Opiskelija saa 499 €/kk, mamu saa 2283 €/kk.

• Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
Rollolainen
On yliopisto, mutta tarjonta joidenkin alojen osalta suppea. Lisäksisen etelästä kotoisin olevan ei ole mitään järkeä muuttaa pohjoiseen sen halvemman asunnon perässä. Kotiin kulkeminen on niin kallista.
taiteiden tiedekunta on jotia on van kaksi suomesa Rovaniemellä ja Helsingissä
ROVANIEMI on YLIOPISTOKAUPUNKI koska täältä löytyy yliopisto.

ref
mitä ihmeen elättämistä se on jos sanoo että voi käydä täällä syömäsä, mun sitä ruokaa kutienkin tehdään sen verran enemmän , hukkanhan se menis. tai ostaa kerran 2 kuusa vähän enemmän makaroonia ym ja antaa siit opiskelevalle lapselleen sitten sen mitä tarvii. ja kun opettaa sen nuoren käymääm lidlssä, sen rahat riitää, Jsos sy pizzoja ei riitäkään, mut jos tekee ihan normaaliaperusruokaa kuten makaroonilaatikkoa, kastikkeita jne niin varmaan riitää tuo rahamäärä
Ei varmasti riitä prkle vaikka söis perunavelliä joka päivä,pikkusen reilu SATA euroa jää kuukaudeksi rahaa kaikkeen!Tietenkin se sitten riittää jos kaiken saa vanhemmiltaan mutta tässähän puhutaankin opiskelijan tuloista.Jos sä saat ton satasen riittämään kaikkeen niin laitappa kuukauden ruokalista minkä tolla saa ja tosta kun vähennetään vielä kaikki opiskelu tarvikkeet niin ei jää tota satastakaan.

Guuguu
en, vaan kommentoin siihen kun tuo eräs sanoi että mistää yliopistokaupungista ei saa alle 300e yksiötä, varmasti saa jos ei ole liian ronkeli =)
Juu. Mies ei ollut ronkeli, vaikka vastustin. Eikä vuokra ollut silti alle 300. EN sano, ettei sellaisia ole, mutta kyllä se on myös melkoisen paikkakuntakohtaista. On niin kiven alla nämä halvat ja vielä elettävät asunnot noissa yliopistokaupungeissa, että menee tuurin puolelle niiden kourallisten kohdalla jotka sellaisen saa. Miten kävi minun ei-ronkelin miehen? Astma ja homealtistumisen johdosta ei voi oleskella sairastumatta missään missä on vähänkään hometta. Jeee.

"vieras"
[QUOTE="vieras";28962737]Mutku ulkomaalaisilla opiskelijoilla on tapana muuttaa pois Suomesta kun ovat valmistuneet, eli euroakaan ei kerry verotuloja, veromenoja kyllä riittää.[/QUOTE]

Mutkumutku mä puhunkin tästä minun tuntemastani mamusta, kun tämä yksi idiootti väittää, että yhdestäkään mamusta ei ole hyötyä :D

"vieras"
[QUOTE="vieras";28963081]Mutkumutku mä puhunkin tästä minun tuntemastani mamusta, kun tämä yksi idiootti väittää, että yhdestäkään mamusta ei ole hyötyä :D[/QUOTE]

Kuka on väittänyt ettei yhdestäkään mamusta ole hyötyä?

Rollolainen väittää kiven kovaan, että opiskelijoilla riittää tuet ihan mukavaan elämiseen, mutta itse kuitenkin kustantaa lastensa koulukirjat ja ruoat? Kai ne rahat sitten riittävätkin eloon, kun äippä ja isi maksaa puolet menoista. Kannattaa kuitenkin muistaa, että kaikki opiskelijat eivät suinkaan ole näin onnekkaita. Itse muuttaessani pakon edestä pois kotoa 17-vuotiaana lukiolaisena sain opintotukea 360 euroa, josta 240 euroa meni vuokraan. Ja ei, sillä hinnalla ei saanut kivaa yksiötä, vaan huoneen asuntolasta, jossa keittiön jakoi 30 ihmistä. Ai mutta hemmetti, oma vika, olisi pitänyt muuttaa Rovaniemelle opiskelemaan, niin olisi riittänyt rahat! Ja sillä lopulla 120 eurolla piti hoitaa ruoat, hygienia, netti, koulukirjat... No, koulukirjoja en tietenkään pystynyt noilla tuloilla ostamaan, joten yritin olla aktiivinen tunneilla, tehdä hyvät muistiinpanot ja hakea lisätietoa netistä. Senttiäkään en vanhemmilta saanut rahaa.

En siltikään valita, mielestäni opiskelijoiden elämän ei kuulukaan olla veronmaksajien ylläpitämää luksusta. Mutta kyllä välillä alkaa vituttaa, kun kehutaan, että omat opiskelijalapset elää mukavasti, koska ovat säästeliäitä ja vaatimattomia, mutta sitten käykin ilmi, että tosiasiassa äiti ja isä maksavatkin viulut.

"vieras"
[QUOTE="vieras";28963155]Kuka on väittänyt ettei yhdestäkään mamusta ole hyötyä?[/QUOTE]

"Se on aina suomalaisilta pois, tavalla tai toisella." tarkoittaa käytännössä juurikin samaa ;)

"vieras"
[QUOTE="vieras";28963285]"Se on aina suomalaisilta pois, tavalla tai toisella." tarkoittaa käytännössä juurikin samaa ;)[/QUOTE]

Sä et selvästikään tajua mitä sillä tarkoitetaan.:)

mutkut
[QUOTE="vieras";28963081]Mutkumutku mä puhunkin tästä minun tuntemastani mamusta, kun tämä yksi idiootti väittää, että yhdestäkään mamusta ei ole hyötyä :D[/QUOTE]

mutku mutku tää idiootti väittää ettei yhdestäkään tuensaajasta ole hyötyä!Ihan sama asia kuin se ,että mä ottasin naapurin lapset meille syömään ja omat lapset näkis nälkää.Sen verran pitäisi olla järkeä, että valtio joka elää velaksi ei voi ottaa lisää elätettäviä mistään.Maapallolla on rikkaampiakin maita jotka nämä ns pakolaiset voivat majottaa.

eiooei
[QUOTE="vieras";28963155]Kuka on väittänyt ettei yhdestäkään mamusta ole hyötyä?[/QUOTE]

Ei niistä olekaan mitään hyötyä niin kauan kun on suomalaisia työttömiä.Sitten kun oman maan asiat on niin hyvin että kaikilla on töitä ja työpaikkoja on ilman tekijöitä niin silloin niistä on hyötyä.

Rollolainen
Rollolainen väittää kiven kovaan, että opiskelijoilla riittää tuet ihan mukavaan elämiseen, mutta itse kuitenkin kustantaa lastensa koulukirjat ja ruoat? Kai ne rahat sitten riittävätkin eloon, kun äippä ja isi maksaa puolet menoista. Kannattaa kuitenkin muistaa, että kaikki opiskelijat eivät suinkaan ole näin onnekkaita. Itse muuttaessani pakon edestä pois kotoa 17-vuotiaana lukiolaisena sain opintotukea 360 euroa, josta 240 euroa meni vuokraan. Ja ei, sillä hinnalla ei saanut kivaa yksiötä, vaan huoneen asuntolasta, jossa keittiön jakoi 30 ihmistä. Ai mutta hemmetti, oma vika, olisi pitänyt muuttaa Rovaniemelle opiskelemaan, niin olisi riittänyt rahat! Ja sillä lopulla 120 eurolla piti hoitaa ruoat, hygienia, netti, koulukirjat... No, koulukirjoja en tietenkään pystynyt noilla tuloilla ostamaan, joten yritin olla aktiivinen tunneilla, tehdä hyvät muistiinpanot ja hakea lisätietoa netistä. Senttiäkään en vanhemmilta saanut rahaa.

En siltikään valita, mielestäni opiskelijoiden elämän ei kuulukaan olla veronmaksajien ylläpitämää luksusta. Mutta kyllä välillä alkaa vituttaa, kun kehutaan, että omat opiskelijalapset elää mukavasti, koska ovat säästeliäitä ja vaatimattomia, mutta sitten käykin ilmi, että tosiasiassa äiti ja isä maksavatkin viulut.
kirjoja sa kirjastostakin ja jotkut kopioivat esim kopiokoneella tärkeimnpi sivuja kirjasta omaan käyttöön.

kirjoja sa kirjastostakin ja jotkut kopioivat esim kopiokoneella tärkeimnpi sivuja kirjasta omaan käyttöön.
Montako kappaletta sitä kirjaa luulet kirjastosta löytyvän?

Ja käyhän joskus pääkaupunkiseudulla vuokra- asuntoesittelyssä. Yhtä räkäistäkin luukkua kun on katsomassa kertalaakista 50 ihmistä. Eikä sen hinta ole lähellekään kolmeasataa.

Ratkaisu ei ole se, et muuta paikkaan mis asunnot on halvempia. Kainuusta saa ostettua yksiön alle kolmellakymmenellä tonnilla. Kovin pitkäksi vaan menee opinto- tai työmatka.

Ai niin, tää oli mamuketju.

Jos "mamu" saa "luukulta" lantinkin enemmän kuin kotoperäinen, niin sehän tarkoittaa, että "mamut" on hirveen paljon fiksumpia.

"vieras"
Kummasti niillä on vain on uudet autot(useimmilla ainakin 2) kalliit vaatteet päällä yms..Mistähän ne on rahansa sitten saaneet?Onko joku nähnyt jossain mamun joka näyttää "köyhältä" ? Ei varmasti ole koska suomessa ei ole köyhiä mamuja. Ei ainakaan töissä käy nämä meidän seudun mamut.silti kannetaan uutta kalustetta ym melkeen joka viikko kämppään sisään ja ajellaaan tuliterillä tila autoilla.Tulis monilla suomalaisella vähä eri käsitykset kun oikeasti tietäisivät mihin ne vero rahat laitetaan.
Tämä on siis ihan totta. Kun mun mies tuli Suomeen, häneltä kysyttiin, että minkä merkkinen auto laitetaan, sitten kysyttiin, että ostetaanko kalusteet Iskosta vai Askosta, sitten he antoivat 1000 euron lahjakortin Stockmannille, että voidaan ostaa vähän merkkivaatteita. Lopuksi he antoivat listan hyvistä kahviloista, joissa mieheni voisi lorvia kaiket päivät. Sanoivat myös, että he maksavat kahvit.

Minä kun jäin työttämäksi, minulle näytettiin kieltä, mutta onneksi me pystyimme elämään miehemme mamurahoilla komeasti. Vaihdettiin itse asiassa silloin parempaan autoon.

Rollolainen
Eh? Alle 300 eurolla yksiö? Mistähän päin Suomea? Monissa yliopistokaupungeissa tuolla hinnalla ei saa edes solua.
Rovniemellä on das asunnoilla, jotka on tarkoitettu opiskelijoille, myös esim takuuvälitys vuokraa. Laitakaa ihmeesä hakuun niin löytää. katso ite das:n sivuilta, hinnat näkyvissä-
poika sai yksityisen kautta ja tämä asunto ei ole homeessa. =)
tyttärellä vuokra 285e ja pojalla 275

"vieras"
[QUOTE="vieras";28961971]Se on aina suomalaisilta pois, tavalla tai toisella.[/QUOTE]

Minä olen ulkosuomalainen, mutta minulla on yhä verovelvollisuus Suomeen. Sama koskee monia muitakin ulkosuomalaisia. Jos ajatellaan, että minun veroni menevät mamulta mamulle, sillä olenhan itsekin mamu tällä hetkellä. Onneksi uudessa kotimaassani en ole tavannut aloittajan ja monien kommentoijien kaltaisia ihmisiä, vaan olen aina kokenut olevani tervetullut.

"vieras"
mutku mutku tää idiootti väittää ettei yhdestäkään tuensaajasta ole hyötyä!Ihan sama asia kuin se ,että mä ottasin naapurin lapset meille syömään ja omat lapset näkis nälkää.Sen verran pitäisi olla järkeä, että valtio joka elää velaksi ei voi ottaa lisää elätettäviä mistään.Maapallolla on rikkaampiakin maita jotka nämä ns pakolaiset voivat majottaa.
Hän (vai oletko se sinä) väitti nimenomaan ettei mamuista on aina haittaa. Tuensaajista hän (sinä) ei puhunut yhtään mitään.

Yhteistyössä