Ai että normaali tahti pestä kaksi kertaa vuodessa?!! Tätä minä juuri tarkoitin...Kyllä meillä sauna pestään ja öljytään aivan normaaliin tahtiin. Kaksi kertaa vuodessa kunnon pesu (huuhdellaan toki käytön jälkeen), kerran vuodessa öljyäminen. Valintana sellainen laudemateriaali joka ei luonnostaan kasvata bakteerikantaa kuten tavallinen laudepuu. Pesuhuonetta ja laattalattiaa toki useimmin jynssään kun niihin lika tarttuu ja roiskeita näkyy isoissa kaakeleissa.
Silti käytämme laudeliina, herranen aika minkä ongelman jotkut ovat tästä saaneet aikaan!
harva bakteeri elää kuivassa tahi öljytyssä puussa. esim puinen elikkuulauta on hygieenisempi kuin muovinen koska bakteerit eivät pysty elämään kuivassa puussa. ne tarttee kosteutta! toisaalta taas kuivassa saunassa puu helposti esim haristuu ja halkeilee jolloin siihen tarttuu lika helpommin. öljyämisellä saadaan puu pysymään kiinteämpänä. meillä haapalauteet ja niihin olen jotain saunasuojaa välil levitellyt. tiiä sit onko hyötyä. mut tarkkaan kyl miettisin millasta öljyä/suojaa pistän höyrystymään saunaani.tuo saunan öljyäminen kuulostaa oudolta, pitääkö niille bagteereille oikein tahallaan viedä polttoainetta
Luepa se kirjoitus uudelleen. Hän kertoi siis tuttaviensa tavoista.täh? jokainen vastaaja joka liinaa käyttää on sanonut et liina huuhdellaan tai laitetaan pesuun käytön jälkeen. ja juu, meillä on koko lauteen mittanen liina jossa jokainen istuu omalla paikallaan kun kaikki yhtäaikaa saunassa ollaan. enkä pelkää mitään pöpöjä vaan käytän liinaa koska se on mukavampi persuksen alla kuin se puulaude. huuhtelen niin liinan kuin lauteetkin ssaunan jälkeen. perusteellisen pesun teen pari kertaa vuodessa koska meillä saunotaan melkoisen harvoin. ja koska lauteet huuhdellaan käytön jälkeen. ja se liina kerää suurimmat liat. ni en näe syytä miksi sitä saunaa pitäis jynssätä jatkuvasti.
Laudeliinalla ainakin itse miellän sellaisen pitkän, ja pefletit on vaan yhden pepun alle sopivia.Onko laudeliina ja pefletti eri asia :O?
Eikä! Mä olen aina ajatellut että tuo on vain "murre" kysymys, että mitä sanaa kukin on oppinut käyttämään.Alkuperäinen kirjoittaja Näin;28944174:Laudeliinalla ainakin itse miellän sellaisen pitkän, ja pefletit on vaan yhden pepun alle sopivia.
ja jos kyystään puualan ihmiseltä on hän samaa mieltä., Puu ei tykkää vedestä, joten on myös väärin ennen saunaa koko sauna huuhdella vedellä. Kyllä saunassa yleensä sen verran lämmintä on että ne bakteerit kuolevat. Ja saunassa pelätään bakteereita, mutta onko kukaan ajatellut kuinka paljon eism ovenkahvoissa tietsikan näppiskessä on bakteereja. Moen vessanpönttökin on puhtaampi kuin näppis =)Lauteiden pesu kahdesti vuodessa taatusti riittää kun laudeliinoja käyttää ja huuhtelee lauteet köytön jälkeen. Varsinainen likahan jää nimenomaan laudeliinaan.
Voi tsiisus! Ja voin kertoa että meidän kodin siisteyttä nimenomaan ihastellaan aina, kuten sanoin, lattiat ja seinät jynssätään kerran kuussa, mutat miksi kuluttaisin puhtaita lauteita?
en pese saunaa edes kerran vuodessa, vain muutoan yhteydessä olen pessyt. Ei sitä oikeasti tarvii pestä, kun peflettejä käytetään lattiat vain huuhtoo, kun siellä on likaa ja roskaa.ja jos kyystään puualan ihmiseltä on hän samaa mieltä., Puu ei tykkää vedestä, joten on myös väärin ennen saunaa koko sauna huuhdella vedellä. Kyllä saunassa yleensä sen verran lämmintä on että ne bakteerit kuolevat. Ja saunassa pelätään bakteereita, mutta onko kukaan ajatellut kuinka paljon eism ovenkahvoissa tietsikan näppiskessä on bakteereja. Moen vessanpönttökin on puhtaampi kuin näppis =)
Me saunotaan monta kertaa viikossa ja ajatus jostain samasta laudeliinasta monta kertaa ällöttää ainakin minua. Kyllähän sitä suihkussa käy ennen saunaan menoa ja jos jollakin oikeasti valuu valkovuoto lauteille asti niin kehottaisin hakeutumaan lääkäriinmeillä on laudeliina jota käytetään muutama kerta. huuhtelen käytön jälkeen ja laitan kuivumaan. sit vain pesukoneeseen pyörimään. miten ihmiset kokee jollain pyykinpesukoneella pesemisen vaikeaksi? sinne vain viskaat koneeseen ja ainetta peään. kone tekee työn ja parin tunnin kuluttua puhtaat pyykit narulle. mie en vaan käsitä! kun tulee saunavieraita vaihdan aina puhtaan. joskus saunotaan omalla porukalla ilman jos on unohtunut ottaa sisältä mukaan, meil siis ulkosauna.
ja olen keskisuomesta, mies varsinaissuomesta ja kummallekin ihan normi käytäntö.