Puolen vuoden ikäinen vauva, koko ajan haluaa olla rinnalla.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ÄitiVieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

ÄitiVieras

Vieras
Tämä tyttö on oikea tissitakiainen. Eli siis nukahtaa yleensä samantien kun aloitan imetyksen. Nytten nukkuu päiväunia ja olen yrittänyt lähteä viereltä jo useasti. Ehkä 15 kertaa, sitten tyttö jää hamuilemaan rintaa takaisin suuhun, siis pitää vaan unissaan kiinni ja välillä maiskuttaa. Ei suostu tuttia käyttämään ollenkaan. En pääse lähtemään mihinkään oikeastaan koskaan. Tyttö ei suostu nukkumaan ilman minua. Eli siis huutaa täyttä kurkkua, on sitten kenen tahansa muun kanssa kuin minun. Ei minulla sinänsä ole tarvetta lähteä mihinkään, mutta joskus olisi kiva mennä yksin vaikka vaateostoksille. En voi jättää vauvaa, itkee ja nukahtaa ehkä 10minuutiksi vaunuihin kauhean huudon jälkeen ja taas herää. Ja on tosi väsynyt.

Miten voin opettaa vähän rinnalta pois? Etten toimisi hänelle tuttina?

Tässäkö ne vastaukset?

Ensimmäiselle; tuttia ei ottanut edes vastasyntyneenä. En ole tyhmä että nyt opettaisin tuttua käyttämään. Kunhan totesin ettei sitä suostu ottamaan.

Toiselle; kai minä senkin nyt tiedän. Pari kuukautta jo antanut soseita, puuroa ym maidon lisäksi.

Ihan kuin mun elämästä! Vauva 5,5kk, ei ole koskaan ottanut tuttia (yritettiin ekat 4kk), tuttipullon ottaa vasta kun tulee äärimmäinen nälkä, eli jos olen vaikka 4h poissa niin saattaa huutaa pari tuntia siitä ajasta mutta ei ota pulloa. Kiinteitä on annettu jo neöikuisesta, syö ehkä teelusikan kerrallaan, jos syö. Yöllä taas alkanut tihentää yösyömistä ja pakkohanse onantaa, kun ei päivällä syö?!?!? Ajattelin odottaa kunnes on 7kk ja jos yösyönnit jatkuu tiheänä ja ei päivällä vieläkään syö kuin tissistä niin lähden esikoisen kanssa evakkoon pariksi päiväksi ja lopetetaan tämä pelleily. 7kk on jo ihan tarpeeks tätävankeutta :) mitään neuvoja ei ole aloittajalle, mutta näin ajattelin toimia itse.

Ai muutkin saavat tätä vauvassa kiinni olemista kestää? :D

Meillä tosin syö hyvin soseita. Mutta niitäkin vain jos minä annan. Eikä missään nimessä nuku ilman mua. Tai kuten sanoin, kovan huudon jälkeen hetken suostuu nukkumaan.

Itseasiassa onnistuin juuri opettamaan 8kk ikäisen tutille. :D

Mutta juu, voihan olla vain ohimenevä vaihe joka kohta helpottaa. Kokeilisin kanssa jättää vauvaa isälle tai jollekin muulle hoitoon, josko huomaisi että ympäriltä löytyy muitakin viihdykkeitä kuin tissi.

Meillä oli ihan samanlainen. 8-kuiseksi asti varmisti tissillä roikkumalla, että hoiva pysyy lähellä myös unien aikana. Kantoliinassa saattoi nukkua alle tunnin unia joskus, mutta irti iholta vain minuutteja. Yritin kyllä saada lapsen nukahtamaan sänkyyn, ja lopputulos oli se, että 7-kuinen valvoi aamusta iltaan ja imetykset oli aika ikäviä kun vauva meinasi koko ajan nukahtaa. Jälkikäteen kaduin, että edes kokeilin, se oli hyödytöntä rääkkäystä.

Mutta niin, 8kk iässä lapsi sitten oli kypsä nukkumaan muualla, suostui olemaan rattaissa yli kaksi minuuttia ja lopulta kerran nukahti siihen :) Siitä lähtien nukkui hieman vaihtelevalla menestyksellä rattaissa, joskus pitkiä ja joskus pätkiä unia.

Toivottavasti itse maltan ja on mahdollisuus seuraavan lapsen kohdalla välttää typerää vauvankoulutusta, jos se johtuu enemmän oletuksista miten vauvan kuuluisi toimia eikä siitä mitä meidän perhe oikeasti todellisuudessa siinä hetkessä tarvitsee.

Mutta ymmärrän kyllä loistavasti oman ajan kaipuun, enkä sitä vähättele. Yritän kai vain lohduttaa, että pelkkä vauvan kypsyminenkin voi ratkaista ongelman, jos et mitään nopeampaa keinoa löydä.

[QUOTE="vieras";28804041]Meillä oli ihan samanlainen. 8-kuiseksi asti varmisti tissillä roikkumalla, että hoiva pysyy lähellä myös unien aikana. Kantoliinassa saattoi nukkua alle tunnin unia joskus, mutta irti iholta vain minuutteja. Yritin kyllä saada lapsen nukahtamaan sänkyyn, ja lopputulos oli se, että 7-kuinen valvoi aamusta iltaan ja imetykset oli aika ikäviä kun vauva meinasi koko ajan nukahtaa. Jälkikäteen kaduin, että edes kokeilin, se oli hyödytöntä rääkkäystä.

Mutta niin, 8kk iässä lapsi sitten oli kypsä nukkumaan muualla, suostui olemaan rattaissa yli kaksi minuuttia ja lopulta kerran nukahti siihen :) Siitä lähtien nukkui hieman vaihtelevalla menestyksellä rattaissa, joskus pitkiä ja joskus pätkiä unia.

Toivottavasti itse maltan ja on mahdollisuus seuraavan lapsen kohdalla välttää typerää vauvankoulutusta, jos se johtuu enemmän oletuksista miten vauvan kuuluisi toimia eikä siitä mitä meidän perhe oikeasti todellisuudessa siinä hetkessä tarvitsee.

Mutta ymmärrän kyllä loistavasti oman ajan kaipuun, enkä sitä vähättele. Yritän kai vain lohduttaa, että pelkkä vauvan kypsyminenkin voi ratkaista ongelman, jos et mitään nopeampaa keinoa löydä.[/QUOTE]

Eli ei kannata edes yrittää "kouluttaa", vaan odotella vain? Mihinköhän asti?

Typerä neuvo mun mielestäni, omaa elämää ei kannata unohtaa vaikka lapsen saakin, onhan hänellä usein isäkin.

Onko mahdollista nukuttaa vaunuihin? Meijän puolen vuodenikäinen oli myös tissillä roikkuja eikä myöskään nukkunut kuin rinta suussa mut sit yhen vaunulenkin jälkeen jätinkin nukkumaan vaunuihin ni on siitä lähtien nukkunut kaikki päiväunensa vaunuissa ulkona. Tissiä annoin ennen unille menoa ja herättyä (miten nyt kukin haluaa tehdä). Toi ulkona nukuttaminen on ollu pelastus meidän arkeen kun on toinenkin lapsi jonka kans pitäis pystyy olemaan.

Syksykin kun on tulossa ni ei oo niin kuumakaan enää ni saattaa nukkua paremmin mitä kylmempi vaan koko ajan tulee. Suosittelen kokeilemaan.

Ai muutkin saavat tätä vauvassa kiinni olemista kestää? :D

Meillä tosin syö hyvin soseita. Mutta niitäkin vain jos minä annan. Eikä missään nimessä nuku ilman mua. Tai kuten sanoin, kovan huudon jälkeen hetken suostuu nukkumaan.

Kohteleeko vauvan isä vauvaa hyvin ja luontevasti vai kehnosti? Tarkoituksena ei ole syyllistää isää, vaan mietin, että voisiko sille olla syy miksi vauva kokee vain sinut turvalliseksi. Voi mennä liiaksi spekuloinniksi, mutta tulipahan sanottua.

[QUOTE="Vieras";28804089]Eli ei kannata edes yrittää "kouluttaa", vaan odotella vain? Mihinköhän asti?

Typerä neuvo mun mielestäni, omaa elämää ei kannata unohtaa vaikka lapsen saakin, onhan hänellä usein isäkin.[/QUOTE]

Jos se vauvasta erossaoleminen tai sänkyyn nukuttaminen on ihan hirveää tappelua niin voi olla mielestäni ihan hyväkin odotella rauhassa vähän aikaa. Noita kausia tulee ja menee, kuukauden päästä tilanne voi olla jo ihan toinen.

Meillä 6vk ikäinen vauva ei viihdy isänsä kanssa paria minuuttia pidempää. Iltaisinkin kun käyn suihkussa sen 8-10min niin joka kerta kuulen vauvan itkun suljettuani suihkun. Ja vauva rauhoittuu melkein heti kun pääsee minun syliin. En tiedä mistä kiikastaa, jännittääkö mies jotenkin ja jos vauva vaistoaa hermostuneisuuden. Mutta olisi tosiaan mukava jos joskus voisi jättää vauvan edes pariksi tunniksi isänsä kanssa, niin että minäkin pääsisin käymään jossain yksin. Muutaman kerran vauva on ollut mummonsa luona hoidossa tunnin-pari, mutta nukkunut aina ne ajat, luultavasti huutaisi hereillä ollessaan kun tajuaisi minun olevan poissa :(

Yhteistyössä