Miksi ihmeessä Suomessa ei voi saada kunnon hoitoa kipuun? Lääkevaihtoehtoja ois vaikka kuinka paljon

  • Viestiketjun aloittaja Kivulias ja uupunut
  • Ensimmäinen viesti
Ai nii, muistui juuri mieleeni, kun olin menossa tuohon polven tähystykseen sain ennen toimenpidettä
esilääkitykseksi 800mg Buranaa. Mitään muuta esilääkitystä ei herunut vaikka toimenpide oli useita tunteka
myöhässä... Ei ihme että olin kauhusta kankea kun anestesialääkäri yritti laittaa epiduraalin...
 
Sh
Hiukan kuulostaa oudolta, ettei yksityiselle saa aikaa... Saahan sinne kun vaan varaa, sitä varten sä siitä maksat. Se on sitä palvelua, jota yksityiseltä voi vaatia toisin kuin julkisella puolella, jossa lääkärit päättää lähetteistä.

Outoa on mun mielestä myös se, ettei kipupolille saa edes lähetettä, etenkin kun lääkkeiden sopivuuksien kanssa on ollut ongelmaa. Siellähän se paras asiantuntemus löytyy.

Yleisesti voin vastata vain oman kokemukseni lääkehoidosta. Siinä täytyy myös hoitajan olla aktiivisessa roolissa vaatimassa riittävää lääkitystä potilaalle, varsinkin jos on kyseessä kokematon lääkäri. Oon päivystyksessä töissä, eikä siellä kyllä kipulääkettä säästellä. Tietysti se soittaa herätyskelloja, mikäli potilas ilmoittaa jo heti kättelyssä, että mikään muu ei muuten oo koskaan auttanut kuin Oxanest...
 
"Ilona"
No siis Panacodhan ei auta kaikilla se on fakta. Osa ihmisistä ei metaboloi sitä aktiiviseksi lääkemuodoksi geneettisistä syistä. Joten jos se ei sulla auta, niin miksi ihmeessä syödä sitä.

Sitä vähän ihmettelen, kun sanot ettei anneta lääkkeitä, vaikka kuitenkin kertomuksesi perusteella useita lääkkeitä on kokeiltu. Ihmisiä ne lääkäritkin ovat eivätkä voi toimiviksi lääkkeiksi muuttua.
 
Kivulias ja uupunut
Hiukan kuulostaa oudolta, ettei yksityiselle saa aikaa... Saahan sinne kun vaan varaa, sitä varten sä siitä maksat. Se on sitä palvelua, jota yksityiseltä voi vaatia toisin kuin julkisella puolella, jossa lääkärit päättää lähetteistä.

Outoa on mun mielestä myös se, ettei kipupolille saa edes lähetettä, etenkin kun lääkkeiden sopivuuksien kanssa on ollut ongelmaa. Siellähän se paras asiantuntemus löytyy.

Yleisesti voin vastata vain oman kokemukseni lääkehoidosta. Siinä täytyy myös hoitajan olla aktiivisessa roolissa vaatimassa riittävää lääkitystä potilaalle, varsinkin jos on kyseessä kokematon lääkäri. Oon päivystyksessä töissä, eikä siellä kyllä kipulääkettä säästellä. Tietysti se soittaa herätyskelloja, mikäli potilas ilmoittaa jo heti kättelyssä, että mikään muu ei muuten oo koskaan auttanut kuin Oxanest...
Mulla ei oo kuulemma sellasia sairauksia, että tarvisin kipulääkärin hoitoa.
 
En tarvi kipulääkkeitä, mutta ne jotka kärsii esim. selkäydinvammasta on todella tiukilla. Heille ei suoraan ole kehitetty edes mitään omaa lääkettä vaan syöpäpotilaiden kipulääkkeistä koitetaan löytää jotain helpottavaa.

Onneksi lääkekannabis on tullut, josko sen kautta monille kivuista kärsiville löytyisi järkevää, kivut poistavaa ja järjen tallelle jättävää apua :/
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja viisikymppinen isoäiti;28836356:
mä taas en tajua sitä, että kun sata varmasti tiedetään, että ihminen kuolee muutaman päivän sisällä. niin monessa paikassa kipu lääkettä saa vain sen kolme kertaa vuorokaudessa, mitä väliä sillä on vaikka annettas useammin. itse en ainakaan halua kärsiä kipuja, mut saa huoletta tuossa vaihteessa vaikka tukehduttaa kipulääkkeeseen
Lääkeriippuvuus on kuule hirveä asia, sitä ei muutaman päivän sisällä kuolevakaan varmasti toivo! Kiva siinä sitten vielä kuolinvuoteellaan joutua lääkevieroitukseen yms.
 
"Vieras"
[QUOTE="vieras";28841856]Lääkeriippuvuus on kuule hirveä asia, sitä ei muutaman päivän sisällä kuolevakaan varmasti toivo! Kiva siinä sitten vielä kuolinvuoteellaan joutua lääkevieroitukseen yms.[/QUOTE]

Useimmat kovista kivusta kärsivät on varmasti eri mieltä.
 
Kivulias ja uupunut
[QUOTE="hmh";28842191]Oletko koettanut akupunktiota? Entä miten on liikuntaohjelmasi laita?[/QUOTE]

Kaikki mahdolliset lääkkeettömät hoidot on kokeiltu. Oon ollu lapsesta asti ihan urheiluhullu, mutta nykyään en pysty pahemmin urheilemaan.
 
asdsfgfvdbfgv
Olen ollut monessa isossa leikkauksessa, koskaan en ole saanut kotiin muuta kuin Buranaa tai Panadolia, joista viime mainitulla ei ole minuun mitään vaikutusta. Burana 600 mg taas ei sovi, koska siinä on laktoosia. Viimeksi kun olin isossa leikkurissa, vein omat Ibusalit mukana ja nappailin niitä sitten, onneksi tehosivat ja oli ollut hyvä kirurgi jonka jäljiltä parani nopsaan.

Nyt mulla on kaapissa varoiksi Litalginia, kävi uskomaton mäihä kun koira sai sitä (mutta en antanut koiralle, koska se hidastaa suolta ja jo valmiiksi epäiltiin suolitukosta, mikähän logiikka siinäkin oli...)!

Suomalaiset luulevat, että meillä on jotenkin korkeatasoinen lääketiede täällä. No ei ole, eurooppalaista keskitasoa on jos sitäkään enää nykyisin.
 
lasten kipuihin ei myöskään
reagoida asiaan kuuluvalla tavalla, 10.v tytölle annettiin koviin nivelkipuihin pamolia ja pronaxenia vaikka näitä annoin jo kotona ja niistä ei ollut apua, tyttö ihan itki kivuista eikä pystynyt kävelemään tai istumaan?:(
 
leijona 76 harmaana
[QUOTE="vieras";28841856]Lääkeriippuvuus on kuule hirveä asia, sitä ei muutaman päivän sisällä kuolevakaan varmasti toivo! Kiva siinä sitten vielä kuolinvuoteellaan joutua lääkevieroitukseen yms.[/QUOTE]

Harva riippuvuus kuitenkaan syntyy parissa pv. Ja jos syntyykin ja tietää kuolevansa kuitenkin kohta niin mitä väliä jos saa kuolla kivutta? Miksi kuolinvuoteella pitäs enää vierottaa?
 

Yhteistyössä