Akateemiset! Miten teihin on suhtauduttu työkkärissä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Minkälainen suhtautuminen työkkärissä on akateemisesti koulutettuihin? Kävin nyt itse ensimmäistä kertaa eläessäni työkkärissä pätkätyön päättyessä ja olen hieman ihmeissäni. Käsiä leviteltiin ja todettiin, että on hienoa, että minulla koulutus ja halua työllistyä. Eivät halunneet kuulla mitään työkokemuksista tai mistään muustakaan. Sanottiin, että tule vuoden päästä uudestaan, jos ei töitä ole löytynyt. Jotenkin olin ajatellut, että kyselisivät, mitä töitä olen tehnyt ja olisinko valmis tekemään muutakin kuin oman alan töitä (olisin!). Mutta mitään ei kysytty.

Tuli vain sellainen olo, että työkkärin palvelut on tarkoitettu ihmisille, jotka eivät halua töitä ja työkkäri sitten pakottaa heidät töihin. Akateeminen ihminen, joka haluaa töitä on liian outolintu työkkärin työntekijöille. Olisi kiva kuulla, minkälaisia kokemuksia muilla on.

Ainakin Tampereella oli aikanaan akateemisille oma toimistonsa, nykytilanteesta en osaa sanoa mitään. Olettaisin kuitenkin, että akateemisten kohdalla hakijalta rohjetaan odottaa hiukan enemmän oma-aloitteellisuutta työllistymisen suhteen?

Sinä et vain tiennyt minkälaista palvelua työkkäristä saa, mutta nytpä tiedät! :)

Mä luulen että 95% ensikertaa työkkäriin menevistä poistuvat sieltä pettymyksen saattelemina.

Eli kaikkea muuta kuin outolintu olet. :D

Kunhan ihmettelin, ettei kysytty mitään. Kavereilta, jotka eivät ole akateemisia, on kyselty vaikka mitä: mitä haluaisit tehdä, mitä et missään nimessä halua, onko koulutussuunnitelmia yms. Luulin, että se kuuluu tapaan. Mutta ilmeisesti ei.

Ja tietysti odotin mahtavaa palvontaa jalkojeni alla ja vähintään johtajaa kättelemään ja kuohuviiniä. Näinhän viestissäni selvästi kerroin.

Sinut on luokiteltu helposti työllistettäväksi. Ota se positiivisena signaalina. Kykyysi etsiä itse työtä luotetaan. Et ole mikään prioriteettiasiakas, koska todennäköisesti onnistut löytämään työtä omatoimisestikin.

Kiitän parista asiallisesta vastauksesta. Helsingin akateemisille oli aikanaan oma toimipiste, mutta siitä on luovuttu muutama vuosi sitten. Enkä sinänsä kaipaa työkkärilta mitään ihmeitä ja yritän työllistyä itse ja uskonkin, että töitä saan (parikin haastattelua tulossa). Olin vain yllättynyt, that's it.

[QUOTE="aloittaja";28891315]Kunhan ihmettelin, ettei kysytty mitään. Kavereilta, jotka eivät ole akateemisia, on kyselty vaikka mitä: mitä haluaisit tehdä, mitä et missään nimessä halua, onko koulutussuunnitelmia yms. Luulin, että se kuuluu tapaan. Mutta ilmeisesti ei.

Ja tietysti odotin mahtavaa palvontaa jalkojeni alla ja vähintään johtajaa kättelemään ja kuohuviiniä. Näinhän viestissäni selvästi kerroin.[/QUOTE]

Eiköhän ne kartoittanut sitä että suosittelevatko jatkokouluttautumista ensisijaisesti vai kannattaako panostaa enemmän työnhakuun.

Sinulla on jo korkeakoulutukinto, niin tuota selvitystä ei tarvita vaan työnhakuun mars!

Ja tämän päättelin ihan itse, vaikka en ole edes akateeminen. :D

Alkuperäinen kirjoittaja Isämies;28891308:
Ainakin Tampereella oli aikanaan akateemisille oma toimistonsa, nykytilanteesta en osaa sanoa mitään. Olettaisin kuitenkin, että akateemisten kohdalla hakijalta rohjetaan odottaa hiukan enemmän oma-aloitteellisuutta työllistymisen suhteen?

Öhöm...aikanaan ehkä, mutta nyt vissiin on v.2013 ja valitettavasti kaikki työttömät on samaa massaa samassa laitoksessa.
Ne kuule ei välitä että ootko lukenut koko ikäsi, vai jättänyt amiksen kesken :)
Siellä ne akateemisesti koulutetut kuin amikselta tulleet Räkä-Petterit istuu vieri vieressä :)

Ja vielä nykyisin ei edes istu, koska vain puhelinsoitolla ja ajanvarauksella työkkäriin juttelemaan työllistymisestä!

Et ole kyllä mikään outolintu. Oma kokemukseni on, että pikaisen jutustelun jälkeen varataan aika n. 6kk-10kk päähän ja hyvässä lykyssä ehkä toivotetaan onnea.

Sinut on luokiteltu helposti työllistettäväksi. Ota se positiivisena signaalina. Kykyysi etsiä itse työtä luotetaan. Et ole mikään prioriteettiasiakas, koska todennäköisesti onnistut löytämään työtä omatoimisestikin.

Näin. Akateemisten työttömyysprosentti on edelleen pienempi kuin perusduunarin, ja mulle sanottiin kans eka kertaa työkkärissä vieraillessani että tuskin enää tavataan ;) Eivät myöskään tuputa mitään kursseja, jos on jo korkeakoulututkinto plakkarissa.

Ei ne sieltä työkkäristä tarjoa kauheasti töitä. Joskus kai saattavat, mutta ne työpaikat on tarkoitettu haettavaksi itse. Tottakai voit hakea ihan minkä alan töitä haluat. Työkkärin tehtävä on vähän ohjata työttömiä oikeaan suuntaan ja koska sinulla on jo suunta (hyvä koulutus), niin kokevat, ettet sinä työkkäristä mitään tarvitse vaan että hoitavat ne perus jutut eli raha-asiat kulkemaan. Vuoden päästä jos tilanne on sama, voivat jo kysellä, että missä on mennyt vikaan.

Työkkäriin kun tulee paljon koulutusta vailla olevia ihmisiä, joilla ei hajuakaan mitä edes haluaisivat tehdä. Heitä sitten pitää ohjeistaa ja tyrkätä kaikenmaailman kursseille, että pääsisivät eteenpäin.

[QUOTE="aloittaja";28891322]Kiitän parista asiallisesta vastauksesta. Helsingin akateemisille oli aikanaan oma toimipiste, mutta siitä on luovuttu muutama vuosi sitten. Enkä sinänsä kaipaa työkkärilta mitään ihmeitä ja yritän työllistyä itse ja uskonkin, että töitä saan (parikin haastattelua tulossa). Olin vain yllättynyt, that's it.[/QUOTE]

Oma kokemukseni oli vastaavankaltainen n. 5v sitten.

Olin 19v ja koulutus keskeytynyt, ilmoitin että olen valmis tekemään ihan mitä työtä tahansa ja hakemaan mitä tahansa työpaikkaa.

Tähän vastattiin että hyvä juttu, tässä lappuja täytettäväksi ja varataan aika sitten muutaman kuukauden päähän.

Ehkä se luuli muakin akateemiseksi? :D

Alkuperäinen kirjoittaja Isämies;28891308:

Nykyään kun työttömyyttä on runsaasti, niin onhan se vain hyvä että sitä virkailijoiden aikaa käytetään enemmän apua tarvitsevien hyväksi. Koska eiköhän keskimäärin ole ihan aiheellista olettaa että yliopiston tai ammattikorkeakoulun käynyt kykenee myös omatoimisesti hakemaan töitä. Ja vaikka ihan jotain muuta kuin omaa alaa. Ei siihen työkkärin tädin apua tarvita. Sitten jos vuoteen ei ole mitään työtä saanut, niin sitten ehkä aika katsoa asiaa tarkemmin.

Öhöm...aikanaan ehkä, mutta nyt vissiin on v.2013 ja valitettavasti kaikki työttömät on samaa massaa samassa laitoksessa.
Ne kuule ei välitä että ootko lukenut koko ikäsi, vai jättänyt amiksen kesken :)
Siellä ne akateemisesti koulutetut kuin amikselta tulleet Räkä-Petterit istuu vieri vieressä :)

Ja vielä nykyisin ei edes istu, koska vain puhelinsoitolla ja ajanvarauksella työkkäriin juttelemaan työllistymisestä!

Ok, minulla ei ole ollut varsinaista tarvetta asioida työkkärissä koskaan. Siitä akateemisten omasta toimipisteesti olin tietoinen, koska se sattui olemaan entisen duunipaikan naapurissa.

[QUOTE="Jenis";28891337]Näin. Akateemisten työttömyysprosentti on edelleen pienempi kuin perusduunarin, ja mulle sanottiin kans eka kertaa työkkärissä vieraillessani että tuskin enää tavataan ;) Eivät myöskään tuputa mitään kursseja, jos on jo korkeakoulututkinto plakkarissa.[/QUOTE]

Akateeminen työttömyys kasvaa yhä kiihtyvää tahtia. Korkeakoulutettuja oli keväällä työttömänä yli 33 000, kasvua vuoden takaisesta yli 26 prosenttia.

Vielä synkemmät ovat vastavalmistuneiden akateemisesti koulutettujen tilastot: heidän työttömyyteensä on lisääntynyt vuoden takaisesta yli 37 prosenttia. Luvut ovat Akavan tilastoista.

Syitä akateemiselle työttömyydelle on etsitty paljon. Yhtenä selityksenä on annettu ison työllistäjän, julkisen sektorin, työpaikkojen jatkuva väheneminen. Erityisesti kunnissa ja valtiolla on tehostettu toimintaa - eli vähennetty väkeä. Kun ihmisiä jää eläkkeelle, tilalle ei palkata ketään.

Sama tilanne toistuu myös yksityisellä sektorilla. Irtisanomisuutiset ovat menneenä talvena olleet liki jokapäiväisiä. Akateemisten työttömyys: +26 prosenttia | Kauppalehti.fi

Mun kokemus työkkäristä oli se, että siellä kohdeltiin niin kuin olisin joku luuseri, joka ei edes halua töitä.

En ollut erityisen pitkään työttömänä, kaksi korkeakoulututkintoa ja itse etsin itselleni työpaikan, niin kuin olen aina ennenkin etsinyt. Silti työkkärissä syytettiin kotona makailusta... (Olin työtön 6kk)

No tuskinpa tuo akateemisuuteen liittyy. Mulla sama kokemus, vaikka olen vain ammattikoulun käynyt. Ei ne siellä mitään tuputa just työttömäksi jääneelle, koulutuksen omaavalle henkilölle. Se on kiitos ilmottautumisesta ja good luck. Olen aina työllistynyt sit ihan omin avuin..

[QUOTE="vieras";28891358]Ihmeellisesti tänne vastailevat ei-akateemiset, joilla ei siis mitään vastaavaa kokemusta voi olla...[/QUOTE]

Juuri ei-akateemisillahan niitä kokemuksia on työkkäristä? :D

Jos kokemus on sama ei-akateemisilla ja akateemisilla, niin eikös siitä voisi päätellä että kyseessä on ennemminkin laaja toimintatapa, eikä kohdistu erityisesti tiettyyn ryhmään?

[QUOTE="vieras";28891352]Akateeminen työttömyys kasvaa yhä kiihtyvää tahtia. Korkeakoulutettuja oli keväällä työttömänä yli 33 000, kasvua vuoden takaisesta yli 26 prosenttia.

Vielä synkemmät ovat vastavalmistuneiden akateemisesti koulutettujen tilastot: heidän työttömyyteensä on lisääntynyt vuoden takaisesta yli 37 prosenttia. Luvut ovat Akavan tilastoista.
[/QUOTE]

Tässähän pitää tietysti huomioida lähtötason mataluus. Ja sama rautalangasta: Jos ajanhetkellä A on yksi akateeminen työtön ja myöhemmin ajanhetkellä B kaksi akateemista työtöntä, on akateeminen työttömyys lisääntynyt peräti 100%.

Täytyy sanoa, että oma mielikuvani työkkäristä on sellainen karu huone, jossa leipiintynyt täti-ihminen istuu tiskin takana. Huoneeseen mennään hattu kourassa ja istumaan pyydetään tylysti. Takaseinä on kokonaan suurien arkistokaappien peitossa. Täti-ihminen avaa tottuneesti laatikon alimmalta riviltä, ottaa sieltä pahvisen arkistokortin ja asettaa sen työttömän eteen pöydälle. Kortttiin on kirjoitettu työttömän uuden työpaikan nimi ja osoite. Sen saa mukaan. Lähtiessä pitää muistaa kumartaa ovella.