Magneettikuvauksesta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "anonyymi"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

"anonyymi"

Vieras
Hei!
Kyselisin muutamia asioita magneettikuvauksesta, josko täältä saisi asiallisia vastauksia!
Eli minulta otettiin pään magneettikuvaus (kuvaus otettiin, jotta voitiin pois sulkea verisuoni tukokset aivoista.)
Kuvaus kesti n. 20 - 25min. Minulle ei laitettu mitään varjoainetta tms kuvaukseen.
Olisiko silti tässä magneettikuvassa näkynyt, jos minulla olisi esim. kasvain tms aivoissa? Vai näkyykö tällä magneettikuvalla vain verisuonitukokset?

Entä, jos esim. korvassa olisi kasvain, näkyisikö se kyseisessä kuvauksessa?

Verisuonistahan nuo olivat ensisijaisesti kiinnostuneita, joten ainakin ne ovat näkyneet kuvasarjoissa. Samalla vaivalla on varmaan otettu muitakin sarjoja, joissa mahdolliset kasvaimet tulevat esiin.

No näköhäiriöt ja päänsärky voivat verisuonitukosten lisäksi johtua myös aivokasvaimesta ja kun he kerran ryhtyivät kuvaamaan, niin kyllä he samalla kasvaimiakin etsivät. Oletko nähnyt lausuntoa?

Sairaalasta kyllä ajan kanssa lähetetään paperit, joista voit lukea, mitä lääkäri on kuvassa nähnyt tai ei ole nähnyt. Paperien saamisessa vain saattaa kestää jonkun verran.

Lausuntoa ei mielellään anneta pyytämättä, koska siinä usein on kohtia, jotka herättävät kysymyksiä ja turhaa ahdistusta. Lähettävään lääkäriin kannattaa ottaa yhteyttä lausunnon selittämiseksi.

Esimerkki (ylävatsan ultraäänilausunnosta): "Maksa on kylkikaaressa." Potilas: "Hui kauheaa, tarkoittaako se, että minulla on maksasyöpä?!" Lääkäri: "Ei, vaan sitä, että maksa on siellä missä sen pitääkin olla."

Viimeksi muokattu:
Mulle tehtiin ilman varjoainetta aivojen magneettikuvaus vuosi sitten, kun tarkoituksena oli poissulkea alzheimer, Lewyn kappale-tauti ja otsalohkorappeumasta johtuva muistisairaus.

Kun kävin kuulemassa tulokset, lääkäri kertoi samalla, että kasvainlöydöksiä ei tehty.

Joten eiköhän noissa sunkin kuvissasi olisi kasvaimet näkyneet, jos niitä olisi ollut.

Mulle tehtiin ilman varjoainetta aivojen magneettikuvaus vuosi sitten, kun tarkoituksena oli poissulkea alzheimer, Lewyn kappale-tauti ja otsalohkorappeumasta johtuva muistisairaus.

Kun kävin kuulemassa tulokset, lääkäri kertoi samalla, että kasvainlöydöksiä ei tehty.

Joten eiköhän noissa sunkin kuvissasi olisi kasvaimet näkyneet, jos niitä olisi ollut.

Hui, ei kai sulla löytynyt mitään noista taudeista?

[QUOTE="vieras";28876810]Hui, ei kai sulla löytynyt mitään noista taudeista?[/QUOTE]

Ei löytynyt, vaan löytyi neurologinen poikkeavuus. Mutta ei siis kuvien perusteella, vaan sen jälkeen, kun kuvat olivat ns. puhtaat, lähdettiin tutkimaan muita vaihtoehtoja ja siellä sitten "jäin kiinni".

[QUOTE="vieras";28876857]Toivottavasti tuo neurologinen poikkeavuus ei ole yhtä inhottava juttu, nuo ovat nimittäin kamalia tauteja, varsinkin vielä noin nuorella.[/QUOTE]

Ei ole lainkaan niin paha, kuin nuo, mitkä poissuljettiin. Ei lähellekään.

Soittelin sairaalan arkisto asastolla ja sieltä henkilö lupasi jo tänään postittaa mulle kotiin, lukeeko siinä selko tekstillä mitä on löytynyt, ja myös MITÄ EI?

[QUOTE="anonyymi";28876875]Soittelin sairaalan arkisto asastolla ja sieltä henkilö lupasi jo tänään postittaa mulle kotiin, lukeeko siinä selko tekstillä mitä on löytynyt, ja myös MITÄ EI?[/QUOTE]

Ei se mitään selkokieltä ole. Sen on kirjoittanut lääkäri lääkärille. Käytetään lääketieteellisiä termejä ja tavalliselle tallaajalle tuntemattomia asioita kuten tuo "maksa on kylkikaaressa".

Radiologi katsoo aina pään kuvista perusjutut (poikkeavuudet aivokammioiden koossa, kasvaimet, kystat, muutokset aivoaineessa yms.) ja sanelee ne röntgenlausuntoon. Voit vielä tarkistaa asian kun sinulla on poliaika ja pyytää vaikka sen lausunnon, niin ei jää vaivaamaan mieltä:)