Sinä, joka vastustat sitä ettei yli 18-vuotias henkilö saisi ottaa minkä ikäistä tahansa kumppania itselleen

• Viestiketjun aloittaja PERUSTELE!
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
Lapsen voi toki tehdä vaikka 13 veeeeeeeeeee, mutta adoptiolasta ei anneta lapselle. Sen yhteiskunta on määritellyt, että vähintään 25v pitää olla jotta on "kypsä aikuinen". Bloukkaa osaa ottaa tenavatkin, eikä se susta mitään aikuista tee.

vwe
No kaverini on kohta 36 vuotta täyttävä nainen ja häntä on piirittänyt kohta pari vuotta 14,5 vuotta nuorempi mies. Kaveri on monesti sanonut, että kyseinen heppu olisi aivan unelmakumppani, jos vaan olisi edes seitsemisen vuotta vanhempi. Kaveri ei pysty alkamaan kyseisen miehen kanssa mihinkään, kun tuntee itsensä ns. kehdonryöstäjäksi (sanoi, että miehen vanhemmat saisivat varmaan sydärin, jos he seurustelisivat ja mies esittelisi vanhemmilleen 36-vuotiaan "tyttö"ystävänsä).

PERUSTELE!
[QUOTE="vieras";28960316]Ihminen saa hyvin monessa asiassa tehdä mitä haluaa,valita vaikkapa sitten teininä sen paljon vanhemman kumppanin.
Aina tulee kuitenkin olemaan ihmisiä jotka tuomitsevat ja arvostelevat, et koskaan voi miellyttää kaikkia.
Ei se 18 vuotta ole mikään maaginen rajapyykki, jolloin kukaan ei enää voi sinua arvostella tai yrittää ohjailla.
Vaikka olisit "jo" 18-vuotias, olet silti todella nuori ja tulet kasvamaan ja kehittymään henkisesti todella paljon vielä.
Tottakai lähipiiri haluaa estää tekemästä huonoja valintoja, mitä vanhempi kumppani saattaa olla.[/QUOTE]

Paljon huonompi valinta saattaa olla moni muu ratkaisu kuin rakastuminen, ikää katsomatta. :) usko mua.

Ja ihmisten täytyisi kunnioittaa sitä, että jos henkilö on yli 18-vuotias, oli hän 18, 20, 25... jne. Niin hänellä on nyt oma vapaus päättää, eikä ihmisillä ole oikeutta jatkaa hänen hallitsemistaan, tuomita, arvostella, ahdistaa nurkkaan. Se ei yksinkertaisesti kuulu minusta hyviin tapoihin!

"vieras"
Vai että minun kirjoituksesta huomaa. :D :D :D

Jeesus, munhan kirjotukset on ollu ihan asiallisia.............. Äläpä rupee, sinun kirjotuksesta huomaa kyllä suuren negatiivisuuden ja kielteisyyden, mielummin suosit että lapsesi myrkyttää itsensä päihteillä kun rakastuisi esimerkiksi vanhempaan mieheen? Hei älä. Tää oli paha.

Rakastuminen voi olla erittäinkin kannattavaa, eikä se katso ikää ja parempaa huumetta kuin ikinä mikään päihde :)
Että mitä?
Nyt taidat kyllä nähdä ihan omiasi.
Missään en ole sanonut että antaisin lapseni mieluummin myrkyttää itsensä päihteillä kuin rakastua esim. vanhempaan mieheen.
Ensinnäkin jos lapseni olisi täysi-ikäinen, minun olisi hyvin hankala yrittää estää häntä pilaamasta elämäänsä päihteillä tai rakastumasta vanhempaan mieheen.
Taatusti kuitenkin yrittäisin asiaan vaikuttaa ja nuorta ohjata.
Rakastuminen voi olla erittäin kannattavaa, mutta myös tuhoavaa.
18-vuotiaalta puuttuu elämänkokemus ja kypsyys, ollaan vielä niin kamalan ehdottomia,tietäväisiä ja oikeassa.

PERUSTELE!
Jossain vaiheessa se napanuora on leikattava ja talutushihnaa löysättävä. 18v on lain mukaan pätevä tekemään itse valintansa ja jos mä en äitinä hyväksyisi iäkkäämpää kumppania, se johtuisi tuon kumppanin muista ominaisuuksista kuin iästä. Siinäkin tapauksessa voisin vain toivoa, että nuorellani aukeaa silmät ennenkuin on asuntolainat ja lapset tehtynä ja sillä tavoin jumissa tuon iäkkäämmän henkilön kanssa. Missään tapauksessa en lähtisi rikkomaan välejäni oman nuoreni kanssa puuttumalla hänen valintoihinsa.
Kiitos. Tätä mä hain ja sä olit ensimmäinen.

Kun lapsi on yli 18-vuotias, vanhemman kuuluu enää rauhallisesti keskustella hänen kanssaan asioista ja kannustaa häntä sitten valintoihin mitä hän ikinä tekeekään, vaikka joistain olisi erimieltä. Hänen tehtävänsä ei oo enää tuossa vaiheessa tuomita tai järjestää muutakaan showta ja draamaa ja hallita ja estää nuorta elämästä näköistään elämää, koska jokaisen pitää saada kulkee se oma tie.

PERUSTELE!
[QUOTE="vieras";28960322]Lapsen voi toki tehdä vaikka 13 veeeeeeeeeee, mutta adoptiolasta ei anneta lapselle. Sen yhteiskunta on määritellyt, että vähintään 25v pitää olla jotta on "kypsä aikuinen". Bloukkaa osaa ottaa tenavatkin, eikä se susta mitään aikuista tee.[/QUOTE]

Ai että vasta 25-vuotiaana ihminen on aikuinen?

"vieras"
Paljon huonompi valinta saattaa olla moni muu ratkaisu kuin rakastuminen, ikää katsomatta. :) usko mua.

Ja ihmisten täytyisi kunnioittaa sitä, että jos henkilö on yli 18-vuotias, oli hän 18, 20, 25... jne. Niin hänellä on nyt oma vapaus päättää, eikä ihmisillä ole oikeutta jatkaa hänen hallitsemistaan, tuomita, arvostella, ahdistaa nurkkaan. Se ei yksinkertaisesti kuulu minusta hyviin tapoihin!
Jooh, saattaa olla huonompiakin asioita kuin rakastuminen.
Olen kyllä sitä mieltä ettei ihmisillä ole oikeutta ketään tuomita, mutta ihan taatusti tulet silti AINA törmäämään arvosteleviin ja tuomitseviin ihmisiin.
Kaikki eivät ole hyvätapaisia eivätkä kunnioita toisten valintoja,sellainen on maailma.
Ymmärrätkö yhtään miksi joku saattaisi tuomita suhteesi?

PERUSTELE!
No kaverini on kohta 36 vuotta täyttävä nainen ja häntä on piirittänyt kohta pari vuotta 14,5 vuotta nuorempi mies. Kaveri on monesti sanonut, että kyseinen heppu olisi aivan unelmakumppani, jos vaan olisi edes seitsemisen vuotta vanhempi. Kaveri ei pysty alkamaan kyseisen miehen kanssa mihinkään, kun tuntee itsensä ns. kehdonryöstäjäksi (sanoi, että miehen vanhemmat saisivat varmaan sydärin, jos he seurustelisivat ja mies esittelisi vanhemmilleen 36-vuotiaan "tyttö"ystävänsä).
Kysy siltä, että onko mukava kiduttaa itseään? Vaikka ois kaikki kortit saatavilla? ja sano kans, et jos ei aio sen miehen suhteen oikeesti mitään tehdä, niin lopettaa ainakin sen kiduttamisen eikä pidä sitä turhaan lieskassa ja anna sen turhaan olla ihastunu siihen ja vanhentuu ainaki odottaen seittemän vuotta, et jokohan se nainen vois ottaa mut...

Tajuatko pointin.

PERUSTELE!
[QUOTE="vieras";28960344]Että mitä?
Nyt taidat kyllä nähdä ihan omiasi.
Missään en ole sanonut että antaisin lapseni mieluummin myrkyttää itsensä päihteillä kuin rakastua esim. vanhempaan mieheen.
Ensinnäkin jos lapseni olisi täysi-ikäinen, minun olisi hyvin hankala yrittää estää häntä pilaamasta elämäänsä päihteillä tai rakastumasta vanhempaan mieheen.
Taatusti kuitenkin yrittäisin asiaan vaikuttaa ja nuorta ohjata.
Rakastuminen voi olla erittäin kannattavaa, mutta myös tuhoavaa.
18-vuotiaalta puuttuu elämänkokemus ja kypsyys, ollaan vielä niin kamalan ehdottomia,tietäväisiä ja oikeassa.[/QUOTE]

Ja sun ohjaaminen ja asiaan vaikuttaminen on mitä?

Sulla on elämänkokemusta, mutta 18-vuotiaalla sitä ei voi yhtään olla?

Eikä 18-vuotiaalla voi myöskään olla yhtään kypsyyttä, mutta sulla taas sitä on eiks jee?

Ja miksi pitäisi olla kamalan ehdoton, tietäväinen ja aina oikeassa? Typerää yleistystä taas kerran. Ihminen joka on normaali, niin se osaa antaa myös muille tilaa ja tietää myös sen ettei hän voi olla aina tietäväinen ja oikeassa vaan joskus voi olla toinenkin ihminen sitä.

Ja enääkö et kuvittele? :) sanoo muija joka on vuosimallia -91 ja saarnaamassa itse täällä ysiviitosista...

Just just. Aika tekopyhää!

Minäpä en oo kuvitellu mitään sellasta! Oon tienny mitä 18-vuotiaana oon ollu ja mitä en ja realiteetit sen suhteen on ollu mulle selvät. Mut ainakin selvää oli se, etten enää mikään pikkulapsi ollut ja valitsin juuri sen kumppanin jonka itselleni parhaaksi koin jne...

Eli en ymmärtänyt.

Ja mistä keksit että kyseisen herran pitäisi olla hänen ensirakkaus? Mulla ensirakkaus oli jo 13-vuotiaana, että sinäänsä taas aikamoista jeesustelua ja mitäpä sitten vaikka muuttaiskin sinne? Ei kai opiskelu siellä ole kielletty tai kulttuurin ja nimenomaan elämänkokemuksen kasvattaminen? Hei haloo!!
Sä taidat itse olla tuo 18v. :D Huhheijaa löysää vähän pipoa.

Edelleenkin, 18-vuotias on täysikäinen ja juridisesti saa tehdä mitä huvittaa vaikka ne vanhemmat tekisi mitä. En tiedä miten tämän sulle voi selvemmin rautalangasta vääntää - lain mukaan totta ihmeessä se on OK mutta se ei poista lähipiirin reaktioita ja suhtautumista.

PERUSTELE!
[QUOTE="vieras";28960367]Jooh, saattaa olla huonompiakin asioita kuin rakastuminen.
Olen kyllä sitä mieltä ettei ihmisillä ole oikeutta ketään tuomita, mutta ihan taatusti tulet silti AINA törmäämään arvosteleviin ja tuomitseviin ihmisiin.
Kaikki eivät ole hyvätapaisia eivätkä kunnioita toisten valintoja,sellainen on maailma.
Ymmärrätkö yhtään miksi joku saattaisi tuomita suhteesi?[/QUOTE]

No sillä on itellään huonoja kokemuksia?

Tai

Sit sen ajatusmaailma on yksinkertasesti tyhmä, suppea ja ehdoton? :)

PERUSTELE!
Sä taidat itse olla tuo 18v. :D Huhheijaa löysää vähän pipoa.

Edelleenkin, 18-vuotias on täysikäinen ja juridisesti saa tehdä mitä huvittaa vaikka ne vanhemmat tekisi mitä. En tiedä miten tämän sulle voi selvemmin rautalangasta vääntää - lain mukaan totta ihmeessä se on OK mutta se ei poista lähipiirin reaktioita ja suhtautumista.
Niin mä olen 18v koska puolustan jotain tällästä asiaa?

Sitten en ois, jos oisin tätä vastaan? Niihän se menee.. Mutta en kyllä ole, enkä viitsi alkaa väittelemään näin naurettavasta asiasta

Entäs mites se mitenkä paljon ne lähipiirin reaktiot ja suhtautumiset aiheuttaa ahdistusta ja turhaa pään vaivaa kun ei saa elää vaan rauhassa ja tehdä omia valintojaan? Mikäs merkitys tällä sitten on?

Nämä on vähän kulttuurisiakin juttuja, jossain kulttuurissa vaikkapa 18-ja 35-vuotiaan avioliitto olisi ihan ok, mutta luulen että niissä kulttuureissa perhe elää yksinkertaisempaa elämää suvun keskellä.

Mä ymmärrän jos joku 18-vuotias rakastuu vaikka 40-vuotiaaseen. Mutta siitä en tykkää että jos se 40-vuotias hinkuaa sen 18-vuotiaan perään. Nelikymppisellä on, tai pitäisi olla kypsempi tunne-elämä, ja kuka haluaa enää senikäisenä olla jonkun puoliteinin kanssa? Tulee väkisinkin mieleen että semmoisen miehen mieltä ei ohjaa oma yläpää vaan alapää.

Sitten en ois, jos oisin tätä vastaan? Niihän se menee.. Mutta en kyllä ole, enkä viitsi alkaa väittelemään näin naurettavasta asiasta

Entäs mites se mitenkä paljon ne lähipiirin reaktiot ja suhtautumiset aiheuttaa ahdistusta ja turhaa pään vaivaa kun ei saa elää vaan rauhassa ja tehdä omia valintojaan? Mikäs merkitys tällä sitten on?
18-vuotias voi pistää sellaisiin ihmisiin välit poikki tai hakea tarvittaessa lähestysmiskieltoa.

Mä en todellakaan ole 18 vaan hyvin paljon vanhempi. Mulla on kuitenkin itselläni 3 lasta, jotka on 22, 20 ja 18. Uskoisin, että meillä on niin hyvät välit koska autan ja neuvon tarvittaessa, mutta en edes pyri tekemään ratkaisuja tai päätöksiä lasteni puolesta. Kun lapset oli pieniä, mulla oli ihan varmasti erilaiset mielikuvat siitä, miten heidän elämänsä tulee menemään ja nyt sitten kun kaikki on täysi-ikäisiä, olen relannut sen verran etten puutu pyytämättä heidän asioihinsa. Kaikista on kasvanut fiksuja ja määrätietoisia ihmisiä, kaksi vanhinta on omillaan toimeentulevia ja nuorimmallakin on selkeät nuotit tulevaisuutta varten. 2/3 seurustelukumppanit on ihan mahtavia tyyppejä, yhdellä ei ole ainakaan ketään äidille esiteltyä.

vwe
Mites käsket jonkun lopettamaan ihastumisensa? Ovat seurakavereita (kilpaurheilevat) ja joutuvat kuitenkin jonkun verran olemaan keskenään tekemisissä. Ja kaveri on ihan suoraan kyseiselle miehelle sanonut, ettei heistä mitään voi tulla. En aio asiaan sen enempää puuttua, ovat kumpikin aikuisia ihmisiä.

"vieras"
Ja sun ohjaaminen ja asiaan vaikuttaminen on mitä?

Sulla on elämänkokemusta, mutta 18-vuotiaalla sitä ei voi yhtään olla?

Eikä 18-vuotiaalla voi myöskään olla yhtään kypsyyttä, mutta sulla taas sitä on eiks jee?

Ja miksi pitäisi olla kamalan ehdoton, tietäväinen ja aina oikeassa? Typerää yleistystä taas kerran. Ihminen joka on normaali, niin se osaa antaa myös muille tilaa ja tietää myös sen ettei hän voi olla aina tietäväinen ja oikeassa vaan joskus voi olla toinenkin ihminen sitä.
Varmaankin se olisi keskustelua nuoren kanssa.
Toki 18-vuotiaalla voi olla elämänkokemusta ja kypsyyttä, mutta yleisesti ottaen molemmat kasvavat kun ikää tulee lisää.
18-vuotiaat yleensä ovat kovin ehdottomia ja se on ihan inhimillistä.
Näätkö sä itse mitään riskejä tai negatiivista siinä jos 18-vuotiaana alkaa vaikkapa 40-vuotiaan kanssa seurustelemaan?

PERUSTELE!
Nämä on vähän kulttuurisiakin juttuja, jossain kulttuurissa vaikkapa 18-ja 35-vuotiaan avioliitto olisi ihan ok, mutta luulen että niissä kulttuureissa perhe elää yksinkertaisempaa elämää suvun keskellä.

Mä ymmärrän jos joku 18-vuotias rakastuu vaikka 40-vuotiaaseen. Mutta siitä en tykkää että jos se 40-vuotias hinkuaa sen 18-vuotiaan perään. Nelikymppisellä on, tai pitäisi olla kypsempi tunne-elämä, ja kuka haluaa enää senikäisenä olla jonkun puoliteinin kanssa? Tulee väkisinkin mieleen että semmoisen miehen mieltä ei ohjaa oma yläpää vaan alapää.
Tauski? :)

No mut tauskilla tais olla vähän muitakin ongelmia et siinä mielessä huono esimerkki, mutta tauski on kuitenkin ulkonäöllisesti nuorekas mies ja ei ihme että siinä sitten nuorekkaan ja hyvännäköisen vanhemmankin miehen ympärillä näitä nuoria neitokaisia aina pyörii...

Voihan 40-vuotiaallakin ja 18-vuotiaalla olla kivaa yhdessä ja he voivat olla rakastuneita? Ei pidä olla niin ehdoton ja tuomitseva. Ja mitä sitten jos siitä 18-vuotiaasta paistaa nuoruus ja vielä jollain tavalla jokin lapsellisuuskin läpi, onko se nyt oikeasti niin paha asia? Ei minusta, jos se mies on sinut kanssa sen asian kans et hänellä on NUORI NAINEN.

Ja tää valinta mun mielestä pitää jo suhteen alkuvaiheessa tiedostaa, jos vanhempi mies ottaa nuoremman naisen et tää mimmi on viel nuori, kaunis, menevä, jollain tavalla estoton, lapsellinen, nuorekas... ja sitä parempi ois, jos se mies ois kanssa nuorekas ja menevä, koska jos ei ole niin ei sellaiselle miehelle tuollanen nainen sovikkaan!

Ja musta se voi olla myös kaunista jos vanhemman ja nuoremman sielut kohtaa. Siitä tulee vähän erillainen rakkaus tarina. :)

PERUSTELE!
Alkuperäinen kirjoittaja ikäloppu;28960454:
Minusta hyvin harva on alle 30-vuotiaana mitään sellaista, mistä käyttäisin sanaa 'aikuinen'. En ole koskaan tavannut alle 20-vuotiasta, joka olisi millään tavalla aikuinen. Fiksu nuori voi toki olla, mutta ei missään nimessä aikuinen.
No tässä olikin nyt kyse siitä että onko ihminen vasta 25-vuotiaana aikuinen..

Minusta on kyllä tosi hassua jos ollaan 25 vuotta lapsia. :)

"vieras"
No sillä on itellään huonoja kokemuksia?

Tai

Sit sen ajatusmaailma on yksinkertasesti tyhmä, suppea ja ehdoton? :)

Tässä sen näkee.
Sä ajattelet niin mustavalkoisesti vielä.
Voisiko olla että se olisikin SUN ajatusmaailmasi joka olisi suppea ja ehdoton?
Sulla ei ole tarpeeksi kypsyyttä,fiksuutta ja elämänkokemusta ymmärtää mitä huonoja puolia 18-vuotiaan ja huomattavasti vanhemman suhteessa voi olla.

PERUSTELE!
18-vuotias voi pistää sellaisiin ihmisiin välit poikki tai hakea tarvittaessa lähestysmiskieltoa.
Ai ihan omiin vanhempiinkin?

Tai johonkin lähimpiin ystäviin tai ei niin läheisiin jotka kuitenkin arvostelee, mutta on jollain tavalla kaveria...?

JUMALAUTA NYTHÄN PELATAAN KOVILLA PANOKSILLA!

Kyllä mun mielestä pitäs vähän sen perheenkin miettiä et mitä sanoo ja yrittääkö hallita, vaikka ei sais enää ja kavereidenkaan ei tarvii olla asiasta samaa mieltä, mut ei sitä tarvii silti ilkeesti ilmasta tai alkaa tuomitsemaan jne..

Ei kenenkään täys-ikäsen seurustelu pitäs kellekkään muulle henkistä pahaa oloo aiheuttaa, ellei sitten ite oo kanssa kiinostunu siitä henkilöstä. ;)

neiti34
Entä jos hän ei kaipaa tuollaista "välittämistä ja huolehtimista" enää täysi-ikäisyyden jälkeen, vaan haluaa tehdä omat valintansa rauhassa?

Se on silloin valittamista ja hallitsemista, koska yli täysi-ikäisellä on oikeus tehdä omat valintansa. Sillon soditaan hänen perusoikeuksiaan vastaan.

Ja minusta tuohon on ihan muu syy, miksi vanhemmat naispuoliset ihmiset ei oikeastaan hyväksy vaikkapa nyt sitä vanhemman ja nuoremman seurustelua. Tätä välittämistä ja huolehtimista käytetään muiden kuin omien vanhempien suusta pelkkänä tekosyynä..

Ja et taida itse olla kovin aikuismainen kun pitää kirjoittaa " wee " , etkä osaa laittaa esimerkiksi ihan vaan 18v?
Mä olin just tällänen 18 vuotiaana. MULLA ON OIKEUS kun oon niiiiinn aikuinen. Nyt näen vähän selvemmmin....

Ap, säkin kasvat vielä =)

Tietysti tässä kohtaa voi itse kukin miettiä miten reagoi, jos omat vanhemmat tulee lukemaan madonlukuja ja kertomaan ketä saat tavata ja miten pitää elämäsi elää... itse saattaisin naurahtaa jopa ääneen ja kehottaa vanhempiani hoitamaan lääkityksen kuntoon

memm

OIKEAT aikuiset myös ymmärtää että on mielipiteitä ja ajatuksia. Osaavat kuunnella muidenkin kantoja NOSTAMATTA MAITOJAA kunten keskenkasvuiset kakarat... ;)

Tekevät omat päätöksensä tietenkin. Mutta kyllähän aikuiset, oikeat aikuiset ymmärtää myös kuunnella =)

Ihanaa uhmaa sulla vielä jäljellä teinivuosista =)

Yhteistyössä