Asioita, joita minä päiväkodin työntekijänä ihmettelen

• Viestiketjun aloittaja ämmästelijä
  • Ensimmäinen viesti
lähis
[QUOTE="Vieras";28979824]Päiväkodissa tukitaan ihan älyttömästi vaatetta lasten päälle. Ei tarvi olla ku muutama aste pakkasta, ku tungetaan villavaatteet talvihaalarin alle. Päähänki tungetaan liian paksusti. Eikö koulutuksessa opeteta oikeanlaista pukemista?[/QUOTE]
vanhemmat voi itse kertoa toiveensa lapsen vaatetuksesta,koska niitäkin vanhempia on jotka ovat erittäin vihaisia jos ei lapselle ole laitettu villa pukua toppa haalarin alla nolla keleillä.ilman eri tietoa on parempi laittaa kaikki mitä lokerossa on.

"Vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja lähis;28979921:
vanhemmat voi itse kertoa toiveensa lapsen vaatetuksesta,koska niitäkin vanhempia on jotka ovat erittäin vihaisia jos ei lapselle ole laitettu villa pukua toppa haalarin alla nolla keleillä.ilman eri tietoa on parempi laittaa kaikki mitä lokerossa on.
On kerrottu monta kertaa ihan suoraa, muttei oo menny perille. Esim. "Älkää laittako x:lle villahaalaria ja toppalakkia ulos". Aina ne kuitenki on, vaikka on lämmin talvihaalari ja korvia suojaava kypärämyssy ja pipo ulkoilua varten.

[QUOTE="vieras";28978577]
Sama pätee koulussa lasten urheiluvarusteisiin, ei ole suksia, ei luistimia, ei sisäurheiluhousuja vaan pelataan farkut jalassa ja neule päällä.
[/QUOTE]

Tämä ei välttämättä ole vanhempien syy. Tai ainakin itse muistan kuinka jo ala-asteen lopussa jätettin ihan omaa laiskuutta urheiluvarusteita kotiin ja sitten liikuntatunneilla oltiin juuri niissä farkuissa. Tyhmäähän se oli. Mutta olisi ne kunnon varusteet silti olleet olemassa.

viilipurkki
[QUOTE="Lis";28979112]Ai sina pistat lapsen hiekkalaatikolla nuohoamat farkut kaappiin ja uudestaan paalle? Ei luoja, ei muuta kysyttavaa.[/QUOTE]

No kuka hitto hiekkalaatikolle pukee lapselle farkut? Tai siis vaikka pukisikin niin onhan nyt silti ulkoiluvaatteet erikseen kuin sisävaatteet, onhan? Meillä ainakin.

Aiheeseen: 3 v lapseni aloitti viime kuussa päiväkodissa. Hänellä on paljon vaatteita (kaikki uusina ostettuja, hintahaitari laidasta laitaan), mutta vaatemäärästä huolimatta mielelläni laittaisin hänelle samat päällysvaatteet (paita ja college/velourpöksyt) kahtena päivänä peräkkäin. Lapsi vaan sotkee niin lahjakkaasti syödessään, että kaikki vaatteet menee yhden päivän jälkeen pesuun.

Yhden kerran tässä kuukauden aikana olen pystynyt laittamaan lapselle saman paidan kahtena päivänä peräkkäin. Joka tapauksessa päiväkotivaatteet riisutaan aina kotiin tullessa, kotivaatteet on erikseen, joten hyvin voisin lapselle laittaa päiväkotiin seuraavanakin aamuna samat päällysvaatteet jos vain olisivat tahrattomia. Kaksi päivää on kyllä minulla maksimi joka tapauksessa.

ämmästelijä
On täysin eriasia laittaa kahtena päivänä samat vaatteet, kuin pitää niitä samoja pikkuhousuista lähtien koko viikon. Myös miesten pitäisi kyetä oppimaan asioita ja ymmärtämään, jos sanotaan, et vaatteet kaivetaan kaapista, ei pyykistä.

"mmm"
Meillä ei ole koskaan hävinnyt pk:ssa vaatteita. Ei yhden yhtä.Tosin mitään huippukalliita vaatteita ei ole, normaalia settiä (H&M, Lindex, Lego, T2H, Esprit enimmäkseen). Nimikoitu on ja meillä ei ole erikseen ns.huonompia vaatteita vaan poika saa itse valita, mitä laittaa (sään mukaan toki). Poika on nyt eskarissa.

outoo
Alkuperäinen kirjoittaja ämmästelijä;28977931:
2. Likaiset lapset ja vaatteet
-Sen ymmärrän, että on vähävaraisia, joilla on myös vähän vaatteita ja senkin, ettei esim ole omaa pesukonetta. Kuitenki ihmettelen, miksi jotkut lapset tulee viikon samoissa vaatteissa. Vaikka ei näkyviä tahroja olekaan (useimmiten on) alkavat vaatteet haista. Useissa perheissä on myös lapset likaisia ja haisevat. Eikä nämä kaksi tapausta ole automaattisesti samat, vaan toisinaan likaisissa vaatteissa on puhtaat lapset ja puhtaissa likaiset. Kuvaus päivänäkin oli yhdellä lapsella niin likaiset vaatteet, että ihan suretti. Lapset voi tulla jopa vaatteissa, jotka ovat edellisenä päivänä laitettu pyykkiin.
Siis miten kukaan toinen ihminen voi tietää onko likaiselle lapselle puettu puhtaat tai puhtalle likaiset?!! Aika selvännäkijä pitää olla vai mikroskooppi kädessäkö tarkastelet ja haistelet? Ja miten tietää että jollakin on vaatteet mitkä laitettu pyykkiin?!

Kaikenlaista sitä kuuleekin... En tiedä sit missä slummissa olet mutta en mä ainakaan ole vielä tavannut niin likaisia ja haisevia lapsia tai osaisin jokaisen vaatteen ja lapsen likaisuustasoa analysoida samaan tapaan.

Voisko yksi syy olla se, että lapsi itse saa valita vaatteensa? Oisko jopa niin että lapsi vaatii ne samat vaatteet? tai kiire? Tai se että isä valitsee vaatteet? (Ne miehet kun ei aina ole niitä tarkimpia!) ja onko se oikeasti niin vakavaa että pitää oikein netissä valittaa?!!!

Ja se, että jollakulla on ollut tahraiset vaatteet kuvauksissa voi johtua ihan siitä että on unohdettu koko kuvauspäivä! Ja kotona äiti luultavimmin harmittelee että voi itku, tulipa juuri ne väärät vaatteet kuvauksiin esim. jos isä ollut aamulla vastuuvuorossa vaatteiden suhteen.

Ja hei, ei elämä ole niin vakavaa, sellastakin taitoa kannattais opetella ja löysätä sitä nutturaa. Näkeehän sitä näitä suu viivana olevia tiukkoja tätejä joilla on aina jotain valittamista. Ehkä sulla sama ongelma.

Joo, ja onneks ei ole meidän muksut hoidossa arvosteltavana ;) Saadaan ihan itse päättää missä vaatteissa kotona ollaan eikä tartte kaltaisias mussuttajia sietää.

Miksi ihmeessä? Varsinkin haalarit? Me ollaan ostettu suurin osa haalareista kirppikseltä ihan uudenveroisessa kunnossa, ei niissä ole ollut mitään vikaa. Jotain pesuissa ohentuneita ollaan myös ostettu halvalla syyshaalariksi, tai siis sellaisille keleille kun vk-puku on liian ohut ja kunnollinen toppa liian kuuma - hieman ohentunut haalari on juuri sopiva, eikä alle tarvitse laittaa villahaalaria.
En mä tiedä, minun mielestä ne on vaan kirppiksellä jotenkin aina vähän kulahtaneen näköisiä. Ja jos on tosiaan vähän kylmätkin sitten. Omalleni haluan vähän paremman näköistä vaatetta, ei kai siinä mitään pahaa ole. Omahan on rahani.:D Mutta en kyllä tullut ajatelleeksi aikaisemmin sun pointtiasi, että tosiaan jos on vähän ohentuneet, niin voi siitä olla hyötyäkin.

Viimeksi muokattu:
"Ilona"
No meillä esimerkiksi lapsi kärsi refluksista melkein 2 v asti. Se oli se ja sama montako kertaa päivässä pestiin, ja aina oli pestyt vaatteet päällä, mutta ei se oksennuksen haju mihinkään lähtenyt. Ja jos olis meinannut että ne vaatteet olis koko ajan puhtaat niin ne olis pitänyt vaihtaa 10 kertaa hoitopäivän aikana.

Nykyisin kun lapset ovat isompia niin ovat puhtaissa vaatteissa, tosin itseäni ärsyttää, kun päiväkodissa eivät mitenkään erottele käytettyjä varavaatteita, eli siis mä saatan kuvitella että ne on siellä edelleen puhtaina, mutta kun ne kaivaa pois niin päällähän ne onkin olleet ja tahroja täynnä. Tuntuu siis, että siellä vaihdellaan huvikseen niitä, koska mitään varsinaista likapyykkiä hyvin harvoin kotiin lähetetään.

Ulkohousut ovat likaiset näköiset aina, koska ne ovat sitä yhden käyttökerran jälkeen, enkä mä ala kosteussuojahousuja joka päivä pesemään.

"noo"
[QUOTE="vieras";28978065]Ei tulisi mieleenkään laittaa samoja vaatteita 2 päivää peräkkäin. Usko vaan, ne on likaiset yhden päivän jälkeen!![/QUOTE]

Onko? Miten ne on likaiset? Kaapissa voi seistä vaatteet monta kuukautta, eikä ne ole likaisia! Miten ne vaatteet päälläollessaan sitten likaantuun? Tietenkin jos vaateelle roiskuu jotain.

Meillä on lapsi n. kolme päivää viikossa hoidossa ja voipi ollla kaikki päivät samoilla vaatteilla. Toisinaan pitää päivän/jonkun tunnin, jotain vaatetta (eli ei pestä jos ei ole likaatunu), sitte taas joskus päälle vaan.

"vieras"
Kolmen lapsen äitinä pääsee kaikista helpoimmalla kun noudattaa joka päivä sitä samaa kaavaa. Illalla suihkuun ennen iltapalaa ja sen päivän vaatteet pyykkikoriin. Aamulla puhtaat kaapista päälle, ei tartte haistella ja miettiä ja muistella että montakohan päivää mikä on ollu kenelläkin ja kuka kävi suihkussa eilen ja kuka toissapäivänä. Ja joo, meidän lapset kyllä hikoilee ulkona juostessaan ja iho on hyvässä kunnossa joten en nää aiheelliseksi jättää jokailtaista suihkupesua pois = )

..
Mä alan epäillä, et muksujen päiväkodin työntekijät eivät jaksa kaivaa vaihtovaatteita lapsille laatikoista tai repusta, sillä usein lapsilla on päällä päiväkodin varavaatteet. Vaikka olisin juuri tarkistanut, että vaihtovaatteita on ainakin yksi, usein kaksi kappaletta. Taidan kantaa niitä turhaan sinne. Tosin ne osaa kyllä pinon päällimmäiset housut aina ottaa ulkohousuiksi, vaikka lapsella on naulakossa mukana ne varsinaiset ulkohousutkin - joita ei vahingossakaan voi erehtyä luulemaan sisähousuiksi.

En jaksa lukea kaikkia vastauksia, mut itse kuulun siihen koulukuntaan et pk-ikäinen voi huoletta kulkea samoissa vaatteissa 2-3 päivää jos ei ole selkeän likaiset. Alusvaatteet toki vaihdetaan. Jotkut pienet tahratkaan ei mua haittaa, eri juttu isot ja selkeät.

Repun kyllä tarkastan muutaman kerran viikossa ja heti silloin jos siellä on ollut eväät mukana.

ämmästelijä
Täällä tuntuu, että aika monet nyt takertuu epäolennaisuuksiin.

Jos tiedän, että lapsella on jokin vaiva/erityistarpeita, osaan suhtautua asiaan.
Lapset oikeasti alkavat haista, jos niitä ei pese. Kun siellä pyörittelee paria kymmentä mukulaa kerrallaan ja satoja vuosien aikana, niin oppii kyllä huomaamaan, kuka käy suihkussa säännöllisesti ja kuka ei. Vaatteissa sama.

Tässä ihmettelenkin siis normaalien, siistien, hyvätuloisten vanhempien epäkiinnostusta lastensa puhtauteen. Kaikki marginaaliryhmät on nyt tästä hämmästelystä suljettu pois. ;)

vn
AP:lle: sama juttu ala-asteella (olen opettaja). Osa lapsista on silmin nähden likaisia, tukka likainen, korvissa möhnää, kynnet ylipitkät ja kynnenaluset mustat, lapsi haisee jne. Vaatteet ihan liian isoja/pieniä ja likaisia ja reikäisiä. Parilla lapsella ei ole ollut sukkia jalassa koko syksynä. Vanhemmat eivät huolehdi pienimpienkään läksyistä tai katso reissuvihkoa/muita tiedotteita. Jollain tapaa yllättävää on se, että useat näistä lapsista tulevat ylemmän keskiluokan perheistä. Ura edellä, lapset heitteillä.

lto
En lukenut koko ketjua, joten sori jos toistan samaa.

Minulla on ryhmässäni 5-6 -vuotiaita lapsia ja olemme kiinnitäneet huomiota siihen, että joillain lapsilla (tänä vuonna erityisesti pojilla) voi olla samat alushousut koko viikon jalassa, ja päällysvaatteet myös. Sukat saattaa olla reikäiset ja todella likaiset. Eikö ne lapset käy pesulla koko viikkoon vai laitetaanko pesun jälkeen samat vaatteet vaan päälle?

Ja miten asiasta sanoisi? Emme halua arvostella tai loukata vanhempia, vai kuuluuko asia edes meille.. Etenkin vähävaraisemmille perheille tuntuu jotenkin vaikeammalta sanoa lasten vaatteista. Etenkin jossei muutenkaan ole vanhempiin kovin 'rentoa' yhteyttä. Ja etenkin jos asiasta on jo pari kertaa sanottu, menee jo nalkuttamisen puolelle. :)

Ymmärrän kyllä, että joka aamu ei tule katsottua mitä se lapsonen päälleen pukee. Tai että isät ei ehkä huolehdi samaan tapaan kuin äidit (tai päinvastoin). Mutta viikosta toiseen. Ja tosiaan ne vanhemmat itse on ihan siistejä.

Ainiin, repun sisällöstä.. yhdellä on viime keväänä jaettu tiedote vielä repussaan. Tai oli, poistin sen sieltä kun pakkasin reppuun vaatteita, jotka lähetin kotiin pesemistä varten.

"kkk"
[QUOTE="vieras";28977966]Mun äiti häpesi aikoinaan, kun päiväkodista valitettiin, että me lapset tullaan aina likaisissa vaatteissa. Äiti on tarkka, ja vaikkei meillä paljon/hienoja vaatteita köyhyyden takia ollut, puhtaat olisi voinut laittaa. Vaan äiti teki vuorotyötä ja isä yleensä huolehti lapset päiväkotiin ja vaatteet päälle jne. ja se taas ei ole ollenkaan tarkka :D Tuntuu olevan monella muulla miehellä sama juttu... (ja ennen kuin joku (mies) vetää herneen nenään, en väitä että kaikki olisivat yhtä "boheemeja", mutta oman pienen otannan perusteella väittäisin silti, että se on useammin isä kuin äiti, joka ei huomaa tahroja lasten vaatteissa)

Jotkut kai laittaa huonompia (ulko)vaatteita päiväkotiin kun pelkää että niitä häviää tai menee huonoksi, vaikka päikyssähän niitä kunnollisia nimenomaan tarvitsisi, kun ulkoillaan paljon... Ja jotkut ehkä eivät ulkoile paljon lasten kanssa töiden jälkeen, niin eivät tajua, ettei vaatetus ole sopiva?[/QUOTE]

Minä taas käytän lapsilla paljon "puolipitoisia" vaatteita, mutta miehelläni on aina tapana laittaa lasten kaikki sisävaatteet päivän päätteeksi pyykkikoriin. En toki näkyvästi likaisia, mutta jos on siistinnäköinen vaate, niin menee huomennakin.

Ja meillä on lapsilla aina paljon monipuolisemmat, käytännöllisemmät ja siistimmät vaatteet kuin minulla. Mulla on tasan yhdet ulkohousut käytössä kesät talvet (toki "uusin" ne välissä kun menevät rikki), kun taas lapsilla löytyy aina housuja ja haalareita eri väreissä ja eri teknisissä ominaisuuksissa.

päiväkodissa myös
[QUOTE="Ilona";28981721]

Nykyisin kun lapset ovat isompia niin ovat puhtaissa vaatteissa, tosin itseäni ärsyttää, kun päiväkodissa eivät mitenkään erottele käytettyjä varavaatteita, eli siis mä saatan kuvitella että ne on siellä edelleen puhtaina, mutta kun ne kaivaa pois niin päällähän ne onkin olleet ja tahroja täynnä. Tuntuu siis, että siellä vaihdellaan huvikseen niitä, koska mitään varsinaista likapyykkiä hyvin harvoin kotiin lähetetään.

[/QUOTE]

???? Luuletko oikeasti että päiväkodissa hoitajat vaihtelevat huviksensa lastesi vaatteita???? :D

Isommat lapset läträävät itse vaatteidensa kanssa miten sattuu, ja hoitajat eivät ehdi olla kaikessa vahtimassa, eivät tietenkään kun isojen ryhmissä on yli 20 lasta.

Monet lapset haluavat helpottaa pukemistilanteita kehittelemällä mitä uskomattomampia keinoja. Piilotetaan jotain ja narrataan jne. Eikä ihme, jatkuva vaatteiden pukeminen ja riisuminen ON rankkaa lapsille.

Sparkler harmaana
En mä tiedä, minun mielestä ne on vaan kirppiksellä jotenkin aina vähän kulahtaneen näköisiä. Ja jos on tosiaan vähän kylmätkin sitten. Omalleni haluan vähän paremman näköistä vaatetta, ei kai siinä mitään pahaa ole. Omahan on rahani.:D Mutta en kyllä tullut ajatelleeksi aikaisemmin sun pointtiasi, että tosiaan jos on vähän ohentuneet, niin voi siitä olla hyötyäkin.
Ei siinä tokikaan mitään pahaa ole. Ja kiva kun ihmiset ostaa uusia vaatteita, niin saan sitten ostaa niitä kirpparilta halvemmalla :D Pääasiassa meille ostetaan vain hyväkuntoista kirppisvaatetta, usein sellaisia jotka näyttää siltä että ovat jääneet edellisessä kodissa käyttämättä :) Mutta on tietysti ihan tuurista kiinni löytyykö aina niin hyviä kirppikseltä, jos ei löydy, ostan uutta. Olen myös ostanut parilla eurolla kulahtaneempia haalareita "navettahaalariksi" kun lapset pyörii mukana tuolla talleilla ym. niin niillä saa rauhassa könytä betonilattialla eikä haittaa jos tulee jotain konerasvatahroja, saa heittää sitten talven jälkeen pois. Noita huonompia en viitsisi laittaa päiväkotiin :)

Lastenhoitaja ja äiti itsekin
Joo, kyllä monella on niin eri tapa pukea lapsensa kuin miten minä katson parhaaksi. En voi parhaalla tahdollakaan ymmärtää miksi 5-vuotias tulee talvella hoitoon ilman pipoa ja hanskoja, jatkuvasti. Merkille on myös pantu että nykyvanhemmat ei osta lapsilleen kaulureita, miksi? -10 asteen pakkasella kaula paljaana, raukat. Ostetaan liian isoja kenkiä, niin että lapsen motoriikka häiriintyy. Ei osteta pieneksi jääneiden vaatteiden/kenkien tilalle uusia, koska " ei tätä talvea oo tässä jäljellä enää kuin kaksi kuukautta". Huh, kuljeppa itse liian pienissä kengissä 2 kk!!!! tai haalarissa, jonka lahkeet on polven kohdalla :O Ja kun asioista sanoo, aina on vanhemmalla joku helvetin epämääräinen selitys, tai sit vastaus on "joojoo", ja silti huomenna taas sama juttu. Ja arvatkaapa kuinka paljon menee aikaa päivittäin käydä kymmenen lapsen lokerikkoa ja reppua läpi, kun niistä löytyy 3 eriparisukkaa, 2 likaista paitaa, yhdet liian pienet housut, välikausihaalari, rikkinäiset sormikkaat ja 100 kpl rypistyneitä piirustuksia, talvella kun pakkasta on se -10. Siis varusteet täysin sopimattomat.

Ja nykyvanhemmat on muutenkin jumalattoman laiskoja ottamaan vastuuta omien lastensa asioista. Joka armias syksy vanhempainillassa annetaan ohjeet vaatetuksen ym osalta, ja niistä jaetaan vielä lappu jokaiselle kouraan. Ne ohjeet lukee seinässäkin. On vielä mahdollisuus esittää omia toiveita ja näkemyksiä vanhempainillassa. SILTI se on niin jumalattoman vaikeaa tuoda ne kuravaatteet, viedä ne pesuun, tarkistaa ja siivota lapsen lokerikko päivittäin, viedä reppu kotiin edes kerran viikossa ja katsoa se läpi. Ei muisteta palauttaa lappuja, ei muisteta lasten retkipäiviä. Aina on joku onneton jooseppi retkipäivänä ilman omia eväitä. HEMMETTI soikoon! Ne on TEIDÄN lapsia, ottakaa vastuu! Jos asioita ei muista ilman että se lukee ottassa, niin sitten kirjotatte sen ottaanne. Se on teidän tehtävä VANHEMPANA muistaa ja hoitaa lapsen asiat. Kumma kun aikuisia ihmisiä pitäisi nykyään taluttaa kädestä joka paikkaan ja muistuttaa kaikesta niinkuin äiti konsanaan.

"poikia3"
Alkuperäinen kirjoittaja ämmästelijä;28979727:
-Samalla tavalla, kuin et aisti oman kotisi tuoksua, et todennäköisesti huomaa myöskään sitä, että oma lapsesi haisee.
Suurin osa kyllä haistaa, todellakin. Esim. meillä mies ei huomaa edes teinin haisevan, minä huomaan. Mulla on 3 lasta, ja todellakin herkkä nenä. Mun lapseni ovat jo ohittaneet päiväkoti-iän. Minusta on nyt yksinkertaisesti luonnonvarojen tuhlausta pestä vaatteet päivittäin, jos niissä ei ole näkyviä tahroja tai ne eivät haise millekään. Ihan sama koskee lapsien pesemistä joka päivä - toki likaiset lapset menevät pesulle vaikka monta kertaa päivässä, jos on tarpeen. Mutta jos ei ole esim. hikoiltu tai muuten sotkettu, pienille lapsille riittää tukan pesu kerta viikkoon, ja pesuun riittää vesi, ja muuten pesulla käydään pari kertaa viikossa. Toki kädet, kasvot ja alapää pestään päivittäin.

Kun lapset kasvavat isommaksi pesukerratkin lisääntyvät. Teini käy suihkussa päivittäin, välillä jopa kahdesti, 11 v ei ihan joka päivä käy suihkussa, lähellä kuitenkin on hänenkin kohdallaan se.

Ja itse pesen oman tukkani mahdollisimman harvoin, hiukset kuluvat siitä pesemisestä ja rasvoittuvatkin useammin. Esim. olen pessyt tukkani keskiviikkona ja pesen sen seuraavan kerran huomenna. Sitten uinnin jälkeen tiistaina. Mun hiukseni ovat edelleen siistit, eikä edes likaisen näköiset. Ei siis ole edes bad hair day lähelläkään.

Yhteistyössä