Yksi lapsi pienten tulojen takia.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "näin meillä"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Vaikee kysymys miettiä, miten paljon enemmän kaksi lasta kuluttaa...Kuitenkin vaatteita yms. voi kierrättää; meillä kahdeksanvuotias pitää edelleen (ja mielellään) yhdeksänvuotiaan vanhoja vaatteita. Toki välillä ostetaan uusiakin.

Miusta vaan se sisarus on niiin uskomaton lahja lapselle, että yrittäisin kyllä pärjätä vähemmällä, jotta lapseni saisi siskon tai veljen. On niin ihana katsella, miten läheisiä ovat, vaikka välillä riitelevätkin.

Meillä taas ei kanssa ole isot tulot, mutta silti perheeseemme tuli vielä toinenkin pikku ihme melkein kesän kynnyksellä. Olen ajatellut isomman sisaruksen vaatteita pitää tämän pienemmän päällä, niin ei tule pahemmin esim; vaatemenoja. Samoiten isomman lelut ja kirjat tulevat aikanaan tämän pienemmän käyttöön. Myös talviliikuntavälineet (sukset ja luistimet) samoiten pienemmän käyttöön.

Ymmärtääkseni esikoislapsi maksaa vanhemmilleen noin sata tonnia. Vanhemmuuden kustannuksista on esitetty julkisuudessa useitakin laskelmia, mutta en muista yhtäkään, jossa olisi päästy paljon pienempään summaan. Eräs Sampo Pankin vanha laskelma sanoi 50 000, mutta siinä ei ollut mukana ansionmenetyksiä. Kaikki laskelmat ovat kuitenkin sitä mieltä, että seuraava lapsi tulee edullisemmaksi kuin ensimmäinen.

Mainiota, että on ihmisiä, jotka ymmärtävät mitoittaa perhekoon resurssiensa mukaan. Ja nimenomaan sen mukaan, mitä on vähiten. Lapsellekaan ei ole automaattisesti kirous olla ainokainen, olen sellainen itsekin. Tosin myönnän, että olisin jossain vaiheessa halunnut sisaruksen, mutta saatuani tietää, että en voi saada isoveljeä, se ajatus unohtui pian.

[QUOTE="jojo";28832466]Mainiota, että on ihmisiä, jotka ymmärtävät mitoittaa perhekoon resurssiensa mukaan. Ja nimenomaan sen mukaan, mitä on vähiten. Lapsellekaan ei ole automaattisesti kirous olla ainokainen, olen sellainen itsekin. Tosin myönnän, että olisin jossain vaiheessa halunnut sisaruksen, mutta saatuani tietää, että en voi saada isoveljeä, se ajatus unohtui pian.[/QUOTE]

Mie olen myös ainoa lapsi. Olen kaivannut sisarusta ennen kaikkea aikuisena: jakamaan huolen äidistä, mutta myös monet ilonaiheet ja muistot. Huomaan, että vaikeina hetkinä mieheni kääntyy automaattisesti veljensä puoleen. Sitä haluan lapsillemmekin.

Mun miehen mielestä meille sopiva lapsimäärä on rahatilanteen takia kaksi. Jos olisi enemmän, niin sitten täytyisi ostaa isompi talo, isompi auto, harrastuksiin kuluisi myöhemmin paljon rahaa, jos yksi haluaa harrastaa jääkiekkoa, toinen ratsastusta ja kolmas purjehdusta.

Meillä onkin tosi "pieni" talo, kun on vain neljä makuuhuonetta ja 250 m2 tilaa. Tähän se pää seinään -hymiö.

[QUOTE="Jepsis";28832488]Mun miehen mielestä meille sopiva lapsimäärä on rahatilanteen takia kaksi. Jos olisi enemmän, niin sitten täytyisi ostaa isompi talo, isompi auto, harrastuksiin kuluisi myöhemmin paljon rahaa, jos yksi haluaa harrastaa jääkiekkoa, toinen ratsastusta ja kolmas purjehdusta.

Meillä onkin tosi "pieni" talo, kun on vain neljä makuuhuonetta ja 250 m2 tilaa. Tähän se pää seinään -hymiö.[/QUOTE]

No, voi että...Kiva, kun sulla on rikas mies, joka määrää elämästäsi.

Yhteistyössä