onko normaali käytäntö ulkomailla, että hotellivirkailija ottaa passin pois kun kirjautuu hotelliin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "tietämätön"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Olen ties missä pitkin maailmaa eikä koskaan ole tarvinnut passia luovuttaa kenelekkään. Näyttää korkeintaan hetkisen. En kyllä reissaakaan pakettimatkoilla, joten ehkä sitten niillä on eri käytännöt (not)

Kreikassa ja saarilla, Espanjassa ja saarilla, Kyproksella, Turkissa ja Portugalissa otettiin aina passi pois. Sen sai takaisin yleensä seuraavana päivänä. Jos ei saa, on pyydettävä.

Just jossain etelänmaissa ja pakettimatkoilla näin on tehty, ottavat kopiot sitten rauhassa ja palauttavat passit monesti saman päivän aikana.

Yleensähän kannattaisi pitää paria kopiota passista mukana, niin voi sitten antaa sen sinne respaan eikä tarvi oikeaa passia jättää. Samoin jos ei ole millään seuramatkalla ja pyydetään jättämään passi, voi ihan hyvin sanoa että odottaa siinä tiskillä sen aikaa kun virkailija käy ottamassa kopion. Vaikka harvoin ne kai niillä mitään epärehellistä tekevät, mutta eipähän tartte sitten muistaa itse kysellä sitä takaisin.

Minulta ei ole koskaan otettu missään passia pois. Sitä on kyllä katsottu joissain hotelleissa. En koskaan luovuttaisi passiani hotellille enkä antaisi heidän edes ottaa kopiota. Eivät he sitä tarvitse eikä heillä ole oikeutta sitä ottaa, sillä he eivät ole mitään tullivirkailijoita. Sisäänkirjautumiseen pitäisi riittää, että itse kirjoittaa lomakkeeseen passin numeron ja muut tiedot. Jos ei riitä, en siihen hotelliin jää. Aina on riittänyt.

[QUOTE="vieras";28656541]Minulta ei ole koskaan otettu missään passia pois. Sitä on kyllä katsottu joissain hotelleissa. En koskaan luovuttaisi passiani hotellille enkä antaisi heidän edes ottaa kopiota. Eivät he sitä tarvitse eikä heillä ole oikeutta sitä ottaa, sillä he eivät ole mitään tullivirkailijoita. Sisäänkirjautumiseen pitäisi riittää, että itse kirjoittaa lomakkeeseen passin numeron ja muut tiedot. Jos ei riitä, en siihen hotelliin jää. Aina on riittänyt.[/QUOTE]

Pikkaisen olen eri mieltä. Hotelli on nimittäin velvollinen ilmoittamaan poliisille heillä majoittuvista henkilöistä. Ainakin Etelä-Euroopassa. Joukossa voi olla vaikka etsintäkuulutettu henkilö. Minua ainakin hotellivirkailijan suuresti epäilyttäisi henkilö joka ei antaisi henkilötietojaan tarkistaa enkä edes hänelle luovuttaisi huonetta.

Mä oon reissannu vaikka kuinka monessa maassa eikä ikinä ole otettu passia pois. Onko tämä todellakin leistä, ja miksi inä olen siltä säästynyt? Tosin Turkissa, Kanarialla tai pakettimatkoilla en ole koskaan ollut (mutta miten se mihinkään liittyy?).

Eli Italiassa ja parissa muussa maassa on hotelleilla velvollisuus rekisteröidä matkustajat. Täten pyytävät passia hetkeksi sisäänkirjautumisen yhteydessä. Jos tuntuu epämukavalta jättää passia, voit aina jäädä odottamaan respaan. Monissa muissa maissa ei kirjautumista enää tehdä. Olen tällä hetkellä Italiassa ja täällä tosiaan passit otettiin mutta aikaisemmin tänä vuonna ei niin tehty Saksassa, Portugalissa tai Hollannissa. Eli riippuu siis täysin matkakohteesta!

Pikkaisen olen eri mieltä. Hotelli on nimittäin velvollinen ilmoittamaan poliisille heillä majoittuvista henkilöistä. Ainakin Etelä-Euroopassa. Joukossa voi olla vaikka etsintäkuulutettu henkilö. Minua ainakin hotellivirkailijan suuresti epäilyttäisi henkilö joka ei antaisi henkilötietojaan tarkistaa enkä edes hänelle luovuttaisi huonetta.

Annan hotellivirkailijan siis tarkistaa passini ja voin itse kirjoittaa passin numeron sisäänkirjautumislomakkeeseen. Voin siis todistaa henkilöllisyyteni, mutta en koskaan luovuta passiani virkailijalle enkä halua hotellin ottavan siitä kopioita, koska he eivät sitä tarvitse mihinkään. Kävin esimerkiksi aika vasta Italiassa eikä minun tarvinnut _luovuttaa_ passiani kenellekään sekunniksikaan. Eikä minulla ole koskaan ollut ongelmaa tämän asian suhteen yhtään missään.

Yhden kerran on passi otettu "talteen" ja sen saanut vasta lähtiessä (tästä on kyllä aikaa). Usein on otettu valokopio ja saanut saman tien takaisin. Käynyt 40-50 maassa ja sadoissa hotelleissa.

Pakettimatkoilla olen törmännyt tuohon käytäntöön, jossa passi on otettu jopa pysyvästi säilöön matkan ajaksi ja sen on saanut vain pyytämällä välillä takaisin. Omatoimimatkoillakin luovutin siksi alussa passin pyydettäessä respalle jopa pariksi tunniksi. Enää en suostu moiseen, sillä jos passi katoaisikin joskus jostain respasta niin varmasti vain levittelisivät käsiään. Ja useimpien halpojen hotellien passinsäilytyshän on yhtä kuin passit läjässä respan sisähuoneen pöydällä, johon kuka tahansa voi kadulta poiketa koska tahansa!

Minulta yritettiin ottaa passi respaan kerran Lontoossa. Ilmoitin virkailijalle hymyillen että koska olen maksanut huoneen jo etukäteen niin noudatan maani viranomaisten antamia ohjeita enkä luovuta passiani, tuumin vielä että onhan minun kyettävä todistamaan henkilöllisyyteni reissullaollessanikin. Vähän aikaa se intialaisperäinen virkailija intti vastaan, sitten kohautti olkapäitään ja asia oli sillä selvä.

Yhdelläkään pakettimatkalla en ole olllut mutta jos sellaiselle menisin niin passiani ei kyllä noin vain omittaisi.

Mulla on aina matkalla mukana useampi kopio passista. Olen käynyt 11 maassa ja ainoastaan kerran pakettimatkalla, silloin pyydettiin jättämään passi respaan. Kopio kelpasi tuolloin, en olisi passia jättänyt, sillä sen olisi saanut kuulema vasta seuraavana päivänä takaisin.

Eri maissa erilaisissa majoituspaikoissa hyvin vaihtelevasti on pyydetty passeja tietojen kirjaamisen ajaksi, joskus ne on saanut samantien ja välillä vain yhden passia on tarvinut näyttää. Vaihtelee todella paljon, muttei minulla ole ollut syytä kinata sitä vastaan, mikä on paikallinen käytäntö.

[QUOTE="vieras";28656541]Minulta ei ole koskaan otettu missään passia pois. Sitä on kyllä katsottu joissain hotelleissa. En koskaan luovuttaisi passiani hotellille enkä antaisi heidän edes ottaa kopiota. Eivät he sitä tarvitse eikä heillä ole oikeutta sitä ottaa, sillä he eivät ole mitään tullivirkailijoita. Sisäänkirjautumiseen pitäisi riittää, että itse kirjoittaa lomakkeeseen passin numeron ja muut tiedot. Jos ei riitä, en siihen hotelliin jää. Aina on riittänyt.[/QUOTE]

Joissakin maissa esim. Italiassa ja Espanjassa on edelleen käytäntö, että poliisille ilmoitetaan joka päivä hotellissa yöpyvät henkilöt. Siksi he tarvitsevat passin tai kopion siitä, jotta voivat ilmoittaa tiedot poliisille. Siksi heillä on käytännön tarve ottaa passi haltuunsa joksikin aikaa tai ottavat kopion siitä. Voit tietysti aivan itse käydä poliisille näyttämässä passisi ja ilmoittaa, missä yövyt ja he tarkistavat sen hotellista, mutta siinä voi se päivä sitten kuluakin. Ei kannattaisi olla noin ehdoton ja varma asioista, jos ei oikeasti ole tietoa käytännöistä.

[QUOTE="vieras";28657569]En todellakaan luovuta passiani kenenkään haltuun. :)[/QUOTE]

Nukut ilmeisesti taivasalla tai sitten sinulla on passi vain henkilötodistuksena kotimaassa.

[QUOTE="vieras";28656603]Annan hotellivirkailijan siis tarkistaa passini ja voin itse kirjoittaa passin numeron sisäänkirjautumislomakkeeseen. Voin siis todistaa henkilöllisyyteni, mutta en koskaan luovuta passiani virkailijalle enkä halua hotellin ottavan siitä kopioita, koska he eivät sitä tarvitse mihinkään. Kävin esimerkiksi aika vasta Italiassa eikä minun tarvinnut _luovuttaa_ passiani kenellekään sekunniksikaan. Eikä minulla ole koskaan ollut ongelmaa tämän asian suhteen yhtään missään.[/QUOTE]

Älä viitsi valehdella.
Olen matkustellu Italiassa useita vuosia ja joissakin paikoissa otetaan passi hetkeksi ja saat sen kun tulet aulaan seuraavan kerran ja joissakin siitä otetaan kopio ja joissakin se skannataan koneelle.

Siis mikä teitä oikein vaivaa?
Mulle ei ole ollut mikään ongelma toimia hotellin käytännön mukaan. Annan passin heille jos sitä pyytävät ja musta on ollut kovin huojentavaa tietää että passi on heillä tallessa eikä katoa jos huoneeseen murtaudutaan tai laukku viedään jos passi on siellä mukana.
Jollain etelänlomalla passi on ollut heillä koko viikon ja sen on saanut takaisin poislähtiessä.

Siis mikä teitä oikein vaivaa?
Mulle ei ole ollut mikään ongelma toimia hotellin käytännön mukaan. Annan passin heille jos sitä pyytävät ja musta on ollut kovin huojentavaa tietää että passi on heillä tallessa eikä katoa jos huoneeseen murtaudutaan tai laukku viedään jos passi on siellä mukana.
Jollain etelänlomalla passi on ollut heillä koko viikon ja sen on saanut takaisin poislähtiessä.

Sielläpä sitten olet jumissa kun ählämi on myynyt passisi. Ja miten matkustat loman aikana naapurimaihin ilman passia?

Yhteistyössä