Sinä, joka vastustat sitä ettei yli 18-vuotias henkilö saisi ottaa minkä ikäistä tahansa kumppania itselleen

• Viestiketjun aloittaja PERUSTELE!
  • Ensimmäinen viesti
PERUSTELE!
Jokainen 18 wee kuvittelee olevansa aikuinen ja kypsä mihin vain. Se kuuluu siihen ikään. On pelkästään hyvä että vanhemmat ja muut ihmiset eivät hyväksy liian vanhan kanssa solmittua avioliittoa, seurustelua tai lasten hankkimista.

Mihin tää maailma on menossa jos läheiset eivät saa välittää ja huolehtia? Kyllä kai se kuuluu perus lähimmäisenrakkauteen vaikkei juridisesti olekaan "holhoojan" velvoitetta.
Entä jos hän ei kaipaa tuollaista "välittämistä ja huolehtimista" enää täysi-ikäisyyden jälkeen, vaan haluaa tehdä omat valintansa rauhassa?

Se on silloin valittamista ja hallitsemista, koska yli täysi-ikäisellä on oikeus tehdä omat valintansa. Sillon soditaan hänen perusoikeuksiaan vastaan.

Ja minusta tuohon on ihan muu syy, miksi vanhemmat naispuoliset ihmiset ei oikeastaan hyväksy vaikkapa nyt sitä vanhemman ja nuoremman seurustelua. Tätä välittämistä ja huolehtimista käytetään muiden kuin omien vanhempien suusta pelkkänä tekosyynä..

Ja et taida itse olla kovin aikuismainen kun pitää kirjoittaa " wee " , etkä osaa laittaa esimerkiksi ihan vaan 18v?

PERUSTELE!
Oikeus kertoa mielipiteeni ja velvollisuus kokeneenpana kuin 18-v kertoa se.
Eli kun on nuori, on sillon aina velvollisuus kuunnella toisten mielipiteitä, vaikka ei niitä kaipaisi tai haluaisi?

Ihmiset kun tuntuvat nyt ainakin tässä maassa näkevän aina oikeudekseen käyttää sananvapauttaan miten tahtoo ja näin ollen ilmaista mielipiteitään miten tahtoo, ilman mietittyään sitä että kaipaakohan tuo toinen henkilö ees tätä mun saarnaamista ja satuttaako mun sanat?

Entä jos hän ei kaipaa tuollaista "välittämistä ja huolehtimista" enää täysi-ikäisyyden jälkeen, vaan haluaa tehdä omat valintansa rauhassa?

Se on silloin valittamista ja hallitsemista, koska yli täysi-ikäisellä on oikeus tehdä omat valintansa. Sillon soditaan hänen perusoikeuksiaan vastaan.

Ja minusta tuohon on ihan muu syy, miksi vanhemmat naispuoliset ihmiset ei oikeastaan hyväksy vaikkapa nyt sitä vanhemman ja nuoremman seurustelua. Tätä välittämistä ja huolehtimista käytetään muiden kuin omien vanhempien suusta pelkkänä tekosyynä..

Ja et taida itse olla kovin aikuismainen kun pitää kirjoittaa " wee " , etkä osaa laittaa esimerkiksi ihan vaan 18v?
Kaikki nuoret on sitä mieltä ettei he tarvii huolehtimista jne. Totta kai. Varmaan silti pystyt ymmärtämään ettei sen ikäisellä ole elämänkokemusta eikä tämän aivot ole vielä edes kehittyneet "aikuisiksi". Lisäksi nuorilla ei ole usein suhteellisuudentajua ja rakastuessa ollaan valmiita tekee mitä vaan, jättämään koulut kesken ym. On selvää että on plussaa jos silloin on välittävät vanhemmat ja kaverit.

"vieras"
Niin vastaappa näihin:

Onko sitten jotenkin soveliaampaa että hän saa halutessaan muuttaa vaikka maapallon toiselle puolelle Australiaan, ilman holhoojaa?

Hän saa mennä halutessaan naimisiin, ilman holhoojan suostumusta?

Hän saa vapaasti myrkyttää itseään päihdyttävillä ja terveyttä tuhoavilla tuotteilla niin paljon kun haluaa, ilman että holhoojalla on siihen mitään sanottavaa?

Miten mikään tekee näistä tilanteista hyväksytymmän jos yli 18-vuotias henkilökin on vielä täysi lapsukainen?
Huomautan vain, että normaalisti 18-vuotiaalla ei ole holhoojaa tai huoltajaa.

Ja totta kai 18-vuotias saa olla suhteessa kenen tahansa toisen täysi-ikäisen kanssa. Moni ei varmaan sitä hyväksy, mutta ei voi sitä estääkään. Ihan sama koskee näitä muitakin skenaarioita. Moni ei varmaan pidä hyvänä ajatuksena, että 18-vuotias muuttaisi noin vain Australiaan, mutta ei sitä voi estääkään. Eikä varmaan moni hyväksy sitä, että 18-vuotias käyttää liikaa alkoholia, mutta asiallehan he eivät voi mitään.

• Tykkää
Reactions: Millenia
fcxqq
Eli kun on nuori, on sillon aina velvollisuus kuunnella toisten mielipiteitä, vaikka ei niitä kaipaisi tai haluaisi?

Ihmiset kun tuntuvat nyt ainakin tässä maassa näkevän aina oikeudekseen käyttää sananvapauttaan miten tahtoo ja näin ollen ilmaista mielipiteitään miten tahtoo, ilman mietittyään sitä että kaipaakohan tuo toinen henkilö ees tätä mun saarnaamista ja satuttaako mun sanat?
Miksi olisi velvollisuus kuunnella? En kai minä niin sanonut?

Tottakai pitää miettiä kenelle saarnansa ja mielipiteensä suuntaa ja onko ne tarpeellisia mielipiteitä, varoituksia tms. Yhtä lailla aikuisen ihmisen on kyettävä miettimään onko ne varoitukset aiheellisia tai miksi toisen neuvojen kokee itseään satuttavan.

PERUSTELE!
No se oli sarkasmia, että ei tietysti haittaa ketään keski-ikäistä se että muija on nätti ja nuori. Aika varmasti mies koettaisiin lähes pedarina.
Sarkasmi on yliarvostettua ja ehkä tyhmintä kans mitä mä tiedän, koska jos ihminen ei osaa puhua suoraan niinku ne asiat on vaan pitää vääntää siitä jotain sarkasmia niin se on musta siinä tyhmää.

Enkä näe sarkasmia minään hyvänä huumorintajuna tai jos siitä ei pahemmin perusta, niin huumorintajun puutteena myöskään. Hyvä huumori koostuu musta aidosti naurattavista ja iloisista asioista, ei sarkasmista mikä on pelkästään ärsyttävää..

Mitä pedaria siinä on, jos luonto on määrännyt normaaliksi sen että vanhemmankin miehen silmä iskeytyy ehkä nuoreen ja kauniiseen neitoon?

Pedofiilia on aivan muuta kun tätä. Pedofiilia on lapseen sekaantumista ja sitä mun tietääkseen yli 18-vuotias vähitellen nuori nainen ei ole. Jammu oli pedari ja yli ikäraja 10v, jammu se vetää mielellään perseeseen...

Eikös se näin menny?

PERUSTELE!
Kaikki nuoret on sitä mieltä ettei he tarvii huolehtimista jne. Totta kai. Varmaan silti pystyt ymmärtämään ettei sen ikäisellä ole elämänkokemusta eikä tämän aivot ole vielä edes kehittyneet "aikuisiksi". Lisäksi nuorilla ei ole usein suhteellisuudentajua ja rakastuessa ollaan valmiita tekee mitä vaan, jättämään koulut kesken ym. On selvää että on plussaa jos silloin on välittävät vanhemmat ja kaverit.
Ai taas ihan että kaikki?

Meneeköhän pikkusen jälleen siihen yksinkertaiseen yleistämisen puoleen... No ootkos sinä 22-vuotiaana sitten ihan valmis ihminen, että koet jo oikeudeksesi ja olevasi valmis saarnaamaan siitä mitä 18-vuotiaat on, vaikka he ovat vain sinua 4-vuotta nuorempia, niin jos 18-vuotiaat on sinusta ihan pikkulapsia, tiesitkö myöskin olevasi itse sitä silloin? :)

Ja ai että ihan nuorilta puuttuu vielä suhteellisuuden taju siinäkin mielessä, että kun rakastutaan niin jätetään koulutkin kesken? Höpö höpö.. Jos rakastuu, ei siinä tarvitse sen takia kouluja kesken jättää, ei se anna mitään syytä siihen ja nuorellakin voi olla järkeä sen verran päässä. Ei hän ole mikään suljetulla osastolla oleva potilas, joka tarvitsee hoitajat ja lääkärit kaitsemaan häntä.

Eli typerää yleistystä taas kerran.

Sarkasmi on yliarvostettua ja ehkä tyhmintä kans mitä mä tiedän, koska jos ihminen ei osaa puhua suoraan niinku ne asiat on vaan pitää vääntää siitä jotain sarkasmia niin se on musta siinä tyhmää.

Enkä näe sarkasmia minään hyvänä huumorintajuna tai jos siitä ei pahemmin perusta, niin huumorintajun puutteena myöskään. Hyvä huumori koostuu musta aidosti naurattavista ja iloisista asioista, ei sarkasmista mikä on pelkästään ärsyttävää..

Mitä pedaria siinä on, jos luonto on määrännyt normaaliksi sen että vanhemmankin miehen silmä iskeytyy ehkä nuoreen ja kauniiseen neitoon?

Pedofiilia on aivan muuta kun tätä. Pedofiilia on lapseen sekaantumista ja sitä mun tietääkseen yli 18-vuotias vähitellen nuori nainen ei ole. Jammu oli pedari ja yli ikäraja 10v, jammu se vetää mielellään perseeseen...

Eikös se näin menny?
No suo anteeksi, me ihmiset ollaan erilaisia ja samoin huumorintajumme :)

Juridisesti tosiaan 18-vuotias voi muuttaa vaikka samantien Australiaan, pistää välit poikki vanhempiinsa, mennä naimisiin ja tehdä lapset, muuttaa nimen jne jne. Siitä ei päästä yli eikä ympäri.

Silti läheiset vaikuttavat ja yrittävät vaikuttaa aina nuoren elämään ja sen valintoihin, ettei tämä tekisi kamalia virheitä. Jos näet sen kielteisesti niin suosittelen ajattelemaan asia siltä kannalta, että kuinka yksin ja neuvoton 18v. jolla ei olisi perhettä tukemassa olisi? Työpaikoilla, ihmissuhteissa voi tulla ongelmia eteen jolloin kokeneemmat ihmiset pystyvät auttamaan. Sellainen tilanne ilman apua on ikävä ja voi ajaa nuoren vaikka itsemurhaan.

aikuisuuden rajamailla
Mulle ei myöskään aukee aloittajan pointti. Laillistahan noi kaikki ovat, mutta se ei tarkoita, että ne olisivat aina hyväksyttäviä asioita. Taitaa aloittaja olla itse se 18v. joka on ihastunut vanhempaan mieheen ja lähipiiri vastustelee. No, toivottavasti tämä "Mika" on kunnon kaveri :)

Tuo kommentti tuosta weestä oli aika koominen. Ikään kuin sillä yrittäisi osoittaa omaa kypsyyttään :)

Ai taas ihan että kaikki?

Meneeköhän pikkusen jälleen siihen yksinkertaiseen yleistämisen puoleen... No ootkos sinä 22-vuotiaana sitten ihan valmis ihminen, että koet jo oikeudeksesi ja olevasi valmis saarnaamaan siitä mitä 18-vuotiaat on, vaikka he ovat vain sinua 4-vuotta nuorempia, niin jos 18-vuotiaat on sinusta ihan pikkulapsia, tiesitkö myöskin olevasi itse sitä silloin? :)

Ja ai että ihan nuorilta puuttuu vielä suhteellisuuden taju siinäkin mielessä, että kun rakastutaan niin jätetään koulutkin kesken? Höpö höpö.. Jos rakastuu, ei siinä tarvitse sen takia kouluja kesken jättää, ei se anna mitään syytä siihen ja nuorellakin voi olla järkeä sen verran päässä. Ei hän ole mikään suljetulla osastolla oleva potilas, joka tarvitsee hoitajat ja lääkärit kaitsemaan häntä.

Eli typerää yleistystä taas kerran.
Oon sanonut aika montaa kertaa, että toki 18v. ajattelee ja kuvittelee olevansa tosi aikuinen. Niin minäkin kuvittelin.

Tarkoitin kun otit puheeksi tuon Australian niin vaikka jos mies asuu siellä, voi nuori ensirakkautensa suhteen olla valmis lopettamaan koulut täällä ja muuttaa sinne. Esimerkkejä riittäisi mut varmaan ymmärsit pointin.

PERUSTELE!
No suo anteeksi, me ihmiset ollaan erilaisia ja samoin huumorintajumme :)

Juridisesti tosiaan 18-vuotias voi muuttaa vaikka samantien Australiaan, pistää välit poikki vanhempiinsa, mennä naimisiin ja tehdä lapset, muuttaa nimen jne jne. Siitä ei päästä yli eikä ympäri.

Silti läheiset vaikuttavat ja yrittävät vaikuttaa aina nuoren elämään ja sen valintoihin, ettei tämä tekisi kamalia virheitä. Jos näet sen kielteisesti niin suosittelen ajattelemaan asia siltä kannalta, että kuinka yksin ja neuvoton 18v. jolla ei olisi perhettä tukemassa olisi? Työpaikoilla, ihmissuhteissa voi tulla ongelmia eteen jolloin kokeneemmat ihmiset pystyvät auttamaan. Sellainen tilanne ilman apua on ikävä ja voi ajaa nuoren vaikka itsemurhaan.
Välittäminen on tietääkseni kuitenkin eriasia kuin saarnaaminen tai tuomitseminen. :)

Only god can judge me ja kun jumalaakaan ei ole oikeasti olemassa, niin kukaan ei voi tuomita. Paitsi tuomioistuin vankeusrangaistukseen.

PERUSTELE!
Mulle ei myöskään aukee aloittajan pointti. Laillistahan noi kaikki ovat, mutta se ei tarkoita, että ne olisivat aina hyväksyttäviä asioita. Taitaa aloittaja olla itse se 18v. joka on ihastunut vanhempaan mieheen ja lähipiiri vastustelee. No, toivottavasti tämä "Mika" on kunnon kaveri :)

Tuo kommentti tuosta weestä oli aika koominen. Ikään kuin sillä yrittäisi osoittaa omaa kypsyyttään :)
Minusta taas kyseisen henkilön kirjoitustyyli oli erittäin lapsellinen, kun käytti siellä jotain tuommosia teinimäisiä ilmaisuja. Minä en ole 18v, mutta onko se väärin jos puolustan sitä että 18v saa valita itse itselleen juuri sen ikäisen kumppanin kuin haluaa? Sittenkö se oli enemmän hyväksytympää ja oikein kun olisin kanssa tuota vastaan ja aiheuttaisin kyseiselle henkilölle tahallani pahaa mieltä, jos kaksi ihmistä toisistaan tykkää?

"vieras"
Noniin probleemaa ei sitten ole, joten mistä moinen valitus ja kielteisyys?

Samanlainen valitus teillä kuuluu sitten myöskin tulla näistä aiheista:

Lapsi ei saa muuttaa yli 18-vuotiaana esimerkiksi Australiaan, koska vanhemmat on täällä kotisuomessa liian kaukana ja eivät tarpeen tullen paikalla jos tulee hätä, tai muuten vaan kyttäämässä ja kontrolloimassa koska hän on vielä tosi lapsellinen teini.

Eikä saa myöskään mennä naimisiin. Koska on tosi lapsellinen teini, voisi tehdä elämänsä pahimman virheen, pahimman ihmisen kanssa.

Eikä saa käyttää myöskään alkoholi tai tupakka tuotteita niin paljon kun lystää, koska on vielä tosi lapsellinen teini ja elimistö todella kehittymätön ja se voi pilaantua lähempänä pariakymppiäkin siitä vielä aivan hirveällä tavalla.

=)
Niin?
18-vuotias on vielä todella lapsellinen teini, kuten sinunkin kirjoituksestasi huomaa.
Kyllähän sitä SAA muuttaa toiselle puolelle maapalloa jos tahtoo,pilata elimistönsä alkoholilla tai tupakalla tai mennä naimisiin, ryhtyä vaikka myymään itseään tai salakuljettamaan huumeita,hommata itsensä vankilaan..
Kuka estää?
Eri asia sitten se, kuinka kannattavaa se on.

PERUSTELE!
Oon sanonut aika montaa kertaa, että toki 18v. ajattelee ja kuvittelee olevansa tosi aikuinen. Niin minäkin kuvittelin.

Tarkoitin kun otit puheeksi tuon Australian niin vaikka jos mies asuu siellä, voi nuori ensirakkautensa suhteen olla valmis lopettamaan koulut täällä ja muuttaa sinne. Esimerkkejä riittäisi mut varmaan ymmärsit pointin.
Ja enääkö et kuvittele? :) sanoo muija joka on vuosimallia -91 ja saarnaamassa itse täällä ysiviitosista...

Just just. Aika tekopyhää!

Minäpä en oo kuvitellu mitään sellasta! Oon tienny mitä 18-vuotiaana oon ollu ja mitä en ja realiteetit sen suhteen on ollu mulle selvät. Mut ainakin selvää oli se, etten enää mikään pikkulapsi ollut ja valitsin juuri sen kumppanin jonka itselleni parhaaksi koin jne...

Eli en ymmärtänyt.

Ja mistä keksit että kyseisen herran pitäisi olla hänen ensirakkaus? Mulla ensirakkaus oli jo 13-vuotiaana, että sinäänsä taas aikamoista jeesustelua ja mitäpä sitten vaikka muuttaiskin sinne? Ei kai opiskelu siellä ole kielletty tai kulttuurin ja nimenomaan elämänkokemuksen kasvattaminen? Hei haloo!!

"vieras"
Ihminen saa hyvin monessa asiassa tehdä mitä haluaa,valita vaikkapa sitten teininä sen paljon vanhemman kumppanin.
Aina tulee kuitenkin olemaan ihmisiä jotka tuomitsevat ja arvostelevat, et koskaan voi miellyttää kaikkia.
Ei se 18 vuotta ole mikään maaginen rajapyykki, jolloin kukaan ei enää voi sinua arvostella tai yrittää ohjailla.
Vaikka olisit "jo" 18-vuotias, olet silti todella nuori ja tulet kasvamaan ja kehittymään henkisesti todella paljon vielä.
Tottakai lähipiiri haluaa estää tekemästä huonoja valintoja, mitä vanhempi kumppani saattaa olla.

• Tykkää
Jossain vaiheessa se napanuora on leikattava ja talutushihnaa löysättävä. 18v on lain mukaan pätevä tekemään itse valintansa ja jos mä en äitinä hyväksyisi iäkkäämpää kumppania, se johtuisi tuon kumppanin muista ominaisuuksista kuin iästä. Siinäkin tapauksessa voisin vain toivoa, että nuorellani aukeaa silmät ennenkuin on asuntolainat ja lapset tehtynä ja sillä tavoin jumissa tuon iäkkäämmän henkilön kanssa. Missään tapauksessa en lähtisi rikkomaan välejäni oman nuoreni kanssa puuttumalla hänen valintoihinsa.

• Tykkää
PERUSTELE!
[QUOTE="vieras";28960296]Niin?
18-vuotias on vielä todella lapsellinen teini, kuten sinunkin kirjoituksestasi huomaa.
Kyllähän sitä SAA muuttaa toiselle puolelle maapalloa jos tahtoo,pilata elimistönsä alkoholilla tai tupakalla tai mennä naimisiin, ryhtyä vaikka myymään itseään tai salakuljettamaan huumeita,hommata itsensä vankilaan..
Kuka estää?
Eri asia sitten se, kuinka kannattavaa se on.[/QUOTE]

Vai että minun kirjoituksesta huomaa. :D :D :D

Jeesus, munhan kirjotukset on ollu ihan asiallisia.............. Äläpä rupee, sinun kirjotuksesta huomaa kyllä suuren negatiivisuuden ja kielteisyyden, mielummin suosit että lapsesi myrkyttää itsensä päihteillä kun rakastuisi esimerkiksi vanhempaan mieheen? Hei älä. Tää oli paha.

Rakastuminen voi olla erittäinkin kannattavaa, eikä se katso ikää ja parempaa huumetta kuin ikinä mikään päihde :)

Yhteistyössä