Uusi hoitovapaa malli ja puolisoiden tuloerot

  • Viestiketjun aloittaja köyhä sairaanhoitaja
  • Ensimmäinen viesti
köyhä sairaanhoitaja
Kauheestihan tästä on jo jankattu, mutta onko samassa tilanteessa olevia, eli uusi hoitovapaamalli ajaa todella tukalaan tilanteeseen sen toteutuessaan ehdotettuna?

Meillä perheessä tismalleen saman verran käyty kouluja, mutta toisen palkka 5500€/kk ja toisen palkka 2300/2700€/kk (päivätyöstä/kolmivuorotyöstä). Helposti olisi siis varaa hoitaa seuraavakin lapsi kotona kolmevuotiaaksi (jota toivoisimmekin), jos mies saisi käydä töissä ja nainen saisi olla kotona. Ei tarvitsisi edes homehtua kotona kolmea vuotta, vaan voisi keikkatöitä tehdä samalla. Nyt uudistus pakottaa valitsemaan 1,5-vuotiaan päivähoitoon laittamisen ja vaimon irtisanoutumisen välillä. Ja kyllä mä varmaan sitten työttömäksi heittäydyn että saisin lapsen kotona hoidettua, uuden duunin saa sairaanhoitaja aina.
 
"jeee"
heittäydytään kaikki mammat nyt työttömiksi ja ruvetaan nostaa urakalla työmarkkinatukea. Nyt on oikein otollinen hetki kun töitäkään ei juuri ole muutaku hoito-alalla...
 
xxzzz
Uskoakseni aika moni hoitoalan ihminen valitsee sen irtisanoutumisen. Monesti keikkailu lisää huomattavasti vapautta päätää työajoista "lomista" (=palkattomista vapaista kuin vakityö). Toinen syy on se että harva hoitoalalla työskentelevä näkee järkeväksi hoitaa muita jätäen lapset (tai omat läheiset) hoidettavaksi muille.
 
xxzzz
Jos miehellä on hyvät tulot, niin miksi se on sitten kiinni siitä kelan maksamasta 350e? Mikset voi olla töistä virkavapaalla (ja tehdä keikkaa välillä) ja mies on töissä?? Menetät vaan ton kelan pienen kht...
Virkavapaata ei tätä nykyä myönnetä kaikkialla kuin esim. 10 päivää kerrallaan, hoitovapaa taas joudutaan myöntämään pidemmäksi aikaa.
 
?!?
Onko lain mukaan enää oikeutta jäädä tuon 1.5v jälkeen kotiin hoitamaan? Mä ymmärsin et kyse ei niinkään siitä parista sadasta eurosta vaan siitä et työnantaja ei myönnä lupaa en'ää jäädä kotiin tuon 1.5v jälkeen.
 
se vielä
[QUOTE="vieras";28956545]Juu ei luulisi noilla tuloilla ja keikkapalkoilla elämän kaatuvan 350e kuukaudessa.[/QUOTE]

Tähän tulee varmaan sitten päälle vielä kuntalisä (ellei siitäkin olla luopumassa), eikä se parhaimmillaan ole useita satasia? Meidän kunnassa sitä ei ole ja tuo 350 € on niin pieni summa, että en minä ainakaan sen voimalla pystynyt olemaan kotona.
 
köyhä sairaanhoitaja
Ei se kaadukaan siihen rahamäärään, vaan oikeuteen pitää vakituinen työpaikkansa, josta vaikka sattuisi pitämään. Mikä ei ole enää uudistuksessa mahdollista. Siis lisää työttömyyttä, ei näytä hyvältä.
 
"vieras"
Niinkuin monessa ketjussa jo mainittukin, että hoitovapaa puolittuu. Ei äitiysloma ja vanhempain vapaa, joten lapsi on lähemmäs 2 vee ennenkuin toinen hoitovapaan puolikas edes alkaa.
 
"emilia"
Onko joku ihan varma siitä, että tuota lakia ollaan muuttamassa noiden etuuksien maksun myötä? Eli tuo oikeus olla hoitovapaalla lapsen 3 v saakkahan on määritetty työsopimuslaissa ja tuo kotihoidontukihan on taas sitten ihan eri asiaa... Eli vaikka kotihoidontuki maksetaan tulevaisuudessa puolet ja puolet systeemillä, onko tuo oikeus ilman korvausta olla kotona myös poistumassa? Onko kellään oikeasti faktaa asiasta?
 
mit vit
Alkuperäinen kirjoittaja köyhä sairaanhoitaja;28956598:
Ei se kaadukaan siihen rahamäärään, vaan oikeuteen pitää vakituinen työpaikkansa, josta vaikka sattuisi pitämään. Mikä ei ole enää uudistuksessa mahdollista. Siis lisää työttömyyttä, ei näytä hyvältä.
Selitäpä millä ihmeen logiikalla tämä uudistus pakottaa ihmiset luopumaan vakituisista työpaikoistaan?
 
"Vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja köyhä sairaanhoitaja;28956627:
2v on kuitenkin kovin pieni päiväkotiin. Tässä tilanteessa äiti pakotetaan valitsemaan työ lapsen yli, tai sitten valitsemaan lapsi työn yli.
Äiti ja äiti. Lapsella on isäkin, ei ole äidin tehtävä olla kotona. Kyllä sinun tuloillasi pitäisi pärjätä ja mies tekisi ehkä keikkatöitä. Kuulostaa että isä ei vaan halua hoitaa omaa lastaan ja sinä pidät sukupuolesi takia oikeutenasi olla kotona... Anteeksi jos erehdyn.
 
"vieras"
[QUOTE="Vieras";28956662]Äiti ja äiti. Lapsella on isäkin, ei ole äidin tehtävä olla kotona. Kyllä sinun tuloillasi pitäisi pärjätä ja mies tekisi ehkä keikkatöitä. Kuulostaa että isä ei vaan halua hoitaa omaa lastaan ja sinä pidät sukupuolesi takia oikeutenasi olla kotona... Anteeksi jos erehdyn.[/QUOTE]

Kaikissa ammateissa ei ole mahdollisuutta keikkailuun, niin kuin hoitotyössä on.
 
xxzzz
[QUOTE="vieras";28956608]Niinkuin monessa ketjussa jo mainittukin, että hoitovapaa puolittuu. Ei äitiysloma ja vanhempain vapaa, joten lapsi on lähemmäs 2 vee ennenkuin toinen hoitovapaan puolikas edes alkaa.[/QUOTE]

Mun lapset on tällä hetkellä 4v ja 7v, enkä ottaisi nyt vastaan vakituistatyötä, reilu puoli vuotta sitten tilanne olisi ollut toinen.
 
köyhä sairaanhoitaja
[QUOTE="Vieras";28956662]Äiti ja äiti. Lapsella on isäkin, ei ole äidin tehtävä olla kotona. Kyllä sinun tuloillasi pitäisi pärjätä ja mies tekisi ehkä keikkatöitä. Kuulostaa että isä ei vaan halua hoitaa omaa lastaan ja sinä pidät sukupuolesi takia oikeutenasi olla kotona... Anteeksi jos erehdyn.[/QUOTE]
Voi, isä kyllä olisi kotona ja mielellään, jos minun tulot riittäisivät. Asiantuntijatehtävissä kun vaan ei "keikkailla", joko olet tai et ole töissä, piste. Meillä isä olisi ehdottomasti se kotona oleva osapuoli, jos palkat olisi toisin päin. Mutta kun on näin päin.
 
"Vieras"
Se mua ihmetyttää kun mun tulot on n 5000e kuussa ja miehen tulot on 2700e kuussa että miten ihmeessä mulla on ollu varaa olla kolme vuotta lasten kanssa kotona ja kohta taas vuoden työrupeaman jälkern meinaan taas jäädä äitoyslomalle?
 
"vieras"
Meillä molemmilla siis mulla ja miehellä tulot n. 2400€/kk ja kolmas vuosi menossa kotona lasta hoitamassa. Ihmettelen suuresti tuollaisia, joilla ukko tienaa sen 5000€ /kk ja silti valitetaan rahasta.
 
"Vieras"
[QUOTE="Vieras";28957395]Se mua ihmetyttää kun mun tulot on n 5000e kuussa ja miehen tulot on 2700e kuussa että miten ihmeessä mulla on ollu varaa olla kolme vuotta lasten kanssa kotona ja kohta taas vuoden työrupeaman jälkern meinaan taas jäädä äitoyslomalle?[/QUOTE]

Lisään nyt tähän vielä että meillä se suurempitiloisen kotonaolo on onnistunu niin että olen laittanut rahaa säästöön niistä suurista tuloistani ja niitä säästöjä on sitten käytetty elämiseen hoitorahalla. Miksei isä voisi tehdä samoin? Voi isä-parkkaa jonka on PAKKO käydä töissä vain sen takia että palkka on niin hyvä. Luulisi päinvastoin että se hyvä palkka toisi enemmän vapauksia päättää mitä ajallaan tekee.
 

Yhteistyössä