Saako vauvan kanssa nukkua pitkään? Perhetyöntekijästä..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja esikon äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mulle tuli heti jo aloituksesta mieleen, että tässä on nyt kyseessä ap:n itsensä hyvinvointi, eikä ajatella pelkästään sitä vauvaa.

Koska mikä olisi tuonikäiselle vauvalle tärkeämpää kuin se että äiti on kunnossa?

Masentuneelle, tai siitä parantuvalle, kyllä päivärytmi on tärkeä apu paremman olon ylläpitämisessä. Kenties perhetyöntekijä epäilee että sinun kertomat puoleenpäiväännukkumiset altistaa sua sinne masennukseen luisumiselle?

Mun mielestä ap:n nyt vain kannattaisi pyrkiä noudattamaan sitä aikataulua, ainakin suurinpiirtein ja parhaansa mukaan.

Sun kirjoituksesta vain tuli sellainen kuva, että ensin on teille kauniisti ehdotettu tuota päivärytmin ylläpitoa, ja koska et siihen ole suostunut, niin on pitänyt korottaa panoksia tai kuten sinä sanot "uhkailla"?

Alkuperäinen kirjoittaja Vauvan ja taaperon äiti;28774563:
Mitäpä jos ap:n vauva ei olekaan samaa mieltä päivän kulusta kuin perhetyöntekijä?

Niinpä! Ja musta tuntuu että tää kyseinen ptt on kirjanoppinut joka ei osaa ajatella perhekohtaisesti eikä edes sillä kuuluisalla maalaisjärjellä. Ja mä luulen ettei sitä edes kiinnosta sen vauvan hyvinvointi vaan se, että saa tuputtaa omia ahdasmielisiä neuvojaan ja ylhäältä käsin pystyy uhkaamaan äitiä ja vauvaa ellei häntä totella.

Vauvalla saa olla just sellainen rytmi kuin on, sitä ei pidä häiritä ellei ole ihan pakko. Mikä sen parempaa kuin että vauva saa nukkua silloin kun nukuttaa, syödä silloin kun on nälkä. Se on sen vauvan RYTMI. Rytmi ei suinkaan tarkoita sitä että joku aikuinen kirjoittaa lapulle kellonajat. RYTMI on sen vauvan sisäinen rytmi jota pitää kuunnella ja kunnioittaa.

AP:n vauva on tyytyväinen, joten missä siis ongelma? AP ilmeisesti itsekin tyytyväinen tilanteeseen jossa eletään nimenomaan VAUVAN ehdoilla. Ja kun tulee huonompi yö tai muuten vain jostain syystä väsyttää enemmän, silloin nukutaan väsymystä pois.

Olisi parasta AP:n mielenterveyden ja perheen takia että tuo ptt häipyisi mah. nopeasti pois sähläämästä perheessä jossa sitä ei ilmiselvästi tarvita ja josta ei ole apua, päinvastoin.

Miksi ei haluaisi, että on tietty rytmi. Mulla tää on pelastus. Tietää tasan tarkkaan koska väsyttää, koska on nälkä koska leikityttää jne. jne. Vauvan ei tarvitse koskaan itkeä turhaan, saa kaiken enenkuin edes itse tajuaa jotain tarvitsevansa. Tiedän millon on vaipassa tulee olemaan pissaa, millon kakka enenkuin edes tekee tarpeensa. On helppo suunnitella menot, kun voi kellosta katsoa millon mitäkin vauva tarvitsee, koskaan ei tarvii arvuutella. Ihanaa...päivärytmi kunniaan :D

Meillä ne tarpeet, halut ja itkut vaihteli. En todellakaan olisi edes jaksanut olla kotona, jos kaikki päivät olisi menneet saman kaavan mukaan.

Ja välillä mekin hengataan yökkäreissä puolillepäivin, eikä sen takia ole yhtään mieleistä menoa jäänyt välistä. Ja miksi sitä ohjelmaa pitäisi ollakaan joka päivälle? Vauva kerkeää oravanpyörään myöhemminkin, nyt nautitaan aikatauluttomuudesta ja siitä että voidaan tehdä mitä halutaan :)

[QUOTE="Liisi";28773681]Ehkä perhetyöntekijä ajattelee asiaa kauaskantoisammin, eli tuolla hänen ehdottamallaan rytmillä eläminen ainakin sellaisen vähän isomman vauvan ja taaperon kanssa on varmasti helpompaa. Lapselle muutenkin on hyväksi tietyt rutiinit, joita ei ehkä kovin helposti muodostu, jos joka päivä heräillään ja nukutaan miten sattuu.[/QUOTE]

Jep ei onnistuisi mitenkään pidemmän päälle se et vauvan kanssa nukutaan ja ollaan sekä herätään kuin sattuu, jos on muitakin lapsia. Mä esikoisen kanssa olin vähän kuin pellossa mutta sitten kun saatiin toka, ni kyl rutiinit kehiin ja helpottivat elämää kummasti.

[QUOTE="vieras";28774612]Jep ei onnistuisi mitenkään pidemmän päälle se et vauvan kanssa nukutaan ja ollaan sekä herätään kuin sattuu, jos on muitakin lapsia. Mä esikoisen kanssa olin vähän kuin pellossa mutta sitten kun saatiin toka, ni kyl rutiinit kehiin ja helpottivat elämää kummasti.[/QUOTE]

No onhan se loistavaa, että perhetyöntekijä jo ennakoi mahdolliset tulevat lapset. Mutta jos nyt kuitenkin pysyttäisiin nykyhetken haasteissa.

Me muuten eletään edelleen kuin pellossa.

[QUOTE="hohhoijaa";28774604]Niinpä! Ja musta tuntuu että tää kyseinen ptt on kirjanoppinut joka ei osaa ajatella perhekohtaisesti eikä edes sillä kuuluisalla maalaisjärjellä. Ja mä luulen ettei sitä edes kiinnosta sen vauvan hyvinvointi vaan se, että saa tuputtaa omia ahdasmielisiä neuvojaan ja ylhäältä käsin pystyy uhkaamaan äitiä ja vauvaa ellei häntä totella.

Vauvalla saa olla just sellainen rytmi kuin on, sitä ei pidä häiritä ellei ole ihan pakko. Mikä sen parempaa kuin että vauva saa nukkua silloin kun nukuttaa, syödä silloin kun on nälkä. Se on sen vauvan RYTMI. Rytmi ei suinkaan tarkoita sitä että joku aikuinen kirjoittaa lapulle kellonajat. RYTMI on sen vauvan sisäinen rytmi jota pitää kuunnella ja kunnioittaa.

AP:n vauva on tyytyväinen, joten missä siis ongelma? AP ilmeisesti itsekin tyytyväinen tilanteeseen jossa eletään nimenomaan VAUVAN ehdoilla. Ja kun tulee huonompi yö tai muuten vain jostain syystä väsyttää enemmän, silloin nukutaan väsymystä pois.

Olisi parasta AP:n mielenterveyden ja perheen takia että tuo ptt häipyisi mah. nopeasti pois sähläämästä perheessä jossa sitä ei ilmiselvästi tarvita ja josta ei ole apua, päinvastoin.[/QUOTE]

Juuri näin. Vauvan hyvinvointi ja oikeanlainen huolenpito (!) on tärkeämpää kuin virkaintoisen tädin pätemisen tarve. Ulos vaan tai ap voi ilmoittaa uhkailusta ja työntekijän toiminnasta esimiehelle(mikä olisikin kannattavaa)

Millainen sun neuvolan terkka on? Puhu sille, jos on sen oloinen, että voit puhua. Siitä voi olla yllättävän paljon apua, et ole ihan yksin asian kanssa ja saat vähän perspektiiviä järki-ihmiseltä.

No tietenkin jokaisella oma rytmi, mutta tosiasia on jos herää puolelta päivin niin ei siihen päivään saa 5 ateriaa ja päiväunia mitenkään.

Siis mitkä 5 ateriaa päivässä? Kyse on siis 3kk vauvasta. Jos joku tulis mulle sanomaan että herätä sun vauva 8 aamulla niin pyytäisin tarkistamaan oman ammattitaidon uudelleen. Mulle on ainakin neuvottu ettei pientä vauvaa edes saa mennä turhaan herättelemään. Tärkeintä on rytmi: aamupesu, seurustelu, ulkoilu, päiväunet, nukkumaanmeno. Ja näin ap tekeekin. Ei kai sillä ole väliä alkaako aamu klo 8 vai 10 paitsi virkaintoisille.

Etkö voi vaan sanoa että noudatatte sitä aikataulua vaikkette noudattaiskaan? Eikai se teille mitään kellokorttisysteemiä oo laittanu kuitenkaan tai mitään valvontakameraa? Aika omituista tuollainen, me ainakin esikoisen kanssa nukuttiin joskus puoleen päivään asti jos yö oli menny huonosti.sanoin siitä neuvolassakin josta sanottiin et niin kannattaa tehdä että saa tarpeeksi unta.

No huh heijakkaa... Oikeastaan en ymmärrä miksi koko ptt on tuossa otettukuvioihin. 20v ei ole niin nuori että ikä edellyttäisi "peräänkatsomista". Masennustausta, mitä se sitten tarkoittaakaan...? Sen ymmärrän jos tyyliin on lääkitys lopetettu juuri raskauden myötä tai masennus on ollut kovin syvää tms.

Jos masennusta on ilmassa on toki hyvä olla joku rytmi päivissä ettei mene pelkäksi haahuiluksi, mutta ap:lla ei tuotakaan vaaraa kuulosta olevan. Näkemyksiä on toki erilaisia ja neuvolastakin voidaan ehdottaa yhtä ja toista, miksei sitten ptt:kin, mutta nuo ensi- ja turvakodilla uhkailut. :D Mahtaisi niissä ruuhkaa olla jos kaikki pikkuvauvat ja äidit ketkä ei rikkonaisen yön jälkeen ole hereillä viimeistään kl 9 ja muutenkin noudata tuota lukurjestystä päivittäin pistetään väkisin sinne opettelemaan rytmiä (mitä eivät itse edes kaipaa).

Oma vauva on jo neljäs lapsi enkä hänenkään kohdalla ole kokenut että hän olisi 3kk iässä (eikä oikeastaan vielä edes 8kk iässä) tarvinut noin määriteltyjä ulkoiluaikoja.

[QUOTE="vieras";28774613]YMMÄRTKÖ SINÄ ETTÄ 3KK VAUVA ON ERI ASIA KUIN TAAPERO TAI LEIKKI-IKÄINEN?
Pienen vauvan pitää antaa nukkua ja elää siinä vauvan rytmissä.[/QUOTE]

Niin mitenköhän toi tilanne muuttuu jos ei viitti herätä aikaisemmin. Ymmärrän kyllä, että vauvalle voi vaan laittaa tissin suuhun ja jatkaa unia, mutta kohta alkaa kiinteät ja pitäisi alkaa äidin jo tottua siihen, että vauva tarvitsee aamupuuron.

No huh heijakkaa... Oikeastaan en ymmärrä miksi koko ptt on tuossa otettukuvioihin. 20v ei ole niin nuori että ikä edellyttäisi "peräänkatsomista". Masennustausta, mitä se sitten tarkoittaakaan...? Sen ymmärrän jos tyyliin on lääkitys lopetettu juuri raskauden myötä tai masennus on ollut kovin syvää tms.

Jos masennusta on ilmassa on toki hyvä olla joku rytmi päivissä ettei mene pelkäksi haahuiluksi, mutta ap:lla ei tuotakaan vaaraa kuulosta olevan. Näkemyksiä on toki erilaisia ja neuvolastakin voidaan ehdottaa yhtä ja toista, miksei sitten ptt:kin, mutta nuo ensi- ja turvakodilla uhkailut. :D Mahtaisi niissä ruuhkaa olla jos kaikki pikkuvauvat ja äidit ketkä ei rikkonaisen yön jälkeen ole hereillä viimeistään kl 9 ja muutenkin noudata tuota lukurjestystä päivittäin pistetään väkisin sinne opettelemaan rytmiä (mitä eivät itse edes kaipaa).

Oma vauva on jo neljäs lapsi enkä hänenkään kohdalla ole kokenut että hän olisi 3kk iässä (eikä oikeastaan vielä edes 8kk iässä) tarvinut noin määriteltyjä ulkoiluaikoja.

Peesaan ja vaikka jonkun viranomaistahon mukaan olisikin katsottu hyväksi ja tarpeelliseksi ppt:n käydä perheessä auttelemassa, niin tässä nyt ei toteudu se työn tarkoitus..?? Tuollainen ammattiapu ei ole mistään kotoisin! Toivottavasti täti irtisanotaan/tai hän itse irtisanotuu ennen kuin kerkeää enempää aiheuttamaan tuhoa.

Tässä äiti ei todellakaan taida tajuta, että toi ei rytmittömyys voi jatkua ikuisuuksiin. Veikkan, että auttava henkilö koittaa tässä vaiheessa puuttua peliin jotta myöhemmiltä ongelmista vältyttäisiin. Aloittaja ei taida tajuta miten käy, kun aletaan antamaan soseita.

Niin mitenköhän toi tilanne muuttuu jos ei viitti herätä aikaisemmin. Ymmärrän kyllä, että vauvalle voi vaan laittaa tissin suuhun ja jatkaa unia, mutta kohta alkaa kiinteät ja pitäisi alkaa äidin jo tottua siihen, että vauva tarvitsee aamupuuron.

Siis mitä? Että pikkuvauvako pitää "karaista" ja herättää aamulla aikaisin jotta myöhemmin se aamuherääminen sujuu sitten? Oletko tyhmä, vajaa vai trollaatko?

Yleensä kai tilanne muuttuu sillä että vauvan kasvaessa yöt eivät enää ole niin rikkonaisia ja parempien unien jälkeen voivat niin äiti että vauva voivat herätä pirteämpinä aamulla. Meidän neuvola on vissiin ollut sitten ihan pihalla kun on aina kehoittanut nukkumaan silloin kun voi jos väsyttää.

Ja juu, meillä kaksi nuorinta ovat kyllä pitkään nukkuvia tyyppejä. Itse olen isosisarustensa takia joutunut kuitenkin heräämään kl 5-7 välillä jatkuvasti vaikka kuinka olisi yöllä valvottu (nyt takana 2,5v yöheräilyjä putkeen ja vasta vähän aikaa sitten päästiin täysiin öihin) ja vauvat myös jouduttu herättämään viimeistään siinä 7.30, yleensä. Enkä pidä tuota hyvänä sen enempää vauvoille kuin äidillekään vaikka ap:n ptt varmasti olisikin tyytyväinen.

[QUOTE="vieras";28774763]Peesaan ja vaikka jonkun viranomaistahon mukaan olisikin katsottu hyväksi ja tarpeelliseksi ppt:n käydä perheessä auttelemassa, niin tässä nyt ei toteudu se työn tarkoitus..?? Tuollainen ammattiapu ei ole mistään kotoisin! Toivottavasti täti irtisanotaan/tai hän itse irtisanotuu ennen kuin kerkeää enempää aiheuttamaan tuhoa.[/QUOTE]

No mun milestäni se perhetyöntekijä tekee tässä juuri niin kuin pitääkin. Jos kerran tarkoituksena on tukea perhettä niin, ettei ap:n masennus uusiutuisi ja että perhe löytäisi hyvän päivärytmin ajatellen ap:n taustaa ja vauvankin hyvinvointia, niin eiköhän se päivärytmin löytäminen ole ihan olennainen juttu. Ap taas ei kuulosta kovin yhteistyöhaluiselta asiakkaalta. Mehän emme tässä kaikkea taustalla olevaa voi tietää, mutta veikkaanpa että jotain muutakin syytä löytyy perheen tarkkailuun. Sitähän ap ei halua myöntää, eipä tietenkään. Mutta niinhän homma menee, että jos viranomaisten mielestä perhe tarvitsee apua ja tukea, mutta ap ei ole valmis yhteistyöhön, sitten sitä tukea lähdetään antamaan sellaisessa paikassa että se on vähän niin kuin pakko ottaa vastaan. En näe nyt mitään syytä alkaa pullikoimaan vastaan tässä asiassa.

Miksi ap ei voi oman perheensä (ja vaikka ihan tätien mieliksi) takia nyt vaan kokeilla sitä päivän rytmitystä? Mikä siinä on niin vaikeaa? Miksi halu uhmata on niin kova, vaikka se johtaisi perheen erottamiseen väliaikaisesti??

• Tykkää
Reactions: Doves
eipä meilläkään mitään rytmiä ole, ellei lasketa päiväkodin rytmiä arkisin. Muuten meillä nukutaan aamulla jos väsyttää, vedetään lämmintä ruokaa kahdesti,aika voi vaihdella. Päiväunia nukutaan sopivassa raossa ja nukkumaan käydään viimeistään klo22.

meille on annettu ohjeita etc.mutta kun me ei niitä pystytä orjallisesti noudattamaan, kaikki poikkeukset kuitenkin sotkee asiat (kyläilyt etc.) Kuitenkin kaikilla on turvallisuuden tunne siitä että huomenna kaikki menee samalla tavalla,sen suuremmin asiaa ihmettelemättä. lapset 2 ja 4

Tässä äiti ei todellakaan taida tajuta, että toi ei rytmittömyys voi jatkua ikuisuuksiin. Veikkan, että auttava henkilö koittaa tässä vaiheessa puuttua peliin jotta myöhemmiltä ongelmista vältyttäisiin. Aloittaja ei taida tajuta miten käy, kun aletaan antamaan soseita.

Eikö kukaan muu kuin minä nää tässä selvää ennaltaehkäisyä "väärään" toimintaan?

Et viitsisi höpöttää! Mitenkähän siinä mahtaa käydä, jos soseita aloitellessa ei ole rytmejä? Meillä ei ainakaan käynyt mitenkään, ei ainakaan huonosti. Mulla on viisi lasta ja yhdenkään kanssa ei ole kolmen kuukauden iässä mitään rytmejä opeteltu, eikä edes vielä heti soseita aloitellessa puolen vuoden iässä. Hyvin on pärjätty ilman tiukkaa aikataulutustakin. Nuorin on jo 11, vanhin 25.

• Tykkää
Reactions: Madicken04
[QUOTE="vieras";28774806]No mun milestäni se perhetyöntekijä tekee tässä juuri niin kuin pitääkin. Jos kerran tarkoituksena on tukea perhettä niin, ettei ap:n masennus uusiutuisi ja että perhe löytäisi hyvän päivärytmin ajatellen ap:n taustaa ja vauvankin hyvinvointia, niin eiköhän se päivärytmin löytäminen ole ihan olennainen juttu. Ap taas ei kuulosta kovin yhteistyöhaluiselta asiakkaalta. Mehän emme tässä kaikkea taustalla olevaa voi tietää, mutta veikkaanpa että jotain muutakin syytä löytyy perheen tarkkailuun. Sitähän ap ei halua myöntää, eipä tietenkään. Mutta niinhän homma menee, että jos viranomaisten mielestä perhe tarvitsee apua ja tukea, mutta ap ei ole valmis yhteistyöhön, sitten sitä tukea lähdetään antamaan sellaisessa paikassa että se on vähän niin kuin pakko ottaa vastaan. En näe nyt mitään syytä alkaa pullikoimaan vastaan tässä asiassa.

Miksi ap ei voi oman perheensä (ja vaikka ihan tätien mieliksi) takia nyt vaan kokeilla sitä päivän rytmitystä? Mikä siinä on niin vaikeaa? Miksi halu uhmata on niin kova, vaikka se johtaisi perheen erottamiseen väliaikaisesti??[/QUOTE]

Minusta lähtökohtaisesti on hienoa että viranomaiset auttavat ja ohjaavat ap:n nuorta perhettä. Siinä ei ole mitään epäselvyyttä.

Apu ja tieto mitä ammattiauttajan kuuluu antaa, kuuluu olla oikeanlaista ja aidosti perhettä auttavaa. Vauvan pitää antaa nukkua, eikä herätellä tätä aikaisin aamulla. Se on virallinen ohje ihan kaikkialla.

Joten tässä ei ammattiauttajan pätevyys/ammattitaito kohtaa työhön nähden. Ja siksi esimiehelle kuuluu ilmoittaa ptt:n virkavirheistä.

Yhteistyössä