Meillä käydään pesulla vain 1 kerta viikossa.

• Viestiketjun aloittaja "näin meillä"
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
Meilläkin saatetaan talvisin käydä vain kerran viikossa pesulla tai sitten pari kertaa, eikä kukaan ole koskaan valittanut, että haistaan ja tiedän kyllä, että kyllä sanottaisiin. Kaikki eivät haise samalla tavalla ja ne jotka käyvät useammin pesulla, niin myös haisevat herkimmin, kun tuhoavat ihon normaalin rasvan.
Lapset pukevat puhtaat vaatteet aamuisin päälle, pikkuhousut saattavat joskus olla 2 päivää, mutta usenmiten nekin vaihdetaan päivittäin, kun juoksentelevat kuitenkin jossain vaiheessa iltaa nakupellenä.

Meillä ei mun perheessä kukaan käy joka päivä kylvyssä ja kukaan ei haise, kun taas meillä töissä on joitain jotka oikeasti haisevat, että kyllä nenäni toimii ja haistaa hien. Jossain vaiheessa nuorempana mullakin hiki haisi herkemmin, mutta ei enää nykyään.

wanhaan aikaan sopivaa
No hyi, olette taantuneet ajassa 100 vuotta taaksepäin. Todellista luontaiselämää. Meneehän se toki noinkin, jos olette vain keskenänne kotona, ei sitä hajua enää toisistaan haista. Ei sopisi mulle, ei..

wanhaan aikaan sopivaa
[QUOTE="Tiina";28980562]Luitteko pidemmäs aloitusta? Ainoastaan lapsi käy pesulla kerran viikossa, aikuiset useammin.[/QUOTE]

Joo että mies käy (kylmässä) suihkussa joka päivä, aloittaja (nainen) jotain joka kolmas päivä. Ankeaa, ei muuta mielipidettäni :(

"tiipii"
Aika karulta kuulostaa! Itse käyn vähintään kerran vuorokaudessa suihkussa, usein sekä aamulla, että illalla. Lapsetkin käy joka ilta..Hurja aatella, jos ap;n lapset saa käydä kerran viikossa suihkussa, että kuinka murrosiän hygienia tulee hoidettua.. (en lukenut ketjua, ehkä vastaus tulikin siellä..). Itse ainakin olen aina toitottanut puhtauden merkitystä lapsilleni, ja olisi aika turhauttavaa kieltää pesemästä itseään sen takia, että liian kallista. Säästäisin kyllä jostakin muusta, tai sitten miettisin tosissani toisenlaista asumismuotoa. Noin pahasti ei lapsia saa rahavaikeuksistaan rangaista, että suihku on kortilla! (ok, sen verran joustan, että ei siellä suihkussa tarvitse tuntitolkulla lotrata, mutta kyllä suihkussa pitää saada käydä useammin kuin kerran viikossa).

"mie"
Ite olen 30v ja meillä tuo oli lapsuudessa ihan tavallista, että peseydyimme (me lapset siis) vain kerran viikossa (lauantaisin) ulkosaunassa. Oli meillä sisäsuihkukin (vanhempani ehkä 2-3 kertaa viikossa), mutta ei sitä juuri koskaan käytetty, koska tila toimi lähinnä varastona. Hiukset toki pestiin käsisuihkulla lavuaarilla tarvittaessa useamminkin ja alapää silloin tällöin. Ja ihan henkiin olen jäänyt, ei allergioita, iho loistavassa kunnossa ollut aina. Nykyäänkin käyn suihkussa vain joka toinen tai kolmas päivä, mutta kainalot pesen lavuaarilla aamuisin ja alapään käsisuihkulla päivcittäin. Miksi sitä ihoa ja hiuksia pitäisi lotrata joka päivä?

"vieras"
[QUOTE="mie";28980615]Ite olen 30v ja meillä tuo oli lapsuudessa ihan tavallista, että peseydyimme (me lapset siis) vain kerran viikossa (lauantaisin) ulkosaunassa. Oli meillä sisäsuihkukin (vanhempani ehkä 2-3 kertaa viikossa), mutta ei sitä juuri koskaan käytetty, koska tila toimi lähinnä varastona. Hiukset toki pestiin käsisuihkulla lavuaarilla tarvittaessa useamminkin ja alapää silloin tällöin. Ja ihan henkiin olen jäänyt, ei allergioita, iho loistavassa kunnossa ollut aina. Nykyäänkin käyn suihkussa vain joka toinen tai kolmas päivä, mutta kainalot pesen lavuaarilla aamuisin ja alapään käsisuihkulla päivcittäin. Miksi sitä ihoa ja hiuksia pitäisi lotrata joka päivä?[/QUOTE]

Meillä oli ihan sama, lauantaisin käytiin ulkosaunassa, joka oli toisella puolella tonttia. Talossa oli kyllä suihku, mutta meilläkin se oli vain tavaravarastona, sitä ei varmaan käytetty kuin kerran tai kaksi sen 9 vuoden aikana, joka siellä asuttiin. Ja minullakin iho ja hiukset loistavassa kunnossa, eikä koskaan kukaan ole valittanut, että olisin haissut.

"mie"
[QUOTE="vieras";28980646]Meillä oli ihan sama, lauantaisin käytiin ulkosaunassa, joka oli toisella puolella tonttia. Talossa oli kyllä suihku, mutta meilläkin se oli vain tavaravarastona, sitä ei varmaan käytetty kuin kerran tai kaksi sen 9 vuoden aikana, joka siellä asuttiin. Ja minullakin iho ja hiukset loistavassa kunnossa, eikä koskaan kukaan ole valittanut, että olisin haissut.[/QUOTE]

Luulenpa että tämä oli aika yleinen käytäntö vielä 80-luvun alussa. Varsinkin maaseudulla, missä itse asuin lapsuuteni. Ihmetyttää tämä nykyajan vouhotus lasten pesemisestä joka päivä. Mites ne nykyajan lapset ovat muka niin paljon likaisempia tai saastaisempia mitä me olimme lapsena? Ja sitten ihmetellään, kun sairastellaan niin paljon, on allergiaa sun muuta...

röven
Suosittelen käymään pesulla vähintään 2 kertaa viikossa. Muuten alkaa haisemaan silakka sekä miesjuusto. Mikäli veden lämmityksen kanssa on ongelmia niin vedenkeitin on oiva ratkaisu pesuveden lämmittämistä varten.

cds
Mä käyn yleensä vain kerran viikossa kylvyssä tai kaksi. Lapsi ja mies kerran päivässä, mies joskus kaksikin. Lapsuudesta opittu tapa, jota en osaa enkä koe tarpelliseksi muuttaa. En pidä kastumisesta. Eli mun mielestä ihan ok, joskin outoa muiden mielestä varmasti, kuten tästäkin ketjusta huomaa. Mutta jos haluat, että lapsesi isompana haluaa käydä useammin pesulla, niin kannattaisi pesukertoja jotenkin vähän lisätä. :)

Ei minusta ole mitään kummaa tuossa. Päivittäin varmaankin kumminkin pestään naama, käsiä ja peppu, ei pieni lapsi hikoile ja haise samalla tavalla kuin aikuinen. Jos aikuiset kävis vaan kerran viikossa ni sitä voisin jo ihmetellä. Ja muuten meillä myös samankaltaiset pesutilat, ankeat kyllä talvella :/

• Tykkää
Reactions: moona81
Suihkuttelija
Käyn joka päivä suihkussa, ihan lapsuudesta asti, minulla on tuuheat hiukset, hyvä iho eikä hiki haise. Mies myös käy joka päivä ja vauva n. 2krt viikossa. En voisi edes kuvitella etten kävisi. Muuttaisin mielummin johonkin toiseen asuntoon kuin en kävisi suihkussa. Yök.

Niin ja alapään pesen joka wc-käynnillä eikä koskaan ole mitään tulehdusta ollut.

"vieras"
Käyn joka päivä suihkussa, ihan lapsuudesta asti, minulla on tuuheat hiukset, hyvä iho eikä hiki haise. Mies myös käy joka päivä ja vauva n. 2krt viikossa. En voisi edes kuvitella etten kävisi. Muuttaisin mielummin johonkin toiseen asuntoon kuin en kävisi suihkussa. Yök.

Niin ja alapään pesen joka wc-käynnillä eikä koskaan ole mitään tulehdusta ollut.
Pitää heti kysyä, että kuinka paljon rasvailet ihoa, nimittäin jos rasvailet, niin etpä voi sanoa, että ihosi on hyvä. Minä en rasvaile ihoa kuin silloin tällöin harvakseltaan. Talvella joutuu käsiä enemmän rasvailemaan, kun töissä niitä joutuu pesemään, kun likaantuvat niin kovasti ja sen pesemisen myötä myös kädet kuivuvat.

"aloittaja"
[QUOTE="tiipii";28980611]Aika karulta kuulostaa! Itse käyn vähintään kerran vuorokaudessa suihkussa, usein sekä aamulla, että illalla. Lapsetkin käy joka ilta..Hurja aatella, jos ap;n lapset saa käydä kerran viikossa suihkussa, että kuinka murrosiän hygienia tulee hoidettua.. (en lukenut ketjua, ehkä vastaus tulikin siellä..). Itse ainakin olen aina toitottanut puhtauden merkitystä lapsilleni, ja olisi aika turhauttavaa kieltää pesemästä itseään sen takia, että liian kallista. Säästäisin kyllä jostakin muusta, tai sitten miettisin tosissani toisenlaista asumismuotoa. Noin pahasti ei lapsia saa rahavaikeuksistaan rangaista, että suihku on kortilla! (ok, sen verran joustan, että ei siellä suihkussa tarvitse tuntitolkulla lotrata, mutta kyllä suihkussa pitää saada käydä useammin kuin kerran viikossa).[/QUOTE]

Ei ole rahaa uudempaan ja parempaan taloon pakko vaan täällä asua.

"vieras"
Että mä nautin kun ei tarvitse käydä joka päivä suihkussa nyt kun olen lasten kanssa kotona. Töissä ollessa tuli käytyä joka päivä ja nyt on ihanaa kun "velvoitetta" ei ole. Pari kertaa viikossa lämmitetään sauna ja jos liikuntaa tulee harrastettua niin sitten tietenkin suihkuun. Kun lasten kanssa lähdetään jonnekin niin kainalot pesen tarvittaessa vessassa ja alapää hoituu tarvittaessa myös vessassa. Siis ihanaa kun ei tarvii itseänsä joka päivä kuurata päästä varpaisiin ja se ei tosiaan ole edes tarpeellista. Vanhempi lapsi käy kanssamme saunassa ja pienempi kylvetetään kerran-kaksi viikossa. Vaippaa tuo pienempi vielä käyttää ja peppu pestään aamuin/illoin ja aina kun on kakka tullut.

ideariihi
Hyi, miten voitte elää noin?
Vielä 20 vuotta sitten maaseudulla oli ihan normaalia, että oli vain ja ainoastaan ulkosauna, puusauna. Ja se lämmitettiin kerran viikossa. Kesällä ehkä kahdesti. Itse asuin vielä v. 1990 sellaisessa talossa, jonne ei sisälle tullut vettä kuin kantamalla. Ja talvisin saunassa ja myös siis pesulla käytiin kerran viikossa. Ihan normaalia oli tuolloin. Ja tällaisia taloja oli vielä tuolloin useita. Anoppilassa on edelleen ulkosauna ja vesi tulee sinne vain kantamalla. Huomaa, että suurin osa palstalaisista on syntynyt vasta 1990 luvulla, kun eivät tiedä elämästä mitään :D

[QUOTE="aloittaja";28978667]Puita lämmitykseen kyllä riittää mutta mies tekee pitkää päivää niin aikaa useampaan kertaan viikossa ei ole.[/QUOTE]
Mikset sinä voi sitä saunanlämmitystä tehdä? Lämmitätte sen vaikka edellisenä iltana, luulis että se on vähän lämmin vielä seuraavanakin aamuna lasta varten ja käytätte lapsen aamupesulla.

Puusaunan lämmitys on paljon helpompaa kuin takan tai leivinuunin lämmitys. Ei tarvi kuin tuikata tuli pesään, jossa on puita. Mikä siitä tekee niin vaikean?

Mitä jos hankkisitte saunaan sähköpatterin? Ja pitäisitte sitä päällä esim. 1-2 h kerran viikossa ennen kuin lapsi käy siellä? Että hän voisi käydä edes 2 kertaa viikossa pesulla. Ja turha sanoa ettei sähköpatteriin ole varaa. Teillä tuntui puita olevan riittävästi, myykää niitä että saatte sähköpatterin.

Tai voitteko tuoda asuinhuoneistoon punkan? Levitätte lattialle muovin ja punkka siihen. Onko teillä sellaiset lattiat, jotka sallivat pienet roiskeet? Niin lapsi voi hetken siinä istua ja pestä itsensä.

Meillä on ulkosauna, puukiukaalla ja kantovedellä, se nököttää tuolla tontin kauimmaisessa nurkassa. Lämmittelen sitä 2-7 kertaa viikossa peseytymistä varten. Mies on nytkin reissutöissä ja mulla oli täällä omalle 5v:lle kaveri 3 päivää seuraneitinä ja saunottiin joka päivä. Lisäks mieluummin kylvetän ton vauvan saunassa. Siellä kun on enemmän tilaa kuin kylppärissä, johon mennään tavallaan ulkokautta.

Näin sadepäivinä laitan saunan pataan vielä tulet., vaikkei kylpyajatusta edes ole, saan pyykkiä kuivaksi nopeiten niin.

Ettö kannattaa ihan omaksikin iloksi opetella se tulien teko, helpottaa elämää kummasti.

Kyllä meillä jo illasta ala-asteikäisilläkin tuoksahtaa sukkahiki ja peppuhiki... Pesulle joka päivä! Joskus harvoin joitain poikkeuksia kun vaikka sippaa ihan täysin illasta. Sitten pesu on aamulla edessä.

Tuollaisissa oloissa lämmittäisin saunaa edes pesällisen iltaisin niin tarkenee kylpeä.

"Vieras"
[QUOTE="aloittaja";28978667]Puita lämmitykseen kyllä riittää mutta mies tekee pitkää päivää niin aikaa useampaan kertaan viikossa ei ole.[/QUOTE]

Tarvitko siihen miestä kun laitat tulen saunan pesään??
Älä ole niin avuton.
Saunan voi lämmittää sen verran et voi käydä suihkussa.

On meilläkin puusauna talon perällä.
Ja meillä se lämpee juuri niin usein kun joku haluaa.
Joskus lämpee hiukan joskus todella kuumaksi.

Yhteistyössä