Onko normaali käytäntö okt-asumisessa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja *****
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
?

Vieras
Onko normaali käytäntö okt-asumisessa, että appivanhemmat tai muut sukulaiset tulevat kylään kuin omaan kotiinsa? Asun ekaa kertaa omakotitalossa ja siksi tätä kyselen.

Minua nimittäin suunnattomasti häiritsee, että meille saapastellaan suoraan sisään koputtamatta/soittamatta ovikelloa. Ja varsinkin takaoven kautta. En ole tottunut moiseen käyttäytymiseen enkä itse harrasta sitä koskaan.

Tämä alkoi appivanhempien osalta jo muuttoa seuraavana päivänä. Muuttomme viivästyi ja koko perhe (alle kouluikäisiä lapsia) pääsi nukkumaan vasta puolen yön aikaan. Appivanhemmat saapastelivat khh:n kautta suoraan sisään aamuyhdeksältä, juuri kun olimme rauhassa nauttimassa aamiaista ja yritimme siinä koota itseämme muuttostressistä.

Sama meno jatkuu edelleen, vaikka jo miehelleni sanoin, että minusta ei ole mukavaa että meille tullaan kuin omaan kotiinsa. Minähän voin vaikka olla suihkussa juuri kun appiukko saapastelee sisään. Viimeksi viikonloppuna tulivat takaoven kautta viettämään kuopuksen synttäreitä. Olin tunkenut juhlien ajaksi khh:n täyteen kaikkea tavaraa, jota en siihen hätään saanut muualle mahtumaan. Minua hävetti, varsinkin kun anopilla on tapana meillä käydessään ruveta lakaisemaan ja järjestelemään paikkoja. Eikä meillä ole missään nimessä mitenkään sikaista. Normaalit siivousrutiinit, mutta pienet lapset jotka ehtivät sotkea sitä mukaa kun siivoan.

No, se siitä vuodatuksesta. Kiitos kun sain purkaa omaa ärsytystäni.

no maalla tuo on usein ollut tapana ja appiukko meillekin tuli muutaman kerran ihan suoraan sisään edes koputtamatta (asuu siis naapurissa). Nykyään jo koputtaa, mutta astuu sen jälkeen sisään. Ongelma siinä vaan on se että itselläni ei ole tapana olla aina täysissä pukeissa.... mutta hän tulee käymään vaan jos on jotain asiaa ei tule siis muuten vaan ja aina etuovesta.

Ei tosiaan normaalia. Meillä myös alkoi eräs henkilö tulla ovesta sisään ovikelloa soittamatta tai muutenkaan itsestään ilmoittamatta. Mainittiin asiasta, lakkasi tulemasta ilmoittamatta.

Mua taas ärsyttää jos joku tuttu pimputtaa ovikelloa, ja etenkin jos vielä olettaa että mä menen avaamaan. Meille kaikki kulkee myös takaoven kautta, itsekkin käytetään sitä ovea, enkä siis edes avaa jos joku (tuttu siis, vieraammille kyllä) sieltä yrittää tulla. Ja jos me tehdään jotain sellasta, että meille ei saa suoraan sisään kävellä, niin laitetaan sitten ovi lukkoon.

Eipä edes mun lapsuudessa kuljettu noin vaan toisten taloihin sisälle (ellei sitten oltu kutsuttu ja tällöinkin nimenomaan pääovesta).

Ovet lukkoon tai jos appivanhemmilla on teille vara-avain, niin vaikka turvaketjut niihin oviin mistä ei haluta heidän yllätysyllätyskäyntejä tekevän. Pitävät tarvittaessa ne alle kouluikäisetkin sisällä, jos oppivat muuten ovet availemaan jopa lukosta. Tai sitten yksinkertaisesti sanot että jos ei ilmoiteta tulosta niin koputetaan ja mieluiten käytetään sitä pääovea etenkin juhlatilaisuuksissa. Sun koti siinä missä miehesikin, eli jos mies ei saa sanottua niin itse joutuu.

No enpä minäkään läheskään aina ole täysissä pukeissa, usein miten koirat ilmoittaa vierailijoiden tulon, ennen kuin itse ehtii niitä huomata. Meillä ovet on auki, koputtaa saa, muttei kuiteskaan koputusta kuulla, ovikello ei toimi. Harvoin kutsutaan ketään kylään, meille vain tullaan, isäni käy usein viikonloppuisin, joskus harmittaa kun saatan vielä olla unosilla, mutta eihän mitään pahaa tarkoita, joten...

Kyllä meille tullaan sisälle ihan noin vain. Ilman koputuksia tai kellonsoittoja. Jos Joku soittaa ovikelloa ja jää vielä odottamaan, et joku tulis aukaiseen oven niin tietää tulijan olevan aivan uppo-outo. Meille tuo käytäntö sopii aivan hyvin.

Meille kyllä vieraat tulee aina pääovesta.

Viimeksi muokattu:
Meille tullaan etuovesta koputtamatta, mutta kukaan ei toisaalta tule ilmoittamatta etukäteen tulostaan. Eli siis tiedän jos joku on tulossa, suunnilleen ajankohdankin yleensä. Meillä on ovi aina lukitsematta, ovikello ei taida edes toimia.

No on kyllä outoa pitää ovet yötä päivää lukitsematta. Kyllä niitä hämäräheppuja maallakin pyörii.

Itse laittaisin tuollaisessa tilanteessa takaoven aina lukkoon ja etuovenkin aina silloin, jos koko perhe on kotona eikä esim. lapset ulkona.

Minä olen yrittänyt tehdä asian selväksi kaikille tutuille, että meille ei ole kutsumattomat vieraat tervetulleita. Jos meille tultaisiin anoppilasta ja appilasta tolla lailla kylään, niin käskisin miehen sanomaan suoraan, että meille ei tulla ilmoittamatta. Eivät asu tällä hetkellä ihan kyllä naapurissa, että ei pitäisi olla huolta... (koputan puuta)

Huh mikä helpotus on lukea, ettei ole kyse normaalista käyttäytymisestä. Siis ilman että olisi asiasta erikseen sovittu. Pidin itseäni tiukkapipona ja turhasta valittajana.

Pyysin miestäni sanomaan, ettei meille sovi tulla soittamatta ovikelloa ja kerroin tämän tavan omille sukulaisilleni. Täytynee yrittää sanoa anopille, tosin tiedän jo etukäteen sen olevan turhaa. Meillä ei (yllättäen) ole kovinkaan lämpimät välit (hän on mm. sanonut suoraan, etten osaa kasvattaa lapsiamme) ja aikaisemmat keskusteluyritykset eivät ole tuottaneet tulosta. Hän tekee kuitenkin suuressa viisaudessaan juuri niin kuin itse haluaa ja katsoo asioiden olevan parhaiten.

Meillä ei ole ovet auki yötä päivää vain ainoastaan päiväsaikaan, jolloin minä ja lapset kuljemme ovesta ilman pelkoa avainten unohtamisesta. Asumme pääkaupunkiseudulla.

Täytynee ruveta pitämään ovia lukossa, varsinkin takaovea.

Kiitos teille kaikille vastauksistanne!

Sama ilmiö tuli meille!! Suoraan vaan sisään, koskaan ei soiteta tai soitella ovikelloa, jos ovi on auki. Olivat rakentamassa, joten ilmeisesti kokevat tämän etuoikeudekseen. Ei kivaa...Soitto etukäteen ois kiva juttu, moner päikkärit on keskeytetty jne...

On se meillä ihan normaalia varsinkin mun vanhempien/kavereiden/naapureiden ja mun "asiakkaiden" osalta, appivanhemmat asuu niin kaukana että ne ilmoittaa tulostaan kyllä.

Mutta mä olen ihan itse tehnyt kaikille selväksi, että jos on omalta osaltaan valmis "talo elää tavallaan, vieras kulkee ajallaan"-meininkiin, niin meille saa kyllä tulla koska vaan.

Jos kokisin asian ongelmaksi, kouluttaisin koirani vielä tiukemmiksi, pistäisin oven lukkoon ja hankkisin ehkä ovikellon.

Kuumimmat

Yhteistyössä