Sosiaalitoimisto yrittää ilmeisesti tehdä minusta hullua. En jaksa.

• Viestiketjun aloittaja hulluko?
  • Ensimmäinen viesti
hulluko?
Sosiaalitoimisto lähettelee jatkuvasti kirjeitä, joissa kehoitetaan ottaamaan yhteyttä mielenterveystoimistoon. Kävin reilut pari vuotta sitten omasta tahdostani mt-toimistossa äitini kuoleman takia, tällöin myös psykologi teki minusta arvion omasta pyynnöstäni. Psykologin lausunnon mukaan olen terve psyykkisesti, ei masennusta tai mt-sairauksia. Tällöin psykologi sanoi, ettei tarvetta mielenterveyshoitajan käynneille ole muuten kuin omasta tahdostani, jos haluan keskustella (purkaa mieltäni) äitini kuoleman takia.

Nyt viimeisen puolen vuoden ajan sosiaalitoimisto on toimeentulotuen hakemiseen liittyen ottanut puheeksi oman henkisen jaksamiseni ja yrittää saada minut käymään mt-toimistossa vedoten siihen, että olen aikaisemmin tarvinnut ko. palveluita. Olen moneen kertaan todennut, että tuolloin kävin omasta tahdostani ja psykologi totesi minut ns. terveeksi. En koe olevani masentunut, tilanne on elämässäni ihan normaali ja olen päässyt yli äidin kuoleman aiheuttamasta surusta.

Ainoa huolen aiheeni on taloudellinen selviäminen, olen työttömänä ja elämme vain mieheni tuloilla.

Miten ihmeessä saan tuollaiset kiusaamiset loppumaan? Sillä kiusaamiselta se minusta tuntuu.

"vieras"
Et kertonut onko sulla lapsia? Nimittäin jos on, niin sitä suuremmalla syyllä parempi toimia juuri kuten haluavat sillä lapsi tai lapsesi voidaan huostaanottaa. Taloudelliset ongelmat vielä päälle, niin ei kiva.

"vieras"
Kun käy kerran mielenterveystoimistossa, niin se tieto/merkintä on pysyvä. Olet mielenterveyspalvelujen käyttäjä.

Jos haluaa vähemmän julkisen merkinnan, kannattaa käydä yksityisellä.

"vieras"
Minusta tuo vaikuttaa siltä, että sossuntätien sormi syyhyää halusta huostaanottaa lapsesi. Varaudu siihen, että pian sinusta tehdään ls-ilmo ja kotiisi sijoitetaan perhetyöntekijä (vakooja), minkä jälkeen pienikin virhe saattaa johtaa huostaanottoon.

"akka"
Ihme vouhkaamista huostaanotosta. Mitäpä jos siellä on pöydän takana sellainen sossutäti joka on ihan aidosti ja oikeasti huolissaan? Ettei vaan kylmästi tuijota papereita ja kirjoita tilille maksua ja ulos ovesta.
Jospa kävis siellä mttoimistossa juttelemassa kerran että sossutäti sais sielunrauhan, olisko ihan mahdoton tehtävä?
Ei se ole kiusaamista vaan minusta erittäin hyvä että siellä ollaan myös kiinnostuneita ihmisen mielenterveydestä ja jaksamisesta kun on ollut vaikea elämäntilanne. Läheisen kuolema,työttömyys ja jatkuva huoli toimeentulosta. Kyllä se henkisesti käy ajanmittaan tosi raskaaksi.

• Tykkää
Reactions: Vanna
"Heh"
No käy siellä mieltenterveystoimistossa sossujen mieliksi, nehän voi siellä todeta sut psykiatrin toimesta terveeksi, niin ei ole sosiaali-ihmisilläkään sitten valittamista.

Ei helvetti
Ei kai sellaista sossutätiä olekaan, joka on aidosti ja oikeasti huolissaan. Kyllä ne kiusaa ihan vaan että saisivat sut hajoamaan ja osoittautumaan huonoksi äidiksi.

"vieras"
Hullua, jos toimeentulotukea haettaessa kyseenalaistetaan ihmisen mielenterveys! Sairasta suoraan sanottuna, ja kyseenalaistajat olisi lähetettävä psykologille.
Heikko toimeentulo on varmasti yksi stressaavimmista asioista. Mun mielestä olisi ideaalista, jos olisi mielenterveysneuvola ( = mielenterveystoimisto) , jossa kaikki pitkäaikaistyöttömät, toimeentulotuen saajat ym vastaavassa stressavassa tilanteessa olevat voisivat käydä säännöllisesti ilman, että kenenkään tarvitsisi ajatella, että toinen on hullu. Mikään pakollinen juttu sen ei tarvitsisi olla, vaan se voisi toimia samoin kuin äitiys- tai lastenneuvola.

"vieras"
[QUOTE="ira";28975892]Eihän teillä ole lapsia?[/QUOTE]

Jaa miksikä?
Että jos joskus vaikeassa elämäntilanteessa on käyttänyt mt-palveluita ja nyt on työttömänä, ei lapsia saisi missään nimessä olla vaan ne tulee väistämättä antaa pois?

"ira"
[QUOTE="vieras";28975904]Jaa miksikä?
Että jos joskus vaikeassa elämäntilanteessa on käyttänyt mt-palveluita ja nyt on työttömänä, ei lapsia saisi missään nimessä olla vaan ne tulee väistämättä antaa pois?[/QUOTE]

Ei vaan että jos sossulla on tuollainen asenne niin huostaanotto on tuskin kaukana. Ainakin ap.n kannatta tehdä niinkuin sossu ehdottaa.

"vieras"
[QUOTE="Heh";28975802]No käy siellä mieltenterveystoimistossa sossujen mieliksi, nehän voi siellä todeta sut psykiatrin toimesta terveeksi, niin ei ole sosiaali-ihmisilläkään sitten valittamista.[/QUOTE]

Käypä sinäkin urpo ja lähetä sossuun todistus siitä että ole terve.

"vieras"
[QUOTE="vieras";28976179]Käypä sinäkin urpo ja lähetä sossuun todistus siitä että ole terve.[/QUOTE]

Voi olla sossun vakiasiakkaalle yllätys mutta minä en esimerkiksi edes tiedä mitä varsinaista eroa on sossulla ja kelalla. Ei nääs tartte.

"sommarcat"
No ei ne niitä lapsia huostaanota ilman syytä. Kauheeta vouhkaamista. Itse olen kärsinyt masennuksesta ja käyttänyt säännöllisesti mt-palveluja jutellen mt-hoitajan kanssa viikottain. Kuitenkaan kertaakaan hänellä ei edes herännyt epäilys siitä, että lapseni voisi huonosti tai häntä kaltoin kohtelisin.
Voisitko ihan suoraan kysyä sossussa, miksi hän haluaa sinun menevän mt-toimistoon?

mietipä
[QUOTE="vieras";28976187]Mielenterysongelmista, väsymyksestä, terapiakäynneistä ym. ei milloinkaan kannata kertoa sossussa tai neuvolassa. Muuten lapset viedään helposti.[/QUOTE]

Tuota, ihan vastaisuuden varalle miettikää miten te täällä ihmisiä neuvotte. Onko se hyvä asia että esim. joku oikeasti pahasti mielenterveysongelmainen esim. jättäis kertomatta ko. asiat sossussa tai neuvolassa, koska palstalla on annettu vinkki toimia niin. Mitähän kaikkea siitä vois seurata...

"tiipii"
Jännä juttu, että oikein kehotetaan käymään juttelemassa "mt-toimistossa", kun sitten jos oikeasti haluaisi päästä juttelemaan jonkun asiantuntijan kanssa, niin ei varmasti riitä resurssit ja palvelut! Jos pyydät apua, et saa ja jos et tarvitse, niin sitä vaaditaan hakemaan!On tää kummaksi mennyt elo täällä "hyvinvointi"-valtiossa...

"vieras"
[QUOTE="sommarcat";28976599]No ei ne niitä lapsia huostaanota ilman syytä. Kauheeta vouhkaamista. Itse olen kärsinyt masennuksesta ja käyttänyt säännöllisesti mt-palveluja jutellen mt-hoitajan kanssa viikottain. Kuitenkaan kertaakaan hänellä ei edes herännyt epäilys siitä, että lapseni voisi huonosti tai häntä kaltoin kohtelisin.
Voisitko ihan suoraan kysyä sossussa, miksi hän haluaa sinun menevän mt-toimistoon?[/QUOTE]

Peesi, näin se on. Meillä Suomessa on valtavasti mt-ongelmia ja itsekin olen sairastanut keskivaikean masennuksen ja saanut siihen hyvää hoitoa. Edelleen käytän mielialalääkkeitä. KOSKAAN eivät ole viranomaiset (lääkärit, hoitajat) kyseenalaistaneet vanhemmuuttani.

Masennus on sairaus muiden joukossa ja hienoa että sossu tietää tämän. Olet ollut pitkään työttömänä (!) joka jo sinällään aiheuttaa syrjäytymisriskin jne. Ja herättää huolen onko kaikki hyvin.

Jos se sossu ajattelee, että sulle on raskasta olla "tulottomana"? Aika monelle se on. Käy siellä niin saat ainakin mustaa valkoisella lausunnon mielenterveydestäsi. Välillä vähän vaikuttaa, että näiden eerikatapausten jne jälkeen ovat vähän varpaillaan ja tosi tarkkoja. Parempi tarjota tukea etukäteen vaikka sitten turhaan kuin laskea viaton lapsi hautaan. Ja jos et käy sossun kehotuksesta ja sulla on lapsi/lapsia niin voivat uhata huostaanotolla. Et ihan sekin riski kannattaa tiedostaa. Voivat sanoa ettet suostu tekemään yhteistyötä ja vaikkas et sairaudentunto puuttuu. Osa sossuista on niin umpikieroja &!"#%&! mutta osa sitten ihan empatiakykyisiä, ikinä ei voi tietää kumpi osui kohdalle joten parempi pelata varman päälle.

Yhteistyössä