Näitä tapoja en ymmärrä II

"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja ymmärtämätön.;29025608:
Ei kai tässä mitään vikaa ole, mutta minä en ymmärrä miten jotkut kuulemma käyvät JOKA PÄIVÄ saunassa. Miten jaksavat, ehtivät, viitsivät? Itse kun käyn ehkä kerran kuussa tai kahdessa, on kai vain niin erilaiset tottumukset ettei ymmärrä:)
Minä käyn lähes joka päivä. Ei ole kyse jaksamisesta tai viitsimisestä, käyn koska saunominen on aivan ihanaa, mielipuuhiani, joten mielelläni saunon joka päivä, jos vaan ehdin.

kahvikirahvi
Alkuperäinen kirjoittaja Siivoojan näkökulma;29025584:
Eihän kukaan pese vessoja ilman hanskoja. Mutta ilmeisesti tuo aseptiikka ja hygienia on hieman hukassa sinulta. Siivous aina aloitetaan puhtaasta likaisimpaan. Jos hanskaan tulee heti bakteereja kun nostellaan kansia, niin heti on bakteereja hanskan pinnalla josta ne leviää sitten runsaammin, sen sijaan että voi levittää ensin pesuaineet ja aloittaa samantien puhtaalla liinalla pyyhkimisen, koskematta pönttöön ollenkaan omin käsin.

Toisekseen, kun suljet kannen ja vedät vessan, niin muistitko tarkistaa ettei jää ulostetta kaakeliin kiinni?

Kolmanneksi, kotonaanhan saa vessanpönttöön laittaa vaikka munalukon mun puolesta. Minä puhuinkin nyt lähinnä yleisistä vessoista.
Tietenkin tarkistan, mutta vedän silti pöntön kansi kiinni ettei ne pöpöt sieltä leijaile niin laajalle kuin kansi auki. Mä oon vielä nuori ja terve, kaikeksi onneksi vielä sen verran persjalkanenkin ettei mun selkä kipeydy vaikka sen wc-kannen avaan ja suljen, tai vaikka toistaisin sitä useammankin kerran.

Eiköhän ne pöpöt siellä vessassa pääse leviämään aika tasaisesti kaikkialle kun pissitään renkaille, vedetään pönttö kansi auki eikä sitten edes pestä käsiä. Ja ainakin mulla ne suojakäsineet ole sitä varten ettei omin käsin tarvitse koskea, ja siivousliinoja on useampia ja käytän myös antibakteerista pesuainetta.
Mutta julkisten vessojen hygieniaan en valitettavasti voi vaikuttaa, ja tulin tähän ketjuun kertomaan että en ymmärrä kansien auki pitämistä, enkä väittelemään oikeaoppisesta vessan siivoustavasta tai jakamaan vessakulttuuriani. Mukavaa illanjatkoa sulle.

kahvikirahvi
[QUOTE="vieras";29025549]Miksi joka kauppareissulla pitää ostaa useita kauppakasseja? Miksi ei osta kangaskassia ja ota sitä aina kauppaan mennessä mukaan ja ei aina tarvitsisi muovi/paperikasseja. Meillä on aina mukana kangaskassit, koska joutuisimme aina ostamaan kolme-neljä kassia.[/QUOTE]

Mulla on vino pino kestokasseja, mutta useimmat mun kauppareissuista tapahtuu kotimatkalla jostain, enkä muista kuskata kauppakasseja mukanani. Toki jos kotoa lähden suunnitellusti kauppaan, otan kassin matkaan.

"vieras"
Meillä on kyllä noita kangaskasseja kauppareissua varten, mutta eihän niitä muista ottaa mukaan. Tai jos muistaa, unohtaa sen viimeistään sitten autoon... Mies muistaa paremmin, joten ylimääräisiä muovipusseja ei tule, koska roskiksina nuo minun ostamat käytetään kuitenkin ja niitä ei ehdi niin paljon kertyä, että kauheasti ylimääräisiä olisi.

Myytinmurtajissa on testailtu noita vessamyyttejä ja mm. tuota että ne kakkapöpöt menis siihen hammasharjaan jos se on siinä pöntön vieressä. Ja eikös nuo todennut, ettei niissä pöntön vieressä olevissa harjoissa ollut yhtään sen enempää pöpöjä kuin kauempana olevissakaan. Ja esim. siinä vessan rinkulassa ei oikeasti niitä pöpöjä olisi niin paljon kuin kuvitellaan. Jossain tiskirätissä tai valokatkaisijassa niitä on paljon enemmän.

[QUOTE="vieras";29025635]Suljen kyllä mieluummin kyynärpäälläni kuin kämmenselällä.[/QUOTE]

Mä myös avaan hanan kyynerpäällä usein jos on saippuaiset kädet, pysyy siistimmän näköisenä se hana kun ei oo saippuatahroja, eikä kulu vettä turhaan kun saippuoi kuitenkin kädet ennen kuin hana on auki.

Alkuperäinen kirjoittaja Siivoojan näkökulma;29025513:
En koskaan ole ymmärtänyt ihmisiä jotka sulkevat wc:n kannen. Siinä joutuu aina turhaan kumartelemaan ja näpräilemään likaista kantta ennen omien asioidensa toimittamista. Sitten niillä bakteeripesäisillä käsillä pitäis lähmiä se kansi taas kiinni.

En siivoojana kauan työskennelleenä koskaan ole tajunnut tätä. Sitten kun mennään siivoamaan vessaa, taas joutuu siivooja näpräämään bakteerista kantta, sen sijaan että saisi puhtailla käsillä samantien levittää pesuaineet ja ottaa puhtaan liinan käteen.

Tiedoksi: Mitä enemmän näpräilette ympäriinsä niillä ulosteisilla/virtsaisilla käsillä, sitä enemmän levitätte bakteereja ympäristöön. Lisäksi jos kaikki sulkisivat kansia vessoista, mieti mitä tekee siivojan selälle kun joutuu kumartelemaan kansia auki joka kerta jotta pääsisi siivoamaan.

Enemmän kiinnittäisin huomiota näihin sikailijoihin jotka jättää jarrujälkiä pönttöihin. Se vessaharja on sitä varten ettei niitä jätöksiä tarvii jättää siihen posliiniin kiinni!!!!
Eikö teillä käytettty suojakäsineitä?

En ala vaatettaa sun lasta
Tätä tapaa en ymmärrä, aikuisten(?) hakiessa lasta pk:sta tai eskarista ei yhtään katsota tai huolehdita onko lapsella omat vaattet ja kengät vai toiselta lapselta "vahingossa lainatut" vaatteet.
Oma lapsi joutuu ulkoilemaan ilman ulkohousuja tai fleecepusakkaa ja hoitopaikasta huomautetaan, että voisitko tuoda säänmukaiset varusteet. Kohautellaan hartioita, että sellaista sattuu, kun kerrotaan, että aamulla lapsella vielä oli kaikki tarvittava, mutta päivän aikana näyttää lähteneen toisten mukaan.
Sitten näitä toisen nimellä varustettuja käytetään kuin omia ja palautetaan (jos palautetaan) likaisina ja kuluneina vähin äänin takaisin..

"hmh"
Vaikka täällä ollaan näköjään enimmäkseen vessassa, minä suuntaan keittiöön ihmettelemään.

Miksi jotkut laittaa voiveitsen jääkaappiin? Oikeen pommi, kun avaa oven sieltä lentää voinen savonia varpaille. Yök.

(En ole saanut miestä koulutettua täysin tuosta tavasta yhdeksässä vuodessa. No kai kun eksänsä oli antanut sen tehdä sitä jo kaksikymmentä vuotta... Eksän vika, siis?)

• Tykkää
Reactions: millionnea
"vieras"
[QUOTE="vieras";29025628]Aina en aamulla liikkeelle lähtiessäni tiedä tuleeko tarve poiketa päivän aikana kaupassa vai ei joten en viitsi kantaa ylimääräistä kassia kaiken varalta mukanani koko päivää.[/QUOTE]

No ainahan sitä selityksiä löytyy, mutta minulla on aina sellainen pieni kangaskassi laukussani mukana pienempiä ostoksia varten. Ja kyllähän sitä joskus voi kassin ostaa mutta joka viikkoisilla kauppareissuilla en ymmärrä. Meillä on aina niin hiton paljon ostettavaa. Tuota yhtä kangaskassia olemme käyttäneet nyt kuusi vuotta&muita myös, niin kyllä aika monta muovipussia olisi siihen saanut ostaa. Mutta ostakaa te muut ihan rauhassa vaikka kymmenen kassia/kauppareissu, mutta ei minun sitä asiaa silti tarvitse ymmärtää. Ja kyllä taidetaan kuitenkin ekologisuuden kannalta suositella kangaskasseja vaikka guru jotain muuta höpöttikin.

• Tykkää
Reactions: rops
kahvikirahvi
Kangaskassithan mahtuvat käsilaukkuun, mulla on ainakin kaksi aina laukussa ja autossa lisää.
Mulla on niitä pirkan jättimäisiä kestokasseja, mitkä ei mahdu ihan käsilaukkuun. Yksi kangaskassi kyllä löytyy, mutta en muista ikinä pakata sitä laukkuun sen jälkeen kun oon purkanut ostokseni :ashamed: Eli kotoa kauppaan mennessä otan kestokassin, mutta yllättäviltä kauppareissuilta ostokset kulkee paperikassissa.

[QUOTE="hmh";29025687]Vaikka täällä ollaan näköjään enimmäkseen vessassa, minä suuntaan keittiöön ihmettelemään.

Miksi jotkut laittaa voiveitsen jääkaappiin? Oikeen pommi, kun avaa oven sieltä lentää voinen savonia varpaille. Yök.

(En ole saanut miestä koulutettua täysin tuosta tavasta yhdeksässä vuodessa. No kai kun eksänsä oli antanut sen tehdä sitä jo kaksikymmentä vuotta... Eksän vika, siis?)[/QUOTE]

Kai ne ajattele että se pieni määrä sitä voita siinä veitsessä pilaantuu jos sen jättää tuntikausiksi huoneenlämpöön, mutta kuitenkin haluavat käyttää samaa veistä ettei tuu turhaan tiskiä. Mä itse en kyllä toimi noin, joten tämä on vaan arvaus.

"vieras"
[QUOTE="vieras";29025647]Minä käyn lähes joka päivä. Ei ole kyse jaksamisesta tai viitsimisestä, käyn koska saunominen on aivan ihanaa, mielipuuhiani, joten mielelläni saunon joka päivä, jos vaan ehdin.[/QUOTE]

Kyllä mikäkin kävisin joka päivä saunassa jos vaan viitsisi lämmittää. Saunominen on ihanaa :).

Professional Griefer
Tohon julkisten vessojen keskusteluun, minä ainakin siivoojana avaan aina sen kannen kengänkärjellä. Siihen on vaan tullut sellainen varaus, kun ei ikinä tiedä mitä sieltä pöntöstä hyppää tai mitä siellä asuu :D Ja toki ensin se pönttöosa harjataan ja vedetään, sitten pyyhitään järjestyksessä jne jne.

Asiakkaana taas avaan ja suljen hanan aina kyynerpäällä/ranteella. Ja todellakin vedän vessan kansi kiinni myös kotona. Ja se jää myös kiinni noiden itsemurhapupujen takia. Sitäpaitsi avonainen pyttyhän oikein huutaa kohtaloa, että vessassa touhuillessa kaikki tavarat tippuu käsistä just sinne pönttöön :D

Supergorilla007
Tämähän oli keskustelua herättävä aihe:D Mutta jokohan ne vessajutut riittäisi?
Vielä yksi ihmettely: En ymmärrä ihmisiä, jotka eivät pese tiskirättejään pesukoneessa. Itselle ei tulisi mieleenkään olla pesemättä!

Siivoojan näkökulma
Mä oon vielä nuori ja terve, kaikeksi onneksi vielä sen verran persjalkanenkin ettei mun selkä kipeydy vaikka sen wc-kannen avaan ja suljen, tai vaikka toistaisin sitä useammankin kerran.
Tervetuloa siivousalalle, sitten kun sitä on tehnyt 15 vuotta niin tuntuu jo ihan erilaiselle...

Ja ainakin mulla ne suojakäsineet ole sitä varten ettei omin käsin tarvitse koskea, ja siivousliinoja on useampia ja käytän myös antibakteerista pesuainetta.
Edelleenkään ei kukaan siivoa paljain käsin vessaa... Mutta pinta se on siivoushanskassakin, joka likaantuu ihan samoin kuin oman käden ihokin, ja levittää bakteereja.

Hygieniajutun linkittäjälle, sairaalaolot on eri asia. Tämä asiantuntija puhuikin superbakteeritartunnan saaneista. On tuo sairaalabakteeri vähän eri asia kuin nuo tavallisemmat pöpöt.
Edelleenkin tartunnat saadaan pääasiallisesti käsien kautta. Se että pöntön pinnalla ja lattialla on bakteereja, ei tarkoita että ne sieltä kulkeutuu suuhun tai silmiin. Käsien kautta, käsihygienia edelleen riittävä normaalioloissa.

Enhän ole sanonutkaan etteikö sitä pönttöä pidä sulkea sitä vedettäessä. Sanoin vaan ettei sitä kantta tartte jättää kiinni, vaan mielellään myös katsoo vetämisen jälkeen että posliini on jäänyt siistiin kuntoon seuraavalle kävijälle. Ei kukaan viitsi sulkea kantta, vetää, aukaista se uudelleen ja sulkea taas. Ihminen on laiska otus. Jos joku väittää tekevänsä näin, niin väittäisinpä että valehtelee...

Mut joo, ihmiset löytää aina keinoja vängätä vastaan kun omista pinttyneistä tavoista on kyse. Viimeksi tänään taas sai hinkata jarrareita ja irrotella vessaan ja pönttöön kiinnitettyjä tarramainoksia. Eipä nuo ihmiset muutu miksikään, parempi vaihtaa ammattia.

[QUOTE="...";29025471]En ymmärrä miksi puolisot eivät avaa suutaan ja sano miehelle/vaimolle, että ovat väsyneitä/työnjako ei toimi. Sitten täällä ollaan jättämässä koti ja lapset kun ollaan niiiin väsyneitä...Suut auki!![/QUOTE]

Niin vaan jos siinä käy ku vanhassa vitsissä, jossa vaimo meni silmät mustana lääkäriin valittamaan miehensä väkivaltaisuutta.
Lääkäri sanoi ohjeeksi, että vaimon pitää joka ilta kahden viikon ajan ottaa suuntäydeltä teetä ja pitää sitä suussaan, kunnes menee nukkumaan.
Vaimo teki työtä käskettyä ja palasi kahden viikon jälkeen takaisin lääkärille ilman yhtään mustelmaa.
Lääkäri tuumasi vaimolle, että huomaatko mikä vaikutus sillä on kun pidät turpasi kiinni?

Sori, ihan piiiikkusen meni asian vierestä :D

Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Pumbuliini
Suuri guru
[QUOTE="vieras";29025699] Ja kyllä taidetaan kuitenkin ekologisuuden kannalta suositella kangaskasseja vaikka guru jotain muuta höpöttikin.[/QUOTE]

Oli ihan oikeasti tutkittu että muovipussi rasittaa luontoa vähemmän, kun kassien koko elinkaari otetaan huomioon. Olihan se yllättävä tulos, mutta näin se oli...

Pin
[QUOTE="hmh";29025687]Vaikka täällä ollaan näköjään enimmäkseen vessassa, minä suuntaan keittiöön ihmettelemään.

(En ole saanut miestä koulutettua täysin tuosta tavasta yhdeksässä vuodessa. No kai kun eksänsä oli antanut sen tehdä sitä jo kaksikymmentä vuotta... Eksän vika, siis?)[/QUOTE]

Mulla on toi tapa ja mun miestä ärsyttää se tosi paljon. Jotenkin mä en vaan osaa pois siitä. :D Vaikka monesti se on lentänyt omillekin varpaille. Olen koko lapsuuden äidin kanssa toiminut näin, joten se on toooodella syvälle päähäni pinttynyt.

Mutta voihin liittyen tiedän yhden TOSITOSI ärsyttävän jutun: Voin kaivaminen veitsellä. Se kuuluu sipaista siististi eikä kaivaa! Joku aina kaivaa meidän voin ja sitten minun pitää silitellä se tasaiseksi. :headwall:

Yhteistyössä