Mulla vauva-aika oli niin helppoa, että ikävöin niitä aikoja välillä monta kertaa päivässä samalla kun toi kiivasta uhmakautta läpikäyvä taapero saa kohtauksiaan.No siis minähän vain ihmettelen, että miksi annetaan yksipuolinen kuva? Että voi olla vaikeaa tai helppoa. "Kamalasta vauva-ajasta" voi tulla itsensä täyttävä ennustuskin. Jos asenne on se, että tuoreet vanhemmat ovat väsyneitä, onnettomia, seksittömiä, omaa aikaa ei saa edes haaveilla ja vauvat ovat vaikeita hoitaa niin se voi varmasti mennä niin. Jospa ajatteleekin, että tulee mitä tulee, kaikesta selvitään, rimaa voi tarvittaessa laskea, vauvan ehdoilla se minkä ehtii ja nukutaan silloin kun voidaan...
Olisi monelle hyväksi päästä eroon äitimyytistä, luoda isälle vankempi asema vanhempana, chillata jne. Toisen vaikea vauva voisi eri asenteella olla kohtalaisen iisikin. Synnytys ei välttämättä tapa kipuun, eikä lapsi väistämättä lopeta vanhempiensa elämää.
Eli "vaikeat" ajat tuli vasta myöhemmin ja nyt on ehkä sekin hankalaa, kun on jo niin paljon kaikkea muutakin, toisin kuin vauva-aikana.
Vauva-aikana pystyi laittamaan vauvan tarpeet etusijalle ja elään täysin vauvan ehdoilla, kun ei ollut yleensä aamulla herätystä mihinkään, ei juurikaan pakollisia menoja/tehtäviä jne.
Koen taaperon kanssa siinä mielessä arjen paljon haasteellisemmaksi, kun itse lapsi on paljon vaativampi ja niin myös muut velvoitteet.
Ei taaperon kanssakaan auta kuin porskutella ja aivan varmasti itse ainakin chillailen taaperon uhmakkuudesta huolimatta.
Sitähän pinna kiristyisi kohtuuttomiin mittasuhteisiin, jos ottaisi elämään sisällöksi vain ja ainoastaan lapsen ja sen tarpeet jumittuen koti-kauppa välille.
Eli itse koen, että vauva-aika ei ole "Se Vaikea Juttu" kuten yleensä annetaan ymmärtää (puhutaan lähinnä vauva-ajasta, sen tuomista haasteista jne), mutta isomman lapsen kanssa kaipaisi ehkä enemmän jotain vertaisangstausta näin huumorilla sanottuna.
Ymmärrän tietysti silti, että vauva-aika on joillekin vanhemmille rankkaa ja jopa niin väsyttävää aikaa, ettei sitä edes muista jälkeenpäin.
Kaikki voima heille.