitä ollaan valmiita huutelemaan, että minulla on OIKEUS sitä ja tätä. Höpöhöpö sanon minä. Kenelläkään (paitsi kätilöllä ja lääkärillä) ei ole oikeutta olla siellä synnytyshuoneessa sen synnyttäjän lisäksi. Kaikki muut saa olla siellä, jos heitä on sinne pyydetty. Mutta ei heillä mitään oikeutta siihen ole.
 
"äiti88"
[QUOTE="Tammenterho";29058994]Joo, mä en vaan keksinyt tuohon muuta hyvää termiä. (Yleensä) sairaalassa tapahtuva, synnyttäjän fyysiseen kehoon kohdistuva tapahtuma, jota sairaalan henkilökunta valvoo, avustaa ja tarvittaessa lääketieteellisesti hoitaa. Kuulostaa vähän tönköltä... :D

Itse ajatus tuossa takana oli, että lain puolesta synnyttäjällä on oikeus kieltää ylimääräisiä ihmisiä osallistumasta synnytykseen. Oli ne harjoittelijoita siellä sairaalassa tai mummit ja kumminkaimat ja anoppi tai tosiaan se isä. Koska kyse ei ole heidän fyysisestä kehostaan tai siihen liittyvästä hoidosta.

Ei se synnytys mikään yleisötapahtuma ole, vaan tarkoitus on synnyttää turvallisesti. Jos paikalla on henkilö, jonka läsnäolo tuottaa pahaa mieltä synnyttäjälle, se ei kyllä mitenkään edistä sitä synnytystä.

Kyllä sitä ollaan valmiita huutelemaan, että minulla on OIKEUS sitä ja tätä. Höpöhöpö sanon minä. Kenelläkään (paitsi kätilöllä ja lääkärillä) ei ole oikeutta olla siellä synnytyshuoneessa sen synnyttäjän lisäksi. Kaikki muut saa olla siellä, jos heitä on sinne pyydetty. Mutta ei heillä mitään oikeutta siihen ole.[/QUOTE]

Jeps :)

Lain puolesta voi kieltää. Mutta onko se sitten muuten oikein, etenkään jos se tehdään "kostomielessä", sitä voi miettiä... Onko se sitten enää ainakaan lapsen etu, jos isää estetään tulemasta mukaan, edes niin että saa odottaa oven ulkopuolella.. Mä ainakin koen että esim. se on tärkeä hetki isän ja lapsen välillä, kun isä saa ottaa vastasyntyneen "kenguruhoitoon" paitansa alle, kun äitiä kursitaan sillä välin kokoon ja muuta. Vaikka äitiä se vituttaiskin, se voi olla hyvä lapsen kannalta. En usko että moinen asenne ainakaan edesauttaa sitä isän halua osallistua lapsen hoitoon.

Ymmärrän toki kuinka epäreilu asetelma voi olla naisen näkökannalta, mutta jos mä ajattelen omaa lastani niin kyllä se oma isä on lapselle niin hyvä juttu, että en sitä suhdetta menis vähimmässäkään määrin sorkkimaan, vain oman loukkaantumisen tms vuoksi. Etenkään jos vaistoan isässä jotain pienoista epävarmuutta lapsen suhteen, koittaisin mieluummin tukea sitä suhteen syntymistä.
 
"vieras"
Ei ole väärin kieltää isää tulemasta synnytykseen, vaikka hän olisi aivan ihana mies, tukenut koko raskauden ajan jne. Se on naisen synnytys eikä isää kuulu huomioida mitenkään.
 
"äiti88"
[QUOTE="vieras";29059054]Ei ole väärin kieltää isää tulemasta synnytykseen, vaikka hän olisi aivan ihana mies, tukenut koko raskauden ajan jne. Se on naisen synnytys eikä isää kuulu huomioida mitenkään.[/QUOTE]

Perin ikävä ja itsekäs ajatusmaailma.
 

Yhteistyössä