Somesta ja oikeudesta valokuviin..

Ikioikkkkii
[QUOTE="vieras";28813691]Onhan se eri asia, mutta Face omistaa nuo kuvat nyt jokatapauksessa. Ilman Facebookin lupaa et saa käyttää noita kuvia enää missään.[/QUOTE]

No kai nyt omia kuviaan saa käyttää mihin haluaa, vaikka niitä ois facessakin julkaissut?

• Tykkää
Reactions: MorbidMama
[QUOTE="vieras";28813818]Niinhän sitä vois tyhmempi kuvitella. Luepa ne säännöt sieltä uudestaan.[/QUOTE]

Jos asiaa oikein aattelee niin mähän en antanut lupaa ystävälleni antaa mun ottamia kuvia Facen omistukseen. Vaikka kyseessä olisikin ollut väärinkäsitys alun alkaen. Tyhmää, mutta ei tällaista tiannetta ole aiemmin tullut eteen.

"vieras"
[QUOTE="Vieras";28813870]Olethan oikeasti ne ehdot lukenut läpi huolellisesti? Kannattaa lukea ne alkuperäiskielellä niin ei tule epäselvyyksiä.[/QUOTE]

Missä siellä sanotaan, että itse ei saisi enää kuvia käyttää? Siellä sanotaan toki, että Facebook saa oikeuden kuviikn, mutta ei se tarkoita sitä, että itse luopuisi oikeudesta käyttää kuvia, jos ei sitä erikseen säännöissä mainita.

"vieras"
You own all of the content and information you post on Facebook.

Eli kyllä ne kuvat ovat edelleen omia ja niitä saa käyttää miten haluaa, mutta ne kuuluvat nyt myös Facebookille ja Facebook saa käyttää niitä miten haluaa:

you grant us a non-exclusive, transferable, sub-licensable, royalty-free, worldwide license to use any IP content that you post on or in connection with Facebook

"vieras"
Jos asiaa oikein aattelee niin mähän en antanut lupaa ystävälleni antaa mun ottamia kuvia Facen omistukseen. Vaikka kyseessä olisikin ollut väärinkäsitys alun alkaen. Tyhmää, mutta ei tällaista tiannetta ole aiemmin tullut eteen.
Kannattaa laittaa tästä eteenpäin ainakin kaikkiin peruskuvia parempiin kuviin oma copyright.

Tässä tapauksessa tosin pyytäisin yksinkertaisesti kaveria lisäämään kuvaajan nimen. Todennäköisesti hän ei loukkaannu asiasta, ei vain ole tullut ajatelleeksi.

• Tykkää
[QUOTE="vieras";28813895]Kannattaa laittaa tästä eteenpäin ainakin kaikkiin peruskuvia parempiin kuviin oma copyright.

Tässä tapauksessa tosin pyytäisin yksinkertaisesti kaveria lisäämään kuvaajan nimen. Todennäköisesti hän ei loukkaannu asiasta, ei vain ole tullut ajatelleeksi.[/QUOTE]

Joo, tuskin on tullut aatelleeksi, eikä siinä sen kummempaa. Mulle vaan tuli sellanen fiilis, että mä olen ihan nuttura-nipo jos annan asian häiritä...mies oli sitä mieltä, että toi on ihan itsestään selvyys, ettei julkaise toisen ottamia kuvia ominaan. Mutta kyllä tämä pisti tuon kuvien levittämisen Faceen ylipäätään ihan uuteen perspektiiviin.

"vieras"
[QUOTE="vieras";28813895]Kannattaa laittaa tästä eteenpäin ainakin kaikkiin peruskuvia parempiin kuviin oma copyright.

Tässä tapauksessa tosin pyytäisin yksinkertaisesti kaveria lisäämään kuvaajan nimen. Todennäköisesti hän ei loukkaannu asiasta, ei vain ole tullut ajatelleeksi.[/QUOTE]

Näin. Piste.

"vieras"
Joo, tuskin on tullut aatelleeksi, eikä siinä sen kummempaa. Mulle vaan tuli sellanen fiilis, että mä olen ihan nuttura-nipo jos annan asian häiritä...mies oli sitä mieltä, että toi on ihan itsestään selvyys, ettei julkaise toisen ottamia kuvia ominaan. Mutta kyllä tämä pisti tuon kuvien levittämisen Faceen ylipäätään ihan uuteen perspektiiviin.
Kyllä mua ainakin ottais päähän, jos joku ois mun kuvia levittänyt periaattessa ominaan. Niin ei ole käynyt, mutta kerran kaveri laittoi kuvan, johon oli merkannut minut kuvaajaksi. Kävin heti selittämässä, että ei se ole kyllä mun ottama vaikka onkin mun kameralla otettu ja kuvaajaksi vaihdettiin oikea henkilö. Ei tuntuisi hyvältä varastaa oikeudet toisen kuvaan.

• Tykkää
Ikioikkkkii
[QUOTE="vieras";28813818]Niinhän sitä vois tyhmempi kuvitella. Luepa ne säännöt sieltä uudestaan.[/QUOTE]

Kukahan se nyt on se tyhmempi? Totta vatussa sulla säilyy oikeudet omiin kuviisi, vaikka face varaakin oikeuden käyttää siellä julkaistuja kuvia miten haluaa.
Omasta mielestäni tämä Facen ja vastaavien toiminta on suorastaan varkautta. Ainakin jossain muualla ihmistn kuvien käytöstä pitäisi tulla automaattinen sähköposti-ilmoitus, jossa lupa kysyttäisiin.

Esimerkki: laitat etuoveen myynti-ilmoituksen kesämökistäsi, jonka ovella istuskelee kissasi. Kuvaa saatetaan käyttää vaikka iltasanomien jutussa, jossa päivitellään julmia ihmisiä, jotka hylkäävät kesäkissoja mökeille. Onko kivaa?

Kukahan se nyt on se tyhmempi? Totta vatussa sulla säilyy oikeudet omiin kuviisi, vaikka face varaakin oikeuden käyttää siellä julkaistuja kuvia miten haluaa.
Omasta mielestäni tämä Facen ja vastaavien toiminta on suorastaan varkautta. Ainakin jossain muualla ihmistn kuvien käytöstä pitäisi tulla automaattinen sähköposti-ilmoitus, jossa lupa kysyttäisiin.

Esimerkki: laitat etuoveen myynti-ilmoituksen kesämökistäsi, jonka ovella istuskelee kissasi. Kuvaa saatetaan käyttää vaikka iltasanomien jutussa, jossa päivitellään julmia ihmisiä, jotka hylkäävät kesäkissoja mökeille. Onko kivaa?
No ei o. Ja kyllä mun täytyy sanoa, että pikkasen turhan huolettomasti olen minäkin sinne Faceen lasteni kuvia läntännyt. Mutta en mä silti halua, että kukaan muu, yksityinen ihminen, mun lasteni kuvia siellä näytille laittaa....

"vieras"
No ei o. Ja kyllä mun täytyy sanoa, että pikkasen turhan huolettomasti olen minäkin sinne Faceen lasteni kuvia läntännyt. Mutta en mä silti halua, että kukaan muu, yksityinen ihminen, mun lasteni kuvia siellä näytille laittaa....
Tietysti kannattaa miettiä sitä, että kuinka suurella todennäköisyydellä Facebook valitsisi juuri sinun lastesi kuvat käyttöönsä kaikkien niiden miljardin käyttäjän joukosta? Etenkin, jos profiilisi ei ole mitenkään erikoinen, ei julkinen, eikä kuvat ole ammattitasoa. Mutta toki se on mahdollista, että Facebook käyttää kuviasi.

• Tykkää
[QUOTE="vieras";28814158]Tietysti kannattaa miettiä sitä, että kuinka suurella todennäköisyydellä Facebook valitsisi juuri sinun lastesi kuvat käyttöönsä kaikkien niiden miljardin käyttäjän joukosta? Etenkin, jos profiilisi ei ole mitenkään erikoinen, ei julkinen, eikä kuvat ole ammattitasoa. Mutta toki se on mahdollista, että Facebook käyttää kuviasi.[/QUOTE]

No niin toki. Ei mussa ja mun lapsissa mitään erityistä kai ole....? Mutta siis tämä harmaa-alue pikkasen tympii. Että ei voi olla ihan varma missä niitä kuvia tulee vastaan jos tulle.

Yhteistyössä