Ei uutta omakotitaloa nyt taida rakennuttaa/rakentaa edes perähikiälle alle 260t, ellei raada itse niska limassa.

• Viestiketjun aloittaja KVL
  • Ensimmäinen viesti
"Santturi"
Femin:nin juttu nyt on kussut jo niin monta kertaa, että valehtelee silmät päästä. Lopeta jo! Tai sitten sua itseä on vedätetty kuus nolla. Oikeasti, et voi tosissasi luulla edes palstamammoja niin tyhmiksi, että uskovat tuota juttuasi.

"vieras"
[QUOTE="femin";28911369]Tutut ostivat 2012 n.120m2 (asuinpinta-ala) elementtitalon avaimet käteen-systeemillä. Hieman itse auttoivat raksalla ja hintaa tuli 130 000e. (Vaikka ottivat isommat ikkunat, takan ja jotain muutakin ekstraa...) Mielestäni ihan hieno ja laadukas talo tuli pienellä rahalla. :)[/QUOTE]

1. Älvsbytalojen pakettiin ei kuulu takka
2. Ainakaan meidän edelliseen taloon (älvari, hongatar) ei saanut ikkunoita suuremmaksi
3. Laadukas talo? Älvari? Et taida tietää taloista mitään.

[QUOTE="piia";28911762]Tunnemme paikallisia rakentajia, valokuvia rakennusvaiheesta ja selvitys rakentamisen eri vaiheista. Esimerkiksi.[/QUOTE]

"Valokuvia rakennusvaiheesta ja selvitys rakentamisen eri vaiheista" :D Aivan erityistä huomiota lienee kiinnitetty niiden yksityiskohtien valokuvaamiseen ja dokumentointiin, jotka kristallipallo kertoi riskirakenteiksi?

Jos postaisin tähän ketjuun kuvia meidän talomme rakennusvaiheesta, niin olisipa mukava tietää, mitä niistä selviäisi. Kenties se, että taloahan siinä tehdään?

uteliasvili
Minä olisin todellakin ollut kiinnostunut talosta, jos sen olisi oikeasti saanut alle 140ke tekemällä jotakin itse. Tiedän, että älvari on halpis talo muovimattoineen, mutta meillä ei ole muuhun varaa.
Otin älvsbytalojen edustajalta selvää itse (voitte soittaa ihan itsekin sinne, jos kaivertaa) ja ei ole mahdollista saada alle 140.000 taloa.
Ehdin jo innostua :/ Tonttikin meillä olis jo..

tässä esimerkkiä
Minä olisin todellakin ollut kiinnostunut talosta, jos sen olisi oikeasti saanut alle 140ke tekemällä jotakin itse. Tiedän, että älvari on halpis talo muovimattoineen, mutta meillä ei ole muuhun varaa.
Otin älvsbytalojen edustajalta selvää itse (voitte soittaa ihan itsekin sinne, jos kaivertaa) ja ei ole mahdollista saada alle 140.000 taloa.
Ehdin jo innostua :/ Tonttikin meillä olis jo..
Siinä sulle 146 000 euroa maksava täysin uusi ei-älväri. Juu, ei järin iso, mutta kaikki eivät rakenna 200 neliön taloa. Eikä tarvi sormia liata, kun kaikki kuuluu hintaan.

Myytävät Asunnot, omakotitalo, 4 huonetta, Kotihalme/Puujaakola, Tyrnävä, Pohjois-Pohjanmaa, 900897 - Etuovi.com

"femin"
[QUOTE="Hanna";28911748]Älvarin talopakettiin ei edes kuulu takka.... Kaikissa malleissa ei saa ikkunoita suurentaa ja meidän talomallissa ainoastaan olohuoneen ikkunoita oli mahdollisuus suurentaan.
Älvsbytaloilla ei saa tehdä perustuksia itse. Silloin lähtee rakennetakuu ja älvari ei vastaa mahdollisissa ongelmista, joita ilmenee pystytyksessä. Mikä on ihan ymmärrettävää![/QUOTE]

Kuten alussa sanoinkin, niin ottivat taloon jotain ekstraa mm. sen takan. :) Varmaan onkin hieman eri asia nuiden perustusten kanssa, jos on ammattilainen tekemässä. Ja kyseisen perheen isä on rakennusalanammattilainen.

Mutta en jaksa täällä koko päivää jankuttaa samasta asiasta. Jotkut uskoo ja jotkut ei, se ei mun maailmaa kaada, kun itse tiedän puhuneeni totta. :)

"vieras"
http://kuluttaja.etuovi.com/crometapp/product/realties/common/public/search/item/item.jsp?portal=eo&list_id=13775945800750&itemcmd=move6&listSize=72&doListClickStat=true&itemgroup_id=50.1&itemgroup_id=50.7&item_id=41.2127323

[QUOTE="femin";28911839]Kuten alussa sanoinkin, niin ottivat taloon jotain ekstraa mm. sen takan. :) Varmaan onkin hieman eri asia nuiden perustusten kanssa, jos on ammattilainen tekemässä. Ja kyseisen perheen isä on rakennusalanammattilainen.

Mutta en jaksa täällä koko päivää jankuttaa samasta asiasta. Jotkut uskoo ja jotkut ei, se ei mun maailmaa kaada, kun itse tiedän puhuneeni totta. :)[/QUOTE]

Puhut varmaankin niin totta kuin osaat, mutta yhtä varmaa on se, että laadukasta 120m2 taloa ei tehdä avaimet käteen -toimituksena 130ke. Tästä on ihan turha edes keskustella.

Älvärissä on käsittääkseni puinen rossipohja, joten vaatinee takan alle erillisen valun?

"femin"
[QUOTE="vieras";28911779]1. Älvsbytalojen pakettiin ei kuulu takka
2. Ainakaan meidän edelliseen taloon (älvari, hongatar) ei saanut ikkunoita suuremmaksi
3. Laadukas talo? Älvari? Et taida tietää taloista mitään.[/QUOTE]

Ei kuulu pakettin ei, mutta kyllä älvsby taloonkin takan saa, jos haluaa. :)

Ikkunoiden suurentamisesta en ole ihan varma. Ei sitten varmaan ole suurennettu, mutta jotain ekstraaa oli vielä takan lisäksi otettu.

Laadustahan voi olla montaa mieltä. Varmastikin mulle sana "laatu" tarkoittaa jotain muuta kuin sulle ja todennäköisesti kun sä kehut jotain asiaa laadukkaaksi, niin Donald Trump kuolis nauruun, kun kuulis. ;)

"Annica"
Alkuperäinen kirjoittaja Isämies;28911850:
Puhut varmaankin niin totta kuin osaat, mutta yhtä varmaa on se, että laadukasta 120m2 taloa ei tehdä avaimet käteen -toimituksena 130ke. Tästä on ihan turha edes keskustella.

Älvärissä on käsittääkseni puinen rossipohja, joten vaatinee takan alle erillisen valun?
Joo vaatii. Takkavarauksen saa älvarin puolelta. Eli ne tekee sinne kohtaan X se valun kyllä. Takan hankit ja asennat itse.

"femin"
Alkuperäinen kirjoittaja Isämies;28911850:

Siis se hinta saattoi olla vaikka 139 000e, en muista tarkkaan, mutta oli ainakin alle 140 000. Itse en rakentamisesta tiedä paljon mitään, mutta kyllä heillä ihan oikea takka siellä älvärissä on. :D

fdsdsf
Alkuperäinen kirjoittaja tässä esimerkkiä;28911826:
Siinä sulle 146 000 euroa maksava täysin uusi ei-älväri. Juu, ei järin iso, mutta kaikki eivät rakenna 200 neliön taloa. Eikä tarvi sormia liata, kun kaikki kuuluu hintaan.

Myytävät Asunnot, omakotitalo, 4 huonetta, Kotihalme/Puujaakola, Tyrnävä, Pohjois-Pohjanmaa, 900897 - Etuovi.com
Kolmion kokoinen maalaamaton talo, ilman autotallia yms. Ruokamulta on kallista yms. Kun talon maalaa, laittaa puutarhaa ja rakentaa tallin, niin hinta kohoaa kummasti. Lisäksi pienet ikkunat talossa ja pienet huoneet. Neliöitä saman verran, kuin keskiverto kolmiossa. Sijainti taas tuo Tyrnävä. Sielläpäin talot ovat halpoja. Täällä Etelä-Pohjanmaalla sama talo maksaisi vähintään 40ke enemmän.

uteliasvili

Meillä on nyt 90m2 rivari ja tila alkaa loppua kesken. Tarvitsemme isomman asunnon. Lisäksi Tyrvältä meidän työmatka olisi yli 3h/suunta, joten ei kiitos.
Täällä maksaa hyvin tavallinen ja riisutun mallinen omakotitalo 120m2 aivan minimissään 190ke.

"sasa"
Kyllä noi on ihan kauheimpia kaikista, kun pellolle rakennetaan riviin pieniä parakkeja. Sitten kaikkia pikkujuttuja kuten erityisesti autokatoksen kulmalla oleva syöksytörvi, joka päättyy puolen metrin korkeuteen. Miksi ihmeessä? Kaunistaako hulekaivoa kun se on kamalan trötön nokassa taivaalla?

[QUOTE="sasa";28911911]Kyllä noi on ihan kauheimpia kaikista, kun pellolle rakennetaan riviin pieniä parakkeja. Sitten kaikkia pikkujuttuja kuten erityisesti autokatoksen kulmalla oleva syöksytörvi, joka päättyy puolen metrin korkeuteen. Miksi ihmeessä? Kaunistaako hulekaivoa kun se on kamalan trötön nokassa taivaalla?[/QUOTE]

Samaa mieltä siitä, että ihan hirveähän tuo torppa on, mutta sen autokatoksen kulmalla olevaa rännikaivoa näytti kyllä olevan mahdollista pudottaa se parikymmentä senttiä ilman, että ränni vielä roiskisi veden ohi. Ja nouseehan tuo maanpintakin pihan rakentamisen johdosta vielä vähän.

noh noh tyttö
[QUOTE="sasa";28911911]Kyllä noi on ihan kauheimpia kaikista, kun pellolle rakennetaan riviin pieniä parakkeja. Sitten kaikkia pikkujuttuja kuten erityisesti autokatoksen kulmalla oleva syöksytörvi, joka päättyy puolen metrin korkeuteen. Miksi ihmeessä? Kaunistaako hulekaivoa kun se on kamalan trötön nokassa taivaalla?[/QUOTE]

no kai tuo nyt paljas silmäkin sanoo, että talossa näyttäis olevan vielä pihatyöt kesken, kuten syöksytorven ja kaivon asennus oikeaan kohtaan

"Vieras"
Vuonna 2013 on sellainen kansallinen tilanne että pari vuotta vanhasta omakotitalosta ei voi odottaa saavansa voittoa myydessä. Kiinteistökauppa on jäissä, tonttikauppakin melko nihkeää. Vuokratonteilla kysyntä kasvaa. Lainaehtoja on kiristetty tuntuvasti parissa vuodessa ja on helpompaa saada lainaa omaa rakennusprojektia varten kuin pari vuotta vanhaan taloon. Ja se suurin syy on ihan se että miksi ostaa pari vuotta vanha talo uudelta alueelta kun naapurista saa tontin johon voi samalla rahalla rakentaa juuri sellaisen kuin itse haluaa.

"sasa"
Alkuperäinen kirjoittaja noh noh tyttö;28911979:
no kai tuo nyt paljas silmäkin sanoo, että talossa näyttäis olevan vielä pihatyöt kesken, kuten syöksytorven ja kaivon asennus oikeaan kohtaan
No ei tuossa nyt ainakaan voi tontin korkoakaan voi niin paljoa nostaa, että kaivon saa maantasalle. Ja syösytorvikin on katkaistu lopulliseen mittaansa.

[QUOTE="Vieras";28911995]Vuonna 2013 on sellainen kansallinen tilanne että pari vuotta vanhasta omakotitalosta ei voi odottaa saavansa voittoa myydessä. Kiinteistökauppa on jäissä, tonttikauppakin melko nihkeää. Vuokratonteilla kysyntä kasvaa. Lainaehtoja on kiristetty tuntuvasti parissa vuodessa ja on helpompaa saada lainaa omaa rakennusprojektia varten kuin pari vuotta vanhaan taloon. Ja se suurin syy on ihan se että miksi ostaa pari vuotta vanha talo uudelta alueelta kun naapurista saa tontin johon voi samalla rahalla rakentaa juuri sellaisen kuin itse haluaa.[/QUOTE]

Ensimmäisestä lauseesta osin samaa mieltä; tosin tämä riippuu kyllä niin paljon rakennuskustannuksista (mm. oman työn määrä jne), että joku voi jäädä miinukselle samaan aikaan kun toinen nettoaa sen 100ke.

Kiinteistökauppa ei ole jäissä, mutta hidastunut on. Paljon.

Yhden rakennusprojektin läpitaistelleena ymmärrän kyllä ihan hyvin sen pari vuotta vanhan talonkin ostamisen... :) En ole varma, jaksaisinko itsekään samaa enää uudelleen.

Sama vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Isämies;28912021:
Ensimmäisestä lauseesta osin samaa mieltä; tosin tämä riippuu kyllä niin paljon rakennuskustannuksista (mm. oman työn määrä jne), että joku voi jäädä miinukselle samaan aikaan kun toinen nettoaa sen 100ke.

Kiinteistökauppa ei ole jäissä, mutta hidastunut on. Paljon.

Yhden rakennusprojektin läpitaistelleena ymmärrän kyllä ihan hyvin sen pari vuotta vanhan talonkin ostamisen... :) En ole varma, jaksaisinko itsekään samaa enää uudelleen.
Yhtään taloa en ole itse rakentanut, enkä edes halua asua omakotitalossa, satun vain työkseni tekemään tontiluovutussopimuksia ja tällainen viesti on tullut kentältä, niin niiltä omaa kotia rakentavilta kuin ammattirakentajiltakin sekä myöskin kaupanvahvistajilta jotka vahvistavat myös rakennettujen kiinteistöjen kauppoja.

noh noh tyttö
[QUOTE="sasa";28912015]No ei tuossa nyt ainakaan voi tontin korkoakaan voi niin paljoa nostaa, että kaivon saa maantasalle. Ja syösytorvikin on katkaistu lopulliseen mittaansa.[/QUOTE]

et ole koskaan tullut miettineeksi, että sen kaivon voi katkaista maan tasalle ja siihen syöksytorveen nyt usein joudutaan liittämään liitosputki, että se saadaan prikulleen menemään oikeaan kohtaan, voidaan käyttää myös ns. rännitoukkaa tai vastaavaa. näitä näkee ihan rivareissa ja kerrostaloissakin, ei pelkästään pohjalaisissa omakotitaloissa ;)

Yhteistyössä