[QUOTE="vieras";29018686]2-vuotiasta lasta EI VOI jättää yksin, mutta kävelylle tai kuntosalille tai kauppaan VOI mennä vaikka tunnin-pari myöhemmin. En näe tässä yhtään sellaista, että ap olisi asettamassa omat menonsa etusijalle, vaan sen että hänellä ei ole vaihtoehtoja, koska ap:n vastuu lapsesta kun on olemassa halusi lapseton ystävä sitä tai ei.
Mikä ystävä on sellainen, joka ei yhtään voi ottaa huomioon toisen elämäntilannetta? Tuskin voi kutsua ystäväksi noin itsekkäästi asennoituvaa ihmistä. Itsekin olen ollut lapseton, kun parhailla ystävilläni oli lapsia. Ja rajoittihan se tapaamista ja muutti tapaamisten luonnetta. Mutta sille ei vaan mahtanut mitään. Olisivat olleet pian entisiä ystäviä, jos olisin alkanut sanella heille tuollaisia aikatauluja.[/QUOTE]
Tämä on juuri se asenne josta kirjoitin. Henkilö jolla on lapsi/lapsia ei pidä mitään muuta asiaa minään ja sen takia hänen on saneltava ehdot. Kuntosalille voi toki mennä milloin vain, mutta harva sinkku siellä käy yksin. Itsellänikin on sovittu ti ja to klo 18 "saliaika", eli näemme yhden ystäväni kanssa aina silloin siellä. Jos se jää sitten väliin, se muuttaa myös tämän ystäväni aikatauluja ja meidän pitää löytää uusi aika viikolta. Se taas helposti sekoittaa viikon muita aikatauluja, kun yhtä lähdetään muuttamaan.
Eikä tämä tarkoita sitä etteikö pitäisi ottaa huomioon toisen aikatauluja. Tottakai pitää ottaa huomioon - molempien siis. Edelleenkin puhun tasavertaisuudesta. Ei kuntosalilla ystävän näkeminen ole lasta tärkeämpää, eikä toisinpäin. Molempien osapuolten pitää ottaa toisen menot huomioon ja pyrkiä löytämään yhteinen ja molemmille sopiva ajankohta. Kummankin pitää tulla vastaan ainakin vuorotellen jos ei muuten.
Ei lasta tietenkään voi jättää yksin. Harva vanhempi kuitenkaan elää yksinäisessä kuplassaan, jossa lasta ei voisi vahtia toinen vanhempi/naapuri/isovanhempi/täti tai ystävä. Yleisin selitys tosin on se, että "ei mulla ole ketään joka voisi hoitaa". Jos se pitäisi oikeasti paikkansa, niin kovin yksinäisiä olisivat äidit lapsineen tässä maassa yleisesti.
Todellisuus lienee kuitenkin se mistä olen koko ajan kirjoittanut: se että omaa estettä pidetään muita esteitä tärkeämpänä. Ei jakseta tai viitsitä miettiä hetkellistä hoitopaikkaa, koska ajattelumalli on se että kyllä ystävän on (aina) joustettava. "Onhan minulla sentään lapsi, eikö se tajua?". Mutta jos tilanne on oikeasti se ettei maailmasta löydy yhtään henkilöä joka olisi äidin tukena tilapäistä hoitopaikkaa tarjoavana, niin silloin on syytä huolestua. Tällöin esimerkiksi juuri se ystävä jota pitäisi nähdä, kannattaa todellakin nähdä ja pitää hyvät välit. Hän lienee nimittäin enää niitä harvoja ystäviä joita kyseisellä äidillä on enää edes jäljellä.