Työelämävalmennus. Tietoa, kokemuksia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja työtön
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

työtön

Vieras
Siis olen soitellut erinäisiin työpaikkoihin ja kysellyt mahdollisuutta myös työelämävalmennukseen. Vielä ei ole tärpännyt, joka on mielestäni varsin outoa, koska luulisi ilmaisen työvoiman kelpaavan. Tietenkin ymmärrän, että erityisesti meidän alalla työhön perehdyttäminen kestää jo pitkään, joten hyötysuhde ei ole suuri. Kyseessä siis laboratorioala ja minulla on akateeminen loppututkinto. Töitä ei ole.

Mutta siis kokemuksia kaipaan työelämävalmennuksen käytännöistä. En niinkään sitä, että joku tulee haukkumaan sen minulle orjatyöksi ja ilmaiseksi työvoimaksi + että sillä ei työllisty kuitenkaan. Kuinka pitkäksi ajaksi työkkäri tuon "myöntää"? Ja saanko työmarkkinatuen lisäksi siihen muuta kuin sen 9 e "kulukorvauksen"? Työkkärin sivuilta nimittäin luin että työllistymistä edistävän palvelun ajalta voisi saada päivärahaan noin 4,7 euron korotuksen per päivä. Saako tämän automaattisesti? Yli 500 työttömyyspäivää takana.

Onko nämä työelämävalmennuspätkät yleensä 1 kk vai 6 kk mittaisia? Vai jotain siltä väliltä?

Ja mites, kun löysin tykkärin sivulta tällaisen lauseen "Työharjoitteluun ja työelämävalmennukseen voidaan sijoittaa valtion, kunnan, kuntayhtymän, muun yhteisön, säätiön tai yksityisen elinkeinonharjoittajan palvelukseen. Nämä palvelut loppuivat vuoden 2013 alussa." Siis onko enää koko työelämävalmennusta olemassa vai onko tämä vaan muuttanut nimeä? Nykyään kun työkkärin sivuillap uhutaan jostain työkokeilusta. Sama asia?

Juttelin tästä viimeksi työkkärissä siis viime vuoden puolella ja tarkoitus olis mennä juttelemaan lisää, mutta kokemuksia kaipaan...

Työelämävalmennusta ei tosiaan enää ole. Nyt on työkokeilu, joka on eri kuin tuo työelämävalmennus, tai siis ei oikein sovellu korkeasti koulutetuille. Eli ei enää ole mahdollista "ilmaiseen työhön", mutta samalla jää pois hyvä keino hankkia työkokemusta.

Työelämävalmennusta ei tosiaan enää ole. Nyt on työkokeilu, joka on eri kuin tuo työelämävalmennus, tai siis ei oikein sovellu korkeasti koulutetuille. Eli ei enää ole mahdollista "ilmaiseen työhön", mutta samalla jää pois hyvä keino hankkia työkokemusta.

Miten niin työkokeilu ei minua koskisi? Löysin sieltä kyllä tällaisen lauseen, joka kohdallani täytyy (500 päivää työttömyyttä). "Hakijalla on ammatti, mutta hän on ollut pitkään poissa työmarkkinoilta pitkittyneen työttömyyden tai muun syyn vuoksi"

Minä valmistuin sairaanhoitajaksi joulukuussa 2009 ja heti sitten helmikuussa menin kaupungille sh:n hommiin työelämävalmennuksella. Sain peruspäivärahan, sen 9 euroa ja sitten yllätyksenä vielä tuli pieni korotusosa siihen. Olin kuukauden tuolla rahalla ja jäin töihin ja sillä tiellä edelleen.

[QUOTE="a p";28844984]Miten niin työkokeilu ei minua koskisi? Löysin sieltä kyllä tällaisen lauseen, joka kohdallani täytyy (500 päivää työttömyyttä). "Hakijalla on ammatti, mutta hän on ollut pitkään poissa työmarkkinoilta pitkittyneen työttömyyden tai muun syyn vuoksi"[/QUOTE]

Ok, no tuosta en sitten tiedä. Olin viime syksyn työelämävalmennuksessa ja oltaisiin jatkettu sopimusta puoli vuotta täyteen, mutta ei onnistunut työkkärin puolesta. Juuri siitä syystä, että työelämävalmennus loppui ja työkokeilu koskee kouluttamattomia. Itselläni ei ollut noin pitkää työttömyyttä takana, joten tuollaista ehtoa ei edes tullut tietooni.

Yhteistyössä