Onko matkustelu 1-vuotiaan kanssa ollenkaan rentouttavaa? Esim. Thaimaa / Kreikka / Espanja?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mrs.jia
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Kaukomatkojen kohdalla on vielä jetlag, joka on melko rankkaa pienelle. Siksi en ehkä lähtisi kaukomatkoille lyhyeksi aika, esim. yhdeksi viikoksi. (Voihan jetlag olla raskasta aikuisellekin - tässä sitä nyt itsekin koen juuri nyt.)

Jostain lasten kanssa matkalla -oppaasta luin, että taaperoikäisen kanssa ei kannata haaveilla rennosta löhölomasta, vaan yhdessä tekemisen aktiivilomasta. :D Hyvä uutinen esim. rantalomien ystäville on, että se lapsi on taaperoikäinen vain sen 1-2 vuotta.

Kaukomatkojen kohdalla on vielä jetlag, joka on melko rankkaa pienelle. Siksi en ehkä lähtisi kaukomatkoille lyhyeksi aika, esim. yhdeksi viikoksi. (Voihan jetlag olla raskasta aikuisellekin - tässä sitä nyt itsekin koen juuri nyt.)

Tämäkin on hyvä huomioida ja se, että loma jatkuu tarpeeksi pitkään myös reissun jälkeen. Lapsuuskodissani matkustettiin paljon ja muistan miten äidin piti reissun jälkeen herätä aamuisin töihin leikittyään öisin pari tuntia aikaerosta kärsivän kuopuksen kanssa.

Miehen työkaverille olisivat appivanhemmat maksaneet matkan Thaimaahan. Jättivät väliin. Työkaverin kommentti oli: "ei kyllä tosiaankaan lähdetä näiden kahden kanssa lentokoneesee moneksi tunniks!" viitaten 1- ja 2 -vuotiaisiin lapsiinsa.

Minä en lähtisi edes tuon 6-vuotiaan kanssa. En ainakaan ennen kuin se on saanut adhd-lääkityksen.

Lukematta ketjua, mun vastaukseni on etta riippuu ihan millaisia tyyppeja olette ja millainen tyyppi se teidan yksivuotias on.
Itse olen aina parjannyt matkoillani ja nauttinut niista myos.
Esikoisen ollessa 1v, laksin Kreikkaa extempporee. Norjalainen tuttavapariskunsta oli vuokrannut huoneistohotellin, ja sinne mentiin viikoksi vierailulle. Rannalla oltiin joka paiva, valilla laps nukkui paikkarit rannalla varjon alla, valilla kipsuteltiin hotellille. Hotellissa oli ruuanlaittomahkut, eli valilla kokkailtiin siella ja toisinaan taas syotiin ulkona. Illallista jos syotiin tosi myohaan, saattoi laps nukkua rattaissa siella raflassa. Mukavaa oli, enka kertaakaan ajatellut etta olisi jotenkin hankalaa tai eparentouttavaa.

• Tykkää
Reactions: Minna77
Me oltiin 8-kk kanssa Kanarialla ja 1v3kk kanssa Turkissa. Emme stressaa kotonakaan lastenhoidosta, niin miksi sitten lomalla. Hyvin meni matkat. Päiväunet vauva nukkui hotellihuoneessa, ja me parvekkeen kohdalla aurinkoa ottamassa itkuhälyttimen kanssa (tämä oli aikaa ennenkuin se Madeleine kidnapattiin).

Me oltiin kesäkuussa Lissabonissa. Tyttö oli just toukokuussa täyttänyt vuoden. Eihän se toki samanlailla rentouttavaa ollut kuin ilman taaperoa, mutta hyvin meni reissu silti. Otimme mennessä lennon, jossa vaihto Frankfurtissa.

Lähdettiin kotoa aamulla viiden aikaan, joten tyttö nukkui koko ensimmäisen lennon. Sitten oltiin muutama tunti Frankfurtin kentällä, josta jatkettiin Lissaboniin. Myös sen lennon tyttö nukkui. Paluulento oli suora yölento ja taas nukuttiin.

Ainut mikä aiheutti pientä ongelmaa, oli se, että tyttö oli tottunut käymään illalla 20 aikaan nukkumaan. Lissabonissa moni ruokaravintola aukesi Suomen aikaa klo 21 ja paikallista aikaa siis klo 19. Ja meidän neitiä ei saa millään nukkumaan rattaissa. Saatiin kuitenkin parin illan jälkeen rytmi aika hyvin siirrettyä.

Mulla kaksi lasta,2- ja reilu 4veet. Molemmat hyvin vilkkaita tapauksia,ja ollaan heidän kanssaan reissattu aika paljon. Pahin ikä on juuri tuossa 1-ja 2-vuotiaana,riippuen tietysti siitä miten vilkas lapsi on. Meillä molemmat juosseet aikalailla päättömästi,ja saanut siten olla tarkkana. Huutoa lennoilla,bussimatkoilla taikka ylipäätään tilanteissa,joissa ei saa liikkua vapaasti, on riittänyt välillä,mutta kaikesta huolimatta ollaan viihdytty ja tykätty matkoistamme. Olen asennoitunut aina siten,että lasten ehdoilla mennään aika pitkälti,paljon ollaankin ihan vain uitu ja tehty hiekkakakkuja. Myös pitkät illalliset ollaan saatu unohtaa,meidän 1-2-vuotiaat jaksavat istua vain hetken nätisti ruokailutilanteissa,eikä lahjominenkaan vielä juuri onnistu. :D All inclusivet onkin olleet siitä käteviä,ettei ruokaa tarvitse odotella senkun vaan hakee buffet-pöydistä. Hotellit on olleet mukavia lapsiperheille sopivia lastenaltaineen ja leikkipaikkoineen. :)

Mukavaa matkaa teille,uskon että nautitte kunhan otatte asenteella,että lomailu on erilaista kuin kaksin. :)

Yhteistyössä