Maksetaanko sijaisvanhemmille jokaisesta lapsesta se reilu 600e vai vain yhdestä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja sijaisäidiksi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

sijaisäidiksi

Vieras
Mietin siis, että jos ottaisi sen maksimimäärän, eli 4 sijaislasta, tai vaikka kolmekin, niin olisiko mahdollista jäädä kotiin hoitamaan, eli onko tuo korvaus lapsikohtainen vai perhekohtainen? Kuulostaa ehkä karulta, mutta en ajattele tätä nyt rahan takia vaan sen, että jos ryhdyn sijaisvanhemmaksi, niin haluaisin sitten kyllä olla kotona, jotta lapsilla olisi oikeasti turvallinen olo. Ja lisäksi mietin, että miten ikäni vaikuttaa, sillä olen vasta 25v, mutta haluaisin mieluummin hieman vanhempia lapsia kuin aivan vauvaa tai taaperoikäisiä?

Kyllä tuo nyt vaan näyttää siltä, että oot ryhtymässä rahan takia hommaan :( Kulukorvaus (sillä nimellä se taitaa olla) maksetaan jokaisesta lapsesta erikseen.
Tiesithän sen, että tuohon savottaan (sitä se oikeasti on) ei ihan automaattisesti vaan "ruveta", vaan siihen on olemassa koulutukset, valmennukset jne. Pitää selvittää kotikäynnit, olosuhdekartoitukset jne.
Huomaathan sen, että ne on ongelmalapsia,ongelmaperheistä, jotka sijotetaan. Mieti nyt vielä toisenkin kerran.

650e on se minimi palkkio yhdestä lapsesta, jos joutuu jäämään kotiin lapsen kanssa niin maksetaan 1200e ja siihen päälle vielä vähintään 401e kulukorvausta per lapsi

[QUOTE="vieras";28950552]650e on se minimi palkkio yhdestä lapsesta, jos joutuu jäämään kotiin lapsen kanssa niin maksetaan 1200e ja siihen päälle vielä vähintään 401e kulukorvausta per lapsi[/QUOTE]

Älä puhu potaskaa!

:laugh:

Kun omilla lapsilla keinottelua elinkeinona aletaan Suomessa vihdoinkin rajoittamaan niin mammat miettivät kuumeisesti konsteja millä saisi olla yhteiskunnan rahoilla kotona.

Tämä on nyt rumasti sanottu, mutta sijoituslapsista maksetaan ihan törkeän hyvin!

Pääsee kunnolla rikastumaan jos vielä ryhtyy yrittäjäksi ja laittaa perhekodin pystyyn.

[QUOTE="vieras";28950563]Tämä on nyt rumasti sanottu, mutta sijoituslapsista maksetaan ihan törkeän hyvin!

Pääsee kunnolla rikastumaan jos vielä ryhtyy yrittäjäksi ja laittaa perhekodin pystyyn.[/QUOTE]

Puhut, ihan niin ku kyseessä olis jonku nettiputiikin perustaminen. Yritys pystyyn tosta vaan? Tunnut tietävän kaiken oleellisen asiasta, joten ei kun yritystä perustamaan!

Alkuperäinen kirjoittaja sijaisäidin sisko;28950569:
Puhut, ihan niin ku kyseessä olis jonku nettiputiikin perustaminen. Yritys pystyyn tosta vaan? Tunnut tietävän kaiken oleellisen asiasta, joten ei kun yritystä perustamaan!

Sinäkin puhut kuin aiheesta tietäisit vaikka et itse ole sijaisäiti.

[QUOTE="ville";28950572]Sinäkin puhut kuin aiheesta tietäisit vaikka et itse ole sijaisäiti.[/QUOTE]

En olekaan. Mutta niin läheltä seurannut monta vuotta, että luulen, että mulla on siitä hommasta realistisempi käsitys, kun monella muulla. Mutta toki te tiedätte paremmin, mitä se on.

Alkuperäinen kirjoittaja sijaisäidin sisko;28950579:
En olekaan. Mutta niin läheltä seurannut monta vuotta, että luulen, että mulla on siitä hommasta realistisempi käsitys, kun monella muulla. Mutta toki te tiedätte paremmin, mitä se on.

Minun tuttavapiiriini kuuluu monen sortin asiantuntijaa, joiden elämää olen seurannut vuosia, mutten lähtisi esmes juridisia neuvoja antamaan siltä pohjalta, että lähipiirissäni on merkittävä määrä kokeneita juristeja.

te nyt taas vikisette? Kyllä on jo pitkään julkisuudessa puhuttu, että lasten sijoituksista on tullut rahakasta businesta. Omien lasten kanssa elät köyhyydessä, sijaislasten kanssa yltäkylläisyydessä.

te nyt taas vikisette? Kyllä on jo pitkään julkisuudessa puhuttu, että lasten sijoituksista on tullut rahakasta businesta. Omien lasten kanssa elät köyhyydessä, sijaislasten kanssa yltäkylläisyydessä.

Sitä elää juuri niin köyhyydessä tai yltäkylläisyydessä, kun työllään rahaa tienaa. Jos on "vain" kotona omien lasten kanssa, ei siitä kuulukaan maksaa niin paljoa, kun työstä saa palkkaa. Sen sijaan jos hoidat näitä sijaislapsia kotonasi, saat siitä palkkaa = olet töissä = olet töissä kodin ulkopuolella = saat palkkaa = elät yltäkylläisyydessä. Onko tässä yhtälössä jotain, mitä et ymmärrä?

Tässä unohtuu se tosiseikka, että sjoitettuja lapsia ei noin vain "poimita" koriin. Monesti jo yksi sijoitettu on tramatisoitunut ja tarvitsee todella paljon aikuista. Eli lapsi saattaa mm. kastella ja tuhria, olla väkivaltainen, rikkoa "kaiken", heräillä yöllä vartin välein jne. jne. joten viikottain on hyvinkin terapiaa jne.

Joten yhden aikuisen aika voi hyvinkin mennä yhden lapsen kanssa. Vaikka saisit palkkiota 600e/kk ja siitä verot niin eipä se kovin hääppöistä bisnestä ole.

Lisäksi biologiset vanhemmat voivat olla arvaamattomia ja esim. uhkailla sijaisperhettä (tai levittää heistä valheita, hajottaa auton jne jne)

että rahan takia sijaisvanhemmaksi ei kannata ryhtyä tai edes kuvitella ryhtyvänsä. Sinä saat lapsen mukana litanian erityisvaikeuksia, traumoja tai diagnooseja, On sekalainen porukka sukulaisia, jotka on otettava vastaan avoimin ja positiivisin mielin huolimatta siitä, mitä nämä ovat laspelle tehneet tai jättäneet tekemättä.

Tyttäreni jäi osittaiselle hoitovapaalle "sijaislapsen" vuoksi. Lapi on ekalla. Palkan vähennys on 50 e vähemmän kuin se kunnan maksama palkka hänen tekemästä työstä lapsen hyväksi, joka on 24 /7. Kulukorvausta 500 e ja lapsilisä. Siinä kaikki. Vapaapäiviä ei käytännössä ole. 1pv / viikossa kuuluu, mutta minne laittaisi lapsen? Jos edes toinen biol. vanhemmista olisi kunnollinen ja yhtään luotettava, voisi vaikka joka toinen viikonloppu olla vapaata, kun lapsi tapaisi vanhempaansa. Näin ei kuitenkaan ole.

Väittäisin että sijaisvanhemmuus on isompi pala purtavaksi monelle meistä

ihan mielenkiinnosta, onko nämä sijaislapset vain hetken sijaisperheessä, vai voiko ne olla kunnes täyttävät 18v.

Tuli tuosta Antti Kaikkosen sijaisvanhemmuudesta vain mieleen, että kun saivat sen vauvan, niin joutuvatko he joskus luopumaan siitä, vai onko heidän perhe vauvan lopullinen perhe.

mutta vanhemman/ vamhempien pitäisi saada asiansa korjattua ts. ne huostaanoton perusteet poistettua. Kuitenkin kun asiat venyy, pitkitty ja vaikeutuu. Lisäksi huomioitava, ettei se kotiuttaminen takaisin siihen biol. perheeseen ole "suit-sait" mitä monesti biol. vanhempi kuvittelee. Paluu on muutakin kuin lapsen fyysinen muutto takaisin. Se on samalla muutto pois toisesta paikasta, sijaiskodista ja perheestä.

Tiedän lähipiiristä, että paluuta on yritetty. Ensin pidennettyjen kotilomien muodossa. Aika pian on juttu luisunut entisiin vääriin uomiinsä. Pettymys on valtava lähipiirille ja itse lapselle, kun epäonnistutaan

Yhteistyössä