Mikä tässä meni vikaan? (kiista mökkiruuista)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "aapee"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

"aapee"

Vieras
Olen tyttöporukalla menossa mökille yhdeksi yöksi (20h). Sovimme illallisesta ja aamupalasta, kävin kaupassa katsomassa paljon näihin perustarvikkeisiin menee rahaa. Ilmoitin kauppalistan ja summan muille. Yksi henkilö kuitenkin halusi listaan kaikennäköistä ruokaa mitä tykkää syödä vielä lisäksi. Ilmoitin hänelle, että ainahan voi tuoda tullessaan omia juttuja, että tässä on nyt nämä perusjutut joilla tulee toimeen. Sanoin olevani kotihoidontuella enkä voi alkaa maksamaan kaikkien ruokamieltymyksiä vaan jokainen tuo tullessaan ja vie mennessään extrajutut.

Tähän sain vastauksen, että minun ei kannata osallistua ruokiin ollenkaan jos en kerta voi maksaa kaikkia lisäjuttuja. Alkoi myös kyselemään kahvimerkeistä ja limulaaduista, sipsitkin pitäisi olla tiettyä makua jne. jne.

Sanoin kaikille, että ei anneta minun rahatilanteen olla esteenä teidän ostoksille ja voin hyvin tuoda omat eväät, ei haittaa yhtään. Tämä olisi kyllä minulle se edullisin ratkaisu :-D

Yksi ehdotti, että tuodaan kaikki vain omat eväät, mutta sekään ei kelvannut, kun menee ajatus yhdessä syömisestä pilalle. Teinkö jotenkin väärin, kun ehdotin yhteiseksi perusjuttuja vai olisiko pitänyt vain maksaa kaikesta mitä listalle tulee lisää vaikka en niitä edes halua syödä?

Inhottaa, kun tälläisestä pitää alkaa kiistelemään. Toivottavasti ei mene reissu pilalle.

Voi herrajumala, miten voi olla noin vaikeeta!!
Osta sä itelles ne eväät ja anna muiden syödä sitä vähän parempaa niin ei tuu sulle konkurssia.
En mäkään haluis syödä mitään ankeeta ja mahdollisesti vielä jotain halpiskamaa, kun kerran on kyseessä tommonen vähän spesiaalimpi juttu. Esimerkiksi mä juon Tropicana-mehuja ja joku rainbown halpismehu ei todellakaan ole sama asia. Siihen muutaman euron heittoon nyt tuskin kukaan kuolee kuitenkaan, kun kerran kyse on yhden yön reissusta.

Meillä on aina sovittu kuka tuo mitäkkn. Sitten ne on voinut ostaa oman makunsa mukaan. Joskus taas on sovittu kuka tuo pääruoan, kuka jälkkärin, viinin, aamupalat tms. Koskaan ei olla sentilleen laskettu, enkä kyllä jaksaiskaan sellaista.

Perusjutut yhdessä, erityisjutut tuodaan itse.

Sano niille, että ei tehdä tästä nyt niin vaikeeta :)

Näin me ollaan toimittu omalla kaveriporukalla. Päätetään etukäteen, mitä ruokaa laitetaan, leivotaanko jotain jne. ja tuodaan sitten perunat, lihat, jauhot, sokerit yhteisesti. Tai tehdään kauppalista ja jokainen valitsee siitä vastuulleen suunnilleen saman summan edestä tuotavaa.

Jos joku haluaa ekstraa, hän tuo ne itse, mutta eipä tarvitse roudata kuutta kahvipakettia, maitolitraa, erilaista leipää jne, kun hommataan osa porukalla.

Eiköhän se mene niin että perusjutut maksetaan yhdessä, ja kaikki tuo sen lisäksi omat lempparituotteet.

Meillä grilli-illat ainakin menee niin että perunat, salaatit ym lisukkeet ovat yhteisiä, mutta lihat ja alkot saa sit kaikki tuoda oman maun mukaan, kuitenkin kaikilla on omat makutottumukset, niin ei tarvi pahoittaa kenenkään mieltä tai tehdä elämää turhan hankalaksi.

Ap:n kaveri vaikuttaa sellaselta joka haluaa tehdä muiden elämän hankalaksi, eli ajattelemattomalta tai pelkästään k*sipäältä.

[QUOTE="rrrr";28951367]Esimerkiksi mä juon Tropicana-mehuja ja joku rainbown halpismehu ei todellakaan ole sama asia. Siihen muutaman euron heittoon nyt tuskin kukaan kuolee kuitenkaan, kun kerran kyse on yhden yön reissusta.[/QUOTE]

No kuoleeko siihen, että yhtenä päivänä juo eri merkkistä mehua? Minusta on moukkamaista alkaa vaatia jotain tiettyä merkkiä, ehdottaa tietysti voi. Mutta entä, jos ne viisi muuta haluaisivat rainbowta? Tuotko omat mehusi vai pitääkö muiden joustaa?

Mikä se lista on? Jos se on täynnä rainbow-tonnikalaa tms. niin mäkään en syö niitä. Aamiaiseksi mulle käy ruisleipä, joku margariini, juusto ja kurkku. Ei siis kovin extraa, kai.

Mä en myöskään halua juoda halvinta kahvia rai x-tra-sipsejä ja tykkään tietyistä limsoista.

Jos olisin kaverisi, niin toisin kotoa yhden paketin kahvia, kaikille, ja omat sipsit ja limsat.

Noita lisäjuttujakin suostuin ottamaan mukaan ja ilmoitin uuden summan joka oli jo reilusti yli minun budjetin, mutta olisi vielä tullut kuulemma kaikennäköistä lisää niin pakko oli jarruttaa tilanetta ja ehdottaa, että tuon suosiolla omat ruuat.
En vain ymmärrä miksi ei voi jokainen tuoda niitä omia ruokia mukanansa vaan miksi jokaisen mieltymyksistä pitää kaikkien maksaa. Meidän pitää myös poistua mökistä puoleenpäivään menessä joten miksi ostaa kamala määrä ruokaa jota emme saa edes syötyä. Helpointa olisi, että jokainen veisi sitten mennessään ne omat jutut jos niitä jää.

Meillä on n.10-12hengen mökkeilyporukka(vaihtelee, kun kaikki ei aina pääse paikalle), jonka kanssa yritämme kokoontua vähintään kerran vuodessa(asumme kaikki eri puolella Suomea).

Alkuun yritimme saada kaikkien ruoat yhdessä, mutta se osoittautui tosi hankalaksi allergioiden ja ruokavalioiden takia.

Nykyään meillä on pienet ruokakimpat (2-4), jotka on jakautuneet samojen ruokamieltymysten pohjalta. Jokainen tuo myös jotain yhteistä(lähinnä herkut) ja saatamme maistella toistemme aterioista(varsinkin jos joku on keksinyt jonkun uuden herkkuruoan).

Näin ollaan päästy kauppajutuissa sopuun, eikä riitoja ole ollut ekan vuoden jälkeen tästä (mökkeilyä jatkunut n.8vuotta).

Nii..voihan se olla hankalaa jos taloustilanteet on ihan erilaisii...

Oisko niitä perusjuttuja voinu jakaa kaikkien kesken? Tuo sinä kahvi, sinä vessapaperi, sinä sipsit, sinämleivät jne. Kukin sit kohtuudella tuo nuo perusjutut omantunnon ja rahatilanteen mukaan. Joukkoon sillon tulee saludoo, mutta tulee myös soft emboo jos hyvin käy ;)

Kun on tarkoitus tehdä yhdessä, nii ne pääruoka-ainekset ois voinu tehdä samanlailla.

Hienoa että olet halunnut olla noin aktiivinen, mennyt erikseen kauppaan selvittelee hintoja ja lupautunut hakee kauppatavarat.. mutta jos kysyt mikä meni vikaan, niin juuri yuossa meni vikaan. MINUN MIELESTÄ on hieman erikoista että rahat pitää ruuista mennä tinkaamaan etukäteen. Enkä myöskään ymmärrä miksi kaikki ruokaostokset on sen (anteeksi karusti sanottu) porukan köyhimmän vastuulla. Ja ylipäätään yhden ihmisen vastuulla, jolloin ei ole mitenkään taattua että porukasta kukaan saisi just sitä mieleisintään. Jakamalla hankinnat jokainen saa aknakin jotain mieleistään syötävää.
Ja mikä meni vikaan? Nii sinä tuossa joustamattomuudessasi. Vaikka kuinka olisikin rahasta kiinni, nii oikeestaan käyttäydyt kuin pikku lapsi. Haluat itse tehdä mieliksi muille, mutta kun valintojasi kyseenalaistetaan, niin sanot että Selvä voit kyllä tuoda ihan itsekin omat eväät itsellesi. Lopputuloksena pääset varmasti leikkimään martyyriä jos haluat.

Ja toisaalta, mikä tollanen kaveriporukka on jossa raha on noin tärkee... jos ne on jotai puolituttuja, nii kannattaako tollasien kanssa lähtee pilaamaan harvinaista vapaa viikonloppuaan.

Ettekö voisi yhdessä käydä sitten kaupassa kun olette menossa?

Itse olen vähäruokainen ja sillä tavalla aina "maksanut muiden puolesta". Esim eräällä reissulla muut halusivat sisäfileetä ostaa ja viiniä, minä en kumpaakaan syönyt mutta tasajaolla jaettiin kustannukset. Aina ne on kompromisseja. Joskus tulee todetuksi, että seura on sen arvoista ja joskus taas ei.

Mutta jos on jotain erityistä jota itse haluaisin, niin ostan sitä ja tarjoan muille jos he haluavat. Esim sipseissä olen todella merkkiuskollinen, enkä voisi ajatellakaan nauttivani x-traa tms.

Kurja jos reissu alkaa vähän kireissä merkeissä. Koittakaa olla sovinnollisia. Hyvä seurahan on tärkeintä.

Ihmiset on nykyään niin tarkkoja mitä syö, naiset siis lähinnä, ihan liian tarkkoja. Mikä vaan ei kelpaa - ehkä se kelpaa paremmin, jos joku muu tarjoaa, mutta jos joutuu itse osallistumaan kuluihin ja on osallistujillakin ehkä raha vähän tiukassa, niin haluaisi vähän vaikuttaa siihen, mitä ostetaan yhdessä.

Kurja että meni tuollaiseksi, mutta mä ainakin jättäisin asian siihen, että jos tämä kiukuttelija voisi kertoa, mitä aikoo tuoda, niin sun ei tarvi sit ostaa sitä juttua, eikä hänen tarvi sit osallistua kuluihin.

Ens kerralla sit nyyttärit :)

Päätimme syödä tortilloja. Eli kanaa, jauhelihaa,mausteet, salaattitarvikkeet (kurkku, tomaatti, salaatti), dipit, salsat, lätyt, limut, karkit, sipsit, kahvi, leipää, leikkelettä, maitoa, makkaraa jne. jne.
Tähän olisi pitänyt olla lisäksi monta asiaa joihin suostuin esim. kahta erillaista juustoa ja lisää erillaisia kasviksia jne. jne. Mutta sekään ei olisi riittänyt.

Montako teitä on noita kuluja jakamassa? Ei noista nyt niin suuria kuluja tule, etteikö jotain extraakin voisi ostaa.
Itse vaan olen huomannut, että se pihein tai köyhin on kyllä ensimmäisenä maistiaisia pyytämässä, jos joku muu on tuonut jotain vähän tyyriimpää...
Me ollaan tehty aina niin, että käydään porukalla kaupassa ja ostetaan kerralla mitä tarvii ja maksetaan jokainen sit osamme kauppalaskun maksajalle. Juomat on jokainen ostanu itse.

Ja mä en todellakaan ole menossa martyyriksi sinne vaan nauttimaan vapaa-ajastani. En ole vain ennen törmänyt tilanteeseen jossa kauppalistaa laitetaan niitä "omia" juttuja. Kaikilla reissuilla on jokainen tuonut mukanansa ne omat herkku lisäkkeet, ilman mitään ongelmaa.
Siksihän ehdotin, että tuon omat eväät niin saavat muut sitten ostella juustoja ja kaikkea mitä haluavat. En ole suuttunut tai vihainen vähän ehkä tyrmistynyt, kun ei kelvannut tämä järjestely tälle henkilölle.

[QUOTE="henni";28951475]
Ja mikä meni vikaan? Nii sinä tuossa joustamattomuudessasi. Vaikka kuinka olisikin rahasta kiinni, nii oikeestaan käyttäydyt kuin pikku lapsi. Haluat itse tehdä mieliksi muille, mutta kun valintojasi kyseenalaistetaan, niin sanot että Selvä voit kyllä tuoda ihan itsekin omat eväät itsellesi.[/QUOTE]

:O Eikös ap ehdottanut ihan hyvää kompromissia, maksetaan yhdessä ne perusjutut ja jos haluaa jotain extraa, saa tuoda itse lisää.

AP, kyse on vain siitä, että kun ryhtyy kantamaan vastuuta, esim. järjestää jotain, niin voi jo oletusarvoisesti varautua siihen, että valitusta tulee aina. Siksipä varmaan moni antaakin muiden kantaa vastuun kaiken järjestelystä. On niin paljon helpompaa vain osallistua ja kritisoida. Näin se menee! (muista se seuraavan kerran kun itse osallistut johonkin, mitä joku kaveriporukasta/ työpaikalta järjestää - on niin helppo valittaa muiden suunnittelemista järjestelyistä ja kritisoida, miettimättä että toinen on parhaansa yrittänyt ja miten paha mieli tulee kun yleensä kiitosta ei kuulu, vain valitusta).

Makuasioista ei voi kiistellä sano koira kun muniansa nuoli ja tuskin ratsupoliisi Kingin hevonenkaan nauttii erityiskohtelua ainoana nisäkkäänä millä aina munat selässä saatika nauttii tilanteesta ;) Eikös noilla retkillä ole tärkein funktio se arjesta irroittautuminen ja yhdessä oleminen. Itsekkin olen siinämäärin laatutietoinen että mieluummin ostan sitä parempaa kuin pahempaa, mutta toisaalta jos kollektiivi eväät ostetaan niin en kyllä kehtaa naristakkaan siitä jos kimpassa ostetaan jotain muuta mehua kuin sitä amerikkalaisesta nektariinista persposkien välissä puristettua smoothieta tai jos en saa lauantaina aamupalaksi sisäfiletartaria tmv koska ilman veristä aamupalaa sipulilla ei darra oikene. Se että jonkun yhden mieltymykset pakottavat muut investoimaan eväisiin ihan vitukseltaan ja toisaalta jos enemmän periaatteellista nillittämistä, 9mm burana puoliautomaattisella annostelulaitteella lienee henkilölle oikea omakohtainen ratkaisu, tai sitten voi mennä kauppaan ja kysyä sosiaalista pelisilmää, tai vaihtoehtoisesti voi ko. henikilö myös jäädä pois reissusta jos hipsteriperse ei kestä ns. normituotteita, ja jos annoksen kuvaaminen on kielletty. On myös vaihtoehto pitää suu supussa, kantaa omat paskanmarjakakut tupaan, imeskellä niitä ja olla vaiti, tai sitten tulee paikalle itkee sisäänpäin ja tukehtuu nessuun...Eikös muuten 5+2 dieetti ole hot just nyt, et kyl siit viinast sen 500 cal saa...Ei mul muut

Moikka,

ja pahoittelut epäselvästä koiranoksennuksesta yllä.

Voitte lisäillä alta mielenne mukaan neljänpisteen tekstiin...

. . . . , ! ! ! . . . , , , ; ´' Uskon että valveutuneinkin kieli(poskessa)poliisi saa nyt orgastisen äidinkielen täyttymyksen ennen kuin aloittaa kohtuuttoman turvan rääpimisen, myönnän oli ajatuksen virtaa, kuten niin monella muullakin täällä :D

[QUOTE="vieras";28951546]AP, kyse on vain siitä, että kun ryhtyy kantamaan vastuuta, esim. järjestää jotain, niin voi jo oletusarvoisesti varautua siihen, että valitusta tulee aina. Siksipä varmaan moni antaakin muiden kantaa vastuun kaiken järjestelystä. On niin paljon helpompaa vain osallistua ja kritisoida. Näin se menee! (muista se seuraavan kerran kun itse osallistut johonkin, mitä joku kaveriporukasta/ työpaikalta järjestää - on niin helppo valittaa muiden suunnittelemista järjestelyistä ja kritisoida, miettimättä että toinen on parhaansa yrittänyt ja miten paha mieli tulee kun yleensä kiitosta ei kuulu, vain valitusta).[/QUOTE]

Olen kyllä sen verta kiitollinen ihminen, että en järjestelyjä tai tarjottavia kritisoi koskaan. Kaikki käy.
Tässähän pointtina on se, että jos en pysty laittamaan 20e ruokiin ja päälle juomat niin en vain pysty, sitä tosiasiaa ei muuta mikään tässä maailmassa. Ja jos tälle henkilölle ei käy, että hän tuo omat extrajuttunsa mukana niin pakkohan minun on jättäytyä pois kauppareissulta. Ei tästäkään pitäisi kenenkään pahoitaa mieltänsä, tämä henkilöhän tätä minulle ehdottikin.

Yhteistyössä