Auttakaa! Mitä voin tehdä, kun lapset leikkii, juoksentelee, höpöttää jne. 1-2 tuntia sen jälkeen kun ne menee yöunille?

• Viestiketjun aloittaja ap.
  • Ensimmäinen viesti
ap.
5v ja 2,5v nukkuu samassa huoneessa. Huoneessa on myös lelut, ei muutakaan tilaa niille. Menevät sänkyihinsä (viedään yöunille ja lähdetään sitten pois, jäävät kahdestaan) yleensä kahdeksan maissa illalla, sen jälkeen alkaa 1-2 tuntia kestävä "ralli"... pienempi juoksentelee sängystä pois, pomppii sängyssä, leikkii leluilla, käy olohuoneessa kääntymässä jne. ja isompi taas huutaa koko ajan "äiti, isi, XXX ei nuku" tai sitten menee leikkiin/riehumiseen mukaan ja jopa käskee pienempää hölmöilemään. Arrrrghhhh! Siinä pitää sitten huutaa lapsille, että nyt nukutaan, hiljaa, omaan sänkyyn, ei leikitä enää jne. ja saa käydä sen sata kertaa siirtämässä ne sänkyyn ja kohta taas uudelleen.

En jaksa enää! Onko kokeiltu sitä, ettei välitetä ollenkaan vaan ollaan niinku ne nukkuis, ei puhuta niille, ei käydä huoneessa mutta se ei ainakaan auta. Siitä aiheutuu vaan se, että luulevat voivansa tehdä mitä vaan, tilanne vaan pahenee. Ollaan laitettu pienempi pinnasänkyyn, mutta eihän sekään auta. Lapsi joko kaataa sängyn (ja satuttaa itsensä) tai sitten huutaa niin kauan että joku ottaa pois, tätä voi kestää kauan.

Silloin kun 2,5v siirtyi vuosi sitten 1,5v ikäisenä pinnasängystä jatkettavaan, kaikki meni helposti ja ei noussut kertaakaan sängystä mutta nyt on vissiin tajunnut että voi lähteä leikkimään ja riehumaan. Tätä on jatkunut nyt varmaan puolisen vuotta.

En jaksa tuntikausia kuunnella leikkimisiä, huutamisia, riehumisia jne. enkä jaksa käydä sataa kertaa illassa lastenhuoneessa.

Onko tähän mitään keinoa saada lapset kunnolla nukkumaan? Ei ole vaihtoehtona siirtää eri huoneisiin. Ainoa keino on istua sängyn vieressä kunnes nukahtavat.

ap.
Minä istuisin sängyn vieressä, kunnes nukahtavat.. lue vaikka kirjaa..
Minä en jaksaisi. Olen istunut viimeiset 5 vuotta sängyn vieressä joka toinen ilta. Enää ei kiinnosta, kun olisi mukava saada muutama tunti omaa aikaa iltaisin. Eikä pimeässä näe lukea kirjaa. On harvinaisen tylsää istua vajaa tunti siinä sängyn vieressä. Niin kauan siinäkin menee.

"vieras"
Entäs jos alat laittamaan lapset eri aikaan nukkumaan? Nuorempi ennen kasia sänkyyn ja puolituntia jäljessä vanhempi. Vanhemman kanssa voi vaikka lukea kirjoja ja vaan rauhoittua unille sohvalla. Ei kait se pienempi jaksa riehua yksinään huoneessa?

Voitteko siirtää kuopuksen teudän makkariin nukkumaan väliaikaisesti, että tuo nyt opittu riekkuminen jäisi pois? siirtäisitte yhteiseen huoneeseen taas takaisin kunhan illat ovat rauhoittuneet ja eri aikaan nukkumaan?

Tässä pari ehdotusta. En tiedä miten toimivat, mutta omieni kohdalla voisin testata tuota.. Siirtyvät ensi keväänä samaan huoneeseen ja olen pohtinut asiaa miten olisi homma fiksuinta toteuttaa.

"Vieras"
Meillä 2,5 vuotias joka nukkuu päiväunet ei tosiaan mene kahdeksalta nukkumaan. Yhdeksältä laitetaan nukkumaan ja puolen tuntia menee ennenkö nukahtaa. Tosin herää vasta 730 kieppeillä. Se on tietty hankalaa kun isompi voi olla aiemmin väsynyt jos ei enää päivällä nuku. Kenties yksi ratkasu olisi laittaa lapset eri aikaan nukkumaan?

Meillä myös tuolla 2,5v: llä alko kesällä joku kiehnäysvaihe, jatkuvasti ravais antamassa haleja, hakemassa vettä, kakalla jne. Päädyttiin sitten siihen että toinen vanhemmista istuu sängynpäädyssä kunnes nukahtaa. Näin meillä on aiemminkin toimittu. Nyt kun nukkumaanmenot on alkanu helpotta vanhempi jää ensin sängyn viereen lattialle istumaan, seuraavaksi oven suuhun ja lopulta olkkariin, pikkuhiljaa siis se istumapaikka kauemmaksi sängystä. Meillä myös kaksi lasta tuolla riekkumassa, ja meneehän se välillä pelleilyksi, mutta huoneessa istuessa ei puhuta ellei oo pakko. Saavat kuitenkin toisistaan turvaa Ja haluavat nukkua samassa huoneessa joten en hennoisi laittaa yksinään nukkumaan.

"Mrn"
Ihan oikeestiko olet katsonut tuommoista poulisen vuotta???
Mikset nukuta lapsia?
Meillä nukutus on kiva päätös päivälle, yhteinen rauhoittumishetki ennen unen tuloa. Nukahtavat talvisaikaan 15-30 minuutissa, valoisaan aikaan nukahtamiseen menee normaalisti 45min.
Lapset 6v ja 2,5v.

Smartie
Muutaman yön kun nukutat niitä siellä huoneessa itse olemalla, alkaa tilanne kummasti rauhoittua.

Eli itse huoneeseen rauhassa istumaan, älä kiinnitä MITÄÄN huomiota lapsiin paitsi nostat pienemmän omaan sänkyyn kun riehuminen alkaa. Ei tarvitse montaa iltaa niin oppii et äiti ja isä ei annakaan periksi eikä auta muu kuin alkaa nukkumaan.

"Vieras"
Minä en jaksaisi. Olen istunut viimeiset 5 vuotta sängyn vieressä joka toinen ilta. Enää ei kiinnosta, kun olisi mukava saada muutama tunti omaa aikaa iltaisin. Eikä pimeässä näe lukea kirjaa. On harvinaisen tylsää istua vajaa tunti siinä sängyn vieressä. Niin kauan siinäkin menee.
Mulla on siellä ipad tai kännykkä mukana. Miehellä taas kannettava tietokone..

"jenni"
Mä kyl istuisin siellä huoneessa kunnes nukahtavat. Nyt ihan vaan että saisi tuon kierteen katkaistua ja illat rauhottumaan. Sen jälkeen katsoisin uudestaan, enkä enää päästäisi tilannetta tuohon pisteeseen. Eihän laspet ole ku kerran pieniä, kyllä sulla sitä omaa aikaa vielä tulee, sama se missä sää nyt muutaman vuoden sen tunnin illasta vietät. Voit vain voittaa siinä, nukkuvat lapset, parempi mieli, etkä ole hermoraunio ennenkuin edes ovat nukahtaneet! Thadaa!

"Minni"
Nukutaanko teillä päiväunet? Meillä ei ole kuin yksi pieni, mutta oli pakko jättää päiväunet pois kun illat alkoi olla sellaista hurlumheitä. Nyt nukahtaa max. 10 minuutissa.

ap.
[QUOTE="vieras";28879020]Entäs jos alat laittamaan lapset eri aikaan nukkumaan? Nuorempi ennen kasia sänkyyn ja puolituntia jäljessä vanhempi. Vanhemman kanssa voi vaikka lukea kirjoja ja vaan rauhoittua unille sohvalla. Ei kait se pienempi jaksa riehua yksinään huoneessa?

Voitteko siirtää kuopuksen teudän makkariin nukkumaan väliaikaisesti, että tuo nyt opittu riekkuminen jäisi pois? siirtäisitte yhteiseen huoneeseen taas takaisin kunhan illat ovat rauhoittuneet ja eri aikaan nukkumaan?

Tässä pari ehdotusta. En tiedä miten toimivat, mutta omieni kohdalla voisin testata tuota.. Siirtyvät ensi keväänä samaan huoneeseen ja olen pohtinut asiaa miten olisi homma fiksuinta toteuttaa.[/QUOTE]

Itse asiassa tätäkin on kokeiltu. Pienempi ei halua mennä yksin nukkumaan, jos ekana laittaa. Itkee niin kauan kuin joku menee sinne, pyytää sisarustaan paikalle, ei siis tule mitään siitä. Tai sitten alkaa vaan yksin leikkimään (odottaen sisarusta). Nukahtaa kyllä yksin, jos aikuinen istuu vieressä, aikaa menee puoli tuntia tai vähän yli.

Jos isomman laittaa ekana nukkumaan, vähän vastustelee ekana että miksi minä kun ei tuo pienempikään, mutta sitten menee ja nukahtaa aika lailla heti. Noh, mutta kun on pienemmän vuoro mennä unille kun isompi jo nukkuu, niin eihän siitäkään tule mitään. Valvoo ja valvoo, leikkii ja höpöttää sen 1-2 h jopa. Tai saattaa mennä herättämään isomman ja sitten isompi alkaa huutaa että "nyt se herätti minut"... Eli sama juttu, ei tuu mitään.

Ei voida siirtää meidän makkariin, koska meillä ei ole makkaria, vaan nukumme olohuoneessa erillisessä nurkkauksessa eli alkovissa.

Kiitos hyvistä ehdotuksista, voivat toimia jollain muttei ikävä kyllä meillä. :(

Hohhoi
Meillä 1,5-vuotias ja 3-vuotias nukkuvat samassa huoneessa jatkettavissa sängyissä. Illat menisivät varmasti tuollaiseksi hulinaksi, ellen istuisi huoneessa niin kauan, että kuopus nukahtaa. Illasta riippuen tähän menee 10-60 minuuttia. Saavat höpötellä keskenään, jos tahtovat, mutta riehumaan ei ruveta. Tarvittaessa vien toista riehuttavan lapsen jäähypenkille odottamaan minuutiksi tai kahdeksi, kunnes ovat rauhoittuneet uudestaan. Tätä ei tarvitse tehdä enää läheskään joka ilta.

Jos lukeminen ei kiinnosta, ota mukaan läppäri, älypuhelin tai tabletti. Jos teillä ei noista mitään ole, kannattaa ehkä harkita moisen hankkimista. Jos et tahdo valvoa lasten nukahtamista etkä myöskään katsoa tuollaista järjetöntä show'ta, jota kuvailit, kannattaa varmaan laittaa kädet ristiin ja rukoilla paikalle Supernannyä tai vastaavaa... Valintojen maailma, AP hyvä.

ap.
Muutaman yön kun nukutat niitä siellä huoneessa itse olemalla, alkaa tilanne kummasti rauhoittua.

Eli itse huoneeseen rauhassa istumaan, älä kiinnitä MITÄÄN huomiota lapsiin paitsi nostat pienemmän omaan sänkyyn kun riehuminen alkaa. Ei tarvitse montaa iltaa niin oppii et äiti ja isä ei annakaan periksi eikä auta muu kuin alkaa nukkumaan.
Voi kun rauhoittuisikin! On nimittäin istuttu koko viime viikko siellä, eikä yksikään ilta edistystä tapahtunut. Siitä huolimatta että minä istuin vieressä niin varsinkin pienempi joko leikki sängyssä tai yritti höpöttää jotain. Tällöin sanoin "shhh!" tai "nyt nukutaan". No, lopulta viikonloppuna näytti siltä, että tänään voi taas kokeilla sitä, ettei kukaan istu vieressä. Ja paskat, ihan sama pelleily alkoi taas, huolimatta siitä, että koko viikon minä istuin vieressä lähes 1h ajan joka ilta.

ap.
Osta iPad, voi surfata pimeässä lapsen sängyn vieressä. Ihan mukavaa tämä nukutus näin on. Ja lapset tarpeeksi myöhään nukkumaan, että ovat väsyneitä.
Heh, hyviä ehdotuksia mutta ei toimi meillä. Mulla on tabletti, jota oon yrittäny käyttä pimeässä huoneessa mutta arvaappas mitä sit tapahtuu kun tulee pieni valonlähde pimeään huoneeseen... no, lapsi kiinnostuu tabletista ja nukkuminen unohtuu. Jos sanoo, että "nyt nukutaan, pää tyynyyn ja silmät kiinni" tms. niin ei auta. Sitten vasta kun tabletti menee pimeäksi.

Lapsien pitää mennä kahdeksalta unille, jotta jaksavat aamulla herätä 6-6.30 maissa. Nukahtaminen kuitenkin tapahtuu aikaisintaan puoli ysiltä eli parhaimmillaankin nukahtaminen kestää puolisen tuntia. Yleensä 1-2 h eli sitten ollaan aamulla känkkäränkkiä kun väsyttää eilinen riekkuminen. :(

ap.
Sontaryöpyn uhallakin sanon, että meillä lähtee yksiselitteisesti kahden varoituksen jälkeen nurkkaan seisomaan niin tässä kuin muissakin asioissa.
Tää vois olla hyvä idea meilläkin, jos vaan toimisi. Mutta mutta... laitanko lapset lastenhuoneen nurkkaan, jossa itkevät kunnes "pelastetaan" tai eivät tottele ja lähtevät leikkimään, ts. kaikki alkaa alusta... vai laitanko eteisen nurkkaan, jossa seuraavat tv:tä tms. eikä nukkumaan menoa auta lainkaan.

ap.
Tämä on kanssa yksi juttu mikä auttaa nukahtamiseen. Eli niinä muutamina kertoina kun pienempi ei ole nukkunut päiväunia, on molemmat olleet niin väsyneitä että nukahtavat 5-10 minuutissa! Mutta onko 2,5v vielä liian pieni tähän, ettei nuku? Kai vielä tarvitsee päiväunet? Vaikka nukkuu päiväunetkin, alkaa usein haukotella ja valittaa väsymystä kuuden-seitsemän maissa eli pitäisi olla väsynyt nukkumaan mennessä.

äitee myös
Meillä nukkuu eskari ja kaksi 3-vuotiasta samassa huoneessa. Joskus yrittävät aloittaa tuollaisen rallin, mutta silloin menen paikalle ja istun levottomimman sängynpäähän, lapset rauhoittuvat ja nukahtavat. Aikaa menee varmaan se puoli tuntia. Tylsähän se on istua siellä, mutta en ikinä sallisi tuollaista menoa.

Riippuu lapseta
Tämä on kanssa yksi juttu mikä auttaa nukahtamiseen. Eli niinä muutamina kertoina kun pienempi ei ole nukkunut päiväunia, on molemmat olleet niin väsyneitä että nukahtavat 5-10 minuutissa! Mutta onko 2,5v vielä liian pieni tähän, ettei nuku? Kai vielä tarvitsee päiväunet? Vaikka nukkuu päiväunetkin, alkaa usein haukotella ja valittaa väsymystä kuuden-seitsemän maissa eli pitäisi olla väsynyt nukkumaan mennessä.
Hyvin voi jättää pois. Meillä esikoinen alkoi nukkumaan yöt läpeensä vasta sitten, kun päikkärit jätettiin pois kahden vuoden iässä. Muuttui samalla paljon virkeämmäksi. Nukkumaanmenoaika voi kyllä sitten olla yllättävän aikainen, koska öisin nukutaan se 12 h putkeen.

Lzkd
Meillä paras uhkaus: nyt hiljaa tai äiti tulee viereen. Ja jos ei tottele äiti tulee viereen pötköttämään ja pitää kiinni. Kohta lupaa olla hiljaa ja äiti voi nousta. Nykyään ei tartte enää uhkausta toteuttaa. Välillä oli aika huutoa.

Musta tuntuu, että sä pelkäät lasten huutoa. Sitä ei voi välttää. Sun pitäävain valita joku ehdotetuista tekniikoista ja pysyä siinä. Vaikka ne välillä huutais.

Ja jos meillä noustaan sängystä ylös, lasken kolmeen ja sit laitan lapsen pään tyynyyn. Tätä kun on huudon kans tehnyt vähän aikaan, niin nykyään uskovat. Vaikka onkin iPad kainalossa.

Yhteistyössä