"Kohdunpoisto on suomen kielen kaunein sana"

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Luku-toukka
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Luin Lumimarjan kirjablogista aika lailla ylistävän esittelyn kirjasta. laitoin kirjastoon varauksen, ja siellä olikini jo valtava jono. Taitaa olla kysytty kirja täällä Helsingissäkin.

Onko vl naiset nyt ottamassa oman paikkansa ja muuttamassa heille istutettua roolia ittensä näköiseksi?

Joko siellä Oulussa on naispappeus hyväksytty?

Ennustan että lestadioalisten ehäkisykielto on lopetettu muutaman vuoden sisällä.
Käsittääkseni iso joukko uskossa olevia ehkäisee jo nyt, mutta ei kerro siitä kellekkään.

Ja naispappeuskin hyväksytään rauhanyhdistyksellä kun aikaa vaan kuluu tarpeeksi. Se saattaa ottaa vähän pidemmän ajan. Nykyiset kuusikymppiset kun on mullan alla niin silloin on sallittua että uskovainen nainen pappina saarnaa kirkossa.

Miten nuorio lestadiolaisperhe ratkaisi ahdistavan elämäntilanteensa?

Pauliina Rauhalan esikoisromaani kannattaa lukea.

Pauliina Rauhalan romaani Taivaslaulu: “kohdunpoisto on suomen kielen kaunein sana” | Omat polut © - etnisten vanhoillislestadiolaisten kertomuksia ja kokemuksia

Mikään ei ole aivan entisellään Rauhalan kirjan ilmestyttyä. Kirjailija koskee vl liikkeen todelliseen tabuun ja nostaa sen kaikkien katseltavaksi.

Monia traumatisoi yhteisön jäsenyys, mutta usein traumatisoivampaa on yhteisöstä eroaminen. Silloin kun on lapsesta saakka opetettu pitämään kaikkia muita ihmisiä "helvettiin" joutuvina.

Voi olla vähän OT, mutta ihmettelen, että miten VL-parit jaksavat harrastaa seksiä niin paljon, että niitä lapsia sikiää... meillä on miehen kanssa seksiä ehkä kaksi kertaa kuukaudessa, kun useammin ei jaksa, viitsi ja huvita. Jos tässä olisi vielä noiden kahden lapsen lisäksi kolmas tai neljäs, niin todennäköisesti väsyttäisi vielä enemmän ja seksiä olisi harvemmin.

[QUOTE="vieras";28857819]Voi olla vähän OT, mutta ihmettelen, että miten VL-parit jaksavat harrastaa seksiä niin paljon, että niitä lapsia sikiää... meillä on miehen kanssa seksiä ehkä kaksi kertaa kuukaudessa, kun useammin ei jaksa, viitsi ja huvita. Jos tässä olisi vielä noiden kahden lapsen lisäksi kolmas tai neljäs, niin todennäköisesti väsyttäisi vielä enemmän ja seksiä olisi harvemmin.[/QUOTE]

Pari kertaa kuukaudessa on minuista aika vähän... ;-)

MUTTA jos päällä olisi raskaudenpelko niin olisin ihan paniikissa jalat ristissä koko ajan.

Miten toisen läheisyydestä pystyy nainen nauttimaan jos koko ajan pelkää?

Vl tietää ja kirjan lukeneet! Voin sen kuitenkin kaikille kertoa. Kahdentoista lapsen takia tarvitsee kaksitoista kertaa. Tosin jos kaksosia niin ei niinkään paljoa. Se on aika vähän jaettuna vaikka kahdellekymmenelle vuodelle.

Olen lukemassa tuota kirjaa ja on kyllä kirjailija taitava kirjoittamaan. Soljuvaa ja sujuvaa tekstiä. Kuitenkin totta moni sana. Sitä jäin varsinkin pohtimaan, että millaisia pelkotiloja jo pienille lapsille ry. istuttaakaan mieleen? Koko ajan pelätä tekevänsä syntiä. Mutta ei sekään toisaalta ole hääviä, että nuo lapset sitten pelottelevat ns. tavislapsia helvetin tulimerellä.

[QUOTE="äitee";28875312]Olen lukemassa tuota kirjaa ja on kyllä kirjailija taitava kirjoittamaan. Soljuvaa ja sujuvaa tekstiä. Kuitenkin totta moni sana. Sitä jäin varsinkin pohtimaan, että millaisia pelkotiloja jo pienille lapsille ry. istuttaakaan mieleen? Koko ajan pelätä tekevänsä syntiä. Mutta ei sekään toisaalta ole hääviä, että nuo lapset sitten pelottelevat ns. tavislapsia helvetin tulimerellä.[/QUOTE]

Vanhoillislestadiolaisuus on lapselle todella ahdistava ja paha kasvuympäristö psyykkisessä mielessä. Moni joutuu murrosiässä ja/tai aikuistuttuaan turvautumaan terapian apuun.

Vanhoillislestadiolaisuus on lapselle todella ahdistava ja paha kasvuympäristö psyykkisessä mielessä. Moni joutuu murrosiässä ja/tai aikuistuttuaan turvautumaan terapian apuun.

Suurperhe ja lestadiolainen kotikasvatus ei ole aina paras mahdollinen kasvuympäristö. Nuorimpana lapsena 14-lapsiseen lestadiolaisperheeseen syntynyt kertoo:

"...joku ajattelee, että koska mulla on niin paljon sisaruksia, mun ympärillä on myös paljon rakkautta. Se ei valitettavasti pidä paikkaansa. Suurinta osaa sisaruksista en edes tunne. Mulla on ainoastaan muutama sisko joita voin sanoa tuntevani.- - Jokainen lapsi tarvitsee aikuisen turvaa, läheisyyttä ja rakkautta. On tyypillistä, että minäkään suurperheen lapsena en saanut sitä. Tuntuu niin surulliselta ajatella että mua ei koskaan halattu tai hellitty. - -

Kun olin joku seitsemän vuotias. Alkoi sisaruksille syntyä omia lapsia. Omat vanhempani unohtivat minut täysin, sillä he hoitivat ja paijasivat vain omia lapsenlapsiaan. Se on aina tuntunut musta ihan hirveän pahalta. Oon tuntenut oman oloni hyljätyksi ja vähäarvosemmaksi. Mua ei enää huomioitu.

Pahimmalta tuntui se että isä kyllä piti näitä lapsenlapsiaan sylissä ja jutteli heille. Miksi se ei tehnyt niin mulle? Mikä mussa oli ja on edelleen vikana etten oo ansainnut sitä?"

Irti kahleista: Menneisyydestäni

[QUOTE="vieras";28875185]Harrastaako vl-parit yleensä usein seksiä? Entä kun on raskaana, onko silloin hiljaista makkarissa? Miten voi nauttia jos pelkää tulevansa raskaaksi?[/QUOTE]

Oma kokemus liittyy toiseen uskoon, mutta patriarkaalisissa yhteisöissä ei aina naisen lupaa kysellä, saati nautintoa ajatella.

Oma kokemus liittyy toiseen uskoon, mutta patriarkaalisissa yhteisöissä ei aina naisen lupaa kysellä, saati nautintoa ajatella.

Lestadioaliset äidit jo muokkaa tyttäriensä asenteitä niin että muistuttaa että on se aviovelvollisuus. Velvollisuus!

Ja se on ainut mitä seksistä saa tietää ennen avioliittoa. Mutta vl nuoret harrastaa kyllä esiaviollisia suhteita ja ehkäisyä siinä vaiheessa. Sitten kun on menty naimisiin, ehkäisyä ei enää käytetä kun se on synti!!!!

Alkuperäinen kirjoittaja Että tämmöstä;28973733:
Lestadioaliset äidit jo muokkaa tyttäriensä asenteitä niin että muistuttaa että on se aviovelvollisuus. Velvollisuus!

Ja se on ainut mitä seksistä saa tietää ennen avioliittoa. Mutta vl nuoret harrastaa kyllä esiaviollisia suhteita ja ehkäisyä siinä vaiheessa. Sitten kun on menty naimisiin, ehkäisyä ei enää käytetä kun se on synti!!!!

Eikö tuo ole aivan nurinkurista?!

Mä varasin myös tuon kirjan.

En ole vanhoillislestadiolainen, vaan esikoislestadiolainen. Minullakin on suuri perhe, 10 lasta tällä hetkellä.
Ikinä en ole pelännyt raskautta. Ikinä en ole toivonut kohdunpoistoa tms. mistä kirjassa käsittääkseni puhutaan.
Olen jutellut muutamien ystävieni kanssa asiasta ja heillä on sama kokemus. Olisi tosi kova paikka, jos ei saisi enää yhtään lasta... Vaikka lapsia olisikin jo 6-10.
Tosin tiedän että tarvittaessa sopeutuisin siihenkin... terveys kun alkaa jo vähän ilmoitella, että lapset taitaa kohta olla 'tehty'

Mikä minut sitten erottaa VL naisista? Uskon että lapsi on Jumalan lahja. Uskon että on oikein ottaa vastaan Jumalan antamat lapset. Uskon että Jumala antaa voiman, jos Hän antaa lapsenkin. Ero on siinä, että minä voin uupumukseni, terveyteni tms. syyn takia ikäänkuin lääketieteellisenä hoitona käyttää ehkäisyä, jos tarve niin vaatii.

[QUOTE="Yks vaan";29014487]Mä varasin myös tuon kirjan.

En ole vanhoillislestadiolainen, vaan esikoislestadiolainen. Minullakin on suuri perhe, 10 lasta tällä hetkellä.
Ikinä en ole pelännyt raskautta. Ikinä en ole toivonut kohdunpoistoa tms. mistä kirjassa käsittääkseni puhutaan.
Olen jutellut muutamien ystävieni kanssa asiasta ja heillä on sama kokemus. Olisi tosi kova paikka, jos ei saisi enää yhtään lasta... Vaikka lapsia olisikin jo 6-10. - -
Uskon että lapsi on Jumalan lahja. Uskon että on oikein ottaa vastaan Jumalan antamat lapset. Uskon että Jumala antaa voiman, jos Hän antaa lapsenkin. [/QUOTE]

Sanotaan, että ihmisen tulisi eettiseltä kannalta tehdä elämässä sellaisia ratkaisuja että se käsivi säännöksi kaikille ihmisille.

jos maailman 7 miljardia ihmistä eläisi kuten sinä, meille tulisi nykyistäkin suurempi kurjuus varsinkin köyhissä maissa. Eikä suomalaisistakaan jokainen perhe pystyisi elättämään ja huolehtimaan kymmenen- 20 lapsen hyvinvoinnista niin että kaikila olisi turvallinen ja hyvä lapsuus.

jos tämä malli tosiaan on taivaspaikan ehto niin oottepa oudoksi väännelleen Vapahtajamme sanoman!

Alkuperäinen kirjoittaja Että tämmöstä;28973733:
vl nuoret harrastaa kyllä esiaviollisia suhteita ja ehkäisyä siinä vaiheessa. Sitten kun on menty naimisiin, ehkäisyä ei enää käytetä kun se on synti!!!!

Todella omituista ajattelua. Mikä logiikka tuossa on takana?