Mikä tässä meni vikaan? (kiista mökkiruuista)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "aapee"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Jep, minäkin syön vain kahta eri makua sipsejä ja merkki on tärkeä, mutta arvaa mitä? Osaan joustaa. Varsinkin silloin, kun on kyseessä joku kiva ilta. Tai sitten tuon itse omat herkkuni mutta niin, että niistä riittää muillekin. Jos haluan jotain laadukkaampaa, minun täytyy olla itse valmis panostamaan siihen, sillä kuka on oikeasti niin idiootti että kuvittelee muiden maksavan omat laatutuotteensa?

Peesi tälle, ja tässä tapauksessa tämä ap:n yksi ystävä on juuri se toisilla maksattava idiootti.

[QUOTE="vieras";28952672]Montako teitä on kaikkiaan tulossa paikalle?[/QUOTE]

6 kappaletta, joukossa on myös moniallerginen. Nuo perusjutut käyvät aika pitkälti mausteita ja maitotuotteita lukuunottamatta hänellä. Siinä on kanssa yksi syy olla lisäämättä omia juttuja listaan koska porukassa on olemassa ihminen joka niitä ei todellakaan voi syödä. Hän oli alunperin tuomassa omat eväät, mutta sovimme ostavamme tuotteita jotka hälle käyvät.

[QUOTE="aapee";28952709]6 kappaletta, joukossa on myös moniallerginen. Nuo perusjutut käyvät aika pitkälti mausteita ja maitotuotteita lukuunottamatta hänellä. Siinä on kanssa yksi syy olla lisäämättä omia juttuja listaan koska porukassa on olemassa ihminen joka niitä ei todellakaan voi syödä. Hän oli alunperin tuomassa omat eväät, mutta sovimme ostavamme tuotteita jotka hälle käyvät.[/QUOTE]

Okei, kuudellakympillä (10e/nenä) luulisi saavan ne perustortilla-ainekset ja aamiaisen teille kaikille, jos jotain jää niin lisäksi vaikka sipsejä ja karkkia. Alkot ja muut speciaalit tuokoon sitten jokainen itse makunsa ja kukkaronsa mukaan ja valmistautuen henkisesti myös jakamaan ne muiden kanssa. Näin meillä ystäväporukka toimii, toivottavasti teilläkin :)

En oikein ymmärrä, miten tuo omat eväät -systeemi toimii. Varsinkaan ap:n kuvailema perussetit yhteisesti, lisät erikseen. Katetaan pöytään tortillat ja jauhelihat ja pilkotut kurkut ja paprikat, yhdellä on sitten oma pussukka homejuustolle, toisella on kassissaan oma purnukka oikealle guacamolelle ja niin edes päin???

Just näin ja näistä omista jutuista annetaan sitten tietysti myös toisille jos joku haluaa.

[QUOTE="vieras";28952735]Just näin ja näistä omista jutuista annetaan sitten tietysti myös toisille jos joku haluaa.[/QUOTE]

Tai näin: jokainen länttää pöytään myös ne omat herkkunsa ja jakaa muille.

Miten teillä toimitaan jos joku olis jäänyt vaikka työttömäksi eikä hänellä olisi rahaa tulla mukaan? Otatteko hänet silti vai käskettekö jäämään kotiin koska ei ole varaa teidän kekkereihin?

Työttömyyskaudet ovat menneet meidän kaveriporukassa niin, että jompikumpi pariskunnasta on kuitenkin ollut töissä, joten ongelmaa tästä ei ole syntynyt, eikä tämä ole koskaan aiheuttanut keskustelua. En usko, että kenelläkään on koskaan paikalle tuleminen ollut rahasta kiinni. Se maksaa ison potin, kuka ehtii käymään kaupassa, ja välillä kestää pitkäänkin, kunnes kaikki on muistaneet maksaa osuutensa. Viime kesänä istuttiin kerran aamiaisen jälkeen alas ja pohdittiin kuka on velkaa mitäkin kenellekin, ja sen jälkeen tasattiin ne tilit, mitkä muistettiin.

Veikkaan kuitenkin, että tärkeintä kaikille on viettää aikaa yhdessä. Jos joku ottaisi asian puheeksi, minulle olisi OK, että hänen osuutensa jaettaisiin muiden kesken. Tärkeintä on seura, ei tasajako.

Varsinkin kun ollaan jonkun omalla / sukulaisten mökillä, josta ei tule lisäkustannuksia, niin ruokabudjetti jää kuitenkin aika pieneksi, jos sitä esim. verrataan siihen, että käytäisiin porukalla ravintolassa syömässä.

Koko porukka on akateemisesti koulutettuja lapsettomia kolmekymppisiä, joten ihan joka pennin päälle ei viikonlopun vietto ole.

[QUOTE="aapee";28951501]Päätimme syödä tortilloja. Eli kanaa, jauhelihaa,mausteet, salaattitarvikkeet (kurkku, tomaatti, salaatti), dipit, salsat, lätyt, limut, karkit, sipsit, kahvi, leipää, leikkelettä, maitoa, makkaraa jne. jne.
Tähän olisi pitänyt olla lisäksi monta asiaa joihin suostuin esim. kahta erillaista juustoa ja lisää erillaisia kasviksia jne. jne. Mutta sekään ei olisi riittänyt.[/QUOTE]

No mun mielestä on normaalia, että ostetaan muitakin vihanneksia kuin nuo. Esim. Paprika ja sipuli ovat tortillojen peruskauraa. Kuin myös juustoraaste. Että sinällään ymmärrä, miksi lasket ne ekstraksi. Meillä mentäisiin yhdessä kauppaan, ostettaisiin kaikkea hyvää ja jaettaisiin lasku. Ei kyllä niuhotettaisi jostain vihanneksista.

[QUOTE="Vieras";28952790]No mun mielestä on normaalia, että ostetaan muitakin vihanneksia kuin nuo. Esim. Paprika ja sipuli ovat tortillojen peruskauraa. Kuin myös juustoraaste. Että sinällään ymmärrä, miksi lasket ne ekstraksi. Meillä mentäisiin yhdessä kauppaan, ostettaisiin kaikkea hyvää ja jaettaisiin lasku. Ei kyllä niuhotettaisi jostain vihanneksista.[/QUOTE]

Monta miljoonaa kertaa täällä pitää sanoa, että ne tuli listalle.

Ei kävis mielessäkään laskuttaa omia juttuja muilla, varsinkaan henkilöllä jolla on rahasta tiukkaa. Ostaisin kaikkea kivaa mitä haluan ja jakaisin ne muiden kesken. Jos kerta ei ole rahasta pulaa niin miksi pitää laittaa muiden piikkiin omat jutut? Aika omituista on käytös jos toinen ei voi maksaa jonkun toiveruokia niin sitten käsketään melkein jäämään kotiin.
Kuulostaa ihmiseltä jonka kanssa en lähtisi mihinkään. Kiva jos joku vie omasta kaapista kahvipaketin mukanansa niin toinen alkaa valittamaan, että väärää merkkiä. Kuulostaa palstamammalta joka valittaa juhlien tarjoilusta eikä ole mistään kiitollinen. Ei mahtuisi mun ystävälistalle.

Yleensä sovitaan porukan kanssa mitä ostamme, joku käy tekemässä listan mukaiset ostokset. Loppusumma jaetaan. Yleensä jokainen sitten on muistanut että jotain unohtui ja tuo vielä extraa...

Tai pidämme vain nyyttäri periaatteella, jolloin sovimme suurinpiirtein mitä jokainen tuo.

Kaljaa lava per päivä, vähän jotain grillattavaa (jotka jää syömättä) ja jotain non-alcohol juotavaa aamuksi. Sit ehkä joku sipsipussi kylkeen ja mökille. Ainoat mistä tarttee etukäteen sopia on että minne mennään, milloin mennään ja vähän kyytejä ettei jokainen aja omalla autollaan paikalle.

Tulee niin mieleeni mun järkkäämä mökkireissu. Voi herran jestas miten vaikeeta asiat voi joillekin olla. Pidin synttärit mökillä nyyttäriperiaatteella. Lisäksi jokainen toi mukanaan omat grillattavat. Joukossa oli täyslihapihvin ystäviä, kanan syöjiä sekä yksi täysin kasvisruokavaliolla oleva. Tämä oli kaikille ok, koska lihatiskiltähän saa vaikka mitä omien mieltymysten mukaan. Yksi kutsumani vieras ei sitten tullut ollenkaan, koska hänestä oli tyhmää tuoda vain omat grillattavat. Sanoin, että voihan sitä tuoda muutakin ja sekoitella, mutta tosi haastavaa ostaa vegaanillekinvjudt sitä mitä pystyy syömään. Että näin.

[QUOTE="aapee";28952843]Hän alkoi puhumaan siitä, että listalle on tulossa vielä vaikka mitä.[/QUOTE]

Ja ennen kuin kuulit, mitä tämä "vaikka mitä" on, päätit, että ei vetele ja tuot mieluummin omat evääsi?

Kaikilla mökkireissuila joilla olen ollut niin on yhteisesti ostettu sattiainekset, perunat ja aamupalatarvikkeet. Loput ruuat jokainen on ostanut itse. Mielestäni tämä on enemmänkin sääntö kuin poikkeus näissä reissuissa.

[QUOTE="vieras";28952922]Ja ennen kuin kuulit, mitä tämä "vaikka mitä" on, päätit, että ei vetele ja tuot mieluummin omat evääsi?[/QUOTE]

Miksi oi miksi ei vitsi lukea ennen kuin alkaa aukomaan päätä.
Hän ehdotti minulle omien eväiden tuontia, kun sanoin, että jos jokainen tuo itse omat herkkunsa ja yhteisesti otetaan perusjutut.

Tai näin: jokainen länttää pöytään myös ne omat herkkunsa ja jakaa muille.

No haloo, tarjolle tietenkin ja ottakoon siitä sitten kuka tahtoo jos tahtoo. Ei kai kukaan niin pöljä olisi että omia eväitään kassissaan jemmaisi ja antaisi vain pyydettäessä?

Toisaalta, näitä juttuja lukiessa en oikeasti ihmettelisi vaikka sellaisiakin idiootteja olisi olemassa...

Ps. Kun kaikkinensa miettii nii ei voi muuta sanoa kuin että olet kyllä ihan jo kaikkinensa mökkiviikonloppulomasi ansainnut, meinaa sen verta näyttää se elämä pyörivän kotona pienissä piireissä että tällästä asiaa pitää tulla nettipalstalle jauhamaan.

[QUOTE="vieras";28952584]Eihän täällä kukaan ole käskenyt ketään jäämään kotiin, jotkut kärjistävät asiaa tahallaan. Ollaan vaan kysytty, onko edes järkeä lähteä, jos ap on noin pinna kireellä ja herne nenässä jo valmiiksi kympin budjetillaan. Itsehän hän kertoi täällä marttyrinä ehdottaneensa tuovansa omat eväät! [/QUOTE]

Eipä joo... :D Joku koettaa nyt vähän haastaa riitaa.

Yhteistyössä