Lapsi virikehoitoon 15 päivänä kuussa klo 8-15.

• Viestiketjun aloittaja "hellu"
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
[QUOTE="jops";28807365]Mä ymmärrän virikehoidon, jos kyseessä tukitoimi tai se, ettei paikkakunnalla ole kerhoja, kavereita tai mitään esimerkiksi 4-5-vuotiaalle. Muita en sitten ymmärräkään. Samaa mieltä siitä, että turha pukata kahta enempää lapsia maailmaan, jos niitä ei jaksa hoitaa yhtaikaa.

Vaan eiköhän yhteiskunta kohta hoida tämänkin asian toisella tapaa, subjektiiviseen päivähoito-oikeuteen kun ei kohta enää ole varaa (ei olisi nytkään).[/QUOTE]

Kuule, subjektiivinen päivähoito maksaa suhteessa hyvin vähän verrattuna muihin asioihin, joista kannattaisi leikata muutenkin. Netissä oli jossain eräs laskuri josta näki näitä eriä. Ihan naurettavan pieni summa verrattuna muihin, oikeasti aika "turhiin" kuluihin. Kyllä jostain muusta kannattaa leikata ensin.

Ja tätä on varmaan ihan turha tänne sanoa, koska vaikka miten monta kertaa siitä sanoisi ei mene järkeen. Subjektiivinen hoito EI vie muiden lasten paikkoja päiväkodissa vaan enemmänkin säästää päiväkoteja ja pitää myös sen lähipäiväkodin olemassa. Jos kaikki subj. hoito-oikeudella olevat lapset poistettaisiin, olisi päiväkoteja valtion näkökulmasta liikaa (tyhjiä paikkoja), positettaisiin päiväkoteja, lähtisi työpaikkoja ja tosiaan niitä lapsia ei saisi yhtään sen paremmin hoitoon. Nytkin on jo poistettu paljon päiväkoteja, että säästettäisiin. Laitettu vaan isompia ryhmäkokoja. Ei niitä ryhmäkokoja siis todellakaan oltaisi pienentämässä, vaan työntekijöitä ja paikkoja vähennetään. Lapsiperheenä haluan, että te pidätte ne lapset siellä päiväkodeissa vaikka pari kertaa viikossa, niin eipä häviä lähipäiväkodit meiltä. Ja oma lapseni tosiaan on ihan kokopäivähoidossa ja olen töissä. Älkää nyt äidit oikeasti halutko, että teiltä viedään pois valtion etuuksia. Niitä kun voisi ottaa joltain ihan muulta kun lapsiperheiltä, esimerkiksi ihan kansanedustajien omista taskuista. Lähettäkää muihin maihin nekin rahat. Pitäkää kiinni niistä eduista, mitkä vielä kohdistuvat tavallisiin kansalaisiin. Mammat itse tuntuvat kokevan tämän ongelmaksi ja jos se leviää mediaan, ajatellaan, että okei, äideistä turha palvelu, mitä järkeä olla olemassa.

Lapsi viihtyy tosi hyvin päiväkodissa, on saanut ystäviä ja tykkää siellä olemisesta. Jos olisin työtön, veisin lapsen päiväkotiin osapäiväiseksi. On täysin lapsesta riippuvaista ketä viihtyy ja ketä ei. Äiti tietää sen ihan hyvin omasta lapsestaan. Oma lapseni on sosiaalinen ja kaipaa paljon seuraa ympärilleen. Sitä saa muista lapsista ja sitä samaa en voisi kotona lapselleni yhtä paljon antaa. Vähän arempi lapsi ei välttämättä viihtyisi eikä olisi mitään järkeä pitää hoidossa "turhaan", jos ei viihdy, mutta moni lapsi kun tuntuu viihtyvän, kuten meidän. Lapsen parasta nyt ajatellen.

"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;28807637:
No, tuo on tietysti ymmärrettävää. Ongelma voi tulla tosin siinä, jos maksaa alle viiden tunnin hoidosta ja pitäisi hakea lapsi viimeistään yhdeltä.
No meillä se olisi sitten 9-14....tai 7-12.

"vieras"
Haluaako joku kertoa sen oikean syyn, MIKSI joitakin häiritsee niin paljon, että se toisen lapsi on päivähoidossa vaikka äiti kotona? Siis MIKSI? Sanokaa miksi?

Haittaako se, että äiti pääsee helpommalla, kun ei tarvitse olla etsimässä lapselleen kavereita, ei tarvitse niin paljon kavereita lapsiperhetuttujen luona, puistoilla...ja sitten kertoo kuinka itse tekee niin suuren työn ja hankkii sille lapselleen kaikenlaista toimintaa, ystäviä ja kokee uhrautuvansa ja tekevänsä niin kuten HYVÄ äiti tekee. Muut ovat surkeita. Miksei sitten vie itsekin, jos kokee sen puistoilun ja kahvittelun tai muun liian rankaksi? Kaikki kun tuota palvelua saavat käyttää. (jos nyt puhutaan vaikka 3-5 vuotiaista lapsista osapäivähoidossa)

Tai mikä siinä on niin väärin, että joku äiti pääsee herranjestas kuntosalille tai yksinhuoltajaäiti shoppailemaan kaksi kertaa viikossa ja laittaa lapsen hoitoon? Mikä siinä on sellainen asia, joka ärsyttää? Mikä?

Tuossa ylempänä kirjoitin tuon pidemmän jutun näistä verovaikutuksista tai siitä, että teidän hoitopaikat viedään, joten niihin on turha vedota. Eli kertokaa?

Ärsyttääkö tosiaan se, että itse on välillä väsynyt neljän lapsen äiti kotona ja haluaisi hetken levähtää, mutta ei vaan halua, koska kokee, että on sitten huono äiti ja haluaa pitää sitä "erinomainen äiti" kehää päänsä päällä. Vai mikä on? En ole koskaan ymmärtänyt.

Ja nyt puhutaan niistä lapsista jotka siellä päiväkodissa viihtyvät, niitä kun nämä usein ovat.

[QUOTE="vieras";28807693]Haluaako joku kertoa sen oikean syyn, MIKSI joitakin häiritsee niin paljon, että se toisen lapsi on päivähoidossa vaikka äiti kotona? Siis MIKSI? Sanokaa miksi?

Haittaako se, että äiti pääsee helpommalla, kun ei tarvitse olla etsimässä lapselleen kavereita, ei tarvitse niin paljon kavereita lapsiperhetuttujen luona, puistoilla...ja sitten kertoo kuinka itse tekee niin suuren työn ja hankkii sille lapselleen kaikenlaista toimintaa, ystäviä ja kokee uhrautuvansa ja tekevänsä niin kuten HYVÄ äiti tekee. Muut ovat surkeita. Miksei sitten vie itsekin, jos kokee sen puistoilun ja kahvittelun tai muun liian rankaksi? Kaikki kun tuota palvelua saavat käyttää. (jos nyt puhutaan vaikka 3-5 vuotiaista lapsista osapäivähoidossa)

Tai mikä siinä on niin väärin, että joku äiti pääsee herranjestas kuntosalille tai yksinhuoltajaäiti shoppailemaan kaksi kertaa viikossa ja laittaa lapsen hoitoon? Mikä siinä on sellainen asia, joka ärsyttää? Mikä?

Tuossa ylempänä kirjoitin tuon pidemmän jutun näistä verovaikutuksista tai siitä, että teidän hoitopaikat viedään, joten niihin on turha vedota. Eli kertokaa?

Ärsyttääkö tosiaan se, että itse on välillä väsynyt neljän lapsen äiti kotona ja haluaisi hetken levähtää, mutta ei vaan halua, koska kokee, että on sitten huono äiti ja haluaa pitää sitä "erinomainen äiti" kehää päänsä päällä. Vai mikä on? En ole koskaan ymmärtänyt.

Ja nyt puhutaan niistä lapsista jotka siellä päiväkodissa viihtyvät, niitä kun nämä usein ovat.[/QUOTE]

Varmaan joillain ei ole muitakaan keinoja päteä kuin se kotihoito.

[QUOTE="vieras";28807693]Haluaako joku kertoa sen oikean syyn, MIKSI joitakin häiritsee niin paljon, että se toisen lapsi on päivähoidossa vaikka äiti kotona? Siis MIKSI? Sanokaa miksi?

Ja nyt puhutaan niistä lapsista jotka siellä päiväkodissa viihtyvät, niitä kun nämä usein ovat.[/QUOTE]

Nämä liittyvät yhteiskunnassa yleisesti hyväksyttyihin normeihin. On yleisesti hyväksyttävää hoitaa lapset kotona itse ja tarjota heille riittävä määrä viriokkeitä. Se, onko se ehdoton totuus, onkin sitten eri asia.
Vastaavalla tavalla me paheksumme vaikkapa Tuksua: hän toimii pitkälti yhteiskunnassamme hyväksyttävien normien vastaisesti ja siksi häntä halveksumme. Kyse ei ole siitä, että Tuksu/virikehoito itsessään ärsyttäisi.

Mitä tulee tuohon, että pk "määrää" tulemaan klo 8, niin en todellakaan suostuisi. Meillä lapsi saa olla aamuisin toisen vanhemman kanssa kotona 10.30 saakka. Haen sitten pois n.15. Iltaisin näkee isäänsä vain tunnin ennen nukkumaanmenoa, joten nuo aamun ovat melko tärkeitä heidän suhteensa kannalta.
Hyvin on muksu päässyt porukoihin ja toimintoihin: jos joku askartelu on jäänyt välistä, niin tehdään sitten kotona. Ikinä ei pk:sta ole tullut mitään kommenttia tuohon liittyen.

Me ajatellaan,, että isän kanssa vietetty aika on tärkeämpää kuin päiväkodissa vietetty.

"Vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja päiväkodin työntekijä;28807605:
:D Kauhealla vaivannäöllä tuonne johonkiin väliin saadaan kuitenkin hätäistä toimintaa. Ja silloin kun pienryhmän toimintaa vetää yksi, muut joutuvat olemaan isoissa laumoissa, koska, ei ole henkilökuntaa tai tiloja niille muille. Jonotusta vähentää vähän se, että jotkut, ketkä vähänkin selviävät ilman valvontaa, ovat vielä touhottamassa omiaan, eli kuitenkin nahistelemassa. Iltapäivisin lasten on oikeasti selvittävä miten sattuu, koska pukeisiin heitä on ohjaamassa vain kaksi hoitajaa. Toinen voi ehkä vähän ennemin lähteä ulos, mutta n. 20 lasta kahden hoitajan vastuulla on surkea juttu. Eniten käy toisten satuttamisia nimenomaan iltapäiväulkoiluun mentäessä.
Juuri teidänlaisten kirjoittelun takia me todellakun pidämme kiinni pienen pk:n paikastamme, vaikka jäin uudestaan äippälomille. En halua lapsia tuollaiseen laitokseen, onneksi voimme valita :)

Häh siis oikeastiko lapset ovat noin paljon virikehoidossa? Mun lapsi on hoidossa n. 17 pvä kuussa, riippuen mun työvuoroista. Olen ajatellut että jos jäisin työttömäksi niin lapsi olis virikehoidossa päivän viikossa n. 6 tuntia :O Eli nelisen päivää kuussa.
mä teen lyhennettyä työviikkoa, pojalla 13 hoitopäivää, jotka toteutuu 9-13 päivän välillä kuukausittain. JOS koskaan laittaisin häntä virikehoitoon, se olisi 2x/vko 8-16.

päiväkodin työntekijä
[QUOTE="Vieras";28807809]Juuri teidänlaisten kirjoittelun takia me todellakun pidämme kiinni pienen pk:n paikastamme, vaikka jäin uudestaan äippälomille. En halua lapsia tuollaiseen laitokseen, onneksi voimme valita :)[/QUOTE]

Jonkin verran kirjoittamani asiat pätevät kaikissa päiväkodeissa. Vanhemmille selvitetään kyllä silmät kirkkaina kaikkea muuta, mitä todellisuus on. Itsekin kaivan joka päivä pienen pienen ilon aiheen ja niistä puhutaan ja niitä esitellään vanhemmille. Ei sitä, että taas oli vaaratilanne Hyvin Lähellä. jne.

Vanhempainilloissa nyökytellään, kun johtaja kertoilee kaikki parhaimman kautta :D

"vieras"
[QUOTE="vieras";28807433]Minä taas olen sitä mieltä, että turha on pukata yhtään lasta maailmaan, jos ei kykene heitä elättämään ensimmäisen vuoden jälkeen ilman yhteiskunnan avustuksia.

Onneksi meillä jokaisella voi olla mielipide.[/QUOTE]

Täysin samaa mieltä. Tätä ei vaan kehtaa ääneen sanoa :/ t. lto

"vieras"
Ihmettelen vain miksi pidätte tarhassa kun kerhojakin on? Tarha kun maksaa aika paljon enemmän. Helsingissäkin on ilmaset kerhot jossa meidän 4v on 3xviikossa 3h kerrallaan.

Jos ei ole kerhoa niin sit ymmärrän tarhan. Mutta minä olen liian pihi ja mukavuudenhaluinen nousemaan aamulla aikaisin viedäkseni lasta tarhaan :)

"hellu"
[QUOTE="vieras";28807987]Ihmettelen vain miksi pidätte tarhassa kun kerhojakin on? Tarha kun maksaa aika paljon enemmän. Helsingissäkin on ilmaset kerhot jossa meidän 4v on 3xviikossa 3h kerrallaan.

Jos ei ole kerhoa niin sit ymmärrän tarhan. Mutta minä olen liian pihi ja mukavuudenhaluinen nousemaan aamulla aikaisin viedäkseni lasta tarhaan :)[/QUOTE]

Täällä vain srk.n kerho 2 kertaa viikossa 3 tunnin ajan. Pienet tulot niin hoitomaksu pieni.

"vieras"
[QUOTE="vieras";28807987]Ihmettelen vain miksi pidätte tarhassa kun kerhojakin on? Tarha kun maksaa aika paljon enemmän. Helsingissäkin on ilmaset kerhot jossa meidän 4v on 3xviikossa 3h kerrallaan.

Jos ei ole kerhoa niin sit ymmärrän tarhan. Mutta minä olen liian pihi ja mukavuudenhaluinen nousemaan aamulla aikaisin viedäkseni lasta tarhaan :)[/QUOTE]

Siis täh? Pk on keksitty jotta vanhemmat voivat käydä töissä.

"mmm"
Meillä esikoinen jatkoi pk:ssa kun jäin vauvan kanssa kotiin. Ikää oli tuolloin 4 v. Oli ns. virikehoidossa 3 päivänä viikossa 9-15. Oli ollut 2 v. asti ko.pk:ssa ja alkuun 3 pv/viikko ja lopussa 4 pv/viikko. Kerhoon olisin vienyt jos se olisi ollut mahdollista.

Siis ap: suosittelen kerhoa. Paitsi jos teillä on jokin erityistarve virikehoidolle tai lapsi on jo pk:ssa ollut tai on menossa sinne kohta muutenkin.

Minusta sopiva määrä voisi olla 3 pv/viikko ja esim. 8:30 - 14. Sopiva aika riippuu ko.pk:n rutiineista ja aikatauluista.

"vieras"
[QUOTE="vieras";28808001]Siis täh? Pk on keksitty jotta vanhemmat voivat käydä töissä.[/QUOTE]

Juu juu mutta tässä puhutaan virike hoidosta, ei töissä käymisestä.

"mmm"
Totta, pk on keksitty jotta vanhemmat voivat käydä töissä. Se on nykyään kuitenkin myös osa ennaltaehkäisevää perhetyötä, joka edellisen laman aikaan lakkautettiin. Nykyajan yhteiskunta on tällainen. Ne, jotka haikailevat menneitä aikoja, voisivat herätä todellisuuteen. Ja lakata tasapäistämästä ihmisiä: kaikilla ei ole samoja edellutyksiä perheensä hoitoon ja hyvinvointiin.

"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja riiviöiden äiti;28806951:
Minä maksaisin ilomielin enemmän veroja, jos sillä nostettaisiin päivähoidon (myös virike) tasoa, pienennettäisiin ryhmiä ja lisättäisiin henkilökuntaa. Enkä todellakaan sitten olisi niin hanakasti virikehoitoa vastaan, kun lapset saisivat aidompaa aikuisen läsnäoloa ja ohjausta siellä.
No mitäs ehdotuksia sulla on käytännössä muuta kuin pienempiä ryhmiä? Eiköhän vanhemmat voi siirtyä hoitamaan lapsiaan kotona.

"vieras"
[QUOTE="vieras";28808131]No mitäs ehdotuksia sulla on käytännössä muuta kuin pienempiä ryhmiä? Eiköhän vanhemmat voi siirtyä hoitamaan lapsiaan kotona.[/QUOTE]

Oletko tosiaan sitä mieltä, että lapsi joka viihtyy tarhassa ja haluaa mennä tarhaan, ei sinne saisi mennä tapaamaan ystäviä? Jos nyt puhutaan 3-5 vuotiaasta lapsesta, jonka ikäiselle ystävät alkavat jo tulla tärkeiksi. Tuon ikäisen kun pitäisi säännöllisesti tavata muita lapsia ja luoda suhteita. Kaikilla kun ei siinä pihapiirissä tai puistossa ole samanikäisiä lapsia ja puistossa olen huomannut sen, ettei vieraat lapset tule tekemään tuttavuutta ja lähtevät karkuun jos oma lapsi yrittää. Vai pitäisikö lapselle harrastaa niin paljon harrastuksia ja maksaa siitä, että on puoli tuntia jossain tanssikerhossa, jossa ei kauheasti muihin ehdi edes tutustua. Kaikilla ei tosiaan niitä kerhoja ole ja mitä eroa on kerholla ja osapäivähoidolla? Ei oikeastaan mitään muuta, että päivähoidossa pystytään ottamaan ne vilkkaammatkin tapaukset huomioon. Olen ymmärtänyt, että hyvin vilkkaita lapsia ei edes toivottaisi harrastuksiin ja kerhoihin, koska heille ei ole siellä resursseja, yksi ohjaaja joka yrittää saada lapset tanssimaan. Ovat enemmänkin rauhallisemmille tapauksille ja ehkä vähän vanhemmille kun kolme vuotiaille.

Ei niitä 3 vuotiaita enään tarvitse "hoitaa", kun eivät käytä vaippoja, syövät itse, osaavat itse kertoa jos jokin on hätänä. En tosiaan tunne, että enään kovinkaan paljon "hoidan" tuota meidän kolmevuotiasta. Se on enemmänkin vahtimista ja kasvattamista ja sitä kasvatusta ei kauheasti opi ihan vaan kotoa vaan siihen usein tarvitaan myös niitä muita lapsia, jos halutaan opettaa lapsi toimimaan muiden lasten kanssa. Päivähoitohan on nimenomaan "varhaiskasvatus" ja mielestäni ihan hyvä paikka opetella ryhmässä toimimista. Alle 3 vuotiaalla ei ole mitään tarvetta hoitoon, mutta sitä vanhemmalle kannattaa sitä päivähoitoa miettiä, jos ei ole lähipiirissä lapselle tarpeeksi ystäviä joiden kanssa luoda sosiaalisia suhteita. Joskus ihan ne omat sisaruksetkin voivat riittää, mutta lapsi saattaa sitten esikouluun mennessä olla vähän hämmentynyt, jos leikkikaverit olleet vain sisaruksia ja ystävystyminen voi olla vaikeampaa, koska ei ole sitä tarvinnut koskaan tehdä. Lapsen olisi myös hyvä oppia olemaan ilman äitiään ennen kouluikää.

hemminki
Alkuperäinen kirjoittaja 5:
Ja kuka sinne "sosuun luukulle" on menossa? Me maksamme pk-paikastamme noin 200e/kk ihan omasta pussistamme, paikkaa käytetään 0-2 päivänä viikossa. Viimeksi laps ollut hoidossa ennen juhannusta, ens viikolla menee taas pariksi päiväksi jonka jälkeen taas reilu viikon tauko. Voi minua laiskaa äitiä !!!!!
No tuo on kyllä älytöntä. Miksi pidätte paikkaa, jos sille ei ole käyttöä. Tuollaisten perheiden takia ryhmät otetaan ylisuuriksi ja henkilökunta väsyy.

Saati sitten, että ryhmän on vaikea ryhmäytyä, kun siinä on vähän väliä "ulkopuolisia".

fssa
No tuo on kyllä älytöntä. Miksi pidätte paikkaa, jos sille ei ole käyttöä. Tuollaisten perheiden takia ryhmät otetaan ylisuuriksi ja henkilökunta väsyy.

Saati sitten, että ryhmän on vaikea ryhmäytyä, kun siinä on vähän väliä "ulkopuolisia".
Ainakin täällä on toive (sääntö) että "virike"lapsia (lapset joilla ei esim. vanhempien työn takia pakollista hoidon tarvetta) ei pidettäisi hoidossa kuin koulupäivinä, eikä ainakaan juhannuksen jälkeen/heinäkuussa. Koulut ei vielä ole alkanut joten ei "virikehoitokaan".

Vanhempien työ voi olla nykyään aika epäsäännöllistä ja muillekin kuin virikelapsille tulee vapaapäivä tähän aikaan ainakin viikollakin. Toisaalta päiväkodissa voi olla lapsiaesim. ryhmiksistä tai perhepäivähoidosta. "Ryhmäytyminen" tapahtuu ehkä joskus syyskuussa ja jokatapauksessa ryhmän koostumus elää kokoajan.

5,5kk ja 3v lasten äiti

Sen takia, että ei haluta menettää hyvää pk-paikkaa. Ja onhan mulla kyllä niiden maisteriopintojen kanssa tekemistä, etten minä vaan lomaile vauvan kanssa kun esikko on hoidossa.

"niin"
Alkuperäinen kirjoittaja päiväkodin työntekijä;28807830:
Jonkin verran kirjoittamani asiat pätevät kaikissa päiväkodeissa. Vanhemmille selvitetään kyllä silmät kirkkaina kaikkea muuta, mitä todellisuus on. Itsekin kaivan joka päivä pienen pienen ilon aiheen ja niistä puhutaan ja niitä esitellään vanhemmille. Ei sitä, että taas oli vaaratilanne Hyvin Lähellä. jne.

Vanhempainilloissa nyökytellään, kun johtaja kertoilee kaikki parhaimman kautta :D
Tottahan tämä on. Tällä viikolla oli päiväkodissa leivottu. Hienoltahan se saadaan kuulostamaan ja ei siinä mitään, kivaa varmaan onkin. Eskariin menijä kertoi kuitenkin kotona totuuden. Puolet ryhmästä siivosi, sillä välin toinen puoli leipoi sen muutaman minuutin ja sitten vaihto. 4v pikkuveli oli rikkonut kuppiin yhden munan ja näin ollen oli leiponut. Oikeastiko tätä ei pystytä kotona tarjoamaan?

En ole mikään fanaattinen virikehoidon vastustaja yli 3-vuotiaiden kohdalla, mutta suren sitä, että terveet, "normaalit" vanhemmat saadaan uskomaan, että päiväkoti tarjoaa pienille lapsille jotain mihin koti ei pysty.

Yhteistyössä