Yhä enenemässä määrin tuo minun puoliso ottaa kupoliin!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "pirjo"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="Lis";28857852]Luulin etta ap. on kotona, siina tapauksessa minusta pyykkihuolto kuuluu hanelle. Jos ei, niin tottakai jokainen huolehtii omat pyykkinsa tai palkataan siivooja.[/QUOTE]

Pyykkihuolto ei kuulu edes siinä tapauksessa ap:lle yksistään, vaikka hän olisikin kotona. Kotona olevalle kuulu lapsista huolehtiminen. Yleensä tämä tarkoittaa päivystysvalmiutta 24 h vuorokaudessa, koska pienet ja/tai kipeät lapset heräilevät usein öisinkin. Lapsia hoitavalla on yhtälailla oikeus vapaa-aikaan ja omaan lepohetkeen.

Tiedän kokemuksesta, että työssä käyvän osa on sata kertaa helpompi kuin kotona pienten lasten kanssa olevan, joten on ihan kohtuullista, että myös se työssä käyvä osallistuu tasapuolisesti kotitöihin. Tällä hetkellä olemme molemmat töissä mieheni kanssa, mutta aiemmin minä jäin kotiin vähäksi aikaa, kun lapset syntyivät.

[QUOTE="Hanna";28857888]Pyykkihuolto ei kuulu edes siinä tapauksessa ap:lle yksistään, vaikka hän olisikin kotona. Kotona olevalle kuulu lapsista huolehtiminen. Yleensä tämä tarkoittaa päivystysvalmiutta 24 h vuorokaudessa, koska pienet ja/tai kipeät lapset heräilevät usein öisinkin. Lapsia hoitavalla on yhtälailla oikeus vapaa-aikaan ja omaan lepohetkeen.

Tiedän kokemuksesta, että työssä käyvän osa on sata kertaa helpompi kuin kotona pienten lasten kanssa olevan, joten on ihan kohtuullista, että myös se työssä käyvä osallistuu tasapuolisesti kotitöihin. Tällä hetkellä olemme molemmat töissä mieheni kanssa, mutta aiemmin minä jäin kotiin vähäksi aikaa, kun lapset syntyivät.[/QUOTE]

Jep. Mäkin oon ollu opiskelujen/vanhempainvapaiden välissä töissä aina pari kuukautta kerrallaan ja kyllä täytyy sanoa, että sillon ku oon töissä, oon paljon pirteempi ku sillon, ku oon lasten kanssa kotona.

Mulle se kotona lasten kanssa oleminen on vaan rankempaa mitä töissä käyminen.

Mies on myös ollut kotona lasten kanssa aina, kun mä oon ollu töissä. Ja ei se oo todellakaan jaksanu yksin hoitaa siivouksia lasten vahtimisen ohella :P Oon sitten minäkin illalla tehnyt kotitöitä. Jokaisen miehen pitäs mun mielestä olla joskus useampi kuukausi lasten kanssa kotona, kun nainen käy töissä. Huomais molemmat millaista se kotona oleminen todellisuudessa on.

Ei se mitään lapsellista ajattelua ole. Joskus toinen ei vaan tajua, ennenkuin maistaa omaa lääkettään.
Sitäpaitsi mulle on ihan selkää, että jos mies on tyystin laistanut kotitöistä ym. ja alkaa illalla vinkua seksiä, niin mä hienovaraisesti vihjaan, että olen lopen uupunut kaikkien kotitöiden jälkeen. En jaksa enää huomioida muita. Haluan olla rauhassa ja katsoa tv:stä jotain realitypaskaa.

Joo tuota olen tehnyt itsekkin, tosin harvemmin mies vinkuu seksiä mutta jotain muuta. Meillä vaan ei jotenkin tunnu toimivan vihjaaminen eikä suoraa sanominen jos mies on päättänyt maata sohvalla töiden jälkeen. Katsotaan kuinka kauan tätä jaksaa.

[QUOTE="vieras";28857821]Kuinka pitkä aika sinulla laskettuun aikaan?
[/QUOTE]
Vielä on reilu kuukausi äitiysloman alkuun ja siis kaksi kuukautta laskettuunaikaan. Saikulla olen ollut nyt jo lähes kuukauden verran.

Meillä mies ei alunperinkään uskonut olevani niin kipeä ja väsynyt, mitä sanoin olevani kun vielä kävin töissä. Kun neuvolasta sitten määrättiin lääkärille ja lääkäri antoi saikkua, mies oikein ihmetteli. Kerran jouduin suoraa lääkäriltä tarkempiin tutkimuksiin, koska vaarana oli jopa uhkaava keskenmeno ja vasta silloin mies vähän heräsi. Tottakai täytyi herätä, kun itkien soitin sille töihin, että nyt on lähdettävä ja että varautuu siihen ettei meille tulekkaan vauvaa.

Aika pian tuon jälkeen tilanne palautui kuitenkin siihen samaan vähättelyyn. Kavereilleenkin oli puhunut, että kyllä vaimo saa lapsia vahtia hänen menojensa ajan, kun kerta vain kotona röhnöttää sohvalla kaiket päivää. Kaverinsa kun oli ihmetellyt, että miten mies sai tulla iltaa viettämään, vaikka olen sairaslomalla kotona ja meillä on monta lasta.

Mies siis kuvittelee, että kaiket päivät vaan röhnötän sohvalla.. Jos tekisin niin, niin tuskin lapset olisivat puhtaissa vaatteissa ja vaipoissa ja mahat täynnä ruokaa kun mies tulee kotiin. Miehellekkin on aina lämmin ruoka valmiina, kun kotiutuu eikä sekään itsekseen sinne uuniin mene. En tiedä sitten ovatko kaikki miehet noin sokeita vai olenko onnistunut naimaan jonkun narsistin tai muun täysin kykenettömän empatiaan.

Mä kyllä pesen pyykit ja laitan ne kuivumaankin, mutta joka ikinen täysi-ikäinen meidän talossa viikkaa omat vaatteensa omiin kaappeihinsa. Jos ei vaatepino katoa kodinhoitohuoneesta melko pikaisesti, käyn kippaamassa sen ko.laiskurin sängylle ja sen jälkeen en paljoa jaksa kiinnostua laittaako kaappiin vai ottaako pinosta pitoon. Tälleen oppii sekä ukko että kakarat ettei äiti ole mikään piika ;-)

Samaten, pesen vain ne vaatteet jotka on pyykkikopassa. Jos jotkut elintärkeät farkut on sängyn alla niin sitten niitä ei käytetä tai käytetään likaisena.

Meillä mies ihan samanlainen.
Pesen yksin kaikki pyykit, myös miehen lakanat ja vaatteet mukisematta.
Vihaan kuitenkin pyykkien viikkausta kaappeihin ja vaivoin jaksan viikata lapsen vaatteet ja omat.
Mies ei kuitenkaan koskaan voi viikata omiaan kaappiin,saatika että viikkaisi jopa lapsen tai minun(!!) vaatteita mutta jaksaa kyllä huutaa miksei pyykit ole kaapissa.

[QUOTE="vieras";28858139]Data tekee sitten teillä kaikki kotityöt...[/QUOTE]

Meinasit että minä häiriintyisin helposti tuollaisista asioista? En edes huomannut kun pöytäliina oli vaihdettu.

[QUOTE="Lis";28857852]Luulin etta ap. on kotona, siina tapauksessa minusta pyykkihuolto kuuluu hanelle. Jos ei, niin tottakai jokainen huolehtii omat pyykkinsa tai palkataan siivooja.[/QUOTE]

Ei kai siivoojan tehtäviin yleensä kuulu pyykkihuolto?

Vielä on reilu kuukausi äitiysloman alkuun ja siis kaksi kuukautta laskettuunaikaan. Saikulla olen ollut nyt jo lähes kuukauden verran.

Meillä mies ei alunperinkään uskonut olevani niin kipeä ja väsynyt, mitä sanoin olevani kun vielä kävin töissä. Kun neuvolasta sitten määrättiin lääkärille ja lääkäri antoi saikkua, mies oikein ihmetteli. Kerran jouduin suoraa lääkäriltä tarkempiin tutkimuksiin, koska vaarana oli jopa uhkaava keskenmeno ja vasta silloin mies vähän heräsi. Tottakai täytyi herätä, kun itkien soitin sille töihin, että nyt on lähdettävä ja että varautuu siihen ettei meille tulekkaan vauvaa.

Aika pian tuon jälkeen tilanne palautui kuitenkin siihen samaan vähättelyyn. Kavereilleenkin oli puhunut, että kyllä vaimo saa lapsia vahtia hänen menojensa ajan, kun kerta vain kotona röhnöttää sohvalla kaiket päivää. Kaverinsa kun oli ihmetellyt, että miten mies sai tulla iltaa viettämään, vaikka olen sairaslomalla kotona ja meillä on monta lasta.

Mies siis kuvittelee, että kaiket päivät vaan röhnötän sohvalla.. Jos tekisin niin, niin tuskin lapset olisivat puhtaissa vaatteissa ja vaipoissa ja mahat täynnä ruokaa kun mies tulee kotiin. Miehellekkin on aina lämmin ruoka valmiina, kun kotiutuu eikä sekään itsekseen sinne uuniin mene. En tiedä sitten ovatko kaikki miehet noin sokeita vai olenko onnistunut naimaan jonkun narsistin tai muun täysin kykenettömän empatiaan.

Oletkohan tosi kiltti ihminen, joka vaan passaa muita ja jolta kukaan, mieskään, ei kysy koskaan vointia? Sellainen vähän itsestäänselvyys. Kuulostaa vähän siltä. Minä tuossa tilanteessa olisin kyllä tosi vihainen ja nostaisin riidan pystyyn tai jos ei auttaisi, herättäisin Prinssi Ruususen unestaan jättämällä kaikki työt tekemättä - paitsi sen, mikä liittyisi lasten hyvinvointiin. Kaikki ihmiset ei ymmärrä tuollaisia asioita, ellei vähän auta.

Eli jos talon nainen ei jaksa viikata miehen pyykkejä kaappiin, niin pitää palkata siivooja? Mieheltähän ei toki voi odottaa, että se osallistuisi mihinkään kodin ylläpitoon?

Mä en vaan tajua. Jos mulla olis tollanen ukko, niin jättäisin siinä sivussa sen pyykitkin pesemättä, jos ei kerran pestyjä pyykkejä saa laitettua itse omaan kaappiin.

Horsmapillun siis on oikeutettua vain maata kotona lapsen kanssa, mutta ei velvollisuuksia tehdä mitään kotityön kotityötä? Ja ukon pitäisi tehdä pikkurouvan kotityöt oman työpäivän jälkeen, perua harrastukset koska horsmapillu ei jaksa hoitaa 2 vuotiasta lasta vaan tahtoo vain maata. Kuitenkin kummasti löytyy kaksplussassa aikaa itkeä kuinka mies ei huomioi, on kyllä sangen tekoopyhää.

Kyllä se on vaan niin, että se kumpi siellä kotona on tekee valtaosan kotitöistä, koska se toinen puoliso on töissä ja tuo rahaa talouteen. Tietysti jos lääkäri on määrännyt vuodelepoon tai ottamaan rauhallisemmin, niin silloin on oikeutettua levätä.

Kotona olevan on ihan turha itkeä sitä, kuinka ei vaan jaksa viikata pyykkejä, vaihtoehdot on palata töihin tienaamaan rahaa tai pitää turpa kiinni ja olla nyrkin ja hellan välissä.

Voisin vaikka lyödä vetoa, että jos tämänkin palstan horsmapillut lähtisivät työelämään hoitovapailta ja vastineeksi miehet jäisivät hoitamaan kotia, niin koti olisi kokoajan siisti ja kotityöt tehtynä, eikä mitään valitusta tulisi kuinka raskasta kotona on maata ja lapsia hoitaa.

Jep. Mäkin oon ollu opiskelujen/vanhempainvapaiden välissä töissä aina pari kuukautta kerrallaan ja kyllä täytyy sanoa, että sillon ku oon töissä, oon paljon pirteempi ku sillon, ku oon lasten kanssa kotona.

Mulle se kotona lasten kanssa oleminen on vaan rankempaa mitä töissä käyminen.

Mies on myös ollut kotona lasten kanssa aina, kun mä oon ollu töissä. Ja ei se oo todellakaan jaksanu yksin hoitaa siivouksia lasten vahtimisen ohella :P Oon sitten minäkin illalla tehnyt kotitöitä. Jokaisen miehen pitäs mun mielestä olla joskus useampi kuukausi lasten kanssa kotona, kun nainen käy töissä. Huomais molemmat millaista se kotona oleminen todellisuudessa on.

Jos kerta se kotona oleminen on niin raskasta, miksi helvetissä sitten olet jäänyt kotiin lapsia hoitamaan? Mikset vie lapsia päiväkotiin ja mennyt töihin. Turha on itkeä ja tehdä kotiäideistä marttyyreitä, se on ihan oma valinta onko töissä vai kotona.

• Tykkää
Reactions: ihme mies

Yhteistyössä