Saako vauvan kanssa nukkua pitkään? Perhetyöntekijästä..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja esikon äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="aloittaja";28774019]Voi kumpa se olisikin vain "ohjausta" ja neuvomista.
Kyttäykseltä ja kiristykseltä tämä tuntuu.
Ja sekin on oikein, että jos emme näitä "neuvoja" noudata, joudumme lähtemään kahdestaan Ensi- ja Turvakotiin asumaan?
Minun mielestäni ei todellakaan ole ja jos tuollaisella kiristetään, pitäisi oikeasti olla jotain todettavissa olevaa pahan luokan ongelmaa.
Vauva on terve,neuvolassa ei olla huolestuneita, ei myöskään lähipiirissä.
Karuimmalta tuntuu se että vauva joutuisi eroon isästään moneksi kuukaudeksi..
Ei mene minun oikeustajuuni.
Koitetaan nyt miellyttää tätä veemäistä tätiä kun pakko on..[/QUOTE]

Mikset vie asiaa eteenpäin? Siis jos et pysty sanomaan tälle työntekijälle suoraan? Ei sun kuulu äitinä toimia kenenkään tädin mieliksi jos se ei ole lapsesi ja tämän hyvinvoinnin parhaaksi!

[QUOTE="aloittaja";28774019]Voi kumpa se olisikin vain "ohjausta" ja neuvomista.
Kyttäykseltä ja kiristykseltä tämä tuntuu.
Ja sekin on oikein, että jos emme näitä "neuvoja" noudata, joudumme lähtemään kahdestaan Ensi- ja Turvakotiin asumaan?
Minun mielestäni ei todellakaan ole ja jos tuollaisella kiristetään, pitäisi oikeasti olla jotain todettavissa olevaa pahan luokan ongelmaa.
Vauva on terve,neuvolassa ei olla huolestuneita, ei myöskään lähipiirissä.
Karuimmalta tuntuu se että vauva joutuisi eroon isästään moneksi kuukaudeksi..
Ei mene minun oikeustajuuni.
Koitetaan nyt miellyttää tätä veemäistä tätiä kun pakko on..[/QUOTE]

Mistä se perhetyöntekijä on teille tupsahtanut? Ilmeisesti jotain masennusta taustalla? Masennuksen hoitoon säännöllinen päivärytmi ja liikunta ovat kaksi tärkeintä lääkettä. Vaikka se kurjalta kuulostaakin, se että luot ITSELLESI päivärytmin ja yrität pysyä siinä on sinun parhaaksesi.

Joillakin rytmi voi olla se että nukutaan aamulla pidempään, mutta joku rytmi ptiäisi olla. Ei ole lapsenkaan kannalta hyvä jos jatkossakin nukutte jonain aamuna seiskaan ja toisena kahteentoista.

kuinka usein tuo perhetyöntekijä käy teillä? Onko hänestä sinulle hyötyä ja apua? Kenen toimesta alkoi käydä? Mitäm ieltä miehesi on noista hänen vaatimistaan rytmeistä? Entä mitä mieltä miehesi on tuosta uhkauksesta, että te vauvan kanssa menisitte sinne ensikotiin ilman isää? Ja minkä ihmeen takia se isä ei voisi tulla sinne ensikotiin työpäivänsä jälkeen?

Onko perhetyöntekijä neuvolan vai sosiaalitoimen? Jos on sosiaalitoimen, niin oletko puhunut sosiaalityöntekijälle perhetyöntekijän oudoista uhkailuista?

[QUOTE="vieras";28773926]Kyllä luin aloituksen. Sille on syynsä, että teillä käy perhetyöntekijä, eikö vain? Eli jossain vaiheessa on ollut ongelmaa, kenties päivärytmissä, sosiaalisissa suhteissa, kotitöiden teossa, univaikeuksia tms??? Se kuuluu tämän työntekijän työhön ohjata ja tukea teitä, ja eikös hän tällä suunnitelmallaan juuri sitä yritä. Kenties on taustalla huolta siitä, että saatat luisua jossain vaiheessa taas masennukseen ja rytmittömyyteen.

Kun lapselle tulee ikää vähän enemmän, on entistä tärkeämpää olla selkeä rytmi. Elämä lapsen kanssa OIKEASTI on helpompaa. Tulee kenties menoa perhekahvilaan, kerhoon, päivähoitoon, puistoiluun tms. ja jos nukkuu puoleen päivään asti, niin kyllä osa menoista jää menemättä. Ja isomman lapsen kanssa voi tulla ongelmia siinäkin, että herätään puolilta päivin, päikkärit pitäisi saada johonkin väliin ja sitten muksua ei saakaan yöunille ennen puolta yötä. jolloin taas rytmi on päin honkia seuraavana päivänä. Usko pois, kolmen lapsen kokemuksella...[/QUOT

Eli kaikki lapset on tehty samasta muotista ja niiden on herättävä, syötävä, ulkoiltava samaan aikaan. Ihan sama voiko lapsi hyvin. Eikö järjen käyttö ois joskus paikallaan? Jos lapsi on tyytyväinen, niin sillonhan on hyvä rytmi ja se on sama mitä se kello näyttää.

[QUOTE="vieras";28774055][QUOTE="vieras";28773926]Kyllä luin aloituksen. Sille on syynsä, että teillä käy perhetyöntekijä, eikö vain? Eli jossain vaiheessa on ollut ongelmaa, kenties päivärytmissä, sosiaalisissa suhteissa, kotitöiden teossa, univaikeuksia tms??? Se kuuluu tämän työntekijän työhön ohjata ja tukea teitä, ja eikös hän tällä suunnitelmallaan juuri sitä yritä. Kenties on taustalla huolta siitä, että saatat luisua jossain vaiheessa taas masennukseen ja rytmittömyyteen.

Kun lapselle tulee ikää vähän enemmän, on entistä tärkeämpää olla selkeä rytmi. Elämä lapsen kanssa OIKEASTI on helpompaa. Tulee kenties menoa perhekahvilaan, kerhoon, päivähoitoon, puistoiluun tms. ja jos nukkuu puoleen päivään asti, niin kyllä osa menoista jää menemättä. Ja isomman lapsen kanssa voi tulla ongelmia siinäkin, että herätään puolilta päivin, päikkärit pitäisi saada johonkin väliin ja sitten muksua ei saakaan yöunille ennen puolta yötä. jolloin taas rytmi on päin honkia seuraavana päivänä. Usko pois, kolmen lapsen kokemuksella...[/QUOT

Eli kaikki lapset on tehty samasta muotista ja niiden on herättävä, syötävä, ulkoiltava samaan aikaan. Ihan sama voiko lapsi hyvin. Eikö järjen käyttö ois joskus paikallaan? Jos lapsi on tyytyväinen, niin sillonhan on hyvä rytmi ja se on sama mitä se kello näyttää.[/QUOTE]

Ei ole pidemmän päälle lapselle hyväksi, että joka toinen päivä herätään klo 8 ja joka toinen klo 12, koska siinä menee rytmit sekaisin. Ja kuten sanottu, uskoisin että tuo perhetyöntekijän ehdottama rytmi on AP:N HYVÄKSI suunniteltu. Pieni vauva tietysti nukkuu, syö jne rytminsä mukaisesti, mutta eipä sitä lapsellekaan kunnon rytmiä voi muodostua jos muu perhe elää rytmittömästi. Ap:lle sen sijaan masennuksen hoitoon selkeä päivärytmi on kaiken A&O.

Kiinostaisi tietää, miksi se rytmi niin kovasti vaihtelee eri päivinä? Mikä pistää rytmin sekaisin? On kovin vaikeaa esim. hakeutua työelämään ja koulutukseen, jos unirytmi on ihmisellä sekaisin tai ei vaan saa itseään tiettyyn aikaan ylös sängystä.

Hrr, mulle jää moisesta perhetyöntekijästä jotenkin sellainen olo et jos menee sanomaan vastaan yhtään mitään tai kritisoimaan niin papereissa lukee heti jotaki negatiivista. "Ei tee mitään lasten parhaaksi" tjsp. Ite varmaan vaan nyökyttelisin ohjeille ja tekisin kotona niinku parhaaksi näen.

perhetyöntekijä on ihan ammattitaitoisesti ohjannut sinua, noudata vaan neuvoja.

No kyllä tuollaisesta on ammattitaito kaukana! Ei edes tuon vertaa tiedä pienten vauvojen "rytmistä". Aivan hullulta kuulostaa ja törkeältä kiristykseltä! Mutta tätähän tämä ammattitaidottomien perhekyttääjien palkallinen työ on ;)

Minä en tuohon suostuisi ja pistäisin pahasti kampoihin vaikka se tietäisi toki ongelmia minulle. Ensin voi yrittää puhua nätisti järkeä mutta jos sekään ei auta niin järeämmät otteet käyttöön.

Ja onhan sinulla ap suunnitelmassa sanottu että milloin kyseinen asiakkuus loppuu? Siitä pitäisi olla myös suunnitelma, jos ei ole, niin ei muuta kuin kysymään että miksi ei ole!

Meillä kylllä on koetettu pitää rytmi päällä ihan päivittäin. Tottakai jos sairastaa tms niin sitten on eri tilanne. Ei ihan pieni vielä mene täysin rytmissä mutta vähitellen kasvaa siihen ja myöhemmin sopeutuu helpommin yhteiskunnan rytmiin. Siis että päivä on valveillaoloa ja yöt nukkumista varten. Ja puhutaan nyt kauaskantoisemmista asioista kuin pelkästään lapsen vauva-ajasta. Mielestäni perhetyöntekijä on oikeassa.

[QUOTE="vieras";28774086][QUOTE="vieras";28774055]
On kovin vaikeaa esim. hakeutua työelämään ja koulutukseen, jos unirytmi on ihmisellä sekaisin tai ei vaan saa itseään tiettyyn aikaan ylös sängystä.[/QUOTE]

Ja höpsistä. Jos terveistä ihmisistä puhutaan, ei todellakaan tarvita mitään paperista katsottavaa päiväohjelmaa. Ja terveeltä ap minusta kuulostaa, laittaa ruoankin viideksi joka päivä.

Itse en ole senkään vertaa rytmissä kuin ap. Koko ikäni olen noussut kouluun ja töihin, ja nyt lasten kanssa todella nautitaan siitä, että saadaan välillä elää kuin pellossa.

No huh, kyllä nukuttiin esikoisen kanssa just niin pitkään kun pienellä unta riitti. Joskus noustiin aikaisin ja joskus vasta puolilta päivin.
kyllä sun pitää puhua sille perhetyöntekijälle tai hänen esimiehelle. Tollanen uhkailu oo mistään kotoisin.

Alkuperäinen kirjoittaja Vauvan ja taaperon äiti;28774137:
[QUOTE="vieras";28774086]

Ja höpsistä. Jos terveistä ihmisistä puhutaan, ei todellakaan tarvita mitään paperista katsottavaa päiväohjelmaa. Ja terveeltä ap minusta kuulostaa, laittaa ruoankin viideksi joka päivä.

Itse en ole senkään vertaa rytmissä kuin ap. Koko ikäni olen noussut kouluun ja töihin, ja nyt lasten kanssa todella nautitaan siitä, että saadaan välillä elää kuin pellossa.

No mutta ilmeisesti et ole sairastanut niin pahasti masennusta, että tarvitsisit perhetyöntekijää teille ohjaamaan ja tukemaan arjessa?? Ap:lla on ollut tarvetta perhetyöntekijälle syistä tai toisista johtuen. Jos kerran ap on kunnossa kuten sanoo olevansa, eikä tarvitse ohjausta, ei liene kovin vaikeaa noudattaa hetken aikaa edes annettua ohjetta päivärytmistä...?? Uhmakkaalla asenteella "minähän teen mitä lystää, minua ei sossut komentele", ei varmasti ihan hetkeen niistä eroon pääsekään...

Siis aloittajan vauva on vasta 3kk. Sen ikäisenä meillä saatettiin valvoa tunteja vielä öisin, niinä aamuina todella torkuttiin ja nukuttiin niin myöhään kuin mahdollista. Aamuherätyksiä ehtii olla kyllä myöhemmin ihan tarpeeksi, tuossa vaiheessa voi ihan hyvällä omallatunnolla nauttia "rytmittömästä" elämästä. Vauvan ehdoilla voi ihan hyvin mennä ekat 6kk, vasta kun kiinteät on kunnolla kehissä pystyy rytmiäkin ylläpitämään.

Ota aloittaja perhetyöntekijän esimieheen yhteyttä jos keskustelunne ei tuota tulosta, kuulostaa naurettavalle nuo säännöt.

[QUOTE="vieras";28774160]
Alkuperäinen kirjoittaja Vauvan ja taaperon äiti;28774137:
No mutta ilmeisesti et ole sairastanut niin pahasti masennusta, että tarvitsisit perhetyöntekijää teille ohjaamaan ja tukemaan arjessa?? Ap:lla on ollut tarvetta perhetyöntekijälle syistä tai toisista johtuen. Jos kerran ap on kunnossa kuten sanoo olevansa, eikä tarvitse ohjausta, ei liene kovin vaikeaa noudattaa hetken aikaa edes annettua ohjetta päivärytmistä...?? Uhmakkaalla asenteella "minähän teen mitä lystää, minua ei sossut komentele", ei varmasti ihan hetkeen niistä eroon pääsekään...

Tästä päästäänkin ydinkysymykseen: Mitä ja keitä varten perhetyöntekijät/sossut ovat? Lasta, vanhempia vai pelkästään itseään varten? Pitääkö asiakkaan pokkuroida jotakin ammattikuntaa vain siksi että he niin sanovat vaikka siitä kärsisi koko perhe?! Missä on terve järki???

Vieraalle: Jos perhetyöntekijän vaatima rytmi oikeasti tekee elämästä hankalampaa, ei sitä minun mielestäni kannata noudattaa. Esikoislapsen syntymä on sen verran iso elämänmuutos, ettei siihen tarvitse enää lisää stressiä niin turhasta syystä kuin näyttämisen vuoksi.

Vaikka olen itse vähän liiankin rehellinen, luulen että tässä tapauksessa viisainta olisi elää omalla tavallaan ja kertoilla tädille muunneltua totuutta.

Siis kyllä meille mennään edelleen ihan lapsen rytmin mukaan, jos ei ole mitään menoja sun muuta, nyt loma-aikaan nukutaan aina yhteentoista. Ja meidän "vauva" on jo 2- vuotias. En todellakaan ala väkisin aamulla nousemaan väsyneenä, jos ei ole mikään pakko, rakastan nukkua. Kyllä mä jättäisin tuon perhetyöntekijän lukujärjestyksen vähän omaan arvoonsa, kyllä vauva-aikana oli kaikkein tärkeintä jaksamisen kannalta, että sai nukuttua mahdollisimman paljon. Vauva-aikana nukuttiin joskus jopa kahteen, jos yö oli mennyt surkeasti.

[QUOTE="aloittaja";28773773]En voi.
Hän käy niin kauan kuin käy ja ns. suunnitelma on tehty.[/QUOTE]

Meillä kävi perhetyöntekijä aikaisemmin kun olin vaikeassa elämäntilanteessa ja perhetyöntekijä (sekä sos.tsto että neuvola) korosti, että hän on vain apuna ja tekee mitä minä pyydän tai voi vain istua ja jutella. Hänen ei ole pakko käydä jos minusta siltä tuntuu. Outoa, että teillä on pakko käydä, missä sellainen suunnitelma on tehty?

Siinä mielessä ammattini puolesta ymmärrä perhetyöntekijän kannan, että se tietty rytmittömyys usein altistaa sille masennukselle. On hyvä, että päivässä on rakenne. Tapaan paljon äitejä, jotka haahuilevat iltapäivällä yöpuvuissa, taaperoille ja leikki-ikäisillekin lapsille tarjotaan aamulla maitoa useaan otteeseen, että nukkuisivat pitkään ja varsinainen aamupala syödään pitkälle "normaalin" lounasajan jälkeen. MUTTA ap, sinun lapsesi on pieni vauva, hän saa olla rytmitön ja äiti saa nukkua silloin kun vauvakin nukkuu. Perhetyöntekijä kuulostaa aika virkaintoiselta ja suosittelen ottamaan yhteyttä esimieheen. Elonne kuulostaa omiin korviin varsin mukavalta. Nauttikaa toisistanne!

[QUOTE="aloittaja";28773904]Niin ja olen siis aloittaja, vaikka vastasin "vieras"-nimimerkillä.
Me nyt pyrimme tuota perh.työntekijän "suunnitelmaa" noudattamaan mutta halusin kuulla onko se muiden mielestä ihan ok.
Järkytyin myös kovasti tästä "uhkailusta" jollakin perhekodilla, jonne joutuisimme lähtemään kahdestaan vauvan kanssa.
Isä ei saisi tulla mukaan ollenkaan.
Minua se ärsyttää ja stressaa, mutta minkäs teet.. :([/QUOTE]

Miten ptt voi uhkailla perhekodilla tms. kun ei kai sillä ole mitään oikeuksia sellaiseen? Ainakin meidän ptt oli vain apuna eikä mikään uhkailija.

[QUOTE="oho";28774295]Miten ptt voi uhkailla perhekodilla tms. kun ei kai sillä ole mitään oikeuksia sellaiseen? Ainakin meidän ptt oli vain apuna eikä mikään uhkailija.[/QUOTE]

Samaa mäkin mietin, tuollainen on ahdistavaa ja stressaavaa kelle hyvänsä mutta etenkin kun on nuori. Ppt:n esimieheen aapeen kannattaa ottaa yhteyttä, muuten täti uhkailee ja tekee tuhoja muissakin perheissä.

Nyt kuulostaa siltä, että perhetyöntekijä tosiaan epäilee sinulla/teilläolevan jonkin sortin elämänhallinan ongelmia. Ihan tavallista puuttumista tuo ei ole,eikä varsinkaan ehdottelut (uhkailu?) ensi ja turvakodilla??!!.

Juttele neuvolassa tai sostoimistossa (jos ptt sieltä) teidän tilanteestanne ja siitämiksi teillä kläy ptt ja tarvitsetteko hänen palvelujaan. Vaikea ottaa kantaa sen enempää.

[QUOTE="vieras";28773926]Kyllä luin aloituksen. Sille on syynsä, että teillä käy perhetyöntekijä, eikö vain? Eli jossain vaiheessa on ollut ongelmaa, kenties päivärytmissä, sosiaalisissa suhteissa, kotitöiden teossa, univaikeuksia tms??? Se kuuluu tämän työntekijän työhön ohjata ja tukea teitä, ja eikös hän tällä suunnitelmallaan juuri sitä yritä. Kenties on taustalla huolta siitä, että saatat luisua jossain vaiheessa taas masennukseen ja rytmittömyyteen.

Kun lapselle tulee ikää vähän enemmän, on entistä tärkeämpää olla selkeä rytmi. Elämä lapsen kanssa OIKEASTI on helpompaa. Tulee kenties menoa perhekahvilaan, kerhoon, päivähoitoon, puistoiluun tms. ja jos nukkuu puoleen päivään asti, niin kyllä osa menoista jää menemättä. Ja isomman lapsen kanssa voi tulla ongelmia siinäkin, että herätään puolilta päivin, päikkärit pitäisi saada johonkin väliin ja sitten muksua ei saakaan yöunille ennen puolta yötä. jolloin taas rytmi on päin honkia seuraavana päivänä. Usko pois, kolmen lapsen kokemuksella...[/QUOTE]

Eikös ap sanonut että perhetyöntekijä käy aloittajan taustan, eikä nykytilanteen vuoksi.

Miksi ei haluaisi, että on tietty rytmi. Mulla tää on pelastus. Tietää tasan tarkkaan koska väsyttää, koska on nälkä koska leikityttää jne. jne. Vauvan ei tarvitse koskaan itkeä turhaan, saa kaiken enenkuin edes itse tajuaa jotain tarvitsevansa. Tiedän millon on vaipassa tulee olemaan pissaa, millon kakka enenkuin edes tekee tarpeensa. On helppo suunnitella menot, kun voi kellosta katsoa millon mitäkin vauva tarvitsee, koskaan ei tarvii arvuutella. Ihanaa...päivärytmi kunniaan :D

Viimeksi muokattu:
Miksi ei haluaisi, että on tietty rytmi. Mulla tää on pelastus. Tietää tasan tarkkaan koska väsyttää, koska on nälkä koska leikityttää jne. jne. Vauvan ei tarvitse koskaan itkeä turhaan, saa kaiken enenkuin edes itse edes tajuaa jotain tarvitsevansa. Tiedän millon on vaipassa tulee olemaan pissaa, millon kakka enenkuin edes tekee tarpeensa. On helppo suunnitella menot, kun voi kellosta katsoa millon mitäkin vauva tarvitsee, koskaan ei tarvii arvuutella. Ihanaa...päivärytmi kunniaan :D

Voi jeesus. Etkö osaa lukea vai mikä ongelma on???! AP:lla on 3kk vauva! Sen ikäinen EI tarvitse eikä hyödy kellon tarkasta päivärytmistä, vaan neuvolassa ja lääkärissä neuvotaan juuri nukkumaan silloin kun vauvakin nukkuu. Lue ensin - vasta sitten kommentoi.

Miksi ei haluaisi, että on tietty rytmi. Mulla tää on pelastus. Tietää tasan tarkkaan koska väsyttää, koska on nälkä koska leikityttää jne. jne. Vauvan ei tarvitse koskaan itkeä turhaan, saa kaiken enenkuin edes itse tajuaa jotain tarvitsevansa. Tiedän millon on vaipassa tulee olemaan pissaa, millon kakka enenkuin edes tekee tarpeensa. On helppo suunnitella menot, kun voi kellosta katsoa millon mitäkin vauva tarvitsee, koskaan ei tarvii arvuutella. Ihanaa...päivärytmi kunniaan :D

Mitäpä jos ap:n vauva ei olekaan samaa mieltä päivän kulusta kuin perhetyöntekijä?

Yhteistyössä