Katsokaa tämä haalari...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Jelppikää
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

Jelppikää

Vieras
Name It - Storm Mini Wholesuit Aop Girl

Siis onko tuo just sellainen vk-haalari, että voi laittaa päälle nyt syksyllä..? Joo, eka lapsi kyllä, ja seonnut tässä haalareiden viidakossa :D.

Tai oisko jollain suositeltavana joku haalari tai 2-osainen 7 kk:lle? Uskon, että on maassa syksyn aikana eli ei istu vaan nätisti vaunuissa nukkumassa (kuten ilmeisesti niin moni muu) :). Tai ainakin voi istua rattaissa, jos/kun tuulee ja sataa.

Siis lapsi on nyt 7kk?

Kolmen lapsen kokemuksella voisin sanoa, että tuon ikäinen ei tarvitse välikausihaalaria. Vaunuihin ei ainakaan tarvita, sillä sateelta ja tuulelta suojataan esim. lämpöpusseilla, sadesuojilla, jne. En myöskään ole vielä tavannut 7 kk ikäistä lasta, jolla on niin suuri hinku päästä ryömimään/konttaamaan maahan, että sitä varten tarvittaisiin välikausihaalaria. Osta suoraan toppapuku, mikäli lapsi maassa haluaa olla (maa on hohkaa nimittäin todella kylmää). Ja ehdottomasti haalari, sillä kaksiosaisilla ei tee alle kaksi vuotiailla mitään.

• Tykkää
Reactions: Pinki ja Tuhkimo81
mulla 8kk ikäinen eikä ole vk-haalaria, siitä huolimatta, että kaveri konttaa jo täyttä häkää. Märällä ilmalla en oo laskenu maahan, kuivalla on vielä pärjänny lämpimien ilmojen ansiosta collegehaalarilla. Tarvittaessa otan kohta talvihaalarin käyttöön ja puen vaan kevyesti alle. Meillä sellanen haalari, jossa ei oo mitään superpaksuja toppauksia - ajatuksena käyttää sitten villahaalaria välissä kylmillä keleillä. Ei välikausihaalaristakaan varmasti haittaa ole, mutta jäisi ainakin meillä vaan muutamaan käyttökertaan, kun ei tietenkään keväällä enää mahdu päälle.

Mä en saa tota auki, mutta mä kyllä kannatan kunnon puvun hankkimista. Meillä ainakin lapset tykänneet tuon ikäisenä jo kontata ulkona ja istua keinussa/hiekkalaatikolla. Lähtivät kävelemäänkin toinen 9kk ja toinen 10kk iässä. Ei kaikki lapset viihdy vain rattaissa, ja kurjaa jos ei toista voi ottaa edes syliin, jos ulkona tihuttaa vettä tai tuulee kovasti.

Meillä ollut laidasta laitaan haalareita, ehkä ostaisin jonkun ihan perus markettimerkkisen asun( esim. Prismassa ciraf-merkki), ehkä enempi käyttöä takille ja housuille. Housujen on hyvä olla sellaiset henkselimalliset.

Mutta siis. Jos ulkona on esim. +13 astetta, tuulee ja vähän on sellasta kosteeta ja koleeta, niin toppahaalaria vaan päälle? Tai jos lähdetään vaikka retkelle syksyllä ja lapsi on pääosin vaikka kantorepussa niin toppahaalaria vaan päälle?

Tällä hetkellä kun on viileetä, laitan yleensä sisävaatteet ja niiden päälle fleeceä. No, itsekin tiedän, että fleecestä menee tuli läpi ja on kylmä, alla jonkun kyllä mukava ja lämmittävä.

Eikä meillä ole enää mitään lämpöpussia tämän ikäiselle. Ja kun leikkipuistoon mennään, niin kovasti on menossa sinne hiekkikselle ja kaikki kiinnostaa, saati kun oppii konttaamaan... (mutta ilmeisesti suurin osa äideistä sitten ei vaan päästä sinne maahan). Mutta joo, ehkä mä sitten laitan vaan sen toppapuvun ja istutan rattaissa, kun se on ilmeisesti sitten järkevintä...?!?

E

[QUOTE="vieras";28994680]Piti vielä sanomani, että minullakin oli esikoisen kanssa vaikka mitä ulkoiluasuja / kaksiosaisia pukuja jne. ja käyttämättä kaikki jäi... :D[/QUOTE]

No, itse olen ilmeisesti erikoinen ensimmäisen äiti, koska meillä ei ole mitään ulkoilupukuja :D. Sehän tässä onkin ongelma, kun lapsi alkaa kohta varmaan kärsiä siitä, että laitetaan vaan jotain collegehousuja ja fleechousuja päällekäin eikä oikein ole vielä toppahaalari kelitkään.

Ja ne ketkä nyt ihmettelee, että nythän on ollut niin lämmin, no meillä on ollut aamuisin sellasta +2 että jos aamulla matkaan lähtee, niin ei se kovin kuuma vielä ole...

No, meillä kun esikoinen oli yhtenä syksynä juurikin tuon ikänen niin mulla ois ollu kova kiire laittaa pientä hiekkikselle ym. mutta sitten kuitenkin päädyin siihen että käytiin kävelyllä ja jonkun kerran typy keinu vauvakeinussa sun muuta, mutta en sitten laittanut maahan. Tuon ikänen on mun mielestä tosi arka vielä saamaan kylmää maasta, toisekseen kaikki kuitenkin menee suuhun. Sitten typy oppi käveleen 9 kk:n ikäisenä ja sit tulikin toppahaalarikeli ja vähän lunta maahan ja ruvettiin jo pulkkaileen ym. oikeasti ulkoileen enemmän. Suunnilleen näin toimittu sitten kaikkien lasten kanssa.

Osta lapselle välikausihaalari. Siis yksiosainen, muuten on selkä paljaana ja hiekkaa täys. :) Alle vaikka villahaalari sitten kun ilmat viilenee, mutta huomaa että maa on sitten tosi kylmä tuon ikäiselle (joka ei kävele vaan istuskelee), eli ainakin housuja tarpeeksi alle ettei tuu kylmä! Meidän esikoinen ei viihtynyt tuon ikäisenä maassa mutta kuopus oli toista maata, halusi konttailemaan ja kyllä me tuon ikäisenä joka päivä ulkoiltiin. (Rattaissa tuli huuto, joten ei auttanut siellä istuttaa.)

Mutta siis. Jos ulkona on esim. +13 astetta, tuulee ja vähän on sellasta kosteeta ja koleeta, niin toppahaalaria vaan päälle? Tai jos lähdetään vaikka retkelle syksyllä ja lapsi on pääosin vaikka kantorepussa niin toppahaalaria vaan päälle?

Tällä hetkellä kun on viileetä, laitan yleensä sisävaatteet ja niiden päälle fleeceä. No, itsekin tiedän, että fleecestä menee tuli läpi ja on kylmä, alla jonkun kyllä mukava ja lämmittävä.

Eikä meillä ole enää mitään lämpöpussia tämän ikäiselle. Ja kun leikkipuistoon mennään, niin kovasti on menossa sinne hiekkikselle ja kaikki kiinnostaa, saati kun oppii konttaamaan... (mutta ilmeisesti suurin osa äideistä sitten ei vaan päästä sinne maahan). Mutta joo, ehkä mä sitten laitan vaan sen toppapuvun ja istutan rattaissa, kun se on ilmeisesti sitten järkevintä...?!?

E
Osta vaan välikausihaalari, kun teillä on kerran tarvetta. Ton ikäiselle saa kirppariltakin ihan priimakunnossa olevia haalareita, kun eivät pääse vielä käytössä kulumaan polvista ym. Niin ja haalari on parempi tuon ikäisellä, on muuten takki kainaloissa aina kun nostat.

• Tykkää
Reactions: Pinki
Meillä toinen lapsi nyt 7,5kk ja kyllä meillä on tarpeen vedenpitävä vk-haalari. Esikoinen nyt 1v9kk ja kun ulkona ollaan, niin mieluusti laitan pienemmän maahan istumaan ja syömään ruohoa, kun juoksen taaperon perässä. Ei onnistu missään rattaissa istuttaminen. Eli suosittelen haalarimallia (en saa linkkiä auki. Pitkä aika vielä toppa-aikaan ainakin näillä leveysasteilla...

Ton ikäisellä on ihan yks ja sama mitä on päällä, tarkoitan että minkä haalarin ostat. Ihan sama onko merkkiä vai ei, eli voit ostaa minkä tahansa haalarin jonka koetat vauvan päällä, että mahtuu, ja että alle mahtuu villaa. Kohta tulee kylmät kelit, ja pelkällä välikausihaalarilla ei tee enää mitään. Mäkin kyllä satsaisin toppahaalariin mielummin.

Joistain vastauksista tulee mieleen tuttavani, jolle ehdotin reissua leikkikseen. Hänellä oli vauva ja mulla vauva+leikki-ikäinen. Hän ei kuulemma voinut tulla, koska lapsi haluaisi puistossa maahan ja vaatteet kastuu. Väitti minua valehtelijaksi, kun sanoin että meidän vauva on maassakin. Kuulemma ei voinut olla, koska vaatteet kastuisi heti.

Taisi sitten myöhemmin hänkin oppia mitä ovat välikausivaatteet, ja miksi niitä pidetään.

Vastauksista huomaa, miten eri tavalla eri perheissä ulkoillaan :D Meillä oli tuon ikäisellä vettäpitävä välikausihaalari kovassa käytössä. Kantoliinassa tuulisella kelillä se oli ihan loistava. (eikä siihen mikään toppahaalari käy näillä keleillä :) ) Samoin leikkipuistossa ja omalla pihalla, retkillä, vaunussakin. Toki vaunussa nukkuessa pärjää jollain muullakin, mutta jos vähänkin haluaa syksyllä ulkoilla lapsen hereilläoloaikana, kannattaa olla kunnon haalari. Toki kaksiosainenkin toimii.

Mun mielestä oli riemullista katsoa ulkona konttaavaa pientä :D Sitä paitsi pienen ulkoilutovin jälkeen uni maistui.

Esikoisella oli ekana syksynään (7kk) kaksikin vk-haalaria. Tosin kumpikaan ei tainnut olla täysin vedenpitävä, mutta en minä vauvan kanssa tuntenut pakottavaa tarvetta ulkoilla kaatosateessa, kun isompia lapsia ei ollut. Laskin vauvan yleensä nurmikolle mahalleen ja siinä se ihmetteli hetken ties mitä, kunnes kyllästyi. Ei osannut istua tai ryömiä vielä tuolloin.

Aika harvoin noin pieni lapsi jakssaa ulkona ryömiä. Voithan ostaa kurahousut jos tosissaan haluaa ryömiä.
En ole koskaan kuullut että 7 kuukautinen esim rikkoisi haalarin, koska ryömii ulkona tms. Eli voithan sä ostaa välikausihaalarin, mutta se kausi on hyvin lyhyt tänä vuonna, kohta saattaa tulla jo lunta. Meillä siirrytään pikkulasten kanssa toppahaalariin heti kun on alle 5 astetta lämpöä, se on paljon mukavampi pukea eikä alle tarvitse tunkea montaa kerrosta.Sinuna ostaisin käytetyn ohuen toppahaalarin näille ryömimisretkille, ja paremman toppahaalarin vaunuun. Välikausihaalari on aika turha ostos tähän aikaan vuodesta kun kohta on jo talvi.

Meillä ainakin kontattiin ja koluttiin tuossa iässä innoissaan metsässä, pihalla ja puistossa. Lapsi saattoi viihtyä pitkään mättäällä nyhtämässä puolukan lehtiä, tutkimassa havunneulasia jne. Ei olisi tullut mieleenkään a) koittaa pärjätä jollain fleecevaatteilla tai b) laittaa toppahaalaria kuulaaseen mutta vielä melko lämpimään syyskeliin.

Joten ap, hanki toki lapsellesi tuollainen tai jokin muu haalari (haalari siksi kätevämpi että takki nousee tuon ikäisillä helposti helmasta kun möyritään). Kirppareilla (netti ja live) on tosiaan paljon hyväkuntoisia haalareita pienimmille koska niitä harvoin ehditään kuluttaa puhki ennen kuin kasvetaan ulos puvusta.

laittaa toppahaalaria kuulaaseen mutta vielä melko lämpimään syyskeliin.

Itse suosin toppahaalaria syksyllä pienelle, sillä A) pukeminen oli helpompaa B) lapsen oli helpompi liikkua.

Tämä on tosiaan aivan lapsikohtainen kysymys. Kantoliinassa toppapuku on varmasti aivan liian kuuma, mutta maassa ja vaunuissa (myös +13 asteessa) ohuet sisävaatteet ja "notkea" toppapuku (kuten esim. äippäpaketin toppis ainakin aikoinaan oli), ovat kyllä meillä olleet vauvalle helpoimpia liikkumisen suhteen. Välikausihaalareihinhan täytyy pukea jo tuolla kelillä välikerrastoja ja jokainen kerrasto hankaloittaa pienen pullerojalan liikkumista. Paksuudeltaanhan ne ovat silloin about samoja. :D

Vauvan lämpötilaa on muuten tosi helppo säädellä pipoilla ja hatuilla, sillä 70% (muistaakseni;)) lämpötilasta haihtuu pään kautta. Eli lämpimillä keleillä haalarin (siis ihan minkä vain sitten...) kanssa ohut puuvilla hattu ja kylmällä kelillä paksumpi. Itselläni oli usein vauvan kanssa mukana parikin hattua joita sitten vaihtelin lapsen tarpeen mukaan.

Jos lapsi viihtyy hiekkiksellä ja haluaa olla maassa, ostaisin välikausihaalarin, jossa irrotettava fleecevuori. Käy pitkälle talveen, vedenpitävä, mukava. Ei mitään järkeä rajoittaa apsen liikkumista vaatteiden takia.

Yhteistyössä