rotavirus ja rokote?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja heisu81
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

heisu81

Jäsen
23.07.2012
99
0
6
heissan!

kertokaas kokemuksia. miten on tuon rotaviruksen kanssa? lapsi kohta 2kk ja pitäis osata päättää ottaako rokotetta vai ei. jotenkin mietityttää tuo nykyajan hirveä rokotteiden määrä. mitä olen kysellyt vanhemmilta ihmisiltä, esim omilta vanhemmiltani niin kaikki sanoo että ei kukaan tuntema lapsi ole joutunut sairaalaan tiputukseen kyseisen viruksen takia. ja ne vanhemmat jotka eivät ole vielä näin 2000-luvulla kuuluneet rotarokotuksen ilmaiseen piiriin ja sitä eivät ole maksaneet lapsilleen niin sanovat myös että ei ole mitään kummosempia masutauteja heidän kohdalle sattunut. onhan noita mahatauteja ollut mutta niistä kuulemma aina selvitty suht helpolla.
kuinka suuri se todennäköisyys on että lapsi sairastuu pahaan rotavirukseen ja joutuu sairaalan tiputukseen? voiko kyseisen taudin sairastaa myös lievin oirein tai olla saamatta koko tartuntaa?

Rotaviruksia on suuri joukko ja rokotteeseen on valittu niistä pahimmat. Meillä on kaksi lapsista jopa ollut rotavirusrokotetutkimuksessa mukana, kumpainenkin saivat oikeaa rokotetta. eivätkä sairastaneet mitään pahempia mahatauteja. Pienet lapset sairastavat sen yleensä pahempana, vanhemmatkin voivat sen yhtälailla saada, mutta heillä se menee yleensä pienenä mahatautina.

Tuttavapiirissä oli joitakin pahoja rotatapauksia. Muistan esikoisen kaverin äidin, joka kertoi heidän pienellä rotan vaivanneen viikon verran ja oli sairaalassa tiputuksessakin. Aina on mahdollista saada se lievempi tauti ja olla saammatta lainkaan, mutta on mahdollista saada se tiputukseen vieväkin.

Mä en osaa tuohon sanoa mitään, että kuinka suuri todennäköisyys lapsella on rotavirukseen sairastua. Mutta itse päädyin lopulta siihen, että lapselle nuo rokotteet otettiin. Ja itse asiassa juuri eilen sai 5kk neuvolassa sen kolmannen rokotteen. Kertaakaan ei ole mitään oireita niistä tullut ja ihan hyvin on rokotteet ottanutkin. Nehän annetaan suun kautta. En siis ole katunut päätöstäni. :)

Meillä taas vanha kansa aina kyseli että kai otetaan kaikki rokotteet vauvalle ja hyvä niin, he kun on todella nähneet lähipiirissä niitä pienten vauvojen kuolemia tauteihin ym.

Oikeesti, ei niitä rokotteita turhaan ole tehty. Nykyään ei tietenkään vakavia epidemioita ja tapauksia tule läheskään yhtä paljoa, kun suurin osa on rokotettu ja loput nauttii laumasuojasta.

en todellakaan ole ottanut yhdellekään niin turhaa rokotetta. pienen suolisto voi mennä todella sekaisin rokotteesta ja kipeytyä kunnolla, tai tulla suolentuppeuma, veriripulia yms... varsinkin jos imetät, niin mahis saada rota on pieni ja nopealla hoitoonviemisellä tauti on helppo yleenä.

[QUOTE="marika";28940595]en todellakaan ole ottanut yhdellekään niin turhaa rokotetta. pienen suolisto voi mennä todella sekaisin rokotteesta ja kipeytyä kunnolla, tai tulla suolentuppeuma, veriripulia yms... varsinkin jos imetät, niin mahis saada rota on pieni ja nopealla hoitoonviemisellä tauti on helppo yleenä.[/QUOTE]

Mihin perustat nuo väitteesi noista oireista, jos sinulla ei kerran omakohtaista kokemusta ole?

Että minua kyrsii nämä itsekkäät ihmiset!!

Ja AP:lle, olen kolmelle lapselleni ottanut kaikki neuvolan rokotteet, myös rotan. Kenellekkään ei ole tullut mainittavia oireita. Joillain tuttavien lapsilla on hetken saattanut olla masu normaalia löysempänä, ei juuri muuta.

Mutta sitten taas tiedän todella monta tapausta, jotka ovat tosiaan olleet sairaalahoidossa rotaviruksen takia. Ja jokainen heistä on sanonut taudin olleen kamala!

Ja mitä tulee tuohon imetykseen...Niin täysimetyksellä olivat nämäkin rotaviruksen saaneet. Vaikka imetys lisääkin vastustuskykyä, ei se ole kuitenkaan rokote.

[QUOTE="niinno";28940714]Mihin perustat nuo väitteesi noista oireista, jos sinulla ei kerran omakohtaista kokemusta ole?

Että minua kyrsii nämä itsekkäät ihmiset!!

Ja AP:lle, olen kolmelle lapselleni ottanut kaikki neuvolan rokotteet, myös rotan. Kenellekkään ei ole tullut mainittavia oireita. Joillain tuttavien lapsilla on hetken saattanut olla masu normaalia löysempänä, ei juuri muuta.

Mutta sitten taas tiedän todella monta tapausta, jotka ovat tosiaan olleet sairaalahoidossa rotaviruksen takia. Ja jokainen heistä on sanonut taudin olleen kamala!

Ja mitä tulee tuohon imetykseen...Niin täysimetyksellä olivat nämäkin rotaviruksen saaneet. Vaikka imetys lisääkin vastustuskykyä, ei se ole kuitenkaan rokote.[/QUOTE]

mua taas kyrsii se, että uskotaan vaan kaikkea mitä terkkari suosittelee ja sit saa monet jälkeenpäin katua, ku pienen suolisto menee ihan sekaisin yms. todella laajaan tuttavapiiriin mahtuu kuules todella monta tapausta ja osalle terkkari on joutunut pahoittelemaankin, kun ei ole kertonu haittavaikutuksista. kaikille ei onneks tule siitä mitn haittiksia, mut aivan liian monelle. voi pieni vauva, ku se ei voi sanoa juuta eikä jaata asiaan.. :/ voit vaikka googlta kuinka osa on kertonu niiden haittavaikutuksista.. joo kaikki on varmaan vaan uskomusta ja luuloa ja sattumaa.. :O

Minulla neljä lasta, nuorin kohta vuoden.
Kolmen vanhimman aikana ei ollut rotavirusrokotetta olemassa.
Vanhimmalla oli 1 vuotiaana oksennustauti ja ripuli kyllä, tiedä sitten mitä oli, mutta ihan kotihoidolla mentiin :)
Toiseksi vanhimmalla oli 2 vuotiaana oksennustauti ja ripuli, en siitäkään tiedä mitä oli, mutta kotihoidolla mentiin... ja noro on käynyt kaatamassa koko perheen pari krt, mut vaikea siis sanoa onko ollut meidän perheessä rotaa vai ei!

Meillä kaikki kolme olleet jo vatsavaivaisia ja moniallergisia ennen 2kk ikää jolloin rotarokotteet ovat saaneet. Esikoiselle kustannettiin itse rokotussarja ja näillä jälkimmäisillä kuuluneet jo rokotusohjelmaan. Esikoisella en muista olisiko vatsavaivat tai ummetus yhtään pahentuneet rokotteiden seurauksena, ainut mitä jännitettiin oli se, että päätyykö rokote sinne asti minne pitää vai oksentaako heti (paha refluksi), kun vielä itse maksettiinkin rokotteet. Kaksoset huusivat kaksi viikkoa jonkun noista rokotteen jälkeen ja etenkin se rokotusilta oli kauhea, olivat niin kipeitä että ei kärsinyt koskea ilman kipulääkettä. Toki saivat monta muuta rokotetta samalla, että saattoi johtua siitäkin. tälle neljännelle aion myös ottaa. Kaikki saavat kaikki rokotusohjelmaan kuuluvat rokotteet. Tosin tuo pneumokokkirokote oli rokotekokeilussa esikoisen kohdalla -ei osallistuttu eli ei ole saanut ja korvakierre oli paha. Kaksoset on saaneet pneumokokkirokotteet ja korvakierteisiä ovat myös.

jatkan vielä... kakka meni vihreäksi kaikilla rotarokotteen jälkeen, mutta en voi sanoa johtuiko pelkästään siitä vai myös allergioista. Tällä neljännellä lapsella näen nyt vasta ekaa kertaa millaista on vauvan normaali kakka. Aiemmilla kolmella kakka ollut alusta asti "epänormaalia".

Meidän vauva sai kaikki rotarokotteet tänä vuonna, eikä kertaakaan tullut mitään oiretta. Ei myöskään kenenkään kaverin vauvalle ole tullut mitään, eikä kukaan ole sairastunutkaan rotaripuliin.

Rokotusten alkamisen jälkeen muuten on säästetty paljon sairaalapäiviä pikkulasten ripulin vuoksi, eli kyllä se rokote suuressa mittakaavassa ihan oikeasti toimii.

Ei otettu rokotetta, kun tiesin ettei lapsi mene esim päiväkotiin, missä riski saada tartunta kasvaa huomattavasti. Toki huono tuuri voi aina olla, että sen voi takuulla saada muualtakin, mut luotetaan enemmän hyvään käsihygieniaan ja itse en oo koskaan ollut mahataudissa.

Otin rokotteet. Ei aiheuttanut mitään oireita. Mikäli joku aikoo jättää rokotukset ottamatta, minusta se pitäisi tehdä oikeaan tutkimustietoon tutustumisen jälkeen. Oikeaa tietoa EI ole: "asiantuntijat" keskustelupalstoilla, blogit, magneettimedia tai verkkomedia.org tai muut huuhaa julkaisut.

[QUOTE="marika";28940595]en todellakaan ole ottanut yhdellekään niin turhaa rokotetta. pienen suolisto voi mennä todella sekaisin rokotteesta ja kipeytyä kunnolla, tai tulla suolentuppeuma, veriripulia yms... varsinkin jos imetät, niin mahis saada rota on pieni ja nopealla hoitoonviemisellä tauti on helppo yleenä.[/QUOTE]

Väärää tietoa! Imetys EI suojaa rotavirukselta, ellei juuri sillä hetkellä äidillä ole itsellään aktiivisena virus elimistössä. Juuri tämän takia se on otettu rokotusohjelmaan mukaan ja nyt sen saa ihan ilmaiseksi. Itse vielä maksettiin kahdelle ensimmäiselle lapselle tuo rokotus aikanaan. Tauti ei myöskään ole välttämättä mitenkään helppo, vaan vetää todella huonoon kuntoon varsinkin vauvan/pienemmän lapsen. Kolmas lapsemme tämän viruksen nimittäin ehti jostain nappaamaan ennenkuin rokotusta ehti saamaan ja kyllä siinä oli hengen lähtö ihan puolesta tunnista kiinni silloin. Vaikka hän tämän vauvana sairasti, kehotettiin silti sairaalasta, että rokotukset annetaan jatkossa, koskapa tästä on montaa muotoa liikkeellä.

En lukenut ketjua, mutta kerron omasta kokemuksesta.

Viime kesälomalla 3v.(perusterve) lapseni sairastui rotaan. Olen itse sairaanhoitaja, joten ajttelin että pärjäämme hyvin kotona. Aloitin heti antamaan Floridralia lapselle ja sainkin hänet juomaan sitä oman painonsa mukaisen päivittäisen annoksen. Myös ruokaa meni ihan ok. Tästä huolimatta alle 2 vrk siitä kun tauti alkoi, lapseni oli sairaalassa tipassa :(

Oltuaan 24h tipassa yritettiin tippa ottaa pois, mutta ei onnistunut. Mikään ei imeytynyt ja lapsi väsähti heti. Tiputusta jatkettiin vielä 24h. Pääsimme kotiin. Kesti vielä ainakin viikon ennen kuin lapsen voimat alkoivat palautua edes jotenkin. Ja ne kivut mitä lapsella sairaalassa oli olivat kamalia. Lapseni vaan huusi, kun maha oli niin kipeä. Olis selvästi aivan tuskissaan. Onneksi sairaalassa sai suoraan suoneen kipulääkettä.

Olen itse aika epäileväinen uusien rokotusten suhteen. Perheessämme on nyt pieni vauva ja en miettinyt hetkeäkään otanko rota-rokotteen. Todellakin otin!

meillä ei otettu rokotetta syystä että ei silloin kuulunut ohjelmaan eikä kukaa siitä 2004 mitää puhunu.

nyt jos oltas valinnan edessä niin ottaisin. Mieluummin rokote kuin sairaalan eristyshuone.

Eskoisen aikana rota-rokote ei ollut rokoteohjelmassa, eikä neuvolan terkkari puhunut rokotteen ostomahdollisuudesta.

Kuopus on nyt saanut kaksi ekaa rokotetta ja kolmas todennäköisesti jätetään ottamatta. Niin inhottavat oireet tullut noista kahdesta ekasta annoksesta.
Jos voisin kääntää aikaa taaksepäin, jätettäisiin nuot kaksi ekaa annosta myös ottamatta.

Lähipiirissäni ei ole yhtään rotan sairastanutta lasta, ei aikuistakaan. Enkä tunne ketään, joka olisi vatsataudin vuoksi joutunut sairaalaan.

Meillä sairastui kolme lapsista rotaan.Silloin 7v,2, ja 4kk.jokainen joutui käymään sairaalassa mutta nuorimmainen joutui sisälle.Kunto heikkeni tipasta huolimatta ja nenämaha letku laitettiin.Silti kaikki tuli "läpi".Kun olin käymässä kotona minulle soitettii että voisinko tulla heti,vauva todella huonossa kunnossa.Ikinä en halua tuollaista puhelua.Joten kahdelle seuraavalle otin rota rokotteet.

Yhteistyössä