Ensimmäinen kouluviikko koululaisilla takana ja läkysjen tekoa joka illalle

  • Viestiketjun aloittaja :(
  • Ensimmäinen viesti
viersa
Mutta miten sitä pehmeää laskua voisi kotona aloittaa? Rytmitys on meillä sama kesät talvet, eli nukkumaan ja ylös samoihin aikoihin. Mutta siihen luokassa olemiseen, meluun ja muuhun ei voi kotona oikein sopeutua. Se tuntuu olevan meillä nimittäin se suurin väsymystä aiheuttava juttu.
 
Mutta miten sitä pehmeää laskua voisi kotona aloittaa? Rytmitys on meillä sama kesät talvet, eli nukkumaan ja ylös samoihin aikoihin. Mutta siihen luokassa olemiseen, meluun ja muuhun ei voi kotona oikein sopeutua. Se tuntuu olevan meillä nimittäin se suurin väsymystä aiheuttava juttu.
No ei mitenkään. Alunperin ongelmana tais olla unirytmi ja liiat läksyt.
 
Miten olisi jos tässä maailmassa jossa on pitkä kesäloma aloittaisi vaikka viimeisellä kesälomaviikolla tai viimeistään viikonloppuna sen pehmeän laskun jotta ei koulun sitäkin tarvi tehdä
Nimenomaan ette sitten oivaltaneet tätä vaihtoehtoa?
1-2viikkoa ennen koulun alkua alatte totuttelemaan lapsia koulurytmiin, aikaisemmin nukkumaan jne...
Musta tuntuu et nykyään ei uskalleta kohdata sitä omaa pilttiä, jos piltti marisee valvovansa niin sehän valvoo? Äiti ja isä on kavereita, jotka yrittää miellyttää kaikin tavoin lastaan, mutta missä se vanhemmuus ja ne rajat on? Aina pitäisi olla pehmeitä laskuja ja silittelemässä päätä, mites ne pärjää sitten aikuisina? Vai alatteko curling-vanhemmiksi?:D
 
"vieras"
Miksi tuo pitää ajatella noin?

Oma lapseni oli surullinen, kun hän olisi halunnut läksyjä heti ja mahdollisimman paljon. Hän on odottanut koulujen alkua ja niitä läksyjä jo monta viikkoa, joten hän kiljuu riemusta, kun niitä nyt vihdoinkin sitten on luvassa.

Eilen hän esitteli "läksyvihkonsa", jonne he merkkaavat kunkin päivän läksyt. Siellä luki läksyjä mm. kuviksen ja liikunnon osalta. Tiedustelin, että mitä ihmettä?! Tuleeko niistäkin aineista läksyä?

Ei kuulemma tule, mutta kun lapsi haluaa paljon läksyjä, niin hän oli ne sitten itse sinne keksinyt. Ja ainakin niitä "liikunnan läksyjä" hän kovasti eilen teki ja treenasi.

Oma muksuni ei siis ajattele, että läksytön ensimmäinen viikko olisi helpompi. Ja miksi sitä siltä kannalta pitäisikään ajatella? Ei niitä läksyjä kenellekään ensimmäisellä viikolla kuitenkaan niin paljon tule ja niin vaikeista asioista, etteikö niistä selviäisi.
Milläs luokalla muksusi on:D Tuo onkin sitä alkuinnostusta mutta ootas kun menee muutama vuosi eteenpäin niin on toinen ääni kellossa:)
Ja lapsethan on niin erilaisia kuten varmaan tiedät? Toiset tekee innolla läksyjä ja toisille se taas on vaikeampaa. Miksi tätä ei voi ymmärtää?
Vaikka se oma kullannuppu nyt sattuukin olemaan luokan priimus niin kaikille se koulunkäynti ei ole yhtä helppoa:(
Kerro nyt mitä haittaa siitä olisi jos pari-kolme päivää olisivat "helpompia" koulun alkaessa? Tottakai kotonakin jo aletaan hyvissä ajoin valmentaa sitä koulunkäyntiä varten mutta ainahan se koulun alkaminen vaikuttaa elämään. Ennenkuin pääsee taas kiinni siihen rutiiniin.
 
"vieras"
Nimenomaan ette sitten oivaltaneet tätä vaihtoehtoa?
1-2viikkoa ennen koulun alkua alatte totuttelemaan lapsia koulurytmiin, aikaisemmin nukkumaan jne...
Musta tuntuu et nykyään ei uskalleta kohdata sitä omaa pilttiä, jos piltti marisee valvovansa niin sehän valvoo? Äiti ja isä on kavereita, jotka yrittää miellyttää kaikin tavoin lastaan, mutta missä se vanhemmuus ja ne rajat on? Aina pitäisi olla pehmeitä laskuja ja silittelemässä päätä, mites ne pärjää sitten aikuisina? Vai alatteko curling-vanhemmiksi?:D
Niin että pehmeät arvot joutavat romukoppaan ja lasta aletaan valmentaa kovaan maailmaan kovin keinoin:(
Miksi koulu ja koti eivät voisi tässäkin asiassa tehdä yhteistyötä: kotona 1-2 viikkoa ennen totuttelua koulun alkuun ja koulussa ensimmäinen viikko helpompi?
 
[QUOTE="vieras";28862273]Milläs luokalla muksusi on:D Tuo onkin sitä alkuinnostusta mutta ootas kun menee muutama vuosi eteenpäin niin on toinen ääni kellossa:)
Ja lapsethan on niin erilaisia kuten varmaan tiedät? Toiset tekee innolla läksyjä ja toisille se taas on vaikeampaa. Miksi tätä ei voi ymmärtää?
Vaikka se oma kullannuppu nyt sattuukin olemaan luokan priimus niin kaikille se koulunkäynti ei ole yhtä helppoa:(
Kerro nyt mitä haittaa siitä olisi jos pari-kolme päivää olisivat "helpompia" koulun alkaessa? Tottakai kotonakin jo aletaan hyvissä ajoin valmentaa sitä koulunkäyntiä varten mutta ainahan se koulun alkaminen vaikuttaa elämään. Ennenkuin pääsee taas kiinni siihen rutiiniin.[/QUOTE]

No tämä alkuinnostus on kestänyt 5 vuotta, joten tuskin radikaalia muutosta on ihan lähihetkiin luvassa.

Ja jos kerran tiedostat sen, että lapsia on erilaisia, niin tiedostanet varmaan sitten senkin, ettei kaikkien lasten ääni siellä kellossa muutu. Ei vuodessa, parissa tai edes yhdeksässä. Osa lapsista ihan oikeasti tykkää koulunkäynnistä koko sen peruskoulun ajan ja ylikin.

Kuten jo sanoin, ensimmäisellä viikolla ne läksyt eivät varmastikaan ole YHDELLEKÄÄN lapselle niin vaikeita, että niiden eteen tulee kovasti ponnistella. Myöhemmin tilanne voi toki olla toinen (ja varmasti onkin), mutta ensimmäisellä viikolla ei edes vielä ehditä perehtymmään siihen koulunkäyntiin siinä määrin, kuin mitä sitten jo toisella viikolla ehditään, koska ensimmäiset pari päivää kuluu osittain siihen, että taas harjoitellaan sitä koulussa olemista, kerrataan säännöt, käydään läpi uutta lukkaria, jaetaan kirjoja jne. jne. Opetus ei siis vielä ehdi olemaan aivan samassa määrin täysipainoista, kuin mitä jatkossa.

Joten mun mielestäni tätä kautta tulee jo aivan riittävän suuri "helpotus" sille ensimmäiselle viikolle.

Oma kullannuppuni ei suinkaan ole luokkansa priimus, johan tässäkin ketjussa jo kerroin, että viime vuonna oli vaikeita asioita, joiden vuoksi vähän kesällä niitä prepattiin. Ja väitän, että osasyy tälle lapsen innolle on juurikin siinä, että me tosiaan prepattiin ja valmisteltiin lasta taas siihen tulevaan.
 
"vieras"
opettaja sysää liikaa vastuuta vanehmmille. `Toki läksyjä saa tulla mutta ei paljon. Läksykis vain se mitä jää tunnilla tekemättä. Opettajan tehtävä on opettaa siat oppilaille niin että opivat, ei siinä opi jos vaan äkkiä käaitellään ja sit annetan kasa tehtäviä perään, opettajan kuulu opetaaa niin ettäa sia ymmärteään.
Sinäkö haluaisit sysätä kaiken vastuun opettajalle/opettajille?

Mikset itse osaa kirjoittaa, kun olet kertonut, ettei sinulla ole lukihäiriötä? Opettajanko vika?
 
"vieras"
Täällä alko tiistaina koulu ja keskiviikkona oli jo molemmilla lukujärjestyksen mukaan (toisella 8-14 ja toisella 8-13) ja keskiviikkona tuli läksyjä ihan normaalisti.
Ekaluokalla ymmärrän et on joku tutustumisjakso mut kyllä sitten jo muilla aloitetaan samantien normaalisti.
Mun isommalla oli eilen matematiikan koe (tarkistettiin tasot) ja tänään kuulema enkun ope pitää jonkun kuuntelun
 
[QUOTE="vieras";28862287]Niin että pehmeät arvot joutavat romukoppaan ja lasta aletaan valmentaa kovaan maailmaan kovin keinoin:(
Miksi koulu ja koti eivät voisi tässäkin asiassa tehdä yhteistyötä: kotona 1-2 viikkoa ennen totuttelua koulun alkuun ja koulussa ensimmäinen viikko helpompi?[/QUOTE]
No en mä nyt kovin kovana keinona pitäisi tuota lapsen koulurytmiin totuttamista, ennen kouluun menoa?:O Ihan kun rinnastaisit sen vähintään väkivaltaan, jos lapselle asetetaan rajoja ja siltä peräti vaaditaan jotain?:D
 
"ope"
Voi kotipedagogit sentään sanon minä... läksyillä on ihan oma funktionsa oppimisen kannalta. En ala teille luennoimaan, mutta näin on. Sillä ei ole siis mitään väliä mitä on ehtinyt koulupäivän aikana tekemään, läksyjä pitää antaa silti.
 
  • Tykkää
Reactions: Rockwood
Itsellä mielenvika
Itse palaan taas useamman kotona lasten/ töissä vietetyn vuoden jälkeen kouluun. Tällä kertaa yliopistoon ja opiskelemaan vieläpä ruotsiksi ( kaikki muut koulut olen käynyt suomeksi). Ja ajatelkaa, koulun alkuun on vielä reilu viikko ja jo nyt odotan läksyjä. Minä aikuinen ihminen, kenellä on kotona kaksi tarhaikäistä lasta. Ehkä pitäisi mennä mielentilatutkimukseen. Ja kyllä olen ekasta luokasta lähtien tykännyt läksyistä. Yritän myös juurruttamisesta omiin lapsiin tämän asenteen, että Elise koulu ja opiskelu ei ole kamalaa.
 
"vieras"
Meillä on lapset viidennellä ja ysillä, eikä kummallekaan ole tullut vielä läksyjä. Vitosluokkalaisella alkaa koulu lukujärjestyksen mukaan vasta ensi viikolla, tällä viikolla koulupäivät on olleet ti-ke klo 9-12 ja to-pe klo 8-13. Ysiluokkalaisella alkoi lukujärjestyksen mukaan jo keskiviikkona.

Ei täällä ole koskaan tullut läksyjä ensimmäisellä kouluviikolla.
 
"vieras"
[QUOTE="aloittaja";28861684]Kun kysytään tätä, miksi emme valmistaneet... niin loma on lomaa ja kun itsellä sattui lomaviikot heinäkuun loppuun -elokuun alkuun, niin oli muutakin mietittävää. Matkustelua, mökkeilyä jne. Päivää ennen koulun alkua kotiuduttiin, vaikka mielessä kävi että olisi kysynyt extra viikkoa lomailuun. Kun itsellä jatkui vielä loma. Sitten vaan mietin, että onhan se tärkeetä päästä hengailee heti vanhojen kamujen kans koulussa ja sillain päästä luokan menoon mukaan.[/QUOTE]

Sinulla ei taida olla prioriteetit oikein kohdillaan!
Kannattaisiko katsoa peiliin?
.. että ihan hengaileen, ikää on?

Meillä kolmasluokkalainen ihan innolla tekee läksyjään, päivittäin.
 
M32
Kouluasenteet periytyvät erittäin tehokkaasti. Vanhemmat, joiden mielestä läksyt ovat ajanhukkaa, siirtävät usein tämän uskomuksen lapsilleen ja mahdollisesti heikentävät näin lapsen koulumenestystä. Kuitenkin asian omaksumiseen käytetty aika on kaikkein merkittävin oppimista edistävä tekijä. Kun asia on selitetty koulussa tunnin alussa, harjoiteltu lopputunnista, harjoiteltu vielä kotona ja kerrattu seuraavalla tunnilla läksyjen tarkastamisen yhteydessä, se osataan todennäköisemmin. Yksinkertaista.
 
oikein
opettaja sysää liikaa vastuuta vanehmmille. `Toki läksyjä saa tulla mutta ei paljon. Läksykis vain se mitä jää tunnilla tekemättä. Opettajan tehtävä on opettaa siat oppilaille niin että opivat, ei siinä opi jos vaan äkkiä käaitellään ja sit annetan kasa tehtäviä perään, opettajan kuulu opetaaa niin ettäa sia ymmärteään.
Osuit naulan kantaan.Läksyksi tulee se, mitä tunnilla jää tekemättä. Osalla ei koskaan mitään ja osalla siis paljonkin, kun tehtävien tekemisen aikana tehdään kaikkea muuta kuten jutelleen, pelataan ristinollaa, hiplataan kännykkään, ilveillään jne.
 
Rollolainen
Kouluasenteet periytyvät erittäin tehokkaasti. Vanhemmat, joiden mielestä läksyt ovat ajanhukkaa, siirtävät usein tämän uskomuksen lapsilleen ja mahdollisesti heikentävät näin lapsen koulumenestystä. Kuitenkin asian omaksumiseen käytetty aika on kaikkein merkittävin oppimista edistävä tekijä. Kun asia on selitetty koulussa tunnin alussa, harjoiteltu lopputunnista, harjoiteltu vielä kotona ja kerrattu seuraavalla tunnilla läksyjen tarkastamisen yhteydessä, se osataan todennäköisemmin. Yksinkertaista.
meillä kyllä pojat saavat hyviä numeroita, myös aineist ajotka ei heitä kiinnosta. edelleenkin ihmettelen vaan sitä etä kun läksyt väheni ja aikaa jäi muuhunkin kuin läksyihin numerot paranivat. miten sen selität?
 
"Sirkkeli"
No siis, mä taas olen ajatellut, että kouluun ja oppimiseen liittyy kotiläksyt. Hyvä että aloittavat heti, johan tuossa on muutama kuukaus lorvittu.
Sitä en taas ymmärrä, että keväällä parilla viimeisellä viikoilla on jopa kokeita. Kun numerot on kuitenkin jo ajoissa annettu...
 
halipupu harmaana
[QUOTE="aloittaja";28861684]Kun kysytään tätä, miksi emme valmistaneet... niin loma on lomaa ja kun itsellä sattui lomaviikot heinäkuun loppuun -elokuun alkuun, niin oli muutakin mietittävää. Matkustelua, mökkeilyä jne. Päivää ennen koulun alkua kotiuduttiin, vaikka mielessä kävi että olisi kysynyt extra viikkoa lomailuun. Kun itsellä jatkui vielä loma. Sitten vaan mietin, että onhan se tärkeetä päästä hengailee heti vanhojen kamujen kans koulussa ja sillain päästä luokan menoon mukaan.[/QUOTE]

Toivottavasti osaatte sitten ensi kesänä suunnitella paremmin loman lopetuksen ja palailla pikkasen aikasemmin lomilta kotiin ja kohti arkirytmiä.

Meillä koululainen oli kolme viimeistä viikkoa päiväleirillä ja aamulla oli herättävä aika normiaikaan, jotta ehti leiribussiin. Leiri oli lapselle mieluisa ja edelliseltä kesältä tuttu juttu, joten herääminen oli helppoa. Meillä lapset herää lomallakin aika paljon samoihin aikoihin kuin arkena, joten suurta eroa ja mullistusta ei tule.

Läksyt on meillä ollu aina helppo nakki eikä montakaan kertaa ole tarttenu läksyjä vääntää enää iltaisin, kun lapsi tekee läksyt heti kun tulee kotiin ja saa vasta sitten lähteä kaverilleen tai ulos.
 
Blue
meillä kyllä pojat saavat hyviä numeroita, myös aineist ajotka ei heitä kiinnosta. edelleenkin ihmettelen vaan sitä etä kun läksyt väheni ja aikaa jäi muuhunkin kuin läksyihin numerot paranivat. miten sen selität?
No ei tota kyllä läksyjen vähenemisellä selitetäkään. Eiköhän se johtunut siitä että poat alkoivat kuunnella ja tehdä enemmän hommia koulussa (ja se asia upposi koulussa kuunnellessa paremmin kaaliin kuin kotona yksin niitä läksyjä puurtaessa) niin läksyjä tuli vähemmän ja numerot nousivat.
 
Rollolainen
No ei tota kyllä läksyjen vähenemisellä selitetäkään. Eiköhän se johtunut siitä että poat alkoivat kuunnella ja tehdä enemmän hommia koulussa (ja se asia upposi koulussa kuunnellessa paremmin kaaliin kuin kotona yksin niitä läksyjä puurtaessa) niin läksyjä tuli vähemmän ja numerot nousivat.
etkö lukemnut sitä mun laittama lionkkiä missä oli TODISTETTU että läksyjen teko ei vaikut amitenkään oppimiseen, katso ylempää
 
etkö lukemnut sitä mun laittama lionkkiä missä oli TODISTETTU että läksyjen teko ei vaikut amitenkään oppimiseen, katso ylempää
Miksi sinä et ymmärrä, että läksyissä on kyse muustakin kuin oppimisesta. Ainakin itse miellän läksyt suuren kokonaisuuden osana. Tulevaisuudessa, opiskelussa ja työelämässä, VAADITAAN KYKYÄ ITSENÄISEEN TYÖSKENTELYYN, ylipäätään kykyä tehdä työtä, ottaa ja kantaa vastuuta omista tekemisistään, aktiivisuutta. Ilman tällaista kykyä ei yksinkertaisesti pärjää elämässä ja tällaisten asioiden harjoittelu alkaa jo ekaluokalta.
 
"ville"
Miksi sinä et ymmärrä, että läksyissä on kyse muustakin kuin oppimisesta. Ainakin itse miellän läksyt suuren kokonaisuuden osana. Tulevaisuudessa, opiskelussa ja työelämässä, VAADITAAN KYKYÄ ITSENÄISEEN TYÖSKENTELYYN, ylipäätään kykyä tehdä työtä, ottaa ja kantaa vastuuta omista tekemisistään, aktiivisuutta. Ilman tällaista kykyä ei yksinkertaisesti pärjää elämässä ja tällaisten asioiden harjoittelu alkaa jo ekaluokalta.
Hukkaat paukkujasi tyhjään. Rollolaisen kaltaiselle älykääpiölle on ajanhukkaa perustella järkevästi mitään. Hän näkee kaiken noin metrin päähän itsestään.
 
"Heh"
Miksi sinä et ymmärrä, että läksyissä on kyse muustakin kuin oppimisesta. Ainakin itse miellän läksyt suuren kokonaisuuden osana. Tulevaisuudessa, opiskelussa ja työelämässä, VAADITAAN KYKYÄ ITSENÄISEEN TYÖSKENTELYYN, ylipäätään kykyä tehdä työtä, ottaa ja kantaa vastuuta omista tekemisistään, aktiivisuutta. Ilman tällaista kykyä ei yksinkertaisesti pärjää elämässä ja tällaisten asioiden harjoittelu alkaa jo ekaluokalta.
Tulihan se sieltä. Joku vihdoin tajusi jotain oleellista :D
 

Yhteistyössä