eli kodinhoitotuki loppuu 1,5vuotiaana harva mies suostuu jäämään kotiin naisen palkalla elämään..

• Viestiketjun aloittaja näinnköö
  • Ensimmäinen viesti
"hep"
Onneks mä olen lapseni tehnyt, mutta mun mies ei välttämättä olis jäänyt kotiin tai jos olis käänut, ni mä kun palaisin töistä ni lapset hilluis yökkärit päällä himas, eikä ulkoilis varmaan yhtään. Hmm.
Niin ei niistä terveitä voi kasvaa jos Äiti ei huolla. Kamala kohtalo jos kotonakin joutuu olemaan yökkärissä...

Kamala kun te tuomitsette miehenne. Ette voi vetää johtopäätöksiä mitä se todella olisi muutamien satunnaisten kertojen perusteella jotka olette antaneen miesten hoitaa lapsia koko päivän. Ja eihän miehet opikaan jos emäntä on kokoajan kyttäämässä mitä tehdään. Miesten kasvatusmetodit on varmaan hieman eriävät äideistä. Mutta onko se lapsen kannalta huono? minusta ei. Oppivat että asioita voidaan tehdä eri tavoin ja silti päästä kokolailla samaan tulokseen.

Ei me äidit mitään sen kummallisempia otuksia olla kuin miehetkään. Meidät on vaan roolitettu toisin ja luojan kiitos roolitus on katoamassa pikkuhiljaa. Se on aikansa elänyt juttu ja toimi ennen muinoin kun elämä oli kokolailla erilaista.

"vieras"
Oikeastiko suuri osa äideistä on työttömiä ?? Jos äideillä on työpaikka odottamassa niin eikö ne palaa töihinsä kun kodinhoidontukikausi päättyy ??
No enpä aio palata vakituiseen työsuhteeseeni, koska haluan olla lapsen kanssa kotona. Eipä siis auta muu kun irtisanoutua työstäni ja heittäytyä työttömäksi. Kiitos vaan hallitus, täähän oli kannattavaa molemmin puolin.

herrt
Alkuperäinen kirjoittaja ghlkhgjfklhjgklöhgj;28925699:
..jatkan vielä, että itselläni olisi asiat hyvin, vaikka olisin vasta raskaanakin.
Mutta kyllä todella paljon huolestuttaa lasten hyvinvointi!

Miksi aina säästetään tai "säästetään" sieltä väärästä päästä. Kaveri on lakimies ja Jopa hän puhuu samaa. Että esim. verotusta voisi muuttaa siten että oikeasti tulisi säätöjä. Ja niitä tulisi nimenomaan sinne päähän, jotka ei sen rahan menetyksestä kärsi!
KENEN tehtävä ensisijaisesti on huolehtia lasten hyvinvoinnista? Eikös se ole vanhempien edelleen. JA he pystyvät sen tekemään ihan 100% ilman tukia kun vaan asia suunnitellaan ja siihen paneudutaan.

Mutta sen Vauvakuumeisen äidin mielessä ei häivähdäkään tälläiset asiat. Muksu on saatava alulle ja sitten vasta kun on maailmassa aletaan miettiä että mitäs nyt. Onhan tää perkele aika hurjaa jos ihmiset kehtaa sanoa että lasten hyvinvointi on kiinni siitä että ei saa 300€/kk valtiolta. Menkään nyt itteenne ja miettikää. Tuo on mukava lisä. MUTTA EI SEN PIDÄ vaikuttaa teidän valintoihin yhtään sen enempää. Järjestelette ympärillä asiat sitten sen mukaan.

LASTEN paras on se että vanhemmat osaavat suunnitella elämää ja olla realistisia oman talouden kantokyvyn suhteen.

"jjjj"
[QUOTE="vieras";28925737]No enpä aio palata vakituiseen työsuhteeseeni, koska haluan olla lapsen kanssa kotona. Eipä siis auta muu kun irtisanoutua työstäni ja heittäytyä työttömäksi. Kiitos vaan hallitus, täähän oli kannattavaa molemmin puolin.[/QUOTE]

No mene osa-aikaiseksi ja miehesi myös. Miten sinä munattomana olet oikeutetumpi olemaan kotona lapsen kanssa. Lapsikin jopa saattaa enemmän tykätä isistä kuin äitistä. Et ole mitenkään sen mystisempi olento lapselle (paitsi jos olet tekemällä itsestäsi sellaisen tehnyt).

"vieras"
[QUOTE="jjjj";28925767]No mene osa-aikaiseksi ja miehesi myös. Miten sinä munattomana olet oikeutetumpi olemaan kotona lapsen kanssa. Lapsikin jopa saattaa enemmän tykätä isistä kuin äitistä. Et ole mitenkään sen mystisempi olento lapselle (paitsi jos olet tekemällä itsestäsi sellaisen tehnyt).[/QUOTE]

Miehellä on viisinkertainen palkka omaani verrattuna. Mitä luulet, kannattaako kotiin jääminen? Toiseksi, hän ei halua jäädä kotiin, minä taas haluan. Ja olen päättänyt jäädäkin. Tukimuoto vaan siten vaihtuu, ja rahaa tulee enemmän. Kovin siis säästäväistä hallitukselta.. No, onneksi työttömiä kohdellaan silkkihansikkain, saadaan jopa tienata ekstraa tukia menettämättä! ;)

"jaahas"
[QUOTE="mmmmm";28925639]Peesi.

SITÄ SAA MITÄ TILAA. Eli jos syyttävää sormea halutaan osoittaa, sen voi osoittaa osin jurikin näitä pitkäaikaiskotiäitejä kohtaa. Kiitos heidän järjestelmää on muutettava kun se ansiotyö ei ole kiinnostanut kun tuen varassakin on voinnut elää.

Hyvä järjestelmä oli mutta kiitos "väärinkäytön" se on nyt historiaa. QUOTE]

Jotain en nyt ymmärrä..
Tarkoitetaanko pitkäaikaiskotiäideillä nyt niitä jotka ovat olleet kotona sen kolme vuotta vai yli sen? Jos yli sen, niin miten tämä kotihoidontuen uudistus vaikuttaa heidän syrjäytymisriskiin tai tukien varassa elämiseen? Eivätkös he elä kotona ihan eri tuilla sen kolmen vuoden jälkeen..
Tai sit en taas vaan tajua..

[QUOTE="vieras";28925723]No mun korvaani 1,5 ja melkein 2 v on aika sama. 1 v 10 kk ikäisestä kun puhutaan. On se musta aika nuori.[/QUOTE]

Se on ihan toinen asia onko lapsi silloin pieni vai ei. Se on ihan toinen keskustelu. Kommentoin vain väitettä, että kotihoidontuki loppuisi äidiltä jo lapsen ollessa 1,5-vuotias.

Like never
Meillä mies sanoi eilen tämän uutsien kuultuaan, että hän ei jää todellakaan kotiin. Hänellä on niin paljon isompi palkka kuin minulla vaikken itsekään pienituloinen ole.

"vieras"
Minä olen ihan valmis talkoisiin ja luopumaan vuoden kotihoidontuesta. Epäilen vain suuresti että tämä ei ole Se ratkaisu muiden joukossa, jolla saadaan tämän maan ongelmia ratkaistua. Kaikkea pitää yrittää, joskus vain käy niin että sen edestä löytää minkä taakseen jättää.
Aion hoitaa jokaisen lapseni vähintään 3vuotiaaksi kotona, tuettiin tai ei!!

eh
Arvelen, että syntyvyys kääntyy laskuun. Onko se hyvä vai huono asia siitä voi olla monta mieltä. Maapallon mittakaavassa on hyvä, jos ihmisiä on vähemmän ja luonnonvarat riittävät paremmin. Suomen mittakaavassa herää kysymys siitä riittääkö työikäisen väestön määrä tulevaisuudessa vai vinoutuuko väestörakenne huolestuttavasti.

"vieras"
Arvelen, että syntyvyys kääntyy laskuun. Onko se hyvä vai huono asia siitä voi olla monta mieltä. Maapallon mittakaavassa on hyvä, jos ihmisiä on vähemmän ja luonnonvarat riittävät paremmin. Suomen mittakaavassa herää kysymys siitä riittääkö työikäisen väestön määrä tulevaisuudessa vai vinoutuuko väestörakenne huolestuttavasti.
No mä arvelen, että lapsia vaan tehdään tiheämmin, jos jo noin aikaisin joutuisi muuten laittamaan lapset hoitoon.

"vieras"
Ja väestörakenne on nytkin jo huolestuttavan vino. Liikaa vanhuksia suhteessa nuorempiin. Ei riitä työntekijät. Vanhustenhoidossa olisi työpaikkoja, mutta moni ei halua sinne kouluttautua. Ilman koulutusta, et voi sinne töihin mennä.

yksi allekirjoittanut
HEI! ALLEKIRJOITUKSIA NETTIADRESSEIHIN JOIHIN NÄYTTIKIN OLEVAN VIITAUSTA TOISEN OTSIKON ALLA

http://www.adressit.com/allekirjoitukset/kodinhoidontuen_jakaminen_perheiden_paatettavaksi/start/110

http://www.adressit.com/allekirjoitukset/aidin_oikeutta_kotihoidontukeen_ei_saa_rajata/

tuykujkhhjkghjgk
KENEN tehtävä ensisijaisesti on huolehtia lasten hyvinvoinnista? Eikös se ole vanhempien edelleen. JA he pystyvät sen tekemään ihan 100% ilman tukia kun vaan asia suunnitellaan ja siihen paneudutaan.

Mutta sen Vauvakuumeisen äidin mielessä ei häivähdäkään tälläiset asiat. Muksu on saatava alulle ja sitten vasta kun on maailmassa aletaan miettiä että mitäs nyt. Onhan tää perkele aika hurjaa jos ihmiset kehtaa sanoa että lasten hyvinvointi on kiinni siitä että ei saa 300€/kk valtiolta. Menkään nyt itteenne ja miettikää. Tuo on mukava lisä. MUTTA EI SEN PIDÄ vaikuttaa teidän valintoihin yhtään sen enempää. Järjestelette ympärillä asiat sitten sen mukaan.

LASTEN paras on se että vanhemmat osaavat suunnitella elämää ja olla realistisia oman talouden kantokyvyn suhteen.
Sinulla ei selvästi ole itselläsi ollut ongelmia rahan riittävyydessä.
Mutta onko se oikein että, että ne jotka eivät ole samalla viivalla ja tienaa yhtä hyvin, mies ja nainen tasaveroisesti, eivät saa hankkia lapsia, tai sitten lapset joutuvat kärsimään. Riippuu lapsen luonteesta minkä ikäisenä on hoitoon kykenevä.
Oman superherkän ja sairaan lapsen kanssa se tilanne olisi ollut ihan katastrofi!!

Ajattelet osin samalla tavalla kuin päättäjät, yksioikoisesti ja kunhan kaikki näyttää paperilla hyvältä.

Totuus on vaan että maailma ei aina pyöri niin. Kaikki ei ole mustavalkoista. Voi voi!

säpäle harmaana
[QUOTE="vieras";28925862]Minä olen ihan valmis talkoisiin ja luopumaan vuoden kotihoidontuesta. Epäilen vain suuresti että tämä ei ole Se ratkaisu muiden joukossa, jolla saadaan tämän maan ongelmia ratkaistua. Kaikkea pitää yrittää, joskus vain käy niin että sen edestä löytää minkä taakseen jättää.
Aion hoitaa jokaisen lapseni vähintään 3vuotiaaksi kotona, tuettiin tai ei!![/QUOTE]

Niinpä. Ne, jotka tosiaan lapsensa kotona haluavat hoitaa, tekevät sen joka tapauksessa. Tämä uudistus tuskin muuttaa asiaa ainakaan parempaan suuntaan. Naisia ei saa töihin pakottamalla miehet kotiin. Jos halutaan säästöjä, kotihoidontuki pienemmäksi tai lyhyemmäksi. Jos halutaan naiset töihin, pitäisi saada kannustimia ja houkuttimia sinne työmarkkinoiden suuntaan.

[QUOTE="vieras";28925737]No enpä aio palata vakituiseen työsuhteeseeni, koska haluan olla lapsen kanssa kotona. Eipä siis auta muu kun irtisanoutua työstäni ja heittäytyä työttömäksi. Kiitos vaan hallitus, täähän oli kannattavaa molemmin puolin.[/QUOTE]

Tästä omasta halustasi et voi syyttää yhteiskuntaa. Miksi minun pitäisi maksaa siitä, että sinä haluat olla kotona ja haluat olla niin paljon, että olet valmis irtisanoutumaan omasta vakituisesta työpaikastasi?? Mun mielestä sinulle ja muille samanlaisella ajatusmaailmalla varustetuille ei tarvitsisi maksaa edes työttömyyskorvausta. Ihmeellinen minäminä-asenne!

Etkä sinäkään puhunut sanaakaan kirjoituksessasi lapsen parhaasta. Vaan vain omista haluistasi. Surullista.

säpäle harmaana
Tästä omasta halustasi et voi syyttää yhteiskuntaa. Miksi minun pitäisi maksaa siitä, että sinä haluat olla kotona ja haluat olla niin paljon, että olet valmis irtisanoutumaan omasta vakituisesta työpaikastasi?? Mun mielestä sinulle ja muille samanlaisella ajatusmaailmalla varustetuille ei tarvitsisi maksaa edes työttömyyskorvausta. Ihmeellinen minäminä-asenne!

Etkä sinäkään puhunut sanaakaan kirjoituksessasi lapsen parhaasta. Vaan vain omista haluistasi. Surullista.
Eli sinä ihan oikeasti luulet, että nämä halut muuttuvat, kun kotihoidontuki korvamerkitään. Tuossahan on hyvä esimerkki siitä, että jos töihin ei haluta, tämä muutos ei auta yhtään, vaan kotihoidontuen sijasta näille tyypeille maksetaan vain korkeampaa työttömyysturvaa. Sen takiahan tämä juttu niin pyllystä onkin.

säpäle harmaana
[QUOTE="sara";28925987]täh,jos se puolitetaan 3vuotiaasta niin eikö se ole just sen 1,5v?[/QUOTE]

Hoitovapaa alkaa vasta, kun lapsi on lähes vuoden ikäinen (vanhempainvapaat loppuu) ja kestää kolmevuotiaaksi asti.

justiinsa
Monien kommenttien perusteella varmaan uudistusten jälkeen aletaan sitten ajatella niistä jotka 1,5 vuotiaana vievät lapsensa hoitoon, että "tuo ei siis halunnut jäädä lastaan kotiin hoitamaan, ei se ole rahasta kiinni, kyllä ne hoitaa kotona jotka oikeasti haluaa". Huhhuh. Itsellä ei ainakaan olisi ollut varaa jäädä kotiin jos uudistus olisi aiemmin tehty ja mies ei olisi suostunut jäämään. Juu, ja ihan hyvä isä on ollut, mutta ei vaan ehkä ihan paras juuri KOTI-isäksi. Itse taas jaksoin olla kotona, usein kyllä hammasta kiristellen, mutta lapsen takia.

Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;28925983:
Eli sinä ihan oikeasti luulet, että nämä halut muuttuvat, kun kotihoidontuki korvamerkitään. Tuossahan on hyvä esimerkki siitä, että jos töihin ei haluta, tämä muutos ei auta yhtään, vaan kotihoidontuen sijasta näille tyypeille maksetaan vain korkeampaa työttömyysturvaa. Sen takiahan tämä juttu niin pyllystä onkin.
Muutos ihmisten asenteissa voi viedä aikaa. Mutta eiköhän niitä keinoja keksitä... Ja asennemuutosta Suomi kyllä tarvitseekin. Ainakin tätäkin ketjua lukemalla olen tullut siihen tulokseen, että monet perheet (lue naiset) luulevat, että kotihoidontukijärjestelmä on luotu sitä varten, että naiset saavat olla kotona ja pääsevät hulimaan töistä kotiin sillä "lasten parhaan ja edun" varjolla. Huh huh.

Itsekin olen ollut vuosia kotona. Välillä tuli kotihoidontukea erisuuruisina määrinä ja välillä ei tullut yhtään mitään. Mutta en ollutkaan kotona siksi koska saan siitä rahaa ja hyvän tekosyyn olla pois töistä, vaan meillä ratkaisu oli tehty oikeasti lasten parhaan takia. (syistä joita en tässä ala erittelemään) Mulle tai meille se raha ei ollut syy jäädä kotiin tai alkaa kikkailemaan asian kanssa. Se oli vain mukava plussa mikä saatiin. Olisin ollut kotona vaikka koskaan mitään rahaa ei olisi annettukaan.

En voi olla huvittumatta siitä että nyt kun tuo uudistus on tulossa, niin yks kaks ei miehille olekaan niin tärkeää se lasten hoitaminen kotona tiettyyn ikään saakka.
Eikös kaikki kotiäidit täällä ole kilpaa puhuneet lapsen parhaaksi, yhdessä tehdystä ratkaisusta? Mites nyt suut pannaan kun töihin pitäis lähtee ja mies jäisi hoitamaan lapsia? Äidit kiljuu miten kaikki menny nyt pilalle uudistuksen takia ja kuka mies se nyt jäisi lasta hoitamaan? Tästä paistaa niin hienosti rivien välistä tietyt jutut!
Ja olettaisin ja toivoisin että lapsia hankitaan sitten kun heidät on vara elättää ja myös niillä äideillä on se työpaikka odottamassa paluuta.
Minusta tämä on ihan hyvä asia, sopii miestenkin kokeilla kotona olemista, saavat hekin nauttia kesken työuran lomailusta. Ja nainenkin saa välillä olla se joka elättää, ei huono juttu ollenkaan.
Meillä on muksut tehty jo, ei vaikuta enää meihin, mutta ei olisi haitannut vaikka olisi tämä toimintamalli ollut jo silloin koska meillä hoitovapaat jaettiin joka tapauksessa.

Yhteistyössä