Mikä meidän taaperoo vaivaa?!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ÄÄÄH
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

ÄÄÄH

Vieras
Tyttö on nyt 1v3kk ja meinaa kyllä paukut loppua sen kanssa! Tyttö on ihan hyväntuulinen yleisesti ottaen,mutta kun ollaan ruokapöydässä ja syödään kaikki samaa ruokaa,niin tyttö alkaa vaatia minun tai isänsä lautaselta ruokaa tai leivän ja huutaa ihan jumalattomasti! Ja sit iltapalan kun on syönyt ja vaikka isi istahtaa leipien kanssa pöytään,niin tyttö suorastaan kerjään vieressä leipää. Siis mitä ihmettä?! Pitääkö sille antaa,tuntuu että pidetään raukkaa nälässä vaikka on just sekuntia aiemmin syöny,vai antaako vaan huutaa. Ja huuto on ihan raivostuttavaa,huutaa kurkku suorana ja pää punasena..

Ja sit yöt. Tyttö nukahti aina tissille n. 10kk ikäisenä,heräs sit 30min. päästä jokaikinen ilta kuukauden verran ja vain tissi auttoin. Pidettiin unikoulu ja hyvin toimi. Pian tyttä nukku yön läpeensä. Mutta nyt taas jostain hitosta keksiny,että herää 1,5h-2h päästä nukkumaan menon jälkeen.Tyttö nukahtaa itse omaan sänkyynsä ja sit 1,5h-2h päästä alkaa huutaa. Huutaa niin kauan kun otan viereen. Ei sitä huutoo jaksa kuunnella keskellä yötä me,eikä varsinkaan naapurit. Mitä hittoo tuon kanssa tekee?! Ihan kiva ois,jos nukkus omassa sängyssään,mulla alkaa olla pää ja niskat ihan paskana kun vaikka millä mutkalla joutuu nukkumaan. Ja samassa huoneessa nukutaan kun on tasan kaksio meillä..: / Ja nukkuu yhdet päikkärit n. 1,5h klo 11-14 välillä. Riippuen sit yöstä ja päiväunien pituudesta,saattaa sit vielä 17 maissa nukkua 20min.

Ettö oisko nyt arvon palsta-mammat vinkkejä tuohon ruoan "kerjäämiseen" ja yöhuutoihin?

Koita ottaa rennommin eri tilanteissa! Ei se niin vakavaa ole elämä. Anna sille se leivänpala jos on nälkä, tuon ikäinen on vielä pieni.
Yöhuudoista. Se on alkanu liikkumaan kunnolla ja voi olla jalat kipeenä. Laita villasukat yöksi ja hiero jalkoja jos auttaisi.
Ota viereen jos et jaksa huutoa. Pääasia että saatte nukkua!

Tohon kerjäämiseen, et ei todellakaan kannata antaa omalta lautaselta mitään. Lapsi alkaa vaan pompottamaan jos alkaa omilta lautasilta antamaan sitä tätä. Jos lapsi on kunnolla syönyt niin ei sille tarvitse enää antaa mitään. Tai voi kysyä et haluaako vielä vaikka jonkun omenan/kurkun palan tms. ja jos haluaa niin istuu sitten pöydässä niin kauan kunnes on sen syönyt. Homma vaan pahenee jos oppii et huutamalla saa mitä vaan.

Sama juttu yöhuutoihin, jos vieläpä samassa huoneessa nukkuu. Onko sänky lähellä teiän sänkyä? Jos ei niin voi siirtää vaikka ihan siihen viereen kiinni.

Eli äiti on nyt se jolla on taas joku asenne ongelma..Juu ei oo vaarallista,mutta eihän tuota rääkymistä kestä enää kuunnella! Vaikka kuinka rennosti ottas,niin kyllä se raja tulee joskus vastaan. Vai oonko mä oikeesti ainut äiti tässä maailmassa,jolla saattaa pinna palaa eikä käpy kestä enää kuunnella jonninjoutavaa parkumista?
Jotenkin vaan tuntuu,että kun saa tuolla huudolla tahtonsa läpi,niin se kostautuu vielä. Päiväkodissa kun olin töissä joskus,eräs 5v. poika tuumas kun oli saanut uuden lelun,että "sanoin vaan että alan huutaa jos en saa lelua.." Se kuullosti ihan kauheelta,siinä on lapsella ainakin vanhemmat otteessaan..
Ja oikeesti,jos lapsi on just syöny oman ruokansa ja leipänsä,niin ei sillä voi olla nälkä sit enää kun iskä omaa leipäänsä koittaa syödä..Varsinkin kun se ei ees syö sitä leipää sit,jos sille sen antaa..

Anna ruokaa, voi sillä silti olla nälkä, hullua tuolla asialla alkaa arvuuttelemaan ja kieltää lapselta ruokaa. Tuonikäiselle nyt vaan ei sanota EI ruokapöydässä :)

Ja mitä yöhön tulee, niin heivaa ukko sohvalle ja ota laps viereen kunnes alkaa taas nukkua omassa sängyssää hiljaa. Tai mee itse patjalle lattialle/sohvalle ja anna lapsen nukkua iskän vieressä sängyssä, jos ette mahdu siihen kaikki kolme. Kokeilkaa sitten jossaini vaiheessa aina uudestaan omaan sänkyyn. Ihan hullua valvoa yöllä kun voi näinkin kätevästi nukkua :)

Itse olen kyllä vahvasti erimieltä. Kyllä yli 1v. uhmaikäiselle sanotaan ei ruokapöydässä. Justhan ap sanoi ettei sitten edes syö sitä leipää jos sille antaa, niin nälkä ei ole. Kostautuu todellakin vaan jälkikäteen kun annetaan lapsen pompottaa pienestä asti. Sit on just näitä 4-5-vuotiaita, jotka eivät syö mitään muuta kuin nakkeja ja vetävät itkupotkuraivareita vielä kaupoissa kun haluu sitä ja tätä.

Itse olen kyllä vahvasti erimieltä. Kyllä yli 1v. uhmaikäiselle sanotaan ei ruokapöydässä. Justhan ap sanoi ettei sitten edes syö sitä leipää jos sille antaa, niin nälkä ei ole. Kostautuu todellakin vaan jälkikäteen kun annetaan lapsen pompottaa pienestä asti. Sit on just näitä 4-5-vuotiaita, jotka eivät syö mitään muuta kuin nakkeja ja vetävät itkupotkuraivareita vielä kaupoissa kun haluu sitä ja tätä.

Luin itsekin nyt tarkemmin, eli siis jos lapsi ei sitten syö sitä leipää vaan ihan muuten vaan sen haluaa niin sitten tietenkin voi sanoa, että ei! Myös yöllä voi toki huudattaa ja unikouluttaa uudestaan, mutta meillä yöunet on olleet aina niin tärkeät että on katsottu ne pari eka vuotta paremmaksi mennä lasten ehdoilla.

Onko teillä sitten eri ruoka kuin lapsella? Mulla on 1v6kk joka haluaa leipää ja syö siitä vain voit ;) Ja tietysti juuston, joka on herkkua! Annan toisinaan pelkän juustosiivun, kun leipä jäisi syömättä. Miksipä ei, jos kerran ruokapöydässä istutaan? Ja miksi te sitten syötte olohuoneessa iltapalaa, ettekö voisi istua pöydän ääreen syömään ja antaa pienellekin? Tai syödä kun pieni nukkuu? MIKSI lapsen syömistä pitäisi jotenkin rajoittaa, jos kuitenkin itsekin syötte lisää? Ei 1v ole uhmaikäinen vaan ottaa mallia teistä.

Yöhuutoihin - suosittelen unikoulua :)

[QUOTE="vieras";28994149]Onko teillä sitten eri ruoka kuin lapsella? Mulla on 1v6kk joka haluaa leipää ja syö siitä vain voit ;) Ja tietysti juuston, joka on herkkua! Annan toisinaan pelkän juustosiivun, kun leipä jäisi syömättä. Miksipä ei, jos kerran ruokapöydässä istutaan? Ja miksi te sitten syötte olohuoneessa iltapalaa, ettekö voisi istua pöydän ääreen syömään ja antaa pienellekin? Tai syödä kun pieni nukkuu? MIKSI lapsen syömistä pitäisi jotenkin rajoittaa, jos kuitenkin itsekin syötte lisää? Ei 1v ole uhmaikäinen vaan ottaa mallia teistä.
[/QUOTE]

No ekat uhmailut voi kyllä alkaa jo vuoden jälkeen. Mut toi on totta, et kannattaa syödä samaan aikaan kuin lapsi ja sitten muutoin mutustaa silloin kun lapsi nukkuu. Tietysti se lapsikin sitten haluaa jos näkee et te syötte jotain, vaikka olisikin itse vähän aiemmin syönyt.

Meillä muuttui rokotusten jälkeen vinkuintiaaniksi:mad: Ennen niin iloinen, naurava, hyväntuulinen poika muuttui ihan kokonaan toiseksi 1.v rokotusten jälkeen, nyt meillä ei enään nukuta täysiä öitä vaan herätään 2-4 krt ja aamuyöstä meidän väliin nukutan kun muu ei auta, herätään huutamalla ja itkemällä, kitistään koko päivä milloin mistäkin???:(

Meillä muuttui rokotusten jälkeen vinkuintiaaniksi:mad: Ennen niin iloinen, naurava, hyväntuulinen poika muuttui ihan kokonaan toiseksi 1.v rokotusten jälkeen, nyt meillä ei enään nukuta täysiä öitä vaan herätään 2-4 krt ja aamuyöstä meidän väliin nukutan kun muu ei auta, herätään huutamalla ja itkemällä, kitistään koko päivä milloin mistäkin???:(

Taitaa johtua kuitenkin enemmän siitä, että tuon ikäisenä tulee eroahdistukset monille ja myös liikkuminen vilkastuu, lisäksi osalla alkaa pieni uhmis nostaa päätään, ainakin meillä jo siinä vuoden jälkeen. :)

Meillä pidettiin unikoulu kun lapsi oli 2v, siirrettiin samalla isojen lasten sänkyyn pinniksestä/meidän välistä pois. Sen jälkeen rauhoittui taas yöt.

[QUOTE="vieras";28994238]Taitaa johtua kuitenkin enemmän siitä, että tuon ikäisenä tulee eroahdistukset monille ja myös liikkuminen vilkastuu, lisäksi osalla alkaa pieni uhmis nostaa päätään, ainakin meillä jo siinä vuoden jälkeen. :)

Meillä pidettiin unikoulu kun lapsi oli 2v, siirrettiin samalla isojen lasten sänkyyn pinniksestä/meidän välistä pois. Sen jälkeen rauhoittui taas yöt.[/QUOTE]

No ei voi noi kaikki kehitysvaiheet alkaa heti rokotusten jälkeisenä päivänä?

Tottakai rokotteet voi vaikuttaa ja aika usein vaikuttaakin. Lukeehan se siellä pakkausselosteessakin. Meillä ainoa huono-uninen on ollut esikoinen joka sai 1-vuotiaaksi asti kaikki rokotteet, muut ovat nukkuneet hyvin kaikissa "kehitysvaiheissa" eivätkä siis saaneet rokotteita. En muuten aiemmin tullut ajatelleeksi asiaa näin, vaikka esikoinen on muuten kaikista rauhallisin, toinen ja kolmas lapsi taas tosi temperamenttisia ja neljäs siltä väliltä. Jännä homma :)

Syöttekö siis samaa ruokaa lapsen kanssa? Mun kuopus haluaa kyllä maistaa ihan kaikkea mitä mun lautasella on ja olen nähnyt sen positiivisena asiana.

Esikoista ei yhtä kovasti kiinnostanut mitä muut syö eikä halunnut maistella samalla tavalla ja on kyllä vähän nirso syöjä nykyäänkin.

Laita lapselle täsmälleen samat ruuat kun itellesi. Saattaa auttaa tai sitten ei.

ruokapöydässä rääkymiseen. ensin syö oman lautasen tyhjäksi ja sitten voi kysyä ottaako lisää ruokaa vai leipää. kyllä noin pienelle voit huoletta antaa lisää syötävää niin kauan kun ruokapöydässä istuu. miksi lapsi ei voisi syödä leipää?

... Vaikea varttua itkua parkua... Oppaiksi vanhemmat värväsin...

Se kuule kuuluu vaan tuohon lasten elämään. Vanhempien tehtävä on opettaa lapselle tavat, säännöt jne. Kyllä tuon ikäiselle voi jo mielestäni opettaa, että ruoka syödään ruoka-aikoina eikä napsita sieltä täältä. Toki vanhemmat voisi noudattaa tätä myös. Meillä kyllä mies ysein tulee vasta kun ollaan päivä ruoka syöty, ja syö vasta myöhemmin. Silloin lapsille on sanottu, että nyt on isän vuoro syödä. Pienetkin lapset ymmärtää yllättävän paljon, kun heitä ei aliarvioi.

Ja tuo uni asia, joko otatte lapsen sänkyynne, luultavasti sekin vaihe menee ohi. Tai sitten sinnikkäästi nukutatte takaisin omaan sänkyynsä, vaikka huutaisikin. Toki olettaen että lapsella ei ole oikeasti mitään hätää, kipuja yms.

Kiitos vaan vastauksista. Ihmettelen vaan miten joku luki että syödään OLOHUONEESSA...Ja kyllä syödään ihan ruokapöydässä. Kaikki syödään samaa ruokaa,myös tuo taapero saa ihan prikulleen samat sapuskat,kuten alotuksessa kerroin. Ja kyllä,lapsi SAA leipää,jos vaan syö sen.. Ja isikin saattaa syödä sitten myöhemmin iltapalaa,kun kotiutuu myöhemmin. En rupea odotuttamaan lasta tunteja yli normaalin iltapala-ajan,kunnes isikin ennättää samaan syssyyn ruisleipineen.
Tuo mukula viskeleekin ruokaa ja se on meillä kiellettyä. Heti jos alkaa lennellä leivät jne. lähtee tyttökin pöydästä.. Se ei vaan vetele,että ruoalla leikitään,kun sitä ei monilla muilla ole olleenkaan.
Kyllä jos näitä pieniä pidetään pieninä elämänsä ekat pari vuotta,on myöhästä enää kohta ruveta sääntöjä latelemaan.

Mutta ehkäpä tämä tästä,toivotavasti pian!

Mä oon pitäny normaalina ja hyvänä, että 1v saa samaa ruokaa kuin muu perhe. Eikä tod tee lapsesta nirsoa, päinvastoin kuin että vetäis pelkkiä vauvanruokia parivuotiaaks.

Tuleeko lapselle hampaita? Saattaa vaikuttaa öihin. Meidän kuopus herää välillä myös pissahätään, käytetään potalla ja nukahtaa heti uudestaan. Ikää 1v7kk.

Yhteistyössä