Saako vauvan kanssa nukkua pitkään? Perhetyöntekijästä..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja esikon äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="hohhoijaa";28775961]Huh sanos muuta, olin ihan äimänkäkenä kun luin tuon korpin kommentin :O Siit WTF???
Oon kyllä ennenkin huomannut että taitaa olla aika seko tyyppi, luulee olevansa jotain ja vastailee ilkeästi.

Mahtaako kolmas korppi olla joku sossu tai vastaava? Toivottavasti ei![/QUOTE]

No hei varmasti kirjoittaja tarkotti, että elä hanki nyt ihan vielä. Hyvin nuori tyttö kyseessä. Erittäin hyvä ja asiallinen viesti muuten! Lastensuojelu on lasta varten, ei vanhemman miellyttämistä.

Teepä niin, varo "nickkis palstaööa", joka lienee jotakin kieltä. Toivon mukaan olen pienin huolistasi ;)

Esittelin viestissäni, kuten myös moni muu tässä ketjussa on tehnyt, perusteluja sille, että usein lastensuojelu (ptt) on lasten hyvinvoinnin kannalta tarpeen; ainakaan lastensuojelu ei voi olla riippuvainen siitä, kokevatko vanhemmat sen tarvetta vai eivät. Eerika on toki äärimmäinen esimerkki, mutta esimerkki kuitenkin. Valitettavasti näen työssäni (ja ei, en työskentele lastensuojelussa) juuri noita ikäviä esimerkkejä, jotka monesti johtuvat tekijöiden silmin täysin viattomista tapahtumista.

En väittänyt, että ap pahoinpitelee lastaan. Sanoin, kuten monet muutkin tässä ketjussa -- mukaanlukien ap itse -- että koska näyttää siltä, että tämän lapsen kanssa on ap vs. yhteiskunta (esim. vuorokausirytmi), ei liene ap:n voimille hyväksi saada lisää lapsia lähiaikoina

Minä en siis "suolla" mitään. En usko, että keskustelua kanssasi on hedelmällistä jatkaa tämän enempää; jos et ymmärtänyt kerrasta, tuskin ymmärrät toisestakaan.

Olipa miten oli, sinä et ole kukaan etkä mikään sanomaan kenellekään noin kuten sanoit. "Älä hanki lisää lapsia"
Joten mene itseesi tuon kommentin kanssa ja mieti mikä kingi oletkaan puhelemaan tuollaisia (olipa työsikin mikä oli) ;) End of discussion.

No tietenkin jokaisella oma rytmi, mutta tosiasia on jos herää puolelta päivin niin ei siihen päivään saa 5 ateriaa ja päiväunia mitenkään.

Heh.

Minä olen ollut vauvasta lähtien maailman säännöllisin ihminen, ihan automaattisesti. Harvoin nyt aikuisenakaan nukun yli kahdeksaan, väsyn jo illalla yhdeltätoista. Nälkä on aina samaan aikaan, samoin kaikki hädät :D Olen säntillinen, säännöllinen, siisti ja sitten kuitenkin rento ihminen. Sellainen ennustettavissa oleva, ainakin niille joille en näytä ihan kaikkea itsessäni.

Mutta minun kaksi lastani, voi luoja! Esikoisella oli jonkinlainen rytmi vastasyntyneestä lähtien, siis unirytmi, mutta kaikki muu oli kyllä sikin sokin ja sekaisin. Milloin oli nälkä, milloin ei. Milloin oli vaippa kuiva "liian pitkään" ja milloin taas koko ajan täynnä sitä itseään. Oppi sitä sun tätä, tietysti omaan tahtiinsa, ja on edelleen neljävuotiaana melkoinen tempperamenttitapaus jonka kanssa on parempi olla kellon tarkka or else. Kuopus taas ei tiedä vieläkään säännöllisyydestä yhtään mitään, on jo 2.5v. No hän on säännöllisesti kiukkuinen uhmassaan, mutta nukkuisi kyllä puoleen päivään jos antaisin ja nukahtaisi vasta minun jälkeeni, jos niin sallittaisiin.

Pointtini? Me olemme kaikki erilaisia. Lähipiirissäni on nainen, joka ei sovi tähän säntilliseen maahan ollenkaan. Heillä mennään vähän niin ja näin, ja joskus he tulevat puistoon vasta kun me lähdemme. Mutta heillä on kaikki hyvin ja lapset ja aikuiset onnellisia, vaikka ap:n perhetyöntekijän pää varmaan poksahtaisi jos hän kuulisi miten ystäväni luona eletään.

Ja viisi ateriaa päivässä... hohhoi. Meillä jos lapsille tarjoaa viisi ateriaa, he vain närppivät sieltä sitä sun tätä, vähän makaronia ja ei ainakaan mitään kasviksia. Ehkä vähän kalaa, lihaa ei tod. Mutta jos aterioita on neljä, ruokakin maistuu paremmin - myös ne kasvikset.

Edelleen pointtini? Ei ole yhtä ainoaa muottia, joka sopisi kaikille. Jopa masennustaustainen ihminen voi pärjätä ja saada aikaiseksi vaikka mitä, vaikka ei joka aamu heräisi kahdeksalta ja olisi ulkona kaksi kertaa päivässä. Se on persoonastakin kiinni, ja siitä miten hyvin on tullut nukuttua noin muuten. Ja se on kiinni lapsesta ja planeettojen asennosta ja ties mistä. Luulen, että ap on jonkun hampaissa taustansa ja ikänsä takia. Tsemppiä hänelle!

Ei lapsen hoito kyllä voi olla kiinni siitä kuinka hyvin on itse yönsä nukkunut. Lapsen tarpeet menee aina aikuisen tarpeiden edelle. Ja jotkut ei tätä ymmärrä. Lapsi saa ruokaa vasta kun on itse syönyt, tai jaksaa vaivautua sen ruoka-annoksen lämmittämään. Lapsi voi ihan hyvin mennä nukkumaan vaikka klo 11 illalla, koska vanhemmat haluavat katsoa elokuvan, ja nukkua aamulla pidempään. Mitä sitä lapsen rytmeistä väliittämään. On olemassa myös perheitä joissa lapset ei edes pääse päiväunille! He sitten nukahtavat johonkin leikkiensä keskelle hetkeksi. Ja paljon muuta. En sano, että apn tapauksessa on näin, mutta tämänkaltaista tapahtuu silti joissain perheissä.

[QUOTE="vieras";28776867]No hei varmasti kirjoittaja tarkotti, että elä hanki nyt ihan vielä. Hyvin nuori tyttö kyseessä. Erittäin hyvä ja asiallinen viesti muuten! Lastensuojelu on lasta varten, ei vanhemman miellyttämistä.[/QUOTE]

Onhan se lasta varten, mutta ihan käsi sydämellä; kuinka moni meistä vanhemmista äideistä joilla 3kk ikäinen vauva valvottaa välillä enemmänkin öitä oltaisiin ihan yhtä mieltä siitä että meidät laitetaan ensi-ja turvakotiin eroon lapsenisästä opettelemaan oikeaa rytmiä mikäli ei noudateta joka päivä tuota ptt:n laatimaa lukujärjestystä? Väliäkö sillä kuinka pitkään on yöllä valvottu, kl 9 ylös ja kahdesti päivässä tiettyihin kellonaikoihin ulkoilemaan välittämättä säästä, omasta väsymyksestä, kotitöistä mitä pitäisi tehdä tai kavereiden kanssa tehdyistä suunnitelmista.

Hyvähän se on että lapsen parasta ajatellaan mutta ketjun perusteella varmaan 90% suomalaisaideistä tulisi sitten sijoittaa näistä lapsensuojelullisista syistä sinne ensi-ja turvakotiin. Olisiko se oikeasti järkevää?

Ja juu, ymmärrän kyllä päivärytmin merkitystä hyvinkin (autististen lasten äitinä) ja jos ap olisi masentunut tai päivänsä kuulostaisi siltä ettei arki suju jne niin silloin varmasti joku rytmitys olisikin hyväksi. Mutta en useammasta lukukerrasta huolimatta saa sellaista kuvaa millään.

[QUOTE="jeps";28776962]Ei lapsen hoito kyllä voi olla kiinni siitä kuinka hyvin on itse yönsä nukkunut. Lapsen tarpeet menee aina aikuisen tarpeiden edelle. Ja jotkut ei tätä ymmärrä. Lapsi saa ruokaa vasta kun on itse syönyt, tai jaksaa vaivautua sen ruoka-annoksen lämmittämään. Lapsi voi ihan hyvin mennä nukkumaan vaikka klo 11 illalla, koska vanhemmat haluavat katsoa elokuvan, ja nukkua aamulla pidempään. Mitä sitä lapsen rytmeistä väliittämään. On olemassa myös perheitä joissa lapset ei edes pääse päiväunille! He sitten nukahtavat johonkin leikkiensä keskelle hetkeksi. Ja paljon muuta. En sano, että apn tapauksessa on näin, mutta tämänkaltaista tapahtuu silti joissain perheissä.[/QUOTE]

Minulla oli esikoinen kaksivuotias, kun pikkusiskonsa syntyi ja alkoi siitä hetkestä asti pitää yllä yöllistä rumbaa. Mies töissä, ei lomia, yksin piti pärjätä. Tyttö oli saattanut herätä yöllä kahdeksan kertaa aikavälillä 22:00-07:00, ja esikoinen heräsi viimeistään kahdeksalta. Ja siinä sitten piti jaksaa parin tunnin yöunilla tehdä ne ruoat (jotka muuten väsymyksestä huolimatta tein itse eineksiä välttäen, ja vauvansoseetkin väsäsin itse, saanko mitalin?), viedä esikoinen leikkipuistoon tai muuten ulos ja tehdä ne kaikki, mitä kahden lapsen kanssa minimissään on tehtävä jotta kaikki olisi hyvin.

Olisinko nukkunut aamulla pidempään, jos olisin saanut? Kyllä!
Olisinko vaatinut muita tekemään saman väsyneenä mitä itse jossain hulluuden rajamailla tein? En!

Siis oikeasti, ap:n vauva on melkein vastasyntynyt. Antaa heidän etsiä itse se rytminsä arkeen, sillä ei mikään nyt viittaa siihen että tässä(kään) tapauksessa olisi elämänhallinta hukassa.

Alkoi ärsyttää ihan toden teolla. Missäs se sossu ja perhentyöntekijät on olleet niissä tapauksissa jossa nuoret ja vanhemmatkin äidit ja isät pahoinpitelee lapsiaan, laiminlyö ja suurin piirtein pitää nälässä? Ne tapaukset, joista lapset kertoo vasta aikuisina että kukaan ei auttanut?

• Tykkää
Reactions: Madicken04
Kuviteltu keskustelu ap:n ja hänen ystävänsä välillä kymmenen vuoden päästä:

Ystävä: Muistatko ne ihana esikoisen vauva-ajat, kun mihinkään ei ollut kiire eikä mitään pakko tehdä, ja sai köllötellä vauva kainalossa pitkälle aamuun vaikka tv:tä katsellen tai torkkuen?
Ap: En minä saanut torkkua, minun piti silloin herätä joka aamu viimeistään kahdeksalta vauvan kanssa että meillä olisi jo alusta alkaen säntillinen päivärytmi kaikilla.

;)

Onhan se lasta varten, mutta ihan käsi sydämellä; kuinka moni meistä vanhemmista äideistä joilla 3kk ikäinen vauva valvottaa välillä enemmänkin öitä oltaisiin ihan yhtä mieltä siitä että meidät laitetaan ensi-ja turvakotiin eroon lapsenisästä opettelemaan oikeaa rytmiä mikäli ei noudateta joka päivä tuota ptt:n laatimaa lukujärjestystä? Väliäkö sillä kuinka pitkään on yöllä valvottu, kl 9 ylös ja kahdesti päivässä tiettyihin kellonaikoihin ulkoilemaan välittämättä säästä, omasta väsymyksestä, kotitöistä mitä pitäisi tehdä tai kavereiden kanssa tehdyistä suunnitelmista.

Hyvähän se on että lapsen parasta ajatellaan mutta ketjun perusteella varmaan 90% suomalaisaideistä tulisi sitten sijoittaa näistä lapsensuojelullisista syistä sinne ensi-ja turvakotiin. Olisiko se oikeasti järkevää?

Ja juu, ymmärrän kyllä päivärytmin merkitystä hyvinkin (autististen lasten äitinä) ja jos ap olisi masentunut tai päivänsä kuulostaisi siltä ettei arki suju jne niin silloin varmasti joku rytmitys olisikin hyväksi. Mutta en useammasta lukukerrasta huolimatta saa sellaista kuvaa millään.

Samaa mieltä, vaikka haluankin korostaa lastensuojelun olevan lasta varten kun niin paljon moititaan sossuja kokoajan.

No, mä oon edelleen sitä mieltä, että ap:n tarina ei ehkä ole koko totuus. Jostain se huoli on herännyt, enkä usko että riittää ihan aivan pelkästään se, että on teininä ollut masentunut, jos jo monta vuotta sairaus on ollut poissa. Entäs lapsen isä, liittyykö hän tarinaan mitenkään?

Niin ja se nuori ikä, mitä se tarkoittaa? Kuinka vanha olet ap?

No, mä oon edelleen sitä mieltä, että ap:n tarina ei ehkä ole koko totuus. Jostain se huoli on herännyt, enkä usko että riittää ihan aivan pelkästään se, että on teininä ollut masentunut, jos jo monta vuotta sairaus on ollut poissa. Entäs lapsen isä, liittyykö hän tarinaan mitenkään?

Niin ja se nuori ikä, mitä se tarkoittaa? Kuinka vanha olet ap?

Ap taisi kertoa olevansa 20v ja nyt siis 3v "kuivilla" tuosta masennuksestaan. Lapsen isä lienee se ap:n työssäkäyvä puoliso.

Siis miehen kanssa molemmat nukutte puolille päivään aina kun vauva antaa? Eikö mies käy koulussa tai töissä lainkaan?

Eikö ap jossain vaiheessa maininnut että miehen tullessa töistä syövät päivällistä yhdessä?

Kyllä meilläkin mies on pystynyt lähtemään töihin ilman että hänen tarvii herättää minua ja vauvaa tai muitakaan lapsia.

Ap taisi kertoa olevansa 20v ja nyt siis 3v "kuivilla" tuosta masennuksestaan. Lapsen isä lienee se ap:n työssäkäyvä puoliso.

Ok, sorry, en muista mitä kaikkea eilen tästä luin :D

Mutta kuitenkin, todennäköisempää on, että ap kertoo suppeasti omasta näkökulmastaan ja värittäen asioita, kuin että oikeasti joku jyrä-ptt kävisi kieltämästä nukkumasta univelkoja pois.

Ok, sorry, en muista mitä kaikkea eilen tästä luin :D

Mutta kuitenkin, todennäköisempää on, että ap kertoo suppeasti omasta näkökulmastaan ja värittäen asioita, kuin että oikeasti joku jyrä-ptt kävisi kieltämästä nukkumasta univelkoja pois.

No, tuollaisia jyriäkin löytyy alalta kuin alalta, en pidä yhtään poissuljettuna sitä etteikö juttu voisi mennä niin kuin ap kertoi. Enkä kertomuksesta löydä syitä olettaa muuta joten siksi nyt katson tätä siinä valossa minkä ap:n kertomuksesta saa.

Kieltämättä olen myös turhan idealisti näissä ja kuvittelisin että ap:n tapauksessa tuollaisen "hyökkäyksen" ja uhkailun sijaan (kun siis ap:n perheellä kuulostaa olevan asiat ihan ok) olisi perhetyöntekijän järkevämpi luoda sellaista luottamuksellista suhdetta asiakkaaseensa. Jos kaikki on hyvin niin myöntää se ja samalla saada ap ymmärtämään että jos hän alkaa jossain vaiheessa väsyä tai muuten kokea tilansa heikkenevän hän voi heti ottaa yhteyttä ja häntä autetaan.

[QUOTE="vieras";28777165]Lastensuojelua saanut lapsi on vielä 21-vuotiaaksi asti oikeutettu saamaan lastensuojelullista apua, eli esim. asua perhetukikeskuksessa siihen saakka :)[/QUOTE]

Höpö höpö. Jälkihuolto oskee ainoastaa sijoitettuna ollutta, eikä heitäkään kaikkia, vain 18 v täyttäessään pitempään sijoitettuna ollutta.

Ap:n kohdalla taitaa olla niin, että lapsesta on joku tehnyt lastensuojeluilmoituksen, ja sitä rataa. Kysyin kyllä pari kertaa, onko ptt lasun vai neuvolan, ei vastattu, ilm. lasun.

Sanot vain sille et joo kyllä ollaan noudatettu. Pääset siitä kyttäyksestä nopeemmin eroon.

Vaikutat järkevälle nuorelle naiselle ja osaat kyllä muodostaa teille parhaiten sopivan rytmin sitten ku siihen on oikeasti tarvetta. Noin pieni vauvahan nukkuu vielä miten sattuu, joten aika hullulta kuulostaa noin tiukka rytmitys.
Ulkoilua 2 krt/pv tuon ikäiselle, hei haloo nyt oikeesti! Taaperon kans kyllä, mut 3kk ikäisen...

Jos ne ulkoilut on laitettu sun hyvinvointia ajatellen, eikö sen iltapäivän ulkoilun vois tehä niin et sä meet lenkille ja isä jää vauvan kans? Tekee hyvää kun saa välillä tuulettaa päätä yksin :)

3kk:n ikäisen kanssa pitäisi edes ulkoilla 2 x pvä? Ja tuossa iässähän se elämä on vielä sellaista, että vauva syö kun nälättää, nukkuu kun nukuttaa. Hellästi voi (ja kannattaakin) jonkinlaista rytmiä pikkuhiljaa ruveta pitämään, mutta nekin tulee helposti mukaan kiinteiden aloitusten myötä ja siten siis ruokarytmin myötä.

Ihme touhua joo.

Höpö höpö. Jälkihuolto oskee ainoastaa sijoitettuna ollutta, eikä heitäkään kaikkia, vain 18 v täyttäessään pitempään sijoitettuna ollutta.

Ap:n kohdalla taitaa olla niin, että lapsesta on joku tehnyt lastensuojeluilmoituksen, ja sitä rataa. Kysyin kyllä pari kertaa, onko ptt lasun vai neuvolan, ei vastattu, ilm. lasun.

Ainakin meidän kunnassa perhetyö on aina lastensuojelun alainen homma. Sitä voi saada neuvolan kautta mutta on silti lasun tukitoimi.

[QUOTE="Terkka";28777487]Ainakin meidän kunnassa perhetyö on aina lastensuojelun alainen homma. Sitä voi saada neuvolan kautta mutta on silti lasun tukitoimi.[/QUOTE]

Monessa kunnassa neuvolalla on omat ptt:t. Ennaltaehkäisevää lastensuojelutyötä tavallaan sekin.

Normaali ja terve ihminen ei joudu sosiaalihuollon kanssa tekemisiin, tai mielenterveysongelmien takia sairaalahoitoon jo teini-ikäisenä! Mielenterveysongelmilla on taipumus uusiutua ja esimerkiksi skitsofrenian puhkeamista edeltävät juurikin nuorena koetut sairaalahoitoa vaativat akuutti-/ toipumisjaksot. Perhetyö on nimenomaan ongelmia ennaltaehkäisevää lastensuojelutyötä. Tällaisessa tapauksessa on takuulla kyse ohjauksesta normaaliin elämään, tai sen jatkumisen pysymisestä sellaisena.

Olisi mielenkiintoista kuulla miten tuo aikataulu on aloittajalle OIKEASTI esitetty. Tässähän kuullaan vain sossujen kanssa enemmänkin tekemisissä olleen (ex?) ongelmaisen ihmisen sanat. Ei millään pahalla, mutta sellaisilla henkilöillä on tapana suhtautua kaikkiin hyvää tarkoittaviin neuvoihin joko v*ttuiluna, käskyinä, paapomisena, kyyläämisenä tai hänen asioihinsa sekaantumisena. Hehän eivät ole kenenkään käskyläisiä ja viranomaiset ovat aina heidän niskassaan. Jos esimerkiksi ptt näyttää kaaviota millainen rytmi lapsiperheella voisi olla jotta arki olisi suhteellisen säännöllistä ja ennakoitavaa, perusasenteeltaan ennakkoluuloinen ja omiaan tulkitseva henkilö ymmärtää sen niin, että hänen rytminsä on väärä, hänen on välittömästi aloitettava noudattamaan mallirytmiä pilkulleen ja ptt uhkailee häntä ikävillä seurauksilla jos ei toimita niin kuin hän käskee. Ota nyt aloittaja maalaisjärki käyttöön ja yritä edes ymmärtää oikein, mitä sinulle yritetään sanoa! Ole kiitollinen avusta jonka saat. Ota avoimin mielin vastaan hyvää tarkoittavat neuvot ja suodata sitten pois ne jotka eivät sovi sinun perheellesi. Suhtaudu positiivisesti, vaikka joku ulkopuolinen nyt tuntuisikin puuttuvan teidän asioihinne. Hän tekee sitä työkseen! Hän ei ole henkilökohtaisesti kiinnostunut sinusta. Ptt ei ole sinun äitisi.

Ihmiset opettavat omat tapansa, rutiininsa ja yhteiskunnallisen asemansa lapsilleen. Työttömien, sosiaalihuollon varassa elävien vanhempien lapset ovat suurella todennäköisyydellä sossun asiakkaita itsekin ennen pitkää. Rikoksista tuomittujen lapset (etenkin pojat) joutuvat usein virkavallan kanssa tekemisiin jo viimeistään teini-iässä. Mielenterveysongelmaisten lapset kärsivät herkästi samantapaisista ongelmista kuin vanhempansa. Väkivaltaa tai seksuaalista hyväksikäyttöä kokeneet lapset taas jatkavat aikuisina näitä toimintatapoja, tai kärsivät mielenterveysongelmista. Jne... ymmärrätte varmasti pointtini. Toki ns. ongelmavanhempien lapsissa on niitä, jotka onnistuvat nämä kierteet katkaisemaan ja nostan heille siitä hattua.

P.s. aloittaja: Jos nyt todellakin on niin, että sinä olet oikea malliemo ja tuo ptt on vain typerys ja teille täysin turha apu, niin sopimuksen voi kyllä irtisanoa. Apua tarvitsevia perheitä on varmasti jonossa.

Normaali ja terve ihminen ei joudu sosiaalihuollon kanssa tekemisiin, tai mielenterveysongelmien takia sairaalahoitoon jo teini-ikäisenä! Mielenterveysongelmilla on taipumus uusiutua ja esimerkiksi skitsofrenian puhkeamista edeltävät juurikin nuorena koetut sairaalahoitoa vaativat akuutti-/ toipumisjaksot. Perhetyö on nimenomaan ongelmia ennaltaehkäisevää lastensuojelutyötä. Tällaisessa tapauksessa on takuulla kyse ohjauksesta normaaliin elämään, tai sen jatkumisen pysymisestä sellaisena.

Olisi mielenkiintoista kuulla miten tuo aikataulu on aloittajalle OIKEASTI esitetty. Tässähän kuullaan vain sossujen kanssa enemmänkin tekemisissä olleen (ex?) ongelmaisen ihmisen sanat. Ei millään pahalla, mutta sellaisilla henkilöillä on tapana suhtautua kaikkiin hyvää tarkoittaviin neuvoihin joko v*ttuiluna, käskyinä, paapomisena, kyyläämisenä tai hänen asioihinsa sekaantumisena. Hehän eivät ole kenenkään käskyläisiä ja viranomaiset ovat aina heidän niskassaan. Jos esimerkiksi ptt näyttää kaaviota millainen rytmi lapsiperheella voisi olla jotta arki olisi suhteellisen säännöllistä ja ennakoitavaa, perusasenteeltaan ennakkoluuloinen ja omiaan tulkitseva henkilö ymmärtää sen niin, että hänen rytminsä on väärä, hänen on välittömästi aloitettava noudattamaan mallirytmiä pilkulleen ja ptt uhkailee häntä ikävillä seurauksilla jos ei toimita niin kuin hän käskee. Ota nyt aloittaja maalaisjärki käyttöön ja yritä edes ymmärtää oikein, mitä sinulle yritetään sanoa! Ole kiitollinen avusta jonka saat. Ota avoimin mielin vastaan hyvää tarkoittavat neuvot ja suodata sitten pois ne jotka eivät sovi sinun perheellesi. Suhtaudu positiivisesti, vaikka joku ulkopuolinen nyt tuntuisikin puuttuvan teidän asioihinne. Hän tekee sitä työkseen! Hän ei ole henkilökohtaisesti kiinnostunut sinusta. Ptt ei ole sinun äitisi.

Ihmiset opettavat omat tapansa, rutiininsa ja yhteiskunnallisen asemansa lapsilleen. Työttömien, sosiaalihuollon varassa elävien vanhempien lapset ovat suurella todennäköisyydellä sossun asiakkaita itsekin ennen pitkää. Rikoksista tuomittujen lapset (etenkin pojat) joutuvat usein virkavallan kanssa tekemisiin jo viimeistään teini-iässä. Mielenterveysongelmaisten lapset kärsivät herkästi samantapaisista ongelmista kuin vanhempansa. Väkivaltaa tai seksuaalista hyväksikäyttöä kokeneet lapset taas jatkavat aikuisina näitä toimintatapoja, tai kärsivät mielenterveysongelmista. Jne... ymmärrätte varmasti pointtini. Toki ns. ongelmavanhempien lapsissa on niitä, jotka onnistuvat nämä kierteet katkaisemaan ja nostan heille siitä hattua.

P.s. aloittaja: Jos nyt todellakin on niin, että sinä olet oikea malliemo ja tuo ptt on vain typerys ja teille täysin turha apu, niin sopimuksen voi kyllä irtisanoa. Apua tarvitsevia perheitä on varmasti jonossa.
KOMPSIT tälle! Mullekin tuli mieleen ettei ne soskut kävis tavallisen perheen luona opettamassa elämän perusaioita... Kun joku uskaltaa auttaa ja puuttua niin johan on kamalaa ja rutistaan. Sit kun kukaan ei uskalla ajoissa puuttua kovalla kädellä ja ongelmat pääsevät kärjistymään niin saadaan lukea mm. Erikan tapauksesta lehdistä. Kumpiko onkaan pahempaa???

Kyllä rytmi on lapselle hyväksi, toki ihan pieni sylivauva ei vielä rytmeistä ymmärrä mitään. Meillä rytmitys alkoi jo kun vauva oli n. puoli vuotias, kaksi lasta meillä siis. Esikoisen kanssa en myöskään panostanut rytmiin alkuun niinkään paljoa, mutta nykyään on pakko jos meinaa itse kestää kasassa. Jos eläisimme kahden lapsen kanssa täysin rytmittömästi, palaisin loppuun varmaan melko pian.

Luulenpa ettei perhetyöntekijä ihan hakusessa ole kuitenkaan, ammattitaitoinen ihminen ja ovat käyneet koulutukset siihen että näkevät ihmisestä kyllä milloin asiat ei ole OK.

Meillä käy perhetyöntekijä koska olen itse myös sanonut haluavani että käy. Minusta on oikeasti ihan mukavaa, kun on sellainen ihminen joka käy kotona kyselemässä kuulumisiamme ja antamassa neuvoja perhe-elämään. Meiltä kysytty monesti onko mielestämme enää tarvetta perhetyöntekijälle ja olen aina sanonut että minusta se on vain positiivinen asia. En koe että meitä kytätään, tai mitään muutakaan.

Perhetyöntekijä käy meillä, koska mieheni on vankilassa ja neuvolassa alkuun puhuttiin että koska minä olen yksin, voisivat avustaa. Meillä perhetyöntekijä ollut aina todella rento ja mukava, höpötellään niitä näitä ja touhutaan samalla lasten kanssa. Saan kehuja usein kuinka hyvin lapsien kanssa olen ja esikoinen oppi puhumaan kun perhetyöntekijä antoi oivallisia neuvoja miten saada lapsi innostumaan. Ei se ole todellakaan aina negatiivinen asia! Meillä kyllä vaihtuu perhetyöntekijä nyt syksyllä, mutta katsotaan kauanko hän sitten meillä käy, onko kuinka kiire aikataulu tms.

Yhteistyössä