2 lasta ja vauvan iltatankkaus. Surettaa. :(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "riikkis"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
2-3 tuntia imetystä!? Ei vauvan anneta mussuttaa rintaa tuollaisia aikoja. Ei se vauva sitä tissiä nälkäänsä lutkuta jos noin kauan menee. Se mussuttaa itseään unille. KÄYTÄ TUTTIA jos et jaksa tuuditella uneen.

Alkuperäinen kirjoittaja ainokaisen äiti;28975117:
Käy kovasti sääliksi 4,5v lastasi. onneksi meillä vain yksi lapsi hän saa kaiken tarvitsemansa huomion osakseen.

Laps kiittää sitten isompana kun ei ole yhtään sisarusta jakamassa elämää.

Ainakin meillä lapsen kaverit käyvät tarhassa ja lapset ulkoilevat tuohon aikaan. Eli ulkoilusta luopuminen tuntuisi todella kurjalta.
Mahtava idea tuo liinassa imuttelu!!!

Ettekai te koko päivää sisällä ole vain siksi että kaverit on päiväkodissa? Voihan sitä ulkoilla ilman kavereitakin ja ehkä puistoon eksyy välillä muitakin lapsia.

Itse tosissaan lisäisin ulkoilua (ja isosisaruksen kanssa touhuamista) niihin aikoihin kun vauvalla ei ole syömismaratonia päällä. Sitten iltaisin jos isä ei ole käytettävissä eikä muuta ulkoilutusapua niin voisin ottaakin sen pullon käyttöön. Meillä neljästä lapsesta kolme on jossain vaiheessa saanut pulloa ja kaikilta imetys on onnistunut.

Samoin voisin herätellä vauvaa syömään sen verran aiemmin että kerkeää tankata ennen ulkoilua. Ulkona sitten kävelyä vaunuissa tai kantoliinassa/repussa. Meillä ovat kaikki rauhoittuneet jossain vaiheessa.

1kk on vielä niin pieni, noita vaiheita tulee ja menee.

mun mielestä ois kans tärkeää, että vanhemmalle lapselle tehdään selväksi, että tottakai perheen elämä muuttuu, kun vauva tulee taloon. pitää löytää siitä positiivisia puolia, kuinka saa sitten auttaa äitiä ja hoitaa vauvaa kun on jo niin iso tyttö ja kuinka vauvasta kasvaa leikkitoveri. ja tottakai isompaa saa harmittaa, ettei asiat ole niinkuin ennen, mutta se nyt pitää vaan jotenkin osata niellä..

[QUOTE="Gogo";28975286]Laps kiittää sitten isompana kun ei ole yhtään sisarusta jakamassa elämää.[/QUOTE]

Varmasti on onnellisempi kuin ne joilla on sisaruksia. Tiedätkö ettei sisarukset takaa yhtään mitään?

Ikävä tilanne, meillä oli aika samanlaista, mun mies on työreissussa viikot. Mä en saanut imetettyä ulkona mut ei myöskään huolinut pulloa. Iltaulkoilua jouduttiin vähentämään, mutta lisättiin mukavaa yhteistä tekemistä esikoiselle vauvan keskipäivän pitkien unien aikana. Lisäksi esikoiselle ostettiin IPad, jota katseli tyytyväisenä huuto/imetysmaratonien aikana. Loppujen lopuksi kyse oli vain muutamasta ensimmäisestä kuukaudesta, kun vauva kasvoi niin alkoi taas iltaulkoilut onnistua. Nyt meillä jo 1vuotias ja lapset ovat supertärkeitä ja läheisiä toisilleen. Tsemppiä!

Siis onko sun mies viikot jossain muualla töissä vai miten hän on joka arki-ilta pois klo 17 jälkeen?

Jos sulla on hyviä kokemuksia pullon ja rintaruokinnan yhdistämisestä, niin kokeile sitä. Tai sitten tosiaan tuttia, jos kyse onkin vaan rauhoittumisesta, ei syömisestä.

Esikoinen päiväkotiin osa-aikaiseksi,saa olla pihalla kavereiden kanssa. Ja illalla yhdessä rauhoitutaan kirjan parissa...toimi meillä. Lapsilla ikäeroa tasan 4v. ( huh minkä palauteryöpyn tulen tästä saamaan :) )

2-3 tuntia imetystä joka ilta kuulostaa aika paljolta, kokeilisin kyllä tuossa vaiheessa tuttia. Toisaalta tuollaiset "kaudet" voivat mennä ihan muutamassa viikossa ohitse, nyt tuo vain tuntuu ihan ylitsepääsemättömältä ongelmalta.

Ratkaisu voisi olla myös kantoliina + kantotakki, niin kuin joku ehdottikin.

Kolmanneksi, isomman kanssa pitäisi pystyä keskustelemaan asioista ja selittää asioita juurta jaksaen ja lapsen tajuisesti. Kaikkia samoja asioita ei välttämättä pysty tekemään kuin ennen vauvaa. Voisitteko ottaa tilalle jonkun uuden yhteisen kivan rutiinin?

itse en kyllä antaisi pullosta silloin, kun lapsella on tiheän imun kausi. kun rinnasta ei pumppaamalla kuitenkaan tule niin paljon, kuin vauvan imiessä, ja aika ajoin tankkaamalla vauva sitä maitoa tilaa, että äidin aivot saa viestiä, etttttä maitoa pitää taas tulla vähän enemmän.. jos antaa pullosta niin tämä "järjestelmä" saattaa mennä sekaisin..

Onko pakko mennä joka päivä kahdesti ulos?Onko isommalla lapsellasi ikäistensä seuraa?Tuon ikäiselle on on kivoja esim.seurakunnan kerhot 2-3krt/vkossa 3 tuntia kerrallaan.Sielläkin ulkoillaan,jos vaikka iltapäiväryhmään pääsisis saisi iltapäiväulkoilut siellä :)

Noin pieni vauva,kyllä te nyt vielä tässä vaiheessa tanssitte vauvan pillin mukaan eikä esikoisen!Pari kolme kuukautta niin vauvalla alkaa muodostua oma rytmi ja sitten pystytte sovittamaan esikoisen ulkoilut siihen.Pullon kanssa pelleillessä imetys menee takuulla poskelleen.Sitten alkaakin sairastelut.

Pullosta maitoa ulkona. Pumppaat vaikka sitten illalla vielä ennen nukkumaan menoa maidot seuraavaksi päiväksi, niin ei imetys kärsi. Ja jos muuten imetät, niin tuskin on ongelma.

Onhan se selvää että esikoinen ei voi olla elämäsi ainut keskipiste enää kunnlapsia on kaksi. Ilman muuta se on lapselle vaikeaa, ei siitämihinkään pääse että se on iso elämänmuutos. Jos tuo asia olisi kunnossa niin sitten lapsi reagoisi voimakkaasti johonkin muuhun. Ei kannata potea loputonta syyllisyyttä moisesta vaikka sullakin tietty tunteet on pinnassa hormonien takia.
Mäkään en antais pullosta vaan antaisin vauvan imeä. Ehkä villainen poncho tms vois myös toimia ulkona? Sisälläkin voi keksiä kaikenlaista extrakivaa vauvan syödessä, ehkä jotain sellaista mitä te harvemmin teette esim muovailu/askartelu/maalaus/joku peli esim muistipeli jne

Mä en kyllä sotkisi mitään pulloruokintoja 1kk ikäiselle vauvalle. Sehän tilailee rinnalla ollessaan tarvittavaa maitoa. Ehdottomasti esikoinen on se, joka joutuu hetkeksi aikaa tyytymään muuttuviin rytmeihin. Elämä ei tule enää koskaan olemaan täysin samanlaista kuin ennen pikkasisarusta. Vanhempien ei kyllä kannata lähteä esikoisen vaatimuksiin vaan laittaa uudet selkeät rajat, säännöt ja tavat joissa pikkusisarus on mukana.

Voiko olla että isompaa surettaa kun huomaa sinun olevan hermostunut ja suruissasi tilanteesta? Kun sinä suret isompaa niin se suru välittyy lapselle.

Vaikutat mukavalta ja vastuuntuntoiselta ihmiseltä.

Mä en kyllä sotkisi mitään pulloruokintoja 1kk ikäiselle vauvalle. Sehän tilailee rinnalla ollessaan tarvittavaa maitoa. Ehdottomasti esikoinen on se, joka joutuu hetkeksi aikaa tyytymään muuttuviin rytmeihin. Elämä ei tule enää koskaan olemaan täysin samanlaista kuin ennen pikkasisarusta. Vanhempien ei kyllä kannata lähteä esikoisen vaatimuksiin vaan laittaa uudet selkeät rajat, säännöt ja tavat joissa pikkusisarus on mukana.

Tässäkin on pointtinsa... Vauva on kuitenkin noin pieni vain hetken ja nuo tankkaukset menevät pian ohi. Jos teillä on kuitenkin koko päivät aikaa niin varmaan löytyy myös muita ajankohtia sille ulkoilulle kuin nuo vauvan "ruoka-ajat". Jos ei kavereita juuri silloin ole paikalla niin sellaista elämä vaan joskus on. Ehkä välillä joku kaveri vanhempineen voi tulla hakemaan ulos tai voitte kutsua kaverin teille leikkimään.

Anna maito pullosta, joko korviketta tai pumpattua maitoa. Anna illlalla rinnasta kun on aikaa imettää. Meillä ainakin onnistui osittaisimetys, välillä sai rinnasta ja kun ei ollut aika imettää niin sai pullosta.

Luulen ymmärtävän tunteesi. Meillä esikoinen oli suunnilleen saman ikäinen kun pikku-veli syntyi. Ja hän oli/on myös sisimmältään herkkä ja rauhaa rakastava lapsi. Itse koin jälkeen päin kovaa syyllisyyttä, koska esikoinen sai keskimmäisen vauva-aikana niin vähän huomiota ja olin itse usein hyvin väsynyt ja hermostunut - toki otin häntä paljon mukaan ulkoiluun ym. touhuihin, mutta jouduttiin menemään tosi paljon refluksi-allergia oireisen pikku-veljen tarpeiden mukaan. Ei siitä ajasta kuitenkaan tainut esikoiselle mitään traumoja jäädä, kun oli ihan innoissaan, kun perheeseen syntyi vielä yksi lapsi ja sanoo, että aikuisena haluaa itse suurperheen. Itse en myöskään suosittelisi pullon ottamista tässä vaiheessa käyttöön, kun vauva tiheällä imulla tankkaa yöksi ja "tilaa" itselleen sopivan määrän maitoa. Yritäisin vähitellen muuttaa perheen rutiineja niin, että kaikki löytävät sitä omaa (uutta) kivaa tekemistä ja samalla joutuvat joustamaan. Kuka vanhempi, sitä enemmän (aikuiset siis eniten ja vauva vähiten). Tsemppiä teille uuteen tilanteeseen ja kyllä ne uudet, toimivat rutiinit löytyvät muutaman kuukauden sisällä!

Aamulla ulos ja aikasemmin iltapäivällä ulos, niin ainakin itse tekisin/tulen tekemään jahka tämä kolmonen syntyy. Pieni vauva tankkaa iltaisin, ja siihen on muiden sopeuduttava. Se ei kuitenkaan kauaa kestä, ja kohta on taas uudet rytmit elettävänä.

Yhteistyössä