Toisen ketjun innoittamana: käytättekö omassa saunassa peflettiä?

  • Viestiketjun aloittaja "saunatonttu"
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
juu käytetään, jos esim kuukautisten aikaan istu lauteelle, se vei ikävästi imeytyy siihen puuhun. =X En mä ainakaan jokaisen saunojan jälken pese lauteita. jokaiselle on laudeliina tai sit on sellainen iso, missä voi istua vaikka kaksi kerrallaamn. Pestn joka käytön jälkeen. Meillä saunotan keran viikossa joten ei siitä niin paljon pyykkiä keralla tule jos laudleiinoja pesee sen 4-8, riipuen saunojien määrästä. samalla en koneesen mene ku muutkin pyyhkeet tai lakanat.
Onko pakko änkeä saunaan vuotavalla pillulla jos ei osaa käyttää tamponia tai kuppia?
 
"aloittaja"
Kyllä meillä sauna pestään ja öljytään aivan normaaliin tahtiin. Kaksi kertaa vuodessa kunnon pesu (huuhdellaan toki käytön jälkeen), kerran vuodessa öljyäminen. Valintana sellainen laudemateriaali joka ei luonnostaan kasvata bakteerikantaa kuten tavallinen laudepuu. Pesuhuonetta ja laattalattiaa toki useimmin jynssään kun niihin lika tarttuu ja roiskeita näkyy isoissa kaakeleissa.
Silti käytämme laudeliina, herranen aika minkä ongelman jotkut ovat tästä saaneet aikaan! :D
Kuka tästä nyt ongelman on tehnyt? Mun aloitus perustuu puhtaasti uteliaisuuteen kun mun piireissä peflettejä ei omassa saunassa tarvita :)
 
[QUOTE="aloittaja";28944437]Kuka tästä nyt ongelman on tehnyt? Mun aloitus perustuu puhtaasti uteliaisuuteen kun mun piireissä peflettejä ei omassa saunassa tarvita :)[/QUOTE]

Laudeliinojen käyttäjät on nyt yllättäin tässä kääntyneet joidenkin tahojen silmissä saastaisiksi ihmisiksi. :D
No fine, eri asia sitten jos joku mynnähtänyt laudeliina viikkotolkulla siellä perseen alla muhii ja saunaa ei muutenkaan huolleta ja puhdisteta, mutta jos normaali siivous on ok ja laudeliina käytössä muutamalla saunakerralla kerrallaan niin en ymmärrä mikä siinä epähygienistä on?
 
  • Tykkää
Reactions: millionnea
Rollolainen
[QUOTE="vieras";28944453]Ei peflettejä, liinoja, öljyä tai mitään muutakaan hienostelua. Lauteet pestään jouluksi.[/QUOTE]

mulla ainakin palaa perse ilman peflettiä
 
[QUOTE="aloittaja";28944412]Me saunotaan monta kertaa viikossa ja ajatus jostain samasta laudeliinasta monta kertaa ällöttää ainakin minua:)[/QUOTE]

no sit sen voi pestä vaikka joka kerta. tai kuten meillä on laudeliinoja useampi. varmaan viis. siitä tulee sit jo melkein koneellinen et ei tartte edes pestä muiden pyyhkeiden kanssa samassa. jos sekin jotain kohta ällötttääää. liina pepun alla on paljon kivemman tuntunen kuin ilman. se on ensimmäinen syy miksi laudeliinaa käytetään.
 
"Aloittaja"
Laudeliinojen käyttäjät on nyt yllättäin tässä kääntyneet joidenkin tahojen silmissä saastaisiksi ihmisiksi. :D
No fine, eri asia sitten jos joku mynnähtänyt laudeliina viikkotolkulla siellä perseen alla muhii ja saunaa ei muutenkaan huolleta ja puhdisteta, mutta jos normaali siivous on ok ja laudeliina käytössä muutamalla saunakerralla kerrallaan niin en ymmärrä mikä siinä epähygienistä on?
No ei se laudeliina kyllä mitään estä kulkeutumasta lauteisiin, jos sitä ei ilmatiiviiksi ole tehty :D siksi ihmettelen kun joku perustelee liinaa hygieniasyisyä :)
 
"viola"
[QUOTE="Aloittaja";28944692]No ei se laudeliina kyllä mitään estä kulkeutumasta lauteisiin, jos sitä ei ilmatiiviiksi ole tehty :D siksi ihmettelen kun joku perustelee liinaa hygieniasyisyä :)[/QUOTE]

No ehkä samanlainen hygieeninen suoja se on kuin alushousut?
 
  • Tykkää
Reactions: Vaimo-Rakas
[QUOTE="Aloittaja";28944692]No ei se laudeliina kyllä mitään estä kulkeutumasta lauteisiin, jos sitä ei ilmatiiviiksi ole tehty :D siksi ihmettelen kun joku perustelee liinaa hygieniasyisyä :)[/QUOTE]

Varmasti estää esim. lasten mukana tulevan lian kun ovat jäähyllä juosseet heinikossa tai käyneet rannassa rypemässä.
Ihmisen ihossa on suihkusta huolimatta kuollutta solukkoa joka jää laudeliinaan, ei suinkaan sukella siitä läpi lauteisiin. Varmasti pysyy puhtaampana lauteet kun liinoja käytetään, sanoohan tuon järkikin.
 
"aloittaja"
Varmasti estää esim. lasten mukana tulevan lian kun ovat jäähyllä juosseet heinikossa tai käyneet rannassa rypemässä.
Ihmisen ihossa on suihkusta huolimatta kuollutta solukkoa joka jää laudeliinaan, ei suinkaan sukella siitä läpi lauteisiin. Varmasti pysyy puhtaampana lauteet kun liinoja käytetään, sanoohan tuon järkikin.
No meillä ei käydä jäähyillä eikä heinikossa kesken saunomisen, eikä asuta veden lähistöllä. :) Enkä usko edelleenkään, että meidän saunassa lauteet on yhtään sen likaisemmat kuin sellaisen, joilla käytössä pefletit. Likaisuus tulee ainoastaan siitä, että ei peseydy ennen kuin sinne saunaan menee tai ei pese saunaa tarpeeksi usein, eikä siitä että suihkunraikkaana istuu lauteella ilman peflettiä ja huuhtelee lauteet saunan jälkeen joka kerta. :)
 
-.-.-
:O Itse en muista käyttäneen peflettiä muuta kuin lapsena uimahallissa.
Eli meidän saunassa ei ole, eikä lapsuuden kodissa eikä mummolassakaan.

En osaa pelätä/inhota sitä hikeä mikä lauteisiin voi jäädä. Kuitenkin lauteet huuhdotaan ja aika ajoin pestään. Samaten oma kroppa tietysti pestään saunomisen jälkeen, niin en oikein ymmärrä mikä niiden peflettien tai liinojen käyttötarkoitus oikein on.
 
[QUOTE="aloittaja";28944835] Enkä usko edelleenkään, että meidän saunassa lauteet on yhtään sen likaisemmat kuin sellaisen, joilla käytössä pefletit. :)[/QUOTE]

niit löytyy muuten sellaisiakin joissa alapuolel on muovi. siitä ei kyl läpi mee mikään.

mut joo. vaikka kuinka jynssäät sitä kinnkuas siel suihkussa niin siihen lauteelle ihan varmasti tipppuu kuollutta ihoa ja hikeä joka ihan varmasti kerkiää hiukan imeytyä siihen lauteeseen ja ihan varmasti aikojen saatossa se tulee näkymään. totta on ettei se liinakaan kaikkea estä mutta sanoohan sen jo järkikin et vaikkapa se kuollut iho siihen liinaan kyllä jää. hien voit sit huuhdella pois lauteelta.

ja asiasta toiseen, kannattaa käyttää kylmää vettä huuhteluun koska kuuma vesi harmaannuttaa puuta.
 
  • Tykkää
Reactions: Vaimo-Rakas
Liinat
Käytän, paljon helpompi pestä ne laudeliinat kuin sauna. Pesen liinat ehkä noin 4 käytön jälkeen, ei ne kerrasta vielä likaistu. Ei tuo nyt paljoa pyykkiä tee, kaksi käsipyyhkeen kokoista liinaa noin kerran kuussa... Myös selän takana on pikkuinen saunatyyny, ettei seinätkään hikeenny. Mulla ei käsisuihkun teho riitä saunan seinille asti, joten vältän sen pesemistä viimeiseen saakka...
 

Yhteistyössä