Miksi ihmiset eivät halua mennä/viedä lapsia ulos "huonolla" ilmalla?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Olen jo kauan pohtinut tätä, mutten kehtaa ystäviltäni, joilla siis tämä ongelma, kysyä, koska he saattavat loukkaantua.. Eli jos esim. sataa vettä, niin miten se on este ulkoilulle? Facebookit ovat sadepäivänä pullollaan kiukkuisia äitejä, jotka menettävät hermonsa sisällä roikkuviin lapsiin tai sitten istutaan tv:n ääressä päivä. Eikö niitä sadekamppeita ole enää kenelläkään?

Minulla on 3-vuotias poika, ja hänen kanssaan ulkoillaan joka ikinen päivä, vaikka sataisi kuinka kaatamalla. Vain todella kovalla tulipalopakkasella rajoitetaan ulkoilua, mutta mikäs muksun on pihalla leikkiessä, kun saa pomppia lätäköissä kumpparit ja sadeasu päällä. Ihan hyvin on leikitty hiekkalaatikollakin vaikka sataa. Tai pyöräilty, minulla myös sadeasu. Lapsi voi paremmin, kun se saa raitista ilmaa, ja kammoan yli kaiken sitä skenaariota, että kohta pieni lapseni istutettaisiin mieluummin tietsikan tai tv:n ääreen sen sijaan, että lähdettäisiin haukkaamaan raitista ilmaa.

Aina siellä pihalla ei tarvitse olla tuntikaupalla, mutta kyllä se tekee hyvää omallekin mielelle haukata happea ja touhuta lapsen kanssa, tai vaikka pihahommia, mikäli piha on. Joskus pohdin tätä erään vanhemman rouvan kanssa, jonka omien lasten ollessa pieniä ei tälläisiä sadekamppeita aina ollut ja ihan hyvin ulkoilivat. Hän tuumasi, että siitä huolimatta, että nykyajan lapsilla on kaikkea ja koneet tekevät työt, on ihminen taantunut avuttomaksi. Kallistun kyllä rouvan kannalle tässä asiassa :)

Useimmilla taitaa lapselle olla kyllä kamppeet muttei itselle. sitten on hyvä olla sisällä kun tuulipuku kastuu läpi. Sitä en minäkään ymmrrä että ollaan sisällä ja sitte valitetaan. Oma valinta jäädä sisälle. Tuo ipana menee taatusti seinille ellei pääse riittävästi ulos purkamaan energioitaan. Oli sää sateinen tai muuta. Ukkosella emme mene emmekä paukkupakkasella. Mutta kireässäkin pakkasessa voi käydä happihypyllä.

Oma valinta jäädä sisälle.

Minä olen tulltu siihen tulokseen, ettei nyky ihmiset enää (halua?) tiedosta omien valintojen vaikutusta elämäänsä. Toisin sanoen ei olla valmiita ottamaan vastuuta edes omasta elämästä. Kaiketi ihminen kuvittelee pääsevänsä helpommalla, kun ei tarvitse tiedostaa omien valintojen vaikutusta omaan elämänlaatuun.

Miten paljon mielekkäämpää olisikaan monen ihmisen elämä, kun ne ymmrtäisivät et rukuttamisen sijaan kannattaisi alkaa vaikuttamaan siihen oman elämän laatuun!

No ei siellä ulko-olosta kukaan nauti, kun vettä tulee vaakatasossa kaatamalla, pikkusade ei haittaa. Ja lätäköissä saa leikkiä. jos on sopivasti pukeuduttu. Kauppaan lähtiessä monet varmaan pitävät minua tiukkiksena, kun lapsilla ei ole mitään asiaa hiekkalaatikolle tai leikkipaikalle. Yhdellä noista on oikea vesitutka, jos jostain löytyy pisarakin vettä/kuraa, niin hän on varmuudella siellä. On sen muutkin huomanneet ja naureskelleet, ei ole minun kuvitelmaani. Kotiin tulessa ei sitten haittaa, vaikka kävisivätkin vähän sotkemassa.

Meilä sadepäivä on juhlapäivä kun SAA olla sisällä. Vietämme lähes kaiken kotona olo ajan ulkona ni on ihanaa olla välil sisäl. Siivotaan leivotaan, menään uimahalliin, kylään kaverille, ostoskeskukseen tai isoon kauppaan. Tietenkin jos sadetta jatkuu monta päivää putkeen ni ulos mennään.

• Tykkää
Reactions: Vaimo-Rakas
Alkuperäinen kirjoittaja TriplaIsä;28973918:
Sehän on tosiaan pukeutumiskysymys mutta miksi ihmeessä sinne pitää mennä kärvistelemään vaikka taivaalta tulee mummoja ja muttereita? Tuleeko siitä sellainen "täydellinen äiti"-olo vai mitä helvettiä? Miksi ei voi poiketa rutiineista ja keksiä jotain muuta mukavaa tekemistä?

Minä teen näin aika usein, mutta välilä myös sateessa on kiva ulkoilla. Ja varsinkin pikkusateessa on ihana lenkkeillä :p

Sehän on tosiaan pukeutumiskysymys mutta miksi ihmeessä sinne pitää mennä kärvistelemään vaikka taivaalta tulee mummoja ja muttereita? Tuleeko siitä sellainen "täydellinen äiti"-olo vai mitä helvettiä? Miksi ei voi poiketa rutiineista ja keksiä jotain muuta mukavaa tekemistä?

Ainakin meidän lapsi on paljon mukavampi tyyppi ulkoiltuaan edes 3 varttia kun että olisi koko päivän sisällä riehumassa :) Joten meilläkin siis ulkoillaan säällä kun säällä. Ja lapsethan nauttii tuolla lätököissä pomppisesta,siinäkin oppii ties mitä uusia juttuja!

Minä teen näin aika usein, mutta välilä myös sateessa on kiva ulkoilla. Ja varsinkin pikkusateessa on ihana lenkkeillä :p

Niin. Kaatosadetta välttelen kyllä, mutta meillä 2v rakastaa sadetta ja lätäköitä niin että sadeilmalla on huvitukset valmiina heti kun ovesta astuu ulos. :D Piristää toki aikuistakin kun saa raitista ilmaa.

Tosin, esikoisen kanssa välttelen sateella ulkoilua kun hän ei siitä tykkää ja välillä tulee sitten noita "väkisin sisäpäiviä".

Viimeksi muokattu:
Kyllä mekin ulkoillaan säällä kuin säällä. Toki ehkä vähän lyhyemmän aikaa jos kovin huono sää. Lähinnä sen mukaan miten lapset viihtyy.
Ja jos sataa rajusti koko päivä niin tyydytään yleensä ulkoilemaan vaan kerran päivässä.
Ei sitä koko päivää kestä olla sisällä millään..tai sit pitää mennä esim. uimahalliin tai hoplopiin purkamaan energiaa.

Meillä lapset tykkäävät ulkoilla sateella ja tuiskullakin, kunhan ei ole niin kylmä, että naama jäätyy. Luulen, että monella vanhemmalla se asiaan eniten vaikuttava tekijä on yksinkertaisesti laiskuus ja viitseliäisyyden puute. Huonolla ilmalla ulos meneminen tarkoittaa tarkempaa pukeutumisenvalvontaa ja kurakelillä myös sotkujen siivoamista ja vaatteiden pesemistä ulkoilun jälkeen. Ei siellä kukaan kärvistele. Hyvissä vaatteissa on hyvä olla ulkona aikuisten mittarilla mitattuna kurjallakin kelillä ja juurikin tuo vesisateessa ja myräkässä ulkoilu on ainakin meidän lasten mielestä huippuhauskaa. Miksi sitä siis kieltäisin? Kyllä se sotkujen siivoaminen on pieni vaiva siihen iloon nähden mitä lapset siitä vedestä tai lumituiskusta saavat.

Me käydään ulkona säällä kuin säällä, eikä se ole ikinä ollut este ulkoilulle! Mutta me ollaan eräjormia muutenkin, telttaillaan ja liikutaan paljon luonnossa, että ehkä se selittää. Kyllä on koko perheelle puistoiluun sopivat kamppeet säälle kuin säälle. Lapsi on 2,5v kotihoidossa.

Pikkusade ja aina ei isompikaan ulkoilua haittaa, mutta ei mua kyllä kiinnosta nököttää tuntitolulla jossain leikkipuistossa tms. jos vettä tulee vaakatasossa ja omatkin räät meinaa lentää poskille. Ei ole mukavaa vaikka mitä ois päällä. Vaihtoehtoja täällä onneks on, joten ei tarvitse jäädä kotiin seinille pomppimaan kurjillakaan säillä.

Hyvällä kelillä me ollaan vapaa-aikana melkein koko ajan pihalla, syödäänkin siellä.
Huonolla kelillä me tehdään kivoja sisäjuttuja, vaihdetaan järjestystä, askarrellaan, pelataan, katotaan peiton alla elokuvia. :)
Ei mua kiinnosta sateeseen lähteä leikkimään, lapset saattavat mennä sateella leikkimökkiin leikkimään mut mua sinne ei tarvita.

• Tykkää
Reactions: millionnea

Kun on ulkona "paskakelillä" - sitä tunnetta kun pääsee sisälle ja keittää vaikka lämpöisen kaakaon - sitä tunnetta ei voita mikään

Itse lapsena lähdettiin aina isän kanssa purjehtimaan kunnon sateessa. Se oli kyllä silloin lystiä, mut nyt musta tullut liian mukavuudenhaluinen. Tai no, voisi sitäkin joskus taas kokeilla. :).

• Tykkää
Reactions: Sukuti
[QUOTE="heijaa";28974030]Kun on ulkona "paskakelillä" - sitä tunnetta kun pääsee sisälle ja keittää vaikka lämpöisen kaakaon - sitä tunnetta ei voita mikään[/QUOTE]

Itse en usko "kärsimyksen" jalostavaan voimaan. Pystyn nauttimaan kaakaosta ilman kaatosateessa möllöttämistä tai tulipalopakkasessa poskien palelluttamisesta.

En todellakaan ymmärrä, miksi joku hinkuu paskaan keliin puuhastelemaan jotain. Yhtään kirkkaampaa kruunua ei saa, vaikka raesateessa istuisi kilpi päänsä päällä.

En ymmarra miksi menna ulos huonolla ilmalla. Tietysti jos ihminen siita nauttii, niin mika ettei. Itse en nauttisi.

Olen aina ihmetellyt tuota suomalaisten ulkoilemisvimmaa.

[QUOTE="heijaa";28974030]Kun on ulkona "paskakelillä" - sitä tunnetta kun pääsee sisälle ja keittää vaikka lämpöisen kaakaon - sitä tunnetta ei voita mikään[/QUOTE]
Härski Hartikainen kehitti kurjuuttamisteoriaan perustuvan "kurjuuten maksimoinnin" jo vuonna 1981.

Minä olen tulltu siihen tulokseen, ettei nyky ihmiset enää (halua?) tiedosta omien valintojen vaikutusta elämäänsä. Toisin sanoen ei olla valmiita ottamaan vastuuta edes omasta elämästä. Kaiketi ihminen kuvittelee pääsevänsä helpommalla, kun ei tarvitse tiedostaa omien valintojen vaikutusta omaan elämänlaatuun.

Miten paljon mielekkäämpää olisikaan monen ihmisen elämä, kun ne ymmrtäisivät et rukuttamisen sijaan kannattaisi alkaa vaikuttamaan siihen oman elämän laatuun!

Tuota, siis mun oma elämänlaatu paranee kun seison ulkona kaatosateessa? Ehkä lapset viihtyy hetken, mut päivä on silti pitkä.

• Tykkää
Reactions: Vaimo-Rakas
Suomalaisten ulkoiluvimma johtunee siitä, että aiemmin asuttiin ahtaasti epäterveellisissä olosuhteissa. Sen vuoksi alettiin suositella, että vauvojakin nukutettaisiin ulkona. Nykyisin sen sijaan tilanne on toinen eikä normaalisti terveys kärsi sisällä olosta ja kotonakin on kivaa tekemistä.

[QUOTE="vieras";28973874]
Aina siellä pihalla ei tarvitse olla tuntikaupalla, mutta kyllä se tekee hyvää omallekin mielelle haukata happea ja touhuta lapsen kanssa, tai vaikka pihahommia, mikäli piha on. [/QUOTE]

Minun mielelleni ei tee hyvää palellä ja värjötellä ulkona huonolla säällä. Tulen siitä väkinäisestä itseni kiusaamisesta vain pahalle päälle.

Sadevarustus löytyy äidiltä ja lapsilta, mutta harvoin ulkoillaan jos sataa (paljon). Mä olen laiska ulkoilija muutoinkin, vielä vähemmän kiinnostaa nököttää sateessa. jos ollaan sovittu leikkipuistotreffit tai jotain muuta erityistä niin sitten toki mennään, satoi tai paistoi. Muulloin jos sadesäällä ulkoillaan niin ei yleensä olla kauaa, isompi lapsi kyllä rakastaa lätäköissä hyppimistä, mutta se on aika nopeasti koettu. Lapset vielä sen verran pieniä, etteivät ulkoile ilman aikuista.

Ei nuo lapset tosin hypi seinille, vaikkei ulkoiltaskaan. Tavallaan nautin huonosta ilmasta, koska se on hyvä tekosyy tehdä kivoja sisäjuttuja.

Yhteistyössä