Mitä te tekisitte; lapsen päivähoidosta kun itse äitiyslomalla...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Meillä kaksi lasta, toinen aloitti pk:ssa 1v2kk iässä kun menin töihin ja on ollut siitä asti 3pv/vko ja viime syksyllä enemmänkin siellä. Hyvin viihtynyt, eikä ongelmia. Vauva syntyi helmikuussa, esikoinen oli pari kuukautta kokonaan poissa, jatkoi 2pv/vko ja nyt taas kesällä parin kuukauden tauko. Hoito aloitettiin uudestaan viime viikolla ja takunnut on, itkee ettei halua hoitoon ja hoidossakin oli ekana päivänä itkeskellyt aamupäivän, kunnes olivat menneet pihalle ja sen jälkeen ei mitään. Kotiin tullessa sanoi, että oli kiva päivä ja haluaa huomenna uudestaan... Eli tuo viime viikolla, kävi kahtena päivänä ja toka päivä normaali. Tänään taas hoitoon, aamu alkoi itkulla ja itkemään oli jäänyt jälleen.

Mitä tässä pitäis tehdä? Tarkoitus aloittaa työt toukokuussa ja tykätään tuosta hoitopaikasta ihan tosissaan. Lisäksi mulla yo-opinnot, joita pitäis saada tehtyä tässä "lomalla", eikä esikko nuku enää päikkäreitä kun taas vauva nukkuu kahdet, joista toiset 2-3h ja saan jotain tehtyäkin. Mihinkään ei varmasti saada kahta lasta toukokuussa, joten mitä ihmettä tässä pitäis tehdä? Yksityinen pk, eikä hoitotakuita. Antakaahan vinkkejä.

[QUOTE="aloittaja";28852575]Niin ja esikoinen täyttää marraskuussa 3v.[/QUOTE]

Ai siis hän olikin jo sen ikäinen! Sori luin väärin. Juu no sitten saattaisin osapäiväseksi laittaa päiväkotiin, mutta vain jos lapsi tykkää ja viihtyy siellä aidosti.

Hoitoon vaan samalla tavalla kuin ennenkin. Kyllä se lapsi siihen tottuu nopeasti. Ei kaikki tapahdu yhdessä yössä. Pitää olla vaan järjestelmällinen jotta lapsikin tottuu uuteen kuvioon.

[QUOTE="Vieras";28852592]Ehkä se 2 päivää viikossa on liian vähän eikä oikein kunnolla pääse mukaan siihen päiväkodin rytmiin ja toimintaan.[/QUOTE]

Tätä mieltä mieskin on ja mitään ongelmia ei ole siis ennen tätä viimeistä parin kuukauden taukoa ollut. Lisäksi muut lomakaverit on kaikki menneet hoitoon (äidit töihin) eikä ikäistään seuraa nyt ole, eli oltais vaan ihan kolmestaan sitten enimmäkseen. Mies on sitä mieltä, että paikka pidetään ja itse olen kahden vaiheilla. Sen tiedän, että jos paikka irtisanotaan niin tuskin sinne takaisin päästään, sen verran haluttu paikka se on.

Ja sille, joka sanoi ettei alle 3v paikka ole hoidossa; meillä tuo kuopuskin menee sinne 1v2kk iässä, ihan hyvillä mielin laitan sitten lapset samaan paikkaan kun itselläni jatkuu työt.

[QUOTE="vieras";28852598]Ai siis hän olikin jo sen ikäinen! Sori luin väärin. Juu no sitten saattaisin osapäiväseksi laittaa päiväkotiin, mutta vain jos lapsi tykkää ja viihtyy siellä aidosti.[/QUOTE]

No sehän se onkin, kun on viihtynyt kokoajan ennen näitä pitkiä taukoja. Siksi kai niin järkytyinkin, kun yhtäkkiä alkaakin sinne menoa vastustella.

Meillä oli keväällä lapsi 2 vuotiaana myös ton 2 pv / vko päiväkodissa ja sit tuli yksi pidempi sairastelujakso, jonka jälkeen oli vielä pääsiäinen ja jäi vielä sen takia päiväkotipäivä pois. Oli yhteensä pois 3 vkoa ja sen jälkeen oli vaikea mennä päiväkotiin. Muutaman viikon itkeskeli jo valmiiksi kotona aamulla ennen lähtöä ettei halua mennä ja jäi sinne itkien. Mutta sitten alkoi taas sujua entiseen malliin ja meni mielellään taas. Luulen, että se 2 päivää oli vähän liian harvoin meillä ton pitemmän tauon jälkeen, kun oli niin vaikea tottua päiväkotiin taas. Nyt aloitti 4 pv viikossa ja muutama eka päivä vaan oli vähän itkuinen, mut nyt menee taas oikein hyvin ja viihtyy :) 3-v täyttää tammikuussa.

Yhteistyössä