Toisen ketjun innoittamana: käytättekö omassa saunassa peflettiä?

  • Viestiketjun aloittaja "saunatonttu"
  • Ensimmäinen viesti
Esim. rantasaunalla lapset viuhuu uinnin ja saunan välillä ja siellä ei ole juoksevaa vettä joten suihkunraikkaana jäähyjen jälkeen ei saunan lauteille mennä.
Ja tosiaan saisi suihkussakin jynssätä sudilla joka kerta ettei ihoa jäisi lauteisiin/laudeliinaan.
Jos tarkkaan katsotte niin esim. ne kohdat joihin astutaan lauteilla tai mistä otetaan kädellä kiinni lauteille kiivetessä näkyy ensimmäisenä kulumina/likana puussa koska juurikin sitä ihon solukkoa on siihen jäänyt. Öljyäminen suojaa puuta siltä lialta. Ja sitä ei suihkussa käynnillä pysty estämään.
Sattumalta olen sellaisella alalla töissä että mm. teollisten saunantekijöiden kanssa olen paljon tekemisissä ja tiedän että pesuväli suositus on 2 kertaa vuodessa ja laudeliinoilla lisätään saunan käyttöikää. Minulla on ihan yksi ja lysti miten ihmiset sen kokevat ja kuinka toimivat mutta kyllä ammattilaisten suositukset ovat nuo yllä mainitut.
Minä en kammoksu mitään paljaita lauteita mutta kyllä ihan puhtaanapidon kannalta käytämme laudeliinoja. On meillä jopa saunatyynyt/niskatuet että voi siellä köllötelläkin ja vaikka ottaa hierontaa vastaan. En minä naamaani paljaalle lauteelle mielellään laita.
 
"aloittaja"
niit löytyy muuten sellaisiakin joissa alapuolel on muovi. siitä ei kyl läpi mee mikään.

mut joo. vaikka kuinka jynssäät sitä kinnkuas siel suihkussa niin siihen lauteelle ihan varmasti tipppuu kuollutta ihoa ja hikeä joka ihan varmasti kerkiää hiukan imeytyä siihen lauteeseen ja ihan varmasti aikojen saatossa se tulee näkymään. totta on ettei se liinakaan kaikkea estä mutta sanoohan sen jo järkikin et vaikkapa se kuollut iho siihen liinaan kyllä jää. hien voit sit huuhdella pois lauteelta.

ja asiasta toiseen, kannattaa käyttää kylmää vettä huuhteluun koska kuuma vesi harmaannuttaa puuta.
No minua ei häiritse kuollut iho tai hiki ja tuskimpa ny jokainen tikitilleen pefletissä pysyy hikineen... ;) ja siinä vaiheessa kun lauteissa alkaa saunominen näkyä, niin on aika tehdä saunaremppa. :)
 
"aloittaja"
Tumma laudepuu on parempi kuin esim. kuusi tai haapa. (ellei lämpökäsitelty)
Tummasta ei kulumajäljet näy.
Vanhempieni sauna on 32 vuotta vanha, niin kauan itsekin olen siinä käynyt (ekat 18v säännöllisesti, sen jälkeen noin kerran kuussa) ja aina on saunottu ilman peflettiä. Eikä ne lauteet edelleenkään ole sen kuntoiset, että sen takia pitäis remonttia olla tekemässä.

Eikä mun mielestä saunan tarvitse kestää talon elinkaarta, ihanahan se on joskus remonttia tehdä siihenkin huoneeseen kun muitakin remppaillaan :)
 
Rollolainen
[QUOTE="viola";28945062]Pesettekö saunapyyhkeetkin aina käytön jälkeen?[/QUOTE]

vieraiden pesen , muuten en pese, tietenkin jos omassa pyyhkeessä on verta niin se menee pyykkiin
 
ohhoh
juu käytetään, jos esim kuukautisten aikaan istu lauteelle, se vei ikävästi imeytyy siihen puuhun. =X En mä ainakaan jokaisen saunojan jälken pese lauteita. jokaiselle on laudeliina tai sit on sellainen iso, missä voi istua vaikka kaksi kerrallaamn. Pestn joka käytön jälkeen. Meillä saunotan keran viikossa joten ei siitä niin paljon pyykkiä keralla tule jos laudleiinoja pesee sen 4-8, riipuen saunojien määrästä. samalla en koneesen mene ku muutkin pyyhkeet tai lakanat.
Siis onko teillä asunnossanne "oma" sauna ?
 
niit löytyy muuten sellaisiakin joissa alapuolel on muovi. siitä ei kyl läpi mee mikään.

mut joo. vaikka kuinka jynssäät sitä kinnkuas siel suihkussa niin siihen lauteelle ihan varmasti tipppuu kuollutta ihoa ja hikeä joka ihan varmasti kerkiää hiukan imeytyä siihen lauteeseen ja ihan varmasti aikojen saatossa se tulee näkymään. totta on ettei se liinakaan kaikkea estä mutta sanoohan sen jo järkikin et vaikkapa se kuollut iho siihen liinaan kyllä jää. hien voit sit huuhdella pois lauteelta.

ja asiasta toiseen, kannattaa käyttää kylmää vettä huuhteluun koska kuuma vesi harmaannuttaa puuta.
Aina myöskin lauteitten pesun jälkeen viimeiseksi kylmällä vedellä huuhtelu. Kutistaa puun syitä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja kolmen kohta teinin äiti;28944077:
Voin sanoa, että se saunan lämpö tappaa siitä liinasta / lauteesta ne pöpöt paljon paremmin kuin mikään huuhtelu. Ja itseasiassa, monet elimistön bakteereista kuolevat heti kuivuessaan, joten en näe laudeliinoja epähygieenisinä lainkaan. Ja varmasti lauteet pysyvät siistimpinä niiden kanssa ja ovat miellyttävämmät istua.
Saunan likaisin paikka onkin lattia, mutta sitähän ei kaikki tiedä.

Alkuperäiseen kysymykseen vastaan, että ei käytetä.
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä