Mitä jos synnytyksessä lähtee taju kipujen takia?

  • Viestiketjun aloittaja "pelottaa"
  • Ensimmäinen viesti
"noppispoppis"
Mulla lähti taju kesken ponnistuksen kun sattui niin kovaa mutta oli onneks jo sen verran vauva ulkona et saivat imukupin hyvin kiinni niin sillä sitten vedettiin vauva ulos, mut jos se ei olis onnistunut oltais viety hätäsektioon.
 
"vieras"
En oo koskaan kuullu että menisi? Onhan siellä kätilö ja lääkäreitäkin napin painalluksen takana.'
Eli jos alkaa pyörryttää pyydät kätilön paikalle. (Newsflash; kätilöllä ei aina ole aikaa olla kanssasi 24/7, vaan kiertävät eri saleissa...)

Sulle voisi tehdä hyvää ottaa tukihenkilö mukaan...?
 
"vieras"
Jos niin kävis, niin siellä on juuri siksi ammattitaitoinen henkilökunta paikalla.

Mulla oli blacout:eja synnytyksessä, kivun ja ilokaasun seurauksesta. Siitä olin vain kiitollinen.
 
"vieras"
[QUOTE="noppispoppis";28767379]Ja olin saanut epiduraalin mutta ei auttanut tarpeeksi.[/QUOTE]

Kannattaako oikeesti tulla lietsomaan pelkoa tähän ketjuun?
Aloittajalla on selvästi pelkoja synnytyksen suhteen. Ei kaikilla taas ole järkeä synnyinlahjana annettu...hohhoijaa
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";28767393]Jos niin kävis, niin siellä on juuri siksi ammattitaitoinen henkilökunta paikalla.

Mulla oli blacout:eja synnytyksessä, kivun ja ilokaasun seurauksesta. Siitä olin vain kiitollinen.[/QUOTE]

En suosittele ilokaasua kenellekään.

AP, ota epiduraalli jos et kestä kipua, se on paras mahdollinen kipulääkitys!

Ja pelottelijat menkää pois tästä ketjusta, please!
 
.....
Luulen että antavat kipulääkettä ettei noin pääse käymään. Itse olin kivun vuoksi jossain tajunnan rajamailla ja sain kohdunkaulanpuudutteen mikä auttoi lähes välittömästi!
 
"vieras"
Ei taju lähde synnytyksessä, olkoon kipu kuinka kova tahansa. Luonto siitä pitää huolen että taju säilyy:) Itse olen pyörtynyt useaan otteeseen kuukautiskipujen vuoksi, mutta en synnytyksessä vaikka kivut olivat arvatenkin kovemmat...
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";28767445]Ei taju lähde synnytyksessä, olkoon kipu kuinka kova tahansa. Luonto siitä pitää huolen että taju säilyy:) Itse olen pyörtynyt useaan otteeseen kuukautiskipujen vuoksi, mutta en synnytyksessä vaikka kivut olivat arvatenkin kovemmat...[/QUOTE]

Ja höpö höpö. Kivusta voi todellakin lähteä taju synnytyksessäkin. Mutta ei siitä sen enempää, ettei pelotella liikaa ap:ta.
 
"vieras"
Kun minuun ei enää saatu mitään "yhteyttä", en puhunut, kommunikoinut, liikkunut siis enää silkasta kivusta, minut vietiin hätäsektioon. Läpsittiin poskille ja heiluteltiin kunnolla hartioista. Ei vaikutusta. Siihen asti olin ensin huutanut, sitten vain inissyt ja kohta hiljentynyt.

Happimaskin muistan, kiireen ja sängyn juoksuttamisen leikkuriin. En enää osannut/muistanut/ymmärtänyt mitään. Lopetin hengittämisenkin. Ei ollut mitään tietoa, missä olin ja miksi.

Mua autettiin silti ja nopeasti.
 
"noppispoppis"
[QUOTE="vieras";28767395]Kannattaako oikeesti tulla lietsomaan pelkoa tähän ketjuun?
Aloittajalla on selvästi pelkoja synnytyksen suhteen. Ei kaikilla taas ole järkeä synnyinlahjana annettu...hohhoijaa[/QUOTE]

Ei mun ollut tarkoitus pelkoa lietsoa vaan ihan kertoa että se tajun lähteminen puudutteista huolimatta ei ole mahdotonta. Olisko parempi vaan sanoa kuten moni muu tässä ketjussa että luonto hoitaa homman ja niin ei voi käydä että taju lähtis kesken kaiken?
 
voi näitä vastauksia
Ap, se kipu KUULUU ASIAAN, muuten ei vauva synny!!!!Vai luuletko että se tulee painovoiman avulla sieltä itsestään? NO EI TULE.

Jos kipukynnyksesi on erittäin matala, otat lääkityksen päälle HETI, sitä voi lisätä tarvittaessa.
Kätilöt osaavat homman.

Ihan turha spekuloida täällä että lähteekö taju vai ei. Itse en usko että se on edes mahdollista, ellei ole jotain pahasti vialla, ja sitten kyllä kiidätetään leikkaukseen. ELi tapahtui sitä tai tätä, kätilöt ja lääkärit huolehtivat sinusta!! Turha spekulointi suurentaa pelkojasi, ja jos nyt et enää ehdi käsitellä pelkojasi,niin pelkotila voi johtaa myös pidempään synnytykseen. Joten RELAA!!! Ja Tsemppiä!

Muista että tuhannet ja tuhannet ja miljoonat naiset ovat synnyttäneet ennen sinua. Sinäkin tulet pärjäämään!
 
"vieras"
[QUOTE="noppispoppis";28767477]Ei mun ollut tarkoitus pelkoa lietsoa vaan ihan kertoa että se tajun lähteminen puudutteista huolimatta ei ole mahdotonta. Olisko parempi vaan sanoa kuten moni muu tässä ketjussa että luonto hoitaa homman ja niin ei voi käydä että taju lähtis kesken kaiken?[/QUOTE]

Erittäin harvinaista että taju lähtee. Jos joku kyselee täällä pelon voimin, lähteekö taju, niin kannattaako alkaa kertoa kauhukertomuksia?
Yksi pahin juttu naisten kesken, on kertoa raskaana olevan kuullen kauhutarinoita synnytyksestä. Ei auta ketään. Tieto pahentaa tuskaa. Ja tulevaisuutta ei voi ennustaa. Jokainen synnytys on erilainen.
 
"hei"
Tuskin lähtee, koska se on kovin harvinaista. Mutta jos lähtee, niin sinulla on kaikki apu ympärilläsi. Kätilö tietää kyllä mitä tekee ja kutsuu tarvittaessa paikalle lääkärin.
 
Aina ne kipulääkkeetkään ei toimi niin kuin pitäisi. Mulla on lähtenyt taju useaan otteeseen yhdessä synnytyksessä ja läpsivät naamaan ja huusivat... Jotain laittoivat sit tippaan kans ja neurologista lähtien hälytettiin porukkaa saliin, sit kun taas jotain jostain ymmärsin niin oli 8 ihmistä sängyn ympärillä ihmettelemässä.
Sattui vaan niin saakelisti että se meni jotenkin yli ja lähti taju, samassa synnytyksessä oli paljon muutakin häikkää että en tiä johtuiko ihan pelkästään vaan kivusta.
Mutta siitäkin selvittiin niin selviit sinäkin!


Muoks: Eikä tää nyt ollut mikään kauhutarina, lähinnä vastaus kysymykseen mitä sit tapahtuu.
 
Viimeksi muokattu:
"vieras"
Ei lähde, synnytyskipu ei ole niin kovaa kipua. Olen synnyttänyt viidesti ilman epiduraalia :D

Pahinta kipua mitä olen kokenut, on sappikohtaukset. Se on sellaista kipua mitä voi sanoa ihan todelliseksi kivuksi, mutta siinäkään ei ollut lähelläkään tajunnan menetys.

Tajunnan menetys-kipuun täytyisi varmaan lähteä joku raaja irti tai jotakin.
 
Eih
[QUOTE="vieras";28767513]Ei lähde, synnytyskipu ei ole niin kovaa kipua. Olen synnyttänyt viidesti ilman epiduraalia :D

Pahinta kipua mitä olen kokenut, on sappikohtaukset. Se on sellaista kipua mitä voi sanoa ihan todelliseksi kivuksi, mutta siinäkään ei ollut lähelläkään tajunnan menetys.

Tajunnan menetys-kipuun täytyisi varmaan lähteä joku raaja irti tai jotakin.[/QUOTE]

Jos sinulla ei lähtenyt, kenelläkään muullakaan ei voi lähteä? Jäätävää johtopäätösten tekoa.
 
  • Tykkää
Reactions: as if ja Oubou
"OmppoPomppo"
Parempi puhua rehellisesti asioista kuin salata sen takia että on pelkoja. Kyllä synnytyksessä voi mennä helposti tajunnan rajamaille, minullekin on niin yhdessä synnytyksessä käynyt (olen synnyttänyt siis täysin lääkkeettömästi). Äärimmäisen harvinaista että taju kuitenkaan lähtee kokonaan - elimistö toimii stressitilanteessa (mitä synnytys on) hormonien ja muiden mekanismien ohjaamana. En ole kuullut kenenkään menneen tajuttomaksi mutta kätilöillä on toimintaohjeet varmasti tällaisen varalle.


Eri asia kuin olla tajuton on vaipua synnytysregressioon, jossa on ikäänkuin muissa maailmoissa ja synnyttäjään ei oikein saada ehkä kontaktia. Se voi olla jopa myönteinen tila synnytyksen kannalta.
 
NIINVAIN
Anoppini työskenteli vuosikymmeniä sitten pankissa. Asiakasta palveltuaan, pyörivästä tuolista noustessaan kolautti polvensa pöydän kulmaan niin, että menetti tajuntansa ja kaatui lattialle. Minä olen sitä mieltä, että kivunsietokyky on kaikilla yksilöllistä ja samoin kipuraja, jolloin menee taju jne. Tarpeeksi kipakasti kun johonkin hermoon tärähtää, niin kyllä se taju voi hetkeksi mennä, vaikkei isku tms. olisi edes kova.

Itselläni meni taju toisessa synnytyksessä..kun olin ottanut ilokaasua reilusti valmistautuessani siihen, että lääkäri tulee laittamaan epiduraalin. Se kipu..kun epiduraali laitettiin.. plus tämä runsas ilokaasun määrä sai tajunnan menemään hetkeksi. Ei minua pyörryttänyt tms..makasin vain siinä sängyssä kyljellään jalat koukussa, kun yhtä aikaa supisteli..lääkäri laittoi epiduraalia ja vedin ilokaasua..ja hetken päästä näin kirjaimellisesti punaista sahalaitaa ja tähtiä.. (tyyliin sarjakuvissa) ..se tuntui todella epätodelliseltä. Sen jälkeen en muista muuta..kuin että kätilö läpsi poskille ja herätteli minua. Jonka jälkeen synnytys jatkui normaalisti..epiduraali vaikutti hyvin, samoin kohdunkaulanpuudute..ja saimme terveen ihanan tytön.. <3
 

Yhteistyössä