Ystäväni suuttui minulle kaupassa, kuinka huonosti kohtelen lapsiani.

• Viestiketjun aloittaja En ymmärrä
  • Ensimmäinen viesti
En ymmärrä
Törmäsin ystävääni kaupassa limppariosastolla. Lapset valikoivat siellä itselleen limsapulloja, jokainen sai valita yhden puolen litran pullon.

Light juomat sekä nämä mountaindew-juomat oli kiellettyjen listalla.

Lapset valitsivat Coca-Colapullot jokainen. Lapset ovat iältään 4v. ja kaksi 5 vuotiasta. Lapset saavat kerran kuukaudessa itselleen valita limpparipullot, joten en pidä pahana, että kerran kuukaudessa ostan heille sellaiset. Limsat kestävät jokaisella koko viikonlopun.

Ystäväni alkoi sitten sättimään minua ja aivan suuttui, että kuinka voin ostaa tuollaista kuraa lapsilleni, ja totesi minun olevan huono äiti, joka pilaa lastensa tulevaisuuden ostamalla tuollaista.

Onko oikeasti niin paha joskus lasten juoda limsaa? Vaikka sitten sitä cocacolaa? Mä en näe tässä mitään ihmeellistä.

"vieras"
Miksi se light ei kelpaa? Ei sisällä sokeria mutta makueroa ei ole!

Noin muuten, ehdottomasti saa lapsille herkkuja ostaa karkkipäivinä kunhan ruokavalio on muuten terveellinen :)

halipupu harmaana
Kieltämättä kaksi litraa limpparia tuon ikäisille lapsille viikonlopuksi on aika paljon. Itse en kyllä kaupassa alkaisi siitä ketään sättimään, jokainen juottakoon lapsilleen mitä litkua tahansa, kunhan pysyy lain sallimissa rajoissa.

Meillä 6v. on nyt kesällä oppinut juomaan limua, kiitos äitini, mutta 4v:nä kumpikaan lapsi ei meillä vielä edes tykännyt limusta. Itse en harrasta limuja ollenkaan, joten ei tule lapsillekaan ostettua, mehu saa riittää.

"Miira"
Kieltämättä kaksi litraa limpparia tuon ikäisille lapsille viikonlopuksi on aika paljon. Itse en kyllä kaupassa alkaisi siitä ketään sättimään, jokainen juottakoon lapsilleen mitä litkua tahansa, kunhan pysyy lain sallimissa rajoissa.

Meillä 6v. on nyt kesällä oppinut juomaan limua, kiitos äitini, mutta 4v:nä kumpikaan lapsi ei meillä vielä edes tykännyt limusta. Itse en harrasta limuja ollenkaan, joten ei tule lapsillekaan ostettua, mehu saa riittää.
Mikä kaksi litraa?!?

"alkup"

2litraa?

Jokainen lapsi sai yhden puolen litran pullon. Meillä lapset niin saman ikäisiä ja joutuvat melkein kaiken jakamaan toistensa kanssa, että vähintä mitä voin antaa on tuo yksi pullo kuukaudessa jokaiselle.

Muutoin meillä ei limsaa juoda, niin ja hui kauhistus, lapset saivat valita vielä karkkiaskit herkkupäivän kunniaksi.

Perustietoja: Lapset hoikkia/normipainoisia, liikunnallisesti erittäin aktiivisia, syövät hyvin ja terveellisesti, ja ei, meillä ei ole lapsilla tietokoneita, pleikkareita tai x-boxeja. Eivät raasut edes tiedä mitä pleikkarit yms on.

Että mä en ymmärrä. Huonomminkin voisivat elää.

"vieras"
[QUOTE="vieras";28864661]Miksi se light ei kelpaa? Ei sisällä sokeria mutta makueroa ei ole!

Noin muuten, ehdottomasti saa lapsille herkkuja ostaa karkkipäivinä kunhan ruokavalio on muuten terveellinen :)[/QUOTE]

Sitruunahappo syövyttää hampaita ja makeuttamisaineet aiheuttavat mahavaivoja. Keksit ovat terveellisempi vaihtoehto värinaineilla ja glukoosisiirapilla kyllästetyille karkeille.

"alkup"
[QUOTE="pepe";28864697]vinkki: jos haluaa kolajuomaa,niin herra Hakkaraisessa ei ole kofeiinia. :)[/QUOTE]

Ok, kiitti :)

Ainut juuri mitä harmittelin tossa colassa on se kofeiini, mutta en halunnut pilata lasten itsevalitsemisen riemua alkamalla nipottamaan.

"vieras"
Jokainen saa olla ihan mitä mieltä tahtoo, mutta sanoa ei tartte kaikkea.

Meidän 5-vee juo limua silloin tällöin, ehkä juuri kerran kuukaudessa. Ostan joko tölkin tai 0,5l pullon. Jos siis karkkipäivänä tahtoo limua, niin sitten lisäksi saa lakupötkön tai jotain muuta tosi pientä. Yleensä lapsi tahtoo minipussin juustonaksuja (70g) ja pätkiksen. Minusta ihan ok tämä määrä. Joskus en edes anna kaikkia juustonaksuja, kun annostelen niitä kulhoon. Nyt on kyllä lapsella Pringles-innostus, kun näkin Pikku Kakkosessa askarteluohjelman, jossa tekivät Prinkkupurkeista koreja :D pitäisi saada siis niitä putkiloita :D

"vieras"
[QUOTE="alkup";28864683]2litraa?

Jokainen lapsi sai yhden puolen litran pullon. Meillä lapset niin saman ikäisiä ja joutuvat melkein kaiken jakamaan toistensa kanssa, että vähintä mitä voin antaa on tuo yksi pullo kuukaudessa jokaiselle.

Muutoin meillä ei limsaa juoda, niin ja hui kauhistus, lapset saivat valita vielä karkkiaskit herkkupäivän kunniaksi.

Perustietoja: Lapset hoikkia/normipainoisia, liikunnallisesti erittäin aktiivisia, syövät hyvin ja terveellisesti, ja ei, meillä ei ole lapsilla tietokoneita, pleikkareita tai x-boxeja. Eivät raasut edes tiedä mitä pleikkarit yms on.

Että mä en ymmärrä. Huonomminkin voisivat elää.[/QUOTE]

Juu ei tuossa ole mitään pahaa tai moitittavaa. Taitaa olla ystävälläsi omia ongelmia ja purkaa ne sitten muihin! Elä välitä ollenkaan!

tuttu
[QUOTE="vieras";28864684]Keksit ovat terveellisempi vaihtoehto värinaineilla ja glukoosisiirapilla kyllästetyille karkeille.[/QUOTE]Keksit eivät ole sen terveellisempiä kuin karkitkaan. Ne eivät ole myöskään mikään vaihtoehto karkeille. Karkin mieliteko on ihan eri juttu. Lisäksi on aika yhdentekevää etsiä terveellisiä vaihtoehtoja karkeille. Karkit ovat herkkuja, eivät ravintoa. Ei niiltä odotetakaan terveellisyyttä.

tuttu
[QUOTE="alkup";28864713]Enemmän E-koodeja ku Colassa.[/QUOTE]Keinomakeutetut ovat sokerilimppareita epäterveellisempiä, koska niissä on keinomakeuttajia? Yritähän uudelleen.

Hmm... Mun mielestä toi ei kuulosta pahalta lainkaan. Meillä lapset saa kerran viikossa limsaa.. Joskus ostetaan iso pullo kaikille neljälle jaettavaksi, joskus saavat jokjainen yhden 0,5l pullon omaksi. Yhtenä päivänä saa juoda, ja muuten ei limuja tarjoilla, ellei ole juhlia tms... missä on limu /mehu tarjoilu lapsille. Ja saa meillä lapset noin kerran viikossa karkkiakin. Tai joka viikko ei muisteta ostaa, mutta periaatteessa .. Useammin kyllä leivotaan jotain hyvää ja silloin karkit jää kauppaan.

ELi meillä kyllä syödään ihan monin kertainen määrä sun lapsille tarjoamaan verrattuna... Eikä mulle ole kukaan suuttunut. Ei edes hammaslääkäri.

Keksit eivät ole sen terveellisempiä kuin karkitkaan. Ne eivät ole myöskään mikään vaihtoehto karkeille. Karkin mieliteko on ihan eri juttu. Lisäksi on aika yhdentekevää etsiä terveellisiä vaihtoehtoja karkeille. Karkit ovat herkkuja, eivät ravintoa. Ei niiltä odotetakaan terveellisyyttä.
Amen.

Tärkeintä taitaa olla se perus arki ruoka. Jos kerran viikossa syö herkun tai juo lasin mehua/limua niin ei siitä kenenkään ruokavalio mene pilalle. Ellei ole tiukalla dietillä millä lapsien ei pitäisi olla...

"vieras"
Keksit eivät ole sen terveellisempiä kuin karkitkaan. Ne eivät ole myöskään mikään vaihtoehto karkeille. Karkin mieliteko on ihan eri juttu. Lisäksi on aika yhdentekevää etsiä terveellisiä vaihtoehtoja karkeille. Karkit ovat herkkuja, eivät ravintoa. Ei niiltä odotetakaan terveellisyyttä.
Mikä vitun karkin mieliteko? Makeanhimo lähtee millä tahansa sokeria sisältävällä herkkupalalla joten ei ole mitään järkeä valita epäterveellisin vaihtoehto.

"eräs"
Mistä kaikki ovat saaneet päähänsä, että mehu on jotenkin terveellisempää kuin limsa??? Mehussa aivan yhtä paljon sokeria ja hampaita tuhoavaa happoa kuin limsassa. Tällä en tarkoita limsan tai edes mehu olisi jokapäiväinen juoma, mut jotain järkee. Hiilihappo ei ole epäterveellistä ;)

"vieras"
[QUOTE="vieras";28864761]Mikä vitun karkin mieliteko? Makeanhimo lähtee millä tahansa sokeria sisältävällä herkkupalalla joten ei ole mitään järkeä valita epäterveellisin vaihtoehto.[/QUOTE]

Kuules nyt, sillä että ostaa lapsille mitä he haluaa (karkkipussin, suklaata tai limppaa) kerran viikossa ei ole mitään merkitystä! Sen ei tarvitse olla terveellistä sillä oletettavasti arkena ja normaalisti syödään niin.

• Tykkää
Reactions: Eleonoora86

Yhteistyössä