Neuvokaa, pliis. Avioeron partaalla keikutaan. Lapset 3 ja 5 v., ollaan oltu miehen kanssa kimpassa 10 v.
Arki on aika kiireistä ja kuormittavaa, käydään kumpikin suht vaativissa kokopäivätöissä. Lapset on vilkkaita ja energisiä ja vaativassa iässä (nk. uhmaikä). Velkaa on riittävästi, työmatkat pääkaupunkiseudulla hitaita.
Nyt on pitkään jatkunut iso riita miehen kanssa arjen/lastenhoidon vastuista. Miehen mielestä työnjako on häntä kohtaan väärä, ja minä olen laiska. Ehdotin, että vaihdetaan osia, mutta mies ei suostu siihen.
Sen verran saimme eilen puhuttua, että ihan listasimme työnjaosta ne kohdat, jotka eivät ole yhteisiä tai joita ei tehdä kumpikin yhtä paljon. Eli ne asiat, joiden jaosta on riita.
MITÄ MIELTÄ SIIS OLETTE?????
Mies:
* Ulkoilee lasten kanssa noin 1,5 h ulkoilun 7 krt viikossa.
* Pesee pääosin kaikki pyykit, laittaa kuivumaan ja kaappiin.
* Hakee lapset hoidosta ja lämmittää ruuan. (Käy töissä autolla ja pääsee siksi nopeammin iltapäivällä kotiin ja hoitaa hakemisen.)
* Yksi säännöllinen harrastus, 4h/yhtenä iltana/viikko.
* Viikonloppureissuja, noin 6/vuosi.
* Käy harvoin muutoin iltaisin missään omissa menoissa.
Minä:
* Ulkoilen lasten kanssa noin 1,5 h ulkoilun 2 krt viikossa.
* Hoidan kaikki aamuherätykset, myös viikonloppuna. Lapset herää klo 06.15 joka aamu (mies saa nukkua viikonloppuisin kumpanakin aamuna noin klo 10:een).
* Vien arkisin lapset hoitoon kävellen, noin 15 min matka. (Menen töihin kahdella kulkuneuvolla vaihtaen, koska mies menee autolla ja meillä on vain yksi auto. Siksi en hae lapsia hoidosta, koska paluumatka ruuhka-aikaan on hidas.)
* Teen aina lapsille aamiaisen ja iltapalan, arki-iltojen ruuat yleensä valmiiksi sekä viikonloppuna myös lounaat ja välipalat.
* Laitan kuopuksen viikonloppuisin päiväunille (vaatii pienen taistelun) ja olen päiväunien ajan esikoisen kanssa, mies saa nukkua 2h päiväunet.
* Laitan lapset joka ilta nukkumaan eli hoidan iltatoimet ja iltasadut jne.
* En koskaan nk. tissuttele kotona, olen lasten "käytettävissä" - sen sijaan pidän 3 vapaailtaa/kk, jolloin käyn ulkona syömässä ystävieni kanssa.
* En ole käynyt yhdelläkään matkalla lasten syntymän jälkeen, ei ole sellaisia harrastuksia.
Siivoukset ja ruokakaupat menee puoliksi, siitä olemme yhtä mieltä.
Nyt mies haluaa, että minä alan hoitaa enemmän ulkoiluja, että hän saisi huilata joskus rauhassa kotona. Sanoin että sopii, jos hän voisi sitten joskus hoitaa lasten iltatoimet tai jos saisin joskus nukkua viikonloppuna pidempään kuin tuohon 06.15.
Ja sota puhkesi.
KOMMENTTEJA????
Entä nukkuuko muiden miehet noin paljon enemmän kuin te itse?