Ketään, joka tietää oikeasti? Avioero tulossa, miten järjestän asiani..?

• Viestiketjun aloittaja "yks vaan"
  • Ensimmäinen viesti
"yks vaan"
Eli ollaan eroamassa, syyt ei nyt liity tähän.

Meillä on pienet lapset. Meillä on lainaa talosta, mieheni haluaa jäädä tähän asumaan ja mun puolesta saa jäädä. Voiko mieheni ottaa lainat ja talon nimiinsä? Mä haluan vaan pois täältä enkä maksaa enää penniäkään tästä. En halua mitään rahoja enkä mitään, haluan vain saada asiat eteenpäin.

Mutta mistä kämppä? Kaupungilta vai yksityiseltä? Oon äitiyspäivärahalla ensivuoden puolelle asti. Miten pärjään rahallisesti? Mä en ole ikinä tarvinut mistään sossusta mitään mutta nyt se aika varmaan on tullut.. Tai autoahan mä en sitten tarvi jos muutan täältä korvesta pois kaupunkiin, missä pääsee julkisilla liikkumaan. Siitä tosin on vielä muutama vuosi maksamatta, miten mä pääsen siitä eroon?

Mites sitten kun äitiyspäiväraha loppuu? hetikö töihin? Eihän sillä kotihoidon tuella elä sitten, kun on vuokrat ja kaikki..

Apua, pää on ihan sekaisin. Ainoa varma asia on että mun on muutettava lasten kanssa pois täältä..

"jkl"
Voi toki ottaa lainat omille nimilleen, mutta jos olette lainan puoliksi ottaneet ja lyhentäneet lainaa, niin kannattas ehkä vaatia itselleen puolet jo lyhennetystä osasta. Miksi antaa toiselle ilmaiseksi osa taloa?

[QUOTE="vieras";28834751]Psykiatri Jari Sinkkosta lainaten, jokainen avioero on tarpeeton ja turha mikä tehdään lapsen ollessa alle 3 vuotias.[/QUOTE]
No voi vittu sentään. Mistä tiedät ettei aloittajan mies pahoinpitele rajusti vaimoaan ja lapsiaan?

"yks vaan"
Ei mielestäni, jos vanhemmilla ja lapsilla on paha olla yhdessä ja lapset joutuvat kuuntelemaan jatkuvaa tappelua. Itse olen tämän lapsuudessani kokenut ja olisi ollut parempi jos omat vanhempani olisivat eronneet aiemmin.

[QUOTE="vieras";28834751]Psykiatri Jari Sinkkosta lainaten, jokainen avioero on tarpeeton ja turha mikä tehdään lapsen ollessa alle 3 vuotias.[/QUOTE]

Sinkkonen on kyllä viisas mies, mutta joku raja sentään yleispätemiseen. Tilanteet on niin erilaisia ihmisillä. Erosin kun muksuni oli alle 3v, ja kaikki meni todella kivuttomasti. Lapsi ei paljon isänsä kanssa ollut aikaa viettänyt, kun isä oli kaikki illat ja päivät töissä, joten eipä se arki siitä kauheesti lapsen kannalta muuttunut.

• Tykkää
Reactions: Cassyput
"ehkä"
Maksaahan se mies sitten elatusapua ja vuokrakämppään saa luultavasti asumistukea. Joku ositus teidän täytyy tuosta talosta ja lainoista ainakin tehdä ja suostuuko pankki muuttamaan sitä lainaa kokonaan miehesi nimiin kysykää pankista). Riippuu varmasti myös hänen maksukyvystään... Osituksessa kannattaa varmaan ottaa yhteyttä esim. oikeusaputoimistoon. Minulla ei ole kokemusta, mutta näin itse toimisin.

"vieras"
Vaadit tietysti puolet. Sossussakaan tuskin katsotaan hyvällä, jos olet pennitön sen takia, että jätät rahat miehelle eikä se ole moraalisestikaan oikein yhteiskuntaa kohtaan.

"vieras"
Te olette lapset tehneet..kasvakaa aikuisiksi, olkaa kumppaneita tai vaikka tovereita...kasvattakaa lapset edes kouluikään jotta heillä on jonkinmoinen käsitys perheestä. Ymmärrän eroja joita tulee kunlapset on kasvatettu ja mitään yhteistä ei enää ole mutta jumalauta, tehdä lapset ja erota. Siis mikäli miehesi ei ole väkivaltainen hullu psykopaatti. Ole vaan olemassa lapsiasi varten, teet omat rutiinit ja arjen ja lopetat riitelyn..ei kukaan kauaa jaksa yksin riidellä. Tutkimuksen mukaan alle 5v lasten äideillä ja isillä on niin mittaamaton univelka ja väsymys ettei oikeasti näe metsää puilta. Olethan sinä häntä rakastanut ja paljon kun noin pitkälle olette päässeet. Anna nyt herranjumala ajan kulua että lapset edes hieman kasvavat. Siinä sitten vietätte joulut ja juhannukset eri osoitteissa, kerrot kuinka lapsi on oppinut sitä ja tätä, kerjäät ex-miestäsi laittamaan apupyörät polkupyörään ja katsot kuinka hän heilastelee uuden eukon kanssa jolla maha jo pystyssä.

"vieras"
Pankki on ihan hyvä paikka selvittää taloa koskevat asiat. Paljon riippuu siitä, kuinka paljon lainaa talosta on jo maksettu. Onkohan miehelläsi oikeasti mahdollisuuksia saada yksinään nimiinsä talon lainat ja mahdollisesti vielä laina, jolla maksaa sinulle osinkosi talosta? Ei kannata kiirehtiä ositusta tässä vaiheessa, vaikka nyt tuntuisikin ettei mitään omaisuudesta halua. Elatusavusta vanhempi ei edes lain mukaan voi "luopua" lastensa puolesta.

Ota yhteyttä asuinpaikkakuntasi asuntotoimistoon asuntohakemuksen tekemistä varten. Myös sosiaalitoimistosta saa erotilanteessa apua asunnon hakemisessa (ei välttämättä rahaa, mutta joskus sitäkin). Samalla kannattaa varata aika lastenvalvojalle, jonka luona voi käydä neuvottelemassa lasten asioiden järjestämisestä (asuminen, huolto, tapaamiset ja elatus).

"yks vaan"
[QUOTE="vieras";28834824]Te olette lapset tehneet..kasvakaa aikuisiksi, olkaa kumppaneita tai vaikka tovereita...kasvattakaa lapset edes kouluikään jotta heillä on jonkinmoinen käsitys perheestä. Ymmärrän eroja joita tulee kunlapset on kasvatettu ja mitään yhteistä ei enää ole mutta jumalauta, tehdä lapset ja erota. Siis mikäli miehesi ei ole väkivaltainen hullu psykopaatti. Ole vaan olemassa lapsiasi varten, teet omat rutiinit ja arjen ja lopetat riitelyn..ei kukaan kauaa jaksa yksin riidellä. Tutkimuksen mukaan alle 5v lasten äideillä ja isillä on niin mittaamaton univelka ja väsymys ettei oikeasti näe metsää puilta. Olethan sinä häntä rakastanut ja paljon kun noin pitkälle olette päässeet. Anna nyt herranjumala ajan kulua että lapset edes hieman kasvavat. Siinä sitten vietätte joulut ja juhannukset eri osoitteissa, kerrot kuinka lapsi on oppinut sitä ja tätä, kerjäät ex-miestäsi laittamaan apupyörät polkupyörään ja katsot kuinka hän heilastelee uuden eukon kanssa jolla maha jo pystyssä.[/QUOTE]

Meidän tilanne on se, että hoidan yksin lapset, niinkuin ennenkin eli omat rutiinit. Mieheni elää niinkuin perheetön mies, menee ja tulee kun huvittaa. Ei osallistu arkeen. Henkistä väkivaltaa sekä minua että lapsia kohtaan. Tunnen olevani niin poikki sekä henkisesti että fyysisesti sekä alistettu. Toki jos tosiaan saisi joskus nukkua, mutta kun olen pyytänyt saada nukkua joskus, mieheni suuttuu. Hän kyllä nukkuu päiväunet joka päivä..
Rakastan lapsiani enkä halua heille huonoa elämää. Siksi olen myös valmis luopumaan talosta ja kaikesta ja jättämään kaiken miehelle koska yksinkertaisesti en jaksa enää riitelyä ja vähättelyä.

Sarlotta
Ensimmäiseksi ehdottomasti lastenvalvojalle sopimaan lasten tapaamisista ja elatusmaksuista sekä muista tärkeistä asioista! Sitten sopiva vuokra-asunto kunnalta/kaupungilta tai yksityiseltä. Lehdissä ja internetissä ilmoituksia.
Sen jälkeen pankkiin hoitamaan taloa koskevat asiat. Mikäli talo/laina on teillä puoliksi, puolet kuuluu sinulle! Vaikka nyt tuntuisi, ettet jaksaisi sitä hoitaa niin tee se silti hammasta purren, kyse on kuitenkin todennäköisesti isommasta summasta rahaa, mikä helpottaa tulevaisuuttasi! Tsemppiä!

"koi"
[QUOTE="jkl";28834765]Voi toki ottaa lainat omille nimilleen, mutta jos olette lainan puoliksi ottaneet ja lyhentäneet lainaa, niin kannattas ehkä vaatia itselleen puolet jo lyhennetystä osasta. Miksi antaa toiselle ilmaiseksi osa taloa?[/QUOTE]

Vaatia puolet jo lyhennetystä lainasta... Tiedätkö että se asuminen siinä talossa on maksanut molemmille jo sen lyhennetyn lainan verran. Ne ovat olleet asumiskuluja, ei missään olisi voinut ilmaiseksi asua.

"Puff"
Vaikea kuvitella tätä aikuisten ihmisten foorumiksi. Aloittaja selvällä suomenkielellä teki selväksi, ettei eron syyt kuulu tähän ja lähdettävä on PISTE! Noniin eiköhän jotkut junttieinarit siellä ala kiihkoilee!? Edelleenkään ap:n ei mun mielestä olis tähän tarvinnut selittää syitä mutta miten vaan. Toivottavasti saat erosi ja erilleenmuuttamisesi sujumaan suht vaivattomasti, ja tsemppiä!

No niin, eli olet tilanteessa, jossa itse olin joitain vuosia sitten. Itse meinasin kanssa, että en halua mitään exältä, mutta exä vaati, että ottaisin jotain ja oli ihan fiksu. Sillä aloitin täysin tyhjän päältä.

Meillä oli niin, että ex ei saannut lainaa yksin omiin nimiinsä, mutta teimme osituksen heti, kun oli selvää, että tulee ero. Talo arvioitiin kolmella kiinteistön välittäjällä ja arvoksi otettiin jotain siitä väliltä ja oletettu "myyntivoitto" jaettiin kahteen ja mies maksoi mulle sen mun osani. Ja tää ositus paperi oli miehen turvaksi, koska laina oli viellä mun nimissä (HUOM! Ilmeisesti sen voi kiertää, joten te jotka jäätte velalliseen asuntoon ja toisen nimi on viellä lainapapereissa, niin miettikää voitteko luottaa toiseen niin, ettei myyntitilanteessa tule vaatimaan lisää voittoa sitten myöhemmin! Näin mulle yksi kiinteistönvälittäjä kertoi).

Heti kun tiedettiin, että erotaan, niin laitoin hakemuksen kapungille vuokra-asunnosta ja kerroins iinä, että asumusero ja olen asunnotons iitä ja siitä lähtien. Kämpän sain tosi nopeasti. Kun saat asunnon, niin kelaan hakemukset lapsilisän yksinhuoltajakorotuksesta ja asumistuesta, tietenkin. Varaatte ajan lastenvalvojalle, jossa sovitaan elatus ja tapaamiset. Ja jos rahaa jää vuokrab jölkeen alle toimeetulon perusosan, niin voit sossusta sitten hakea toimeentulotukea.

Mutta kaikki järjestyy, joten ei huolta :) Nälkään ette kuole, eikä talvea tarvi sillan alla asustaa :)

• Tykkää
Reactions: Mintus
"yks vaan"
Kiitos kaikille, jotka asiallisesti vastasi.

Mitenköhän sitten tosiaan tuon auton kanssa, se on rahoituksella ja vielä pari vuotta pitäis maksaa sitä. Nyt jos haluaisin päästä siitä eroon niin miten se onnistuu? Ei oikein ole varaa sitten maksaa sitäkin pois. Rahoitusyhtiö ottaa sen?

Ymmärrän kyllä että oikeuden mukaisinta olisi "ottaa omani" myös talosta kun kerran tasan puoliksi ollaan maksettu, mutta tosiaan kun pääasia on vaan että päästään muuttamaan. En tiedä kykeneekö mieheni maksamaan kaikkea yksin.. Toisaalta ei kiinnosta, koska itse haluaa jäädä asumaan tähän.

"vieras"
[QUOTE="yks vaan";28835619]Kiitos kaikille, jotka asiallisesti vastasi.

Mitenköhän sitten tosiaan tuon auton kanssa, se on rahoituksella ja vielä pari vuotta pitäis maksaa sitä. Nyt jos haluaisin päästä siitä eroon niin miten se onnistuu? Ei oikein ole varaa sitten maksaa sitäkin pois. Rahoitusyhtiö ottaa sen?

Ymmärrän kyllä että oikeuden mukaisinta olisi "ottaa omani" myös talosta kun kerran tasan puoliksi ollaan maksettu, mutta tosiaan kun pääasia on vaan että päästään muuttamaan. En tiedä kykeneekö mieheni maksamaan kaikkea yksin.. Toisaalta ei kiinnosta, koska itse haluaa jäädä asumaan tähän.[/QUOTE]

Kun teillä on yhteinen laina, olette yhdessä vastuussa sen maksamisesta, muuttosi ei vaikuta siihen mitenkään. Pankkiin siis mars, selvitätte osituskuvion siellä. Talonpuolikastasi et voi edes lahjoittaa miehelle.

Autoasiasta otat yhteyden rahoitusyhtiöön, itse et voi autoa myydä koska olet vain haltija, eikä tietenkään autokaan kannata antaa pois, neuvottele siis myynnistä.

Eikö sinulla ole perheenjäsentä/luottoystävää, joka auttaisi käytännön asioissa? Tunnut olevan ihan lamassa...Tsemppiä ja jaksamista sinulle ja lapsillesi :)

Ei sun tossa kohtaa kannata hirveesti miehen haluja kuunnella, eipä hänkään ole sun haluja kertomasi mukaan kuunnellut pitkään aikaan. Eli muuttakaa ensin lasten kanssa pois. Saat sillä lailla etäisyyttä tilanteeseen ja mieheen.

Avioero myös heti vireille ja tosiaan nuo tapaamiset lastenvalvojan ja mahdollisesti oikeusavustajan kanssa tuosta osituksesta. Periaatteessa sä et kai voi vaan 'antaa' taloa miehelle, jos se johtaa siihen, että tarvitset toimeentulotukea tai et pysty maksamaan autoa yms. Eli kunnon ositus tosta talosta pitäisi tehdä. Kun olet muuttanut pois ja saanut etäisyyttä on sinullekin helpompi asiasta vääntää kättä.

Ei se että pääsette muuttamaan ja talon jakaminen ole mitenkään suoraan yhteydessä toisiinsa. Eli ensin vaan muutat pois ja sitten selvitätte talon kohtalon. Jos tosiaan mies haluaa asuntoon jäädä, hän joutuu maksamaan sinulle osuutesi (eli myyntihinta miinus jäljellä oleva laina jaettuna kahdella), jos hänellä ei siihen ole varaa, niin sitten vaan asunto myyntiin ja mieskin etsii uuden kämpän itselleen.

"sasa"
[QUOTE="yks vaan";28834893]
Rakastan lapsiani enkä halua heille huonoa elämää. Siksi olen myös valmis luopumaan talosta ja kaikesta ja jättämään kaiken miehelle koska yksinkertaisesti en jaksa enää riitelyä ja vähättelyä.[/QUOTE]

Ihan älytön vaihtoehto. Talosta saavalla osuudellasi pystyt helpottamaan lastesi elämää, kun teidän ei tarvitse kituuttaa kokonaan sossun rahoilla.

Teette asiallisen osituksen. Miehesi lunastaa osuutesi ja jatkaa lainan maksua jos pystyy. Vaikka kuinka haluaisi juosta pois, ei tällaisia asioita kannata tehdä hätiköiden, koska nekin voivat vaikuttaa loppuelämän.

"hmmm"
Autolainasta voit sopia rahoitusyhtiön kanssa, auton myynti on kyllä hankalaa jos laina rahoitusyhtiön kautta (olikohan niin, että myyjä maksaa suoraan sinne? kannattaa varmistaa asia). Me ollaan myyty oma auto joskus niin, että otettiin omasta pankista hetkeksi laina, jolla saatiin kuitattua rahoitusyhtiön laina ja tämän jälkeen auto myyntiin ja saatiin pankista otettu laina osittain pois (ostettiin halvempi auto, joten edelleen tarvittiin lainaa).

Varatkaa aika pankkiin, omat ajat kummallekin, niin saatte siellä neuvotella tilanteesta. Tulet tarvitsemaan oman osuutesi talosta vielä (vaikka sen autolainan maksuun), joten vaikka nyt tuntuisi siltä että et jaksa etkä halua niin kyllä se pidemmän päälle on kuitenkin sinun ja lasten parhaaksi :)

"yks vaan"
[QUOTE="vieras";28835641]Kun teillä on yhteinen laina, olette yhdessä vastuussa sen maksamisesta, muuttosi ei vaikuta siihen mitenkään. Pankkiin siis mars, selvitätte osituskuvion siellä. Talonpuolikastasi et voi edes lahjoittaa miehelle.

Autoasiasta otat yhteyden rahoitusyhtiöön, itse et voi autoa myydä koska olet vain haltija, eikä tietenkään autokaan kannata antaa pois, neuvottele siis myynnistä.

Eikö sinulla ole perheenjäsentä/luottoystävää, joka auttaisi käytännön asioissa? Tunnut olevan ihan lamassa...Tsemppiä ja jaksamista sinulle ja lapsillesi :)[/QUOTE]

Tällä hetkellä kukaan ystävistäni eikä perheenjäsenistäni tiedä tilannettamme. Olen esittänyt kaiken olevan hyvin ja ero tulee varmasti yllätyksenä. Koen olevani epäonnistunut, kun eroan ja minulla on pienet lapset. siksi en ole tilanteestamme paljoa huudellut.

"huoh"
Taas yksi nainen joka on hätää kärsimässä kun kävelevä lompakko eli mies poistuu elämästä.

Karmea todelisuus iskee kun pitää oikeasti miettiä että miten saadaan katto pään päälle ja ruokaa pöytään. Ja täällä toiset samanlaiset huutavat kuorossa että nyt sinun pitää vaatia osaasi mieheltä ja kannustavat hakemaan yhteiskunnalta tukia sen sijaan että antaisivat vinkkejä miten pärjätä elämässä itsenäisesti.

Yhteiskunta mädäntyy päivä päivältä kun aikuiset ihmiset eivät kykene elättämään edes itseään saati jälkikasvuaan ilman toisten ihmisten tai yhteiskunnan apua. Ja tällä palstalla pidetään itsestäänselvänä ja hyväksyttävänä että rahaa tulee joko mieheltä tai yhteiskunnalta ja naisella on oikeus olla täysin avuton.

"noo"
[QUOTE="vieras";28834824]Te olette lapset tehneet..kasvakaa aikuisiksi, olkaa kumppaneita tai vaikka tovereita...kasvattakaa lapset edes kouluikään jotta heillä on jonkinmoinen käsitys perheestä. Ymmärrän eroja joita tulee kunlapset on kasvatettu ja mitään yhteistä ei enää ole mutta jumalauta, tehdä lapset ja erota.[/QUOTE]

Hmm, siitä saakin oivan perheen & parisuhteen mallin, kun elää kuvaamallasi tavalla ajattelevien vanhempien kanssa. Yhdessä olivat, mutta vihasivat toisiaan. Eivät koskaan osoittaneet hellyyttä toisilleen jne. Ei tehnyt mun mielenterveydelle hyvää, terapian kautta on täytynyt aikuisena mennä, että omilla parisuhteilla olis edes joku toivo.

Joten enpä menis neuvomaan niinkään, että olkaa yhdessä vaikka väkisin...

"vieras"
[QUOTE="huoh";28835705]Taas yksi nainen joka on hätää kärsimässä kun kävelevä lompakko eli mies poistuu elämästä.

Karmea todelisuus iskee kun pitää oikeasti miettiä että miten saadaan katto pään päälle ja ruokaa pöytään. Ja täällä toiset samanlaiset huutavat kuorossa että nyt sinun pitää vaatia osaasi mieheltä ja kannustavat hakemaan yhteiskunnalta tukia sen sijaan että antaisivat vinkkejä miten pärjätä elämässä itsenäisesti.

Yhteiskunta mädäntyy päivä päivältä kun aikuiset ihmiset eivät kykene elättämään edes itseään saati jälkikasvuaan ilman toisten ihmisten tai yhteiskunnan apua. Ja tällä palstalla pidetään itsestäänselvänä ja hyväksyttävänä että rahaa tulee joko mieheltä tai yhteiskunnalta ja naisella on oikeus olla täysin avuton.[/QUOTE]

Sisälukutaito? Yhteinen talo, yhdessä ostettu ja yhdessä lyhennetty lainaa, millä h*lvetin logiikalla toisen pitäisi lahjoittaa puolikkaansa toiselle, siis sen kummemmin naisen kuin miehenkään???

• Tykkää
Reactions: Joosukka

Yhteistyössä