Ystäväni suuttui minulle kaupassa, kuinka huonosti kohtelen lapsiani.

• Viestiketjun aloittaja En ymmärrä
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja Tír na nÓg;28868104:
Kerro mulle vielä miten C-vitamiini eroaa toisesta luonteeltaan jos toinen on luontaisesti marjasta ja toinen valmistettu?
Synteettinen askorbiinihappo valmistetaan viljelemällä bakteereja maissitärkkelyssä. Imeyvytyys on heikkoa (joidenkin tutkimusten mukaan olematonta) verrattuna hedelmissä luontaisesti esiintyvään C-vitamiiniin.

määää
No voi jeesus teitä. Mutta minäkään en anna lapsille mitään light-limsoja tai mehuja kuin poikkeustapauksissa (siis jos ei ole muuta juotavaa, esim. mökillä jossa ei edes ole raitista juomavettä), mistä sen tietää mitä nekin teettää. Kuulin lääkärin kieltäneen tuttavaltakin light-limsat, kun on joutunut epämääräisten oireiden vuoksi ravaamaan sairaalassa tutkimuksissa.

"juu"
Alkuperäinen kirjoittaja Mäfriikki;28864785:
Olen varmaankin todella outo kun en osta edes 10.v. Limua.
ei mekään juoda limua.ei juoda myöskään alkoholia.
meillä 6 ja 8v lapset.
kerran vuodessa riittää synttäreillä.joskus jos kova mehuhimo, niin tripit lähtee kaupasta mukaan.
vesi ja maito sekä piimä ovat meidän juttu:)ja hampaat kiittää!

[QUOTE="vieras";28868210]Synteettinen askorbiinihappo valmistetaan viljelemällä bakteereja maissitärkkelyssä. Imeyvytyys on heikkoa (joidenkin tutkimusten mukaan olematonta) verrattuna hedelmissä luontaisesti esiintyvään C-vitamiiniin.[/QUOTE]

Thänks. Onko c-vitamiini tosiaan synteettinen aine tuossa kohdin vai luontaisen kaltainen?

Jos puhutaan vaikka kaupan appelsiinimehusta ja siihen lisätystä c-vitamiinista, onko sitä nyt lisätty terveydellisistä syistä kun esim. Valion mehupurnukka antaisi niin ymmärtää kun siinä lukee "vitaminoitu" ja säilyvyyttä parantaa jo kaliumsorbaatti.

Ja jos se vitamiini on lisättyä, synteettistä jolla ei ole mitään arvoa niin sitten se on kusetusta väittää että sillä olisi lisäyksen ansiosta terveydellisiä vaikutuksia?

(nyt mun ajatus kyllä harhailee niin kauas ettei tämä edes liity alkuperäiseen aiheeseen, pahoitteluni)

"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja Tír na nÓg;28868341:
Thänks. Onko c-vitamiini tosiaan synteettinen aine tuossa kohdin vai luontaisen kaltainen?

Jos puhutaan vaikka kaupan appelsiinimehusta ja siihen lisätystä c-vitamiinista, onko sitä nyt lisätty terveydellisistä syistä kun esim. Valion mehupurnukka antaisi niin ymmärtää kun siinä lukee "vitaminoitu" ja säilyvyyttä parantaa jo kaliumsorbaatti.

Ja jos se vitamiini on lisättyä, synteettistä jolla ei ole mitään arvoa niin sitten se on kusetusta väittää että sillä olisi lisäyksen ansiosta terveydellisiä vaikutuksia?

(nyt mun ajatus kyllä harhailee niin kauas ettei tämä edes liity alkuperäiseen aiheeseen, pahoitteluni)
Kaupan C-vitaminoiduissa mehussa on tavallista enemmän synteettistä askorbiinihappoa mutta määrä on silti niin pieni että terveysvaikutukset ovat olemattomat.

Suuret määrät C-vitamiinia pitää välttää, lähteestä riippumatta. On vahvaa tieteellistä näyttöä siitä että suuret C-vitamiiniannokset altistavat syövälle.

tiukulainen
No jos tollasesta joku jaksaa vielä alkaa valittamaan niin on kyllä
1. intoilija jotkut ostaa joka viikonloppu karkkia ja limua ja arkena saadaan juua mehuja koko ajan! Sekö sitten ei ole paha?!
2. Ei taida olla kovin tyytyväinen omaan elämäänsä kun riittää mielenkiitoa puuttua sun asiaoihin. Vittuako se muille kuuluu?

Pitäkööt muut huolen omasta elämästään ja sanokoon mielipiteensä KYSYTTÄESSÄ rehellistä mielipidettä :)

Älä turhaan stressaa asiasta.. Ei sun tartte olla sen sun "kaverin" kanssa tekemisissä jos et tahdo :)

[QUOTE="vieras";28868386]Kaupan C-vitaminoiduissa mehussa on tavallista enemmän synteettistä askorbiinihappoa mutta määrä on silti niin pieni että terveysvaikutukset ovat olemattomat.

Suuret määrät C-vitamiinia pitää välttää, lähteestä riippumatta. On vahvaa tieteellistä näyttöä siitä että suuret C-vitamiiniannokset altistavat syövälle.[/QUOTE]

Kiitos kun jaksasit vastata. Nyt mielenkiinto on jo tuolla vähemmän fiksuissa ketjuissa, illanjatkot! :)

[QUOTE="juu";28868282]ei mekään juoda limua.ei juoda myöskään alkoholia.
meillä 6 ja 8v lapset.
kerran vuodessa riittää synttäreillä.joskus jos kova mehuhimo, niin tripit lähtee kaupasta mukaan.
vesi ja maito sekä piimä ovat meidän juttu:)ja hampaat kiittää![/QUOTE]

Yhdessä tripissä on n. 7 sokeripalaa vastaava määrä sokeria. Tämän väitteen minulle kertoi eräs terveydenhoitaja, itse en ole asiaa tutkinut

sama..
[QUOTE="vieras";28868067]Kofeiinia saa apteekista ilman II-tyypin diabetestä aiheuttavaa glukoosisiirappia, väri- ja lisäaineita.[/QUOTE]

niin saakin, mutta tämän lapsen tapauksessa Se ei kelpaa, koska sen täytyy olla cokiksessa tai kahvissa, koska ongelma rakon supistuksessa, ja signaaleissa.. Tai oikeastaan niiden puuttumisessa. Hammaslääkäri on puolen vuoden välein, sekä muissa tutkimuksissa käydään sairaalassa kerran vuodessa,vähintään. Tämän 4 vuoden aikana, jona colaa on mennyt ainakin Se 2 dl päivässä, ei ole mitään oireita tai haittavaikutuksia ilmennyt.

Huutelen puskista
Mikä pakkomielle ihmisillä on kieltää kaikki vähänkään epäterveellinen? Jos limsaa juodaan kerran - pari kuussa, kenen persettä se repii? Tuollaisella terveyskoohkauksella saa pahimmassa tapauksessa lapsestaan teini-ikäisenä anorektikon, joka vahtii joka jumalan suupalaa. Porkkana jees, vesi jees, kaurapuuro jees, muut pahasta. Tiedän ihmisiä, joilla syöminen ja juominen onlähtenyt ihan käsistä heidän muutettuaan kotoa, jossa kaiken piti olla aina Täydellistä ja Terveellistä. Vastareaktio nääs. En kuitenkaan kehota ketään ruokkimaan lapsiaan sokerilla ja ns. tyhjillä kaloreilla tai E-koodeilla. Mutta joku tolkku tuohon terveyshysteriaan!

"nih"
[QUOTE="vieras";28869457]Puolen litran cokiksessa on 16 sokeripalaa. Maissisiirapin muodossa.

[/QUOTE]

Eli Tripissä on sitten melkein saman verran jos tuo 7 palaa per trippi pitää paikkanssa.

mä olen varmaan huono äiti kun meillä juodaan limuja hieman enemmänkin ja syyään herkkuja.. silti lapset on ihan normaaleja kaikilta kanteilta katsottuna :D en ymmärrä hirmusta vouhotusta siitä limusta ja karkista ja sipsistä.. toki ymmärrän kartrkipäivän jne.. mutta se että jotain arvostellaan niiden colapullojen tms takia.. okei, en minäkään anna 8veen juoda colaa enää viiden jälkeen illalla...

"vieras"
mä olen varmaan huono äiti kun meillä juodaan limuja hieman enemmänkin ja syyään herkkuja.. silti lapset on ihan normaaleja kaikilta kanteilta katsottuna :D en ymmärrä hirmusta vouhotusta siitä limusta ja karkista ja sipsistä.. toki ymmärrän kartrkipäivän jne.. mutta se että jotain arvostellaan niiden colapullojen tms takia.. okei, en minäkään anna 8veen juoda colaa enää viiden jälkeen illalla...
Samoin meillä ja kaikki ollaan normaalipainoisia ja liikunnallisia :) Eipä tuo viikonloppuna höllentäminen ja mässäily haittaa mitään. Kun arkena syödään terveellisesti. Ihan naurettavaa hysterisointia tämmönenkin ettei muka lapselle saa herkkuja ostaa D: Kyllähän lapset kuluttaakin enemmän.

"mie"
Tänään on iltasanomissa juttua vastikään julkaistusta tutkimuksesta limsanjuontiin liittyen.

http://www.iltasanomat.fi/ulkomaat/art-1288590651441.html

"Journal of Pediatrics -lehdessä julkaistu tutkimus osoitti, että sokeripitoisten limonadia runsaasti juovat 5-vuotiaat olivat aggressiivisempia ja heidän keskittymiskykynsä oli huonompi kuin ikätovereilla, jotka joivat vähemmän tai ei ollenkaan sokeripitoisia limonadeja...
...Tutkijoiden mukaan limsat ovat hyvin prosessoituja tuotteita, jotka sisältävät usein muun muassa hiilihappoa, aspartaamia, sitruunahappoa ja kofeiinia, jotka saattavat altistaa käytöshäiriöille.

Kofeiinilla on osoitettu olevan vaikutuksia esimerkiksi hormonitasapainoon ja sitä kautta aivojen kehittymiseen sekä niiden toimintaan."

"viola"
Tuossa artikkelissa oli mennyt vähän puurot ja vellit sekaisin - koko ajan puhutaan sokerilimsoista, mutta sitten mainitaan haitta-aineina aspartaami ja sokerista sanotaan sen verran, että jos HIIRELLE annetaan sokeria sen, minkä 4 tölkkiä sokerilimasaa sisältää, se saa myrkytysoireita... :/ mitähän vastais ihmisen koossa??

"vieras"
[QUOTE="nih";28870604]Eli Tripissä on sitten melkein saman verran jos tuo 7 palaa per trippi pitää paikkanssa.[/QUOTE]

2 dl Trip-mehussa on 18 grammaa sokeria, 0,5 L cokiksessa 53 grammaa.

Yhteistyössä