Lapsuudenkotinne ruoat

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Maewest
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Maewest

Jäsen
13.08.2013
144
0
16
Millaista ruokaa lapsuudenkodissanne syötiin? Kuinka vanha olet?

Meillä syötiin ihan tavallista kotiruokaa, äiti teki. Perunaa käytettiin tosi paljon kaikissa muodoissa. Mitään pihvejä ei juuri koskaan syöty. Keitetyt perunat ja jauheliha/sianlihakastike oli tavallinen ruoka. Myös erilaisia perunalaatikoita oli usein. Salaattia oli lähes päivittäin. Keittoja syötiin myös (makkara/siskonmakkara/liha).
Herkkuja oli harvoin tarjolla. Olen 37.

Olen 31v, usein oli lihakastikkeita(possua), kyljyksiä, jauhelihaa, kalapuikkoja. Paljon perunaa, aina salaattia. Limua saunapäivisin(ei aina), herkkuja ehkä kerran viikossa.
Äiti ja isä teki kumpikin, isä teki ja tekee parempaa. Ja tiskas paremmin :D

Millaista ruokaa lapsuudenkodissanne syötiin? Kuinka vanha olet?

Meillä syötiin ihan tavallista kotiruokaa, äiti teki. Perunaa käytettiin tosi paljon kaikissa muodoissa. Mitään pihvejä ei juuri koskaan syöty. Keitetyt perunat ja jauheliha/sianlihakastike oli tavallinen ruoka. Myös erilaisia perunalaatikoita oli usein. Salaattia oli lähes päivittäin. Keittoja syötiin myös (makkara/siskonmakkara/liha).
Herkkuja oli harvoin tarjolla. Olen 37.

Näin meilläkin.

Perunaa lähes aina lisäkkeenä, lihasuikalekastikkeita possua ja nautaa, jauhelihakastiketta ja pyöryköitä. Lihapatoja ja kiusauksia.
Salaattia joka aterialla ja kasviksia/juureksia. Omenia, marjoja, herneitä omasta maasta, metsästä mustikkaa+puolukkaa, sieniä syksyllä ja itse kalastettua kalaa oli pakastin täynnä.

Näin jälkeenpäin kun miettii, niin perheemme oli melko omavarainen ruuan suhteen, enemmän mitä itse jaksaisin toteuttaa.

[QUOTE="vieras";29057171]Näin meilläkin.

Perunaa lähes aina lisäkkeenä, lihasuikalekastikkeita possua ja nautaa, jauhelihakastiketta ja pyöryköitä. Lihapatoja ja kiusauksia.
Salaattia joka aterialla ja kasviksia/juureksia. Omenia, marjoja, herneitä omasta maasta, metsästä mustikkaa+puolukkaa, sieniä syksyllä ja itse kalastettua kalaa oli pakastin täynnä.

Näin jälkeenpäin kun miettii, niin perheemme oli melko omavarainen ruuan suhteen, enemmän mitä itse jaksaisin toteuttaa.[/QUOTE]

Ja ikää 31v.

No sitä perunaa. Kanankoipia. Paistettuja ahvenia ja sienikastiketta usein kun isä kalasti ja sienesti. Lihamureketta, jauhelihakastiketta jne. perus kotiruokaa, äidillä ei ollut paljon mielikuvitusta ruoan suhteen mutta ihan hyvää oli. Salaattivaihtoehtija oli lapsuudessa tasan kaksi: salaatinlehti-kurkku-tomaatti tai ananas-kiinankaali, nää oli vähän tylsiä.

Usein pastaa, tomaatti tai kermakastiketta tonnikalasta, nötkötistä, jauhelihasta..
italianpataa, kalapuikkoja, maggaroita tms puolivalmiksia ja ihan eineksiäkin, kuten mikropitsoja yms.
Risottoja, keittoja, sianlihapihvejä, makaronilaatikkoa, pyttipannua jne.
Ruoka oli enemmänkin hyvää, kuin terveellistä. ;)

Oon 33v. Isä kalasti, joten paistettua ja uunikalaa oli välillä tai paistettuja muikkuja, lohta ja savulahnaa. Kotona oli perunamaa niin pottua oli usein.
Myös kyljyksiä, grillikylkeä, broilerin koipia. Risottoa, pussi-Italian pataa, palapaistia, evakkopaistia kun oli leivinuuni. pizzaa myös tehtiin itse ja lasagnea. Makaronivelli tuli mummon peruina, lapset tykkäsimme siitä kovin!
Makaronia ja jauhelihakastiketta, mureketta, keittoja. Sieniä. Paljon laatikkoruokia perunasta. Usein myös oli kiisseleitä ( maito, marja, suklaa) sekä erilaisia puuroja; manna, uuniohrapuuro, ruispuolukkapuuro. Suurin herkku oli pihkamaito uunissa, sitä sai harvoin.
Paljon äiti leipoi, yleensä lauantaina. Ananas-keikauskakku, pitkopullaa, unelmatorttu, toskakakku, sämpylöitä, lepuskaa.
Kasviksia oli oman maan kurkut ja tomaatit, punajuuret ja säilökekurkut. Omaa omenahilloa ja mehua.
Salaattia oli melkein aina, kurkkua ja tomaattia jos ei muuta. Tai porkkanaraaste tai kaali-ananas-salaatti tai makaronisalaatti.

33v olen. Ruokina oli hyvin perinteisiä läskisoosista silakkalaatikkoon, mutta oli meillä texmexiäki , kiinalaista yms. Sienestimme, marjastimme, oli oma perunamaa, kasvatettiin mausteyrttejä, karviaisia sekä lohia yms.itse. 5 päivässä kasvusten osalta tuli täyteen joka päivä. Terveellistä kotiruokaa alusta alkaen itse tehtynä, kaupan mehuja tai eineksiä ei nähty meillä juuri koskaan. Äiti tykkäsi hommata lihat kauppahallista, jos vaan oli varaa sellaiseen ja siinä oppi sitten syömään särää sekä syömään pihveinä vasikkaa yms. Kalat tuli nostettua katiskalla takapihan joesta tai omasta, yksityiskäyttöön rakennetusta lohilammikosta.

No esimerkiksi:

Makaroonivelli
Mannapuuro
Hernekeitto
Spagetti ja jauhelihakastike
Perunat ja joku lihakastike siihen
Mureke ja muussi
Kanankoivet ja riisi
Makaroonilaatikko (jos jäi yli, isä paistoi pannulla seuraavana päivänä)

Salaattia oli todella harvoin

Olen 21, vanhempani tällä hetkellä vähän päälle 50.

Eri ruskeita kastikkeita, jauhelihaa, makkaraa, nakkia, palapaistia, perunaa aina niiden kanssa, makaroonilaatikkoa ja paljon keittoja mm nakki, jauheliha, kala, makkara, liha, ja hernekeittoa.
Puuroa joskus tai velliä. Leipää ja päällisiä juustoa, makkaraa ja kurkkua melkolailla aina.
Ei yleensä koskaan salaattia. Ei myöskään jälkiruokia. vm 78

Viimeksi muokattu:
Meillä makaronilaatikkoa, siskonmakkarasoppaa, "italianpataa" = pussi, joka kumottiin paistetun jauhelihan päälle. Viikonloppuisin paistia, lohta, tai riistaa. t. -85

Karjalan paistia, keittoja, uunilaatikoita, mureketta, kalaa, kastikkeita ja tietysti sitä perunaa!
Isä teki hyvät ruuat, käytettiin oman maan kasviksia paljon.

Meillä ei ollut limsaa, karkkeja, eineksiä, pitsaa tms.

Ikää 28v.

Eri ruskeita kastikkeita, jauhelihaa, makkaraa, nakkia, palapaistia, perunaa aina niiden kanssa, makaroonilaatikkoa ja paljon keittoja mm nakki, jauheliha, kala, makkara, liha, ja hernekeittoa.
Puuroa joskus tai velliä. Leipää ja päällisiä juustoa, makkaraa ja kurkkua melkolailla aina.
Ei yleensä koskaan salaattia. Ei myöskään jälkiruokia. vm 78
Meillä oli miltei aina jälkkäriä. Kotipihan tai metsän antimista tehty jälkkäri tarkoitti, että pääruoan kalliimpia raaka-aineita kukui vähemmän. Säästökikka mitä itekin käytän.

Ikää 27v ja top4 ruuat:
Makaronimössö (makruloota ilman uunia)
Makaronilaatikko
Jauhelihakeitto
Jauhelihakastike ja perunat.

Ei salaattia, ei kasviksia kuin keitossa ällöt keittojuurekset, sokerijogurtteja, ruisleipää, silloin tällöin hedelmiä.

Meillä oli usein keitetyt perunat sekavihannekset ja äitin ite tekemä ruskeakastike.
Joskus oli jauheliha-makaroonilaatikkoa ja sekin oli kirjaimellisesti näillä mittasuhtein 1pussi makaroonia (400g) ja 800g jauhelihaa.

ikää 37v.

Meidän isä oli yksinhuoltaja ja ruokalista näytti tältä:
Mureketta+valmismuusia
Makaronilaatikkoa
Jauhelihakeittoa
Makaronisalaattia (joka koostui lähinnä makaronidta, kinkusta, munasta ja juustosta. Salaattia ollu nimekskää)
Valmis italianpataa
Valmis maksalaatikkoa
Koipireisiä ja riisiä.
Kalan sijaa toimitti kalapuikot

Ainoa salaatti oli lautasella aina italiansalaatti (kaupan) 2siivua kurkkua ja joskus 2 lohkoa tomaattia.

Leipä oli ranskanleipä, leivänpäällinen lauantaimakkara. Kahta päällistä ei saanut laittaa leivälle.

Ei mulla mitään valittamista ollut, mutta nyt kun ajattelee, niin missä kaikki hedelmät ja kasvikset? :D

Makaroonilaatikko, jauhelihakastike+makaroni, lasagne, lihamureke, uuniperunat, pitsa, itse tehdyt hampurilaiset, tacot, lohikeitto, kasvissosekeitto, kaalikeitto -ja laatikko, kesäkurpitsapata, maksakastike ja perunat, linssikeitto, hernekeitto, perunamuussi ja lihapullat. Salaattia oli harvoin tarjolla, mutta leivän päälle oli aina tomaattia ja kurkkua. Hedelmiä ja marjoja söimme runsaasti omasta pihasta tai talvella pakkasen kautta. Äiti teki ihanaa kotiruokaa ja kotoa olen itsekin saanut kipinän samaan perinteeseen. Ah...lapsuus, miten huoletonta se olikaan, ei sitä silloin tajunnut. :D

Yhteistyössä